Stroomcircuit sluiten en aansluiten nieuwe stroomklok tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Stroomcircuit sluiten en aansluiten nieuwe stroomklok tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 08:24

Ik heb gisteren een nieuwe stroomklok op lichtnet gekocht (particulier) nadat de paarden voor de zoveelste keer s nachts de omheining kapot hadden gemaakt. Ik had tot nu toe een paddenstoel staan maar er kwam veel te weinig stroom vanaf en ook heb ik twijfels erover of het circuit wel goed dicht is.

Ik heb achteraan de rijbak en de paddock. Dat is 1 circuit, die op zich goed gesloten is, maar ik heb de poorten vaak open en dan liggen de poortgrepen op de grond. Ik weet niet of dit het circuit belemmert? Ik hoorde nooit getik als de grepen op de grond lagen. Ik ga vandaag iets maken zodat ik de poortgrepen aan ringisolatoren kan bevestigen die ik aan een paal schroef. Dan liggen ze dus niet meer op de grond, maar loopt het circuit dan wel beter door?

Dan heb ik vooraan mn weitje. Dit is gewoon 1 wei van 2 lagen lint dat buitenom loopt, zonder tussenscheidingen. Dit zou een goed gesloten circuit moeten zijn. Ik ga een stukje stroomdraad van circuit 1 naar circuit 2 leggen, zodat ik ze, wanneer ik dit losmaak, los kan koppelen.

Nu heb ik gisteren dus een nieuwe stroomklok gekocht, die op netstroom werkt. Deze komt in de zadelkamer te hangen, waar een stopcontact zit. Nu moet ik van de stroomklok naar de wei een kabel hebben om het aan te kunnen sluiten. Deze afstand is ongeveer 15-20 meter en de kortste weg is langs een terras, via de groentetuin naar de wei. Hoe kan ik dit het beste doen? Moet dat per se onder de grond door? Want dat is een giga klus, aangezien het grootste stuk betegeld is en ik dat er dan dus allemaal uit moet gaan halen? En met wat voor kabel doe ik dit?

Dan moet ik een aardpen aansluiten. Ik wou die van de mn oude stroomklok gebruikend, die gaat 1 meter de grond in. Nu lees ik dat je het beste meerdere grondpennen kunt gebruiken? Hoe moet dit dan, want ik kan maar 1 aardkabel aansluiten op de klok? En moeten deze aardpennen zo dicht mogelijk bij de omheining komen of zo dicht mogelijk bij de klok?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 08:43

Circuits hoeven niet rond te lopen. Je draad hoeft dus geen gesloten vierkant/cirkel etc te zijn. Wel moet er natuurlijk ergens van 1 kant electriciteit komen. Ook een rechte lijn ergens heen, zolang je hem maar aan het begin aansluit, heeft stroom. Op het moment dat je halverwege die rechte lijn een poort opengooit, heeft het deel daarachter uiteraard geen stroom.

Er staat op schrikdraad nl geen stroom (er 'loopt' pas stroom als een dier contact maakt). Er staat wel spanning op. Spanning is zeg maar een volle emmer, stroom is het water dat gaat stromen als je de emmer omgooit.

Een aardpen van 1 meter geeft geen aarde, en dat zal de reden zijn dat je batterijenklok te weinig stroom gaf. Je 220V apparaat zal precies dezelfde problemen gaan geven, als je niet minimaal 2 meter diep gaat, en liever meer. Afgelopen droge periode stond het grondwater hier op -2 meter, dus dan snap je wel dat je geen goede aarde kunt hebben met een pen van 1 meter. Droge grond is geen goede geleider. In droge periodes regelmatig een emmer water bij je grondpen gooien kan wel helpen, maar 2 meter de grond is toch echt wel nodig. Meerdere grondpennen sluit je gewoon allemaal aan dezelfde aarde-ingang aan. Desnoods met een kroonsteentje, als je niet meerdere draden in het gat kunt krijgen.

Voor aansluiten naar de wei hoef je niet onder de grond. Je hebt hier speciale kabel voor, die gewoon geisoleerd is. Gallagher noemt het grondkabel, en het is ook ondergronds te gebruiken (hoewel wij er dan zeker nog een mantel omheen doen, want je spit er zó doorheen als je vergeet waar hij precies loopt), maar je kunt het ook gewoon bovengronds gebruiken.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 08:47

Ik weet niet precies waar de draad langs getrokken moet worden, maar is het buiten zou ik ervoor kiezen hem in iedergeval door een buis te laten lopen. Onder de grond is wel mijn voorkeur, zo kan er zo min mogelijk mee gebeuren, maar ook dan kun je het best de draad door een buis trekken ter bescherming.

Je hebt staaldraad grondleiding en koperdraad grondleiding.
Koperdraad geleid de stroom beter ( geeft minder weerstand), maar roest daarintegen wel boven de grond. Dus zou je de verbinding met het draad goed afmoeten plakken.
Staaldraad, geleid iets minder, maar roest daarintegen niet.

Verder vraag ik mij af: Wat is het vermogen/sterkte van jou klok.
En hoe groot is jou perceel?
Daarmee kun je ook de afweging maken of je voor koper of staaldraad gaat :)

Je kunt meerdere aarpennen bij elkaar zetten en deze aan elkaar verbinden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Voor de extra, wij hebben ook een schrikdraad kast op het lichtnet.
En bij deze zitten 4 aardingpennen, ongeveerd 1 meter diep. Dit is een schaduwreike plek zonder beplanting.
Laatst bijgewerkt door Escalutia op 28-07-13 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 08:50

Koper roest niet en kun je gewoon bovengronds gebruiken.
Staaldraad roest wel, tenzij het RVS is, en daar is de geleiding nog slechter van. Om 20 meter te overbruggen zou ik daar niet aan beginnen. Niet onder en niet boven de grond.

Escalutia

Re: Stroomcircuit sluiten en aansluiten nieuwe stroomklok tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 08:52

Dat is net welke je pakt. De grondleiding koperdraad van AKO, heeft om de koperdraad nog hele kleine draadjes zitten. Deze zijn niet van koper en roesten WEL. Resultaat hebben we hier gehad ;)
Dit is dus wel iets waar je om kunt denken!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 08:58

Bij de poortopeningen kun je ook een draad onder de grond door laten gaan zodat je ook als de draad open is, er stroom opstaat, anders heb je op het stuk achter die opening geen stroom

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 09:00

Bedankt voor de tips! Oke dat ik het nat moest houden met water dat wist ik en daarom zette ik in de droge periode elke dag de slang erop om te zorgen dat het goed nat bleef, maar zelfs dan is 1 meter niet diep genoeg? Bij wat voor winkel kan ik dat stroomdraad halen dat ik boven de grond kan gebruiken? Mijn stroomklok kan 15 km van stroom voorzien en ik heb maar een stuk van 3000 m2 voor alles. 2 lagen lint, dus laat het in totaal een keer 7 km zijn. Dat is ruim voldoende kracht dus :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:49

Gewoon grondkabel van Gallagher kopen. Kost je ongeveer 3 tientjes voor een klos van 25 meter.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:51

Lynn_Nikita schreef:
Bij de poortopeningen kun je ook een draad onder de grond door laten gaan zodat je ook als de draad open is, er stroom opstaat, anders heb je op het stuk achter die opening geen stroom

Bij een vierkantje met 1 poort er in hoeft dat niet. Ook een open vierkantje staat geheel onder spanning als je de poort open hebt. Alleen als het stuk achter de poort een doodlopend eind is, moet je een kabel ingraven.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 09:53

oke zou de welkoop zoiets hebben?

Ik heb aan 1 lange zijde van de bak zowel vooraan als achteraan een poort die open staat. Dat stuk er tussenin is dus wel een dood eind.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:57

Welkoop verkoopt het ook ja.
Ja, dat stuk tussenin is dan een dood eind, tenzij één van de twee poorten dicht is. Daar zou je dan een stuk kabel kunnen ingraven. Tenzij het geen kwaad kan/die poorten niet vaak allebei open staan. Dan zou ik het lekker laten nl...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 10:21

Ik heb het even opgezocht en het is dus xmvk-kabel dat geschikt is voor boven de grond als ik het goed begrijp? Ik moet namelijk ook nog stroom naar de achterkant aanleggen voor de bakverlichting. Dan kan dat ook mooi tegelijk die kant op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:27

Nee, ben je mal, dat is als je gewoon 220V onder de grond door moet leiden. Voor de bakverlichting is dat prima, maar dat moet je écht onder de grond leggen, kun je niet bovengronds doen. Mag je niet bovengronds doen denk ik zelfs. Veel te link, daar staat 220 op.

Gewoon grondkabel van Gallagher gebruiken: http://www.schrikdraad.com/a-28749457/g ... er-065011/

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 11:37

Okey maar ik las dat die kabel niet onder de grond mag en zelfs boven de grond moet (en dat is precies wat ik nu zoek voor de bakverlichting). Ik heb nu het circuit denk ik dicht. Ik heb de paddenstoel even weer aangezet maar ik durf er niet aan te voelen haha. En ik heb niet zo'n metertje daarvoor.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:53

Je hebt gelijk. YMVK is voor onder de grond. XMVK voor buiten en boven de grond. Maar voor je schrikdraad niet handig, daar heb je gewoon aan 1-aderig draad genoeg. Dat spul van Gallagher (of wie dan ook) dus. Ik bedoel, je kan wel 3-aderig nemen, maar waarom zou je?

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:42

Alle kabels voor 230V, dus zowel YMVK en XMVK zijn ongeschikt voor de spanning die op het schrikdraad staat 6 - 10000V.
Je moet echt een speciale grondkabel kopen voor het aansluiten van schrikdraad en aardpennen, bijvoorbeeld de Koltec Hoogspanningskabel, Koltec Grondkabel (deweidewinkel.nl) of de eerder genoemde Gallagher grondkabel

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 21:57

Nou ik heb het circuit nu zekerweten goed rond gemaakt en opnieuw de paddenstoel aangesloten. daar zit een nieuwe batterij in en hij is een paar weken geleden nagekeken en werkt 100% goed. Aardpen de grond uit gehaald en verderop een nieuw gat gemaakt waar hij net niet helemaal in gaat. Aangesloten, geen stroom. Andere ijzeren buis gepakt die veel langer is, met grondboor diep gat gemaakt, buis er in, gat gevuld, aangesloten, geen stroom. Oftewel.. mijn gerepareerde wei en bak liggen morgen wederom in puin :(. Wat gaat er toch verkeerd hier :(

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:55

Tikt de klok wel?
Is de aansluiting van klok naaar draad goed? (Groen)
En de draad van aarding naar klok wel heel ( rood)
Niet toevallig de draad rgens tegen de bankrand zitten of op het ijzer?

Als er wel stroom op jouw klok staan en de verbinding is goed.
Als je de draad dan op de grond legt hoor je helemaal niks tikken?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 23:06

Ja de klok tikt, de verbinding is goed, maar ik denk dat het op de één of andere manier geen aarde maakt. Als ik lint op de grond leg, gebeurt er niks helaas.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:09

Morgen tester halen en je draden controleren, kan zijn dat er ergens een breuk zit of er ergens heel veel stroom weglekt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:55

Kan het zijn dat bij het uitbreken het band misschien kapot is gegaan. Zitten van die dunne ijzerdraden doorheen en sommigen hebben geen overdwars ijzerdraden en dan heb je dus bij uitrekken al, dat je er geen stroom meer door hebt.
Ik heb zelf die breuken gehad in mijn paddock door verkeerde houders op de palen. Door weer en wind gingen de ijzerdraadjes kapot door die houders..Kan dus ook daardoor komen..
En inderdaad even zo'n meetding kopen..Kun je precies meten of er toch ergens een breuk zit..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 08:30

Dank je voor je reactie. Ze hebben het lint zelf niet kapot gemaakt, alleen de isolatoren steeds. Er zitten wel van die overdwars draadjes in dit lint. Vanmorgen was het weer feest. Zowel in de bak als in de wei diverse isolatoren afgebroken en lint dat slap hangt. Ik ben het echt HELEMAAL beu, dit is niet leuk meer :(

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:36

Ik weet natuurlijk niet wat voor isolatoren je hebt, maar degene waar ik het over had zijn isolatoren die je kunt openen aan onder of bovenkant (ligt eraan hoe je ze bevestigd). Dus niet van die doorhaal dingen of met rubber ingelegd. Die had ik hier rond de paddock zitten en heb dus het draad + isolatoren allemaal kunnen vervangen..Leek mij een gemakkelijk systeem, maar was dus prut..Je kunt het aan het draad voelen, als dat kapot is..
En is het niet gemakkelijker om gewoon een apparaat op het stroomnet te hebben? Je hebt toch best een groot stuk, dus misschien is dat beter? De paddestoelen van vroeger waren niet echt krachtig genoeg voor een groot stuk. weet niet of die van tegenwoordig wel genoeg "klap" geven..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:39

wat geeft je stroommeter aan? Ik heb hier geen diepe aardepen, gaat max 7cm de grond in. Maar hij geeft wel 6.0 stroom. draden op de grond en begroeiing tegen je draden aan is wel funest.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 17:36

Ik ben net als gisteren uuuuuren bezig geweest en zeer gefrustreerd. Nieuwe aardpen gehaald bij de welkoop en lintverbinders. Ik had bepaalde stukken lint aan elkaar geknoopt en dat er nu uitgehaald en dus goede lintverbinders er tussen gedaan. aardpen ver de grond in (ding is 2 meter lang). Alles nog een keer nagelopen en nog 1 ding veranderd waarvan ik dacht dat het misschien het circuit kon storen. Met een schaar alle brandnetels en ander gespuis dat in de buurt kwam van het lint weggeknipt, en er komt zeker nergens iets tegen het lint aan. Alles met elkaar: GEEN STROOM! Ik heb met 2 verschillende stroomapparaten getest, dus daar ligt het zeker niet aan. Verdorie hoe kan dat nou toch, wat moet ik nou nog meer doen :(.

Vanmorgen weer van alles kapot aan de omheining toen ik kwam voeren, ik doe geen oog meer dicht zo, dit is gevaarlijk!

Ik heb geen voltage-meter, maar een meter met van die lampjes die gaan branden als er stroom door komt. hou ik ze tegen de plus en min van het apparaat, gaat het lampje branden, hoe ik ze tegen de aardpen en het lint, niks!

Ik heb goede lint-isolatoren er om, dat zal het ook niet zijn denk ik.