wel of niet op de wei vandaag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fique

wel of niet op de wei vandaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 08:02

Zit in dilemma.. op stal is t heel warm, maar de wei is ook bloedheet en geen beschutting.. en vandaag volgens mij ook geen windje..

xAnnouk

Re: wel of niet op de wei vandaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:04

Hebben de paarden wel genoeg water en schaduw (als je met beschutting schuilstal bedoelt)

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:05

Bij mij gaan ze vandaag op stal, maar aangezien het bij jou op stal ook warm is is dat natuurlijk moeilijk. Ben je in de mogelijkheid om je paarden op een andere wei te zetten waar wél beschutting is? Als het in de stal niet té warm zou ik misschien toch gaan voor de paarden in de stal te zetten.

Bij mijn pony's zet ik altijd een grote parasol neer, genoeg water, vliegendekentje en dazenspray, ik verkoel ze ook regelmatig met dit weer, misschien is dat bij jou ook mogelijk?

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:07

Die van ons staan gewoon buiten. Hebben schaduw, voldoende water en we controleren ze af en toe. :)
Als ze naar binnen gaan krijgen ze een lekker frisse douche.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:08

Bij mij gaan ze gewoon het land op hoor...
Moet er wel eerlijk bij zeggen dat daar rond twaalf / een uur wel schaduw komt en de schaduw wordt steeds groter.

Heb je eventueel de mogelijkheid ze rond de middag binnen te zetten? ( al scheelt dat wat mij betreft weinig met deze hitte, savonds is het nog steeds warm. )

Op stal kunnen ze minder bewegen, en ook daar is t warm....
Dan liever buiten lopen is mijn mening.

Kan je geen doek op zeil ophangen? Desnoods een party tent?? Toch een beetje schaduw creëren?
Trailer in het land zetten oid??

Suc6

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:13

Bij ons vandaag niet op de wei ivm onvoldoende schaduw, ze mogen vannacht de wei op.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:16

Wij hebben geen stal, dus staan ze sowieso op de wei. Maar wat ik meestal zie; hoeveel schaduw ze ook hebben, ze staan gewoon in de zon. Blijkbaar kan het ze niet zoveel schelen.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:23

Idd Diane, dat vergat ik nog te melden... Bij mij staan ze ook vrijwillig in de volle zon!!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:25

Diane_ schreef:
Wij hebben geen stal, dus staan ze sowieso op de wei. Maar wat ik meestal zie; hoeveel schaduw ze ook hebben, ze staan gewoon in de zon. Blijkbaar kan het ze niet zoveel schelen.

Dat is bij ons ook, ze staan 24/7 buiten en tis onmogelijk ze allemaal binnen te zetten.
Ze hebben een boom waar de hele dag schaduw is maar die loempias gaan de hele dag in de volle zon staan en pas savonds als alle schaduwen groter zijn gaan ze een beetje in de schaduw.
Ze worden er wel trager van maarja dat word ik zelf ook met dit weer.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:26

Wij hebben sinds 2 of 3 weke het ritme omgedraaid. 'S avonds naar buiten en rond het middaguur naar binnen. Nu dus ook. ;)

fique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 08:27

Heb zoiezo geen schaduwplekken.. :-( drinken doen ze uit de sloot.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:27

Hier gaan ze juist op het land. Omdat er dan meer schaduw en wind is.maar dat is natuurlijk verschillend per locatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:27

Bij mij mag alles gewoon de wei op. Die gaan toch niet in de schaduw staan. Maar er gaat dan wel de volle 180 liter water doorheen (met 3)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:31

Die van mij heeft een buitenbox en die is minder warm als buiten, ook houdt ze haar dek om want anders blijft ze rennen voor de dazen. Ook der hoofd en neus zijn bedekt want ze verbrand zich, ze kan een groot deel van de in de schaduw, alleen eind van de middag niet. Is wel sneu

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:32

Voor mij ook erg moeilijk want paardjelief heeft hoornvlies ontsteking dus mag niet in het fellezonlicht staan, nu met boer overlegt, 's avonds naar buiten 's ochtends naar binnen, bij ons is de. Stal heeerrlijk koel!

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:36

ivm de schaduw en het beetje wind dat er staat gaan ze lekker de paddock in. Vanavond zet ik ze terug in het land.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:36

Die van ons gaan naar binnen ondanks dat er schaduw is gaan ze er niet in staan.
Er zijn genoeg dazen waardoor er 1 steeds onrustig is gaat zweten en er dan nog meer dazen komen.
Ondanks insprayen en onder een vliegendeken gaat ze nog meer zweten. {:}

Ach en zo'n drama is het niet, vanavond gaan ze weer lekker naar buiten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:44

Bij mij op stal de poorten aan twee kanten open en dan is het op stal een heel stuk koeler dan buiten. De paarden dus binnen, ook vanwege de dazen en ook de hond blijft op stal vandaag. Vannacht gaan de paarden naar buiten.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:46

Charaz schreef:
Bij ons vandaag niet op de wei ivm onvoldoende schaduw, ze mogen vannacht de wei op.

Hetzelfde hier... In de stal is het lekkerder :)

nicky_xle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:51

Mijn paard blijft lekker buiten ze gaan toch niet in de schaduw staan en als ik hem pak ffies een douchje en weer terug op land daarna nog lekker rijden en ik ben er de hele dag om het drinken ook in de gaten te houden

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:53

Mijn paarden blijven buiten maar ze hebben een half bos om in de schaduw te gaan staan :) zou het zonder schaduwplekken niet doen, maar 's nachts op de wei zetten.

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:20

Mijn paard staat sinds gisteravond terug binnen. Toen ik in de late nammiddag toekwam was ze enorm aan het rondcrossen in de weide, en als ze enkele seconden probeerde stilstaan zaten er direct 50 dazen op (ondanks vliegendeken). Heb ze dan naar binnen gehaald. Ze was kletsnat van het zweet, schuim stond tussen haar billen, en aan het 'jagen' van te crossen voor die vuile dazen. Keuze was dus snel gemaakt.
Als ze gekalmeerd was heb ik ze afgespoten en in een frisse stal gezet, daar blijft ze even totdat de ergste hitte voorbij is, daarna mag ze terug de weide op...
Ze staat aan de rand van een bos, enkel smorgens en savonds is er schaduw van de bomen, dus op het heetst van de dag niet :( .

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:03

Bij ons hebben we de paarden op het warmst van de dag ( tussen 12 en 4 ongeveer ) binnen gehaald omdat het écht snikheet op de weide was, en voor de rest hebben ze lekker buiten gestaan.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 22:26

Ik heb die van mij uiteindelijk toch op de wei gezet vanmorgen en tegen de avond weer binnen gehaald. Er stond gelukkig toch wel een aardig windje.. was goed te doen. Vond t gister warmer.

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:29

Uiteindelijk was het ook meer voor mijn eigen gemoedsrust dan dat de paarden er last van hadden, maar vond het bij mij in de weide (geen bomen dus geen schaduw en was wind stil) toch echt wel heel warm. Gelukkig wordt het morgen minder warm dus hoeven we ons geen zorgen te maken!:)