Stalling aan passen naar Rusthuis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tweety78

Stalling aan passen naar Rusthuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 18:57

Hoi,

Mijn partner kwam met de opmerking dat hij de stalling wilde aanpassen naar een Rusthuis voor (oudere) paarden en pony's.

Bij ons staan de paarden op 1, is er geen onderscheid in ras, leeftijd, pension of eigen. Ze krijgen evenveel liefde en aandacht. Worden allemaal door ons buiten gezet en af mesten zit ook bij de prijs in. Wij vinden immers dat de paarden zoveel mogelijk buiten moeten zijn (zolang het mogelijk is) en het altijd goed moeten hebben mbt voeding (veel hooi, 2x daags brok, dagelijks op strooien en af mesten)

Nu lijkt me dat een goed idee, alleen ben ik wel benieuwd waarin een rusthuis volgens jullie, anders zou moeten zijn ten opzichte van een pensionstalling en wat zouden jullie ervoor willen betalen?

anneliesdj

Re: Stalling aan passen naar Rusthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:25

Lijkt me dat je op stal en weiland geen aanpassingen hoeft te maken, hoe je paarden wilt houden is voor iedereen persoonlijk.
Alleen de dagelijkse verzorging, soort voeding, ed zal anders zijn.

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:34

Hetzelfde als pensionstalling
Alleen andere voeding en evt. medicijngebruik(kan je nu ook al hebben)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:42

Alleen het gebruik van een accomodatie is er niet of minder, dat scheelt in de prijs. Verder zou een pensioenpaard in de verzorging bijna meer moeten kosten dan een jong paard, in ieder geval evenveel... Dat idee dat een ouder paard voor minder moet staan snap ik nooit helemaal :+

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:00

Wat je minder betaalt voor gebruik van de accommodatie, dat moet je weer meer betalen voor een paard met pensioen.
Je bent als stalhouder meer tijd kwijt aan verzorging, paard heeft toch z'n aandacht nodig, eventueel idd medicijngebruik, ander voer (slobber) etc.
Dus ik zou op ongeveer zelfde lijn blijven zitten als pensionkosten, wellicht iets er bovenop voor jullie meerwerk. :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:10

Als ik mijn paard ergens met pensioen zou hebben staan waar ik niet vrijwel dagelijks kan komen zou ik ook de volgende zaken willen:
Dek af en dek op als het nodig is. Als er een dek op ligt, dit wel minimaal één keer per week eraf en dan een fijne poetsbeurt. Medicijnen geven. Ontwormen, hoefsmid regelen ( wel eentje die ikzelf aangeef), DA voor tanden en er voor me bij zijn. De meeste tijd van het jaar overdag buiten en 's nachts op stal. Als ik op dat moment een zandeter heb: als ze op zand of heel kort gras staat ( dat laatste dus liever niet): een dichte kap op op dat moment en weer af op stal of in een normale graswei. Ik zou willen dat er heel veel kennis is van verschillende ziekten die een paard kan hebben, zodat ik zeker weet dat er op tijd wordt ingegrepen als het misgaat. En dan bij een DA die ik aangeef. Ik zou geen voer op zand willen hebben, dus geen hooi in een paddock. Dan maar korter buiten en binnen weer hooi. Altijd onbeperkt water op het land als ze op het land staan.
Plek voor mijn trailer, al dan niet betaald ( max 100,-- per jaar), voor het geval ik toch met mijn paard op pad moet.

Wat ik niet nodig heb dan: Mooie uitrijdmogelijkheden, stapmolen, rijbak ( binnen of buiten), longeerbak etc. Daar zou ik dus liever ook niet voor betalen als dat wel aanwezig is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:57

Wat jij noemt Jet, dat kan op een nette pensionstal ook allemaal, in overleg.

Enige wat jij noemt en wat ik niet haalbaar vind; een hoefsmid van jou keuze erbij. Dat betekend dat wanneer er 20 pensioenpaarden staan, de stalhouder 3 keer in de week een andere hoefsmid over de vloer heeft met alle werk van dien. Dat is echt niet realistisch, als je erop vertrouwd dat er voldoende kennis is, geloof je ook dat zij de juiste smid laten komen.
En een plek voor je trailer is ook een beetje uforisch, bij 20 paarden zou je dan een caravanstalling ernaast moeten hebben.

En persoonlijk vind ik een stapmolen altijd een pluspunt, zeker ook bij oude paarden is voldoende beweging belangrijk.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:42

Nou, bij onze pensionstal kan de hoefsmid van je eigen keuze gewoon komen, maar dekken op- en afdoen gebeurt gewoon weer niet of er moet een heel speciaal geval zijn. Ik zou mijn paard niet in een stapmolen willen, dus daarom hoeft dat voor mij niet. Ik heb thuis geen plek voor een trailer en ik zou hem wel graag bij mijn paard willen, op mijn huidige pensionstal kan dat ook.
Een paard voor iemand poetsen gebeurt eigenlijk ook niet bij ons, of het moet al heel erg de spuigaten uitlopen en dat er wat door andere pensionklanten wat van wordt gezegd. Ik sta er prima hoor, het voldoet aan heel veel van mijn wensen/eisen, maar ik zou voor een oud paard dat met pensioen is iets meer service standaard willen.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:58

Maar het gaat om pensioen hè, niet pension. Dat zijn twee verschillende dingen. :)

Dan zijn dat soort dingen wel van belang en dingen als trailerstalling en eigen smid minder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:14

Oude paarden kunnen soms niet meer goed met andere samen ivm gebreken.
Sommige mogen geen hooi meer en moet je dus speciaal voeren.
Je staat vaker voor een moment dat je het niet meer kan aanzien en de eigenaar het laat aanmodderen tot een natuurlijke dood.
Sommige eigenaren doen bij de eerste afspraak heel lief om vervolgens na het dumpen van het paard nooit meer te betalen (overkomt een kennis van mij niet zelden).

Anderzijds heb je minder volk en gedoe op je erf.

Ik zou zeker niet goedkoper worden, het is echt niet minder werk namelijk.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:22

MarrieLeen, natuurlijk is er een verschil tussen pensioen en pension. Maar ik hecht belang aan een smid waarin ik vertrouwen heb. Als er bijvoorbeeld maar 1 smid op het erf mag komen en dat is er net eentje die ik niet zie zitten, dan komt mijn paard daar niet te staan. En ik wil wel graag mijn trailer daar bij de hand hebben voor het geval er iets aan de hand is en mijn paard snel vervoerd moet worden.
Nu is het voor mij niet aan de orde hoor, ik wil mijn paard ( als het al met pensioen kan) in de buurt houden en de stalling waar ik nu sta is dan voor mij en mijn paard prima geschikt.

Tweety78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 22:01

Hoihoi Allemaal,

dank voor jullie reacties. ik heb ze met volle aandacht gelezen.
ik zie hele nuttige punten.

Helaas hebben we geen ruimte voor een stapmolen, maar bij ons staan de paarden zo veel mogelijk buiten.
uitrij mogelijkheden zijn er ruimschoots. Trailerstalling is op zich geen probleem, maar wat anneliesdj al zegt als het er bijv. 20 zijn dan hebben we het erf vol trailers en verder geen ruimte....maar daar valt zeker over te praten.

ik ga alles even op een rijtje zetten en zal jullie tzt laten weten wat het geworden is :-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:44

Jet schreef:
Nou, bij onze pensionstal kan de hoefsmid van je eigen keuze gewoon komen,

Dan zul je er wel zelf bij moeten zijn, jouw pensionhouder gaat toch ook niet elke dag een andere smid bellen, één paard uit het land halen enz?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:31

Sizzle schreef:
Oude paarden kunnen soms niet meer goed met andere samen ivm gebreken.
Sommige mogen geen hooi meer en moet je dus speciaal voeren.
Je staat vaker voor een moment dat je het niet meer kan aanzien en de eigenaar het laat aanmodderen tot een natuurlijke dood.
Sommige eigenaren doen bij de eerste afspraak heel lief om vervolgens na het dumpen van het paard nooit meer te betalen (overkomt een kennis van mij niet zelden).

Anderzijds heb je minder volk en gedoe op je erf.

Minder volk op je erf is niet per definitie zo, sommigen komen alsnog elke week langs om hun paard te poetsen en hebben overal wat op aan te merken.
Een oud paard wordt regelmatig behandeld als een baby en van de pensioenhouder wordt verwacht dat die dat ook zo ziet.
Aanmodderen gebeurt idd regelmatig, maar daar ben je zelf bij, je kunt van eigenaren eisen dat ze langskomen om het zelf te zien.

Jet schreef:
MarrieLeen, natuurlijk is er een verschil tussen pensioen en pension. Maar ik hecht belang aan een smid waarin ik vertrouwen heb. Als er bijvoorbeeld maar 1 smid op het erf mag komen en dat is er net eentje die ik niet zie zitten, dan komt mijn paard daar niet te staan. En ik wil wel graag mijn trailer daar bij de hand hebben voor het geval er iets aan de hand is en mijn paard snel vervoerd moet worden.
Nu is het voor mij niet aan de orde hoor, ik wil mijn paard ( als het al met pensioen kan) in de buurt houden en de stalling waar ik nu sta is dan voor mij en mijn paard prima geschikt.

Volgens mij zijn er maar weinig stallen waar je niet zelf je dierenarts of hoefsmid mag kiezen. Dat zal geen probleem zijn, maar dan moet je het wel zelf regelen en erbij zijn, je kunt van een pensioenhouder niet verwachten dan die voor 20 paarden 20 verschillende hoefsmeden, 20 verschillende dierenartsen en 20 verschillende tandartsen laat komen en het zelf ook afhandelt. O en dan moet er natuurlijk ook een osteo en fisio bij komen.

Wbt die trailer; hoe zie je dat voor je? Dat er iets ernstigs gebeurd, de pensioenhouder jou belt, wacht tot jij er bent (zeg grofweg 45 minuten) en dan pas actie onderneemt? Ik ga er toch vanuit dat zo'n pensioenhouder voldoende verstand van zaken heeft dat als er iets ernstigs is gebeurd, zij eerst de dierenarts bellen en daarna pas de eigenaar, en het paard vervoeren waarheen nodig is zonder op de eigenaar te wachten. Ga er ook vanuit dat de eigenaar daar toestemming voor geeft, anders zet je je paard niet daar op stal.

En TS, je moet ervan uitgaan dat je net zoveel kosten hebt als met gewone pensionstalling, alleen geef je het uit aan andere dingen. Je hebt ook meer werk met de dagelijkse zorg dan op een normale pensionstal.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 00:30

Annelies, ik bel dan wel zelf de hoefsmid voor de afspraak ( of zoals het nu gaat, er wordt een neiuwe afspraak gemaakt 8 weken na de oude) en als het nodig is haalt onze pensionhouder hem in derdaad uit het land en brengt hem evnetueel weer terug als ik er echt niet bij kan zijn. ( of een andere pensionklant doet dat als je dat regelt).
Ik zou mijn paard dus nooit verder weg willen hebben dan zo'n half uur rijden, dan bellen ze de DA die ik wil hebben en vlieg ik zelf ook heen. Ik heb het met mijn vorige paard één keer gehad met koliek dat de pensionhoudster de DA al voor me gebeld had en dat ik van mijn werk niet gelijk weg kon. Ik was er een paar uur later en ben alsnog met haar naar de kliniek gereden. Dan is het fijn als je trailer er al staat en je die niet eerst nog ergens anders vandaan moet halen.

Ik denk ook dat je zoveel klanten hebt met zoveel meningen over de beste stalling, maar dat zal je moeten gaan ondervinden. Het kan best zijn dat alles gelijk soepel verloopt, maar het kan heel goed zijn dat je je voor sommigen in allerlei bochten moet wringen. Met penioen heb je trouwens niet zoveel aan uitrijdmogelijkheden denk ik. Ik ben wel beniuewd war je voor gaat kiezen. Ik denk ook dat mensen denken dat ze midner heoven te betalen op pensioen, maar dat het in werkelijkheid tegenvalt als je alles goed berekent.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 02:42

Ik snap je hele redenatie wel hoor, maar het punt is dan, dat als je alles zelf in de hand wilt hebben, je je paard niet bij iemand anders moet stallen maar bij jezelf aan huis moet zetten.
Als hij bij een ander staat zijn zij er altijd eerder bij dan jij, ookal woon je nog zo dichtbij. En ik mag hopen dat zij de tijd en ruimte hebben om een paard naar een kliniek te brengen en een trailer tot hun beschikking hebben.

En heel eerlijk gezegd vind ik ook dat er nogal snel spastish gedaan wordt over dierenartsen en hoefsmeden ed, alsof er geen enkele goede in NL is behalve die van jezelf. Een beetje breder blikveld en vertrouwen in een ander kan ook geen kwaad.
Wat overigens niet speciaal op jou gericht is, het valt me vaker op en ik wilde het even kwijt :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:20

Als ik niet zelf mijn DA en hoefsmid kan kiezen indien ik dat voor noodzakelijk acht, dan ben ik ook rap weg :j

Maar in de praktijk heb je niet eens 20 DA of HS in de buurt dus meestal heb je je hooguit 4-5 verschillende die langs komen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:56

ED --> VSW

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:48

Ik denk dat je een pensioenstal in grote mate moet vergelijken met een opfokstal...

Een stal waar de paarden goed verzorgd worden, veel buiten komen en vrij kunnen bewegen, onbeperkt goed ruwvoer kunnen eten en dagelijks even nagelopen worden...

Een stal waar je als eigenaar niet dagelijks of wekelijks zelf naar toe hoeft te gaan (dan kan het ook verder weg zijn) en waar je zeker kunt zijn van goede zorgen voor je paard...

Met oudere/geblesseerde paarden heb je dan wel te maken met extra zorg, dat moet je als stalhouder zien zitten en ook tijd aan willen besteden.

Hoefsmid maakt me niet veel uit, als het maar een kundig iemand is met geduld.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:59

Als ik mijn paarden naar een rusthuis zou doen dan zou mijn vereiste zijn dat ze veel buiten kunnen lopen (op paddock, ze zijn in het verleden bevangen geweest) met hooi. Verder zou ik het fijn vinden als de mensen die er werken ervaring hebben met oudere dieren, want dat heb ik zelf niet. Bij voorkeur zou ik een stalling in de buurt zoeken zodat ik iedere dag langs kan gaan. Buiten en binnenzetten en hooi voeren en uitmesten zouden de dingen zijn die ik graag gedaan zie worden. Andere zaken zou ik gewoon zelf willen blijven doen. Mijn dieren hebben altijd thuis gestaan, dus de verzorging doe ik altijd helemaal zelf. Dat zou ik afgezien van het mesten en voeren gewoon zelf willen blijven doen. Ik zou ook graag inspraak hebben op de hoefsmid, omdat dat best nauw komt met hun hoeven door het hb verleden.

Ik zou voor een rusthuis minder willen betalen dan voor een pensionstalling. Luxe zoals een (binnen)bak enz heb ik niet nodig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:26

Sizzle schreef:
Als ik niet zelf mijn DA en hoefsmid kan kiezen indien ik dat voor noodzakelijk acht, dan ben ik ook rap weg :j

Maar in de praktijk heb je niet eens 20 DA of HS in de buurt dus meestal heb je je hooguit 4-5 verschillende die langs komen.

Ja dat snap ik wel en ben ik ook met je eens, maar ik snap ook dat een pensioenhouder daar niet mee accoord gaat.
Dan zou ik zeggen; prima, maar dan moet je het wel zelf regelen en er zelf bij zijn.
Ik kan ook alles verzorgen en regelen, maar dan moet je het doen met de hoefsmid die ik kies (of evt keuze uit 2).

En het zou je verbazen hoever een hoefsmid nog wil rijden voor één of 2 paarden, dus 20 verschillende op één stal krijgen is helemaal niet zo moeilijk.

capopjekop schreef:
Ik zou voor een rusthuis minder willen betalen dan voor een pensionstalling. Luxe zoals een (binnen)bak enz heb ik niet nodig.

Die luxe krijg je ook niet, maar in plaats daarvan heeft je paard dagelijks aandacht en controle, wordt regelmatig gepoetst, hoefsmid, da en entingen worden verzorgd, je paard krijgt speciaalvoer, wordt apart gezet en apart verzorgd indien nodig, enz enz.
De verzorging is echt wel even wat meer dan op een pensionstal waar ze alleen gemest en gevoerd worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:30

anneliesdj schreef:
capopjekop schreef:

Die luxe krijg je ook niet, maar in plaats daarvan heeft je paard dagelijks aandacht en controle, wordt regelmatig gepoetst, hoefsmid, da en entingen worden verzorgd, je paard krijgt speciaalvoer, wordt apart gezet en apart verzorgd indien nodig, enz enz.
De verzorging is echt wel even wat meer dan op een pensionstal waar ze alleen gemest en gevoerd worden.

Maar als je mijn hele quote pakt zie je dat ik die hele verzorging niet hoeft. Ik wil enkel het mesten en voeren uitbesteden en eventueel met vragen bij de staleigenaar kunnen komen omdat die meer ervaring met oude paarden heeft. De verzorging, aandacht en controle doe ik het liefst zelf. Voer koop ik ook het liefst zelf in afgestemd op mijn paardjes en hun behoeften.

Is het gebruikelijk dan dat de smid en entingen in het stalgeld gewerkt worden?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:36

Ik vind het voorbeeld van een binnenbak dan wel weer grappig, wij bieden veel verzorging en hebben daarom ook veel oudere paarden staan.
Afgelopen winter bijvoorbeeld, vroor het pittig en lag er veel sneeuw. Veel oudjes hebben toen toch echt gretig gebruik gemaakt van de binnenbak.

Ik vind trouwens de discussie pensionstal v.s. pensioenstal bijna niet te voeren. Ik denk dat wij als pensionstal meer bieden dan menig pensioenstal. Ik denk niet dat je daar een lijn in kan vinden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:38

Ja meestal is dat wel zo.
Een rusthuis bied meestal een totaalpakket, als je daarvan wilt afwijken, maak je het de eigenaar wel lastig, zeker als je ook apart wilt voeren ed.
Als je zoiets wilt, is het goedkoper en makkelijker ze bij jezelf aan huis te zetten, of gewoon in pension ergens in de buurt. (want als je die extra zorg niet wilt, kun je dus ook gewoon bij een pensionstal terecht)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:41

Ik denk dat die van mij ook gewoon lekker thuis blijven staan als ze straks oud zijn. Ik zou het puur doen dat er wat controle is van mensen die er meer ervaring mee hebben dan mezelf en dat er mss fijnere stallen zijn. Thuis hebben ze alleen een schuilstal. Maar ik vind het ook wel lastig om ze uit handen te geven. Zeker omdat je nu gewoon alles zelf kunt beslissen en ze natuurlijk wel een verleden hebben met hoefbevangenheid. Als ze dat niet gehad hadden dan was het alweer een ander verhaal. Dan komen ze er met 'standaard'verzorging ook wel.