Te dikke shet, hoe laten afvallen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eline10

Te dikke shet, hoe laten afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 09:26

Hoi Bokkers!

Sorry als het verkeerd staat, maar ik wist niet goed waar ik dit moest plaatsen.

Ik zit met een probleempje, mijn shet is echt veelste dik en ik wil haar graag laten afvallen.
Maar wat is nou dé gouden tip om haar af te laten vallen?
Ze is nu 13 jaar, en staat samen met haar jaarling (moeder en dochter) 24/7 op een schrale wei.
Ik zou haar dolgraag in een bak/paddock willen zetten, maar die mogelijkheid heb ik helaas niet.
Ze krijgen elke avond een half plakje hooi, en voor de rest worden ze niet bijgevoerd.
Ook wordt ze elke dag ongeveer een kwartier tot 20 minuten gelongeerd.
Na een tijdje wil ik dit ook opbouwen naar 25 minuten.
Maar door de hitte van de afgelopen dagen heb ik haar ongeveer 10 minuten gelongeerd.
Verder wordt er ook elke dag een klein stukje met haar gewandeld over de weg.
Hebben jullie nog tips over hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Groetjes,
Eline

RDuijn

Re: Te dikke shet, hoe laten afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:37

Bij ons heb er een en graskorf om
We zwemmen met deze hitte veel
Vindt hij super!
En we gaan s'avonds nog wat longeren als het wat afgekoeld is.
Of we gaan nog ff mennen.
We doen dat niet te lang.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 09:41

RDuijn schreef:
Bij ons heb er een en graskorf om
We zwemmen met deze hitte veel
Vindt hij super!
En we gaan s'avonds nog wat longeren als het wat afgekoeld is.
Of we gaan nog ff mennen.
We doen dat niet te lang.

Een graaskorf is inderdaad een goed idee! Dankjewel!
Ik heb nu niet meer de mogelijkheid om te zwemmen, want het valt hier nu met bakken uit de lucht :+

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:43

IK volg dit even, mijn shetlanders zijn beide ook te zwaar. Het is zó moeilijk, zelfs van graszaadhooi en een schrale weide lijken ze dus aan te komen. Welke graaskorf zou aan te raden zijn?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:45

Waarom heb je niet de mogelijkheid om haar in een paddock te zetten ?

Een "noodpaddockje" is anders zo gemaakt ...

Zet een stukje af met prikpaaltjes en een stroomdraadje, laat dit vervolgens nog kaler eten en je hebt een mooi hoekje waar je ze in kan zetten voor de nacht :j

Afvallen is niet gemakkelijk, zorg er vooral voor dat het geleidelijk gebeurt, dus niet ineens zonder eten zetten !
Het hooi zou je kunnen vervangen door wat schraler graszaadhooi, dan hebben ze toch wat te knabbelen.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 09:47

Shirley schreef:
Waarom heb je niet de mogelijkheid om haar in een paddock te zetten ?

Een "noodpaddockje" is anders zo gemaakt ...

Zet een stukje af met prikpaaltjes en een stroomdraadje, laat dit vervolgens nog kaler eten en je hebt een mooi hoekje waar je ze in kan zetten voor de nacht :j

Afvallen is niet gemakkelijk, zorg er vooral voor dat het geleidelijk gebeurt, dus niet ineens zonder eten zetten !
Het hooi zou je kunnen vervangen door wat schraler graszaadhooi, dan hebben ze toch wat te knabbelen.

Ik heb niet de mogelijkheid om haar in een bak/paddock te zetten omdat dat er gewoon niet is bij ons...
Bedankt voor de tips!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:52

Uh...ze zou toch echt meer moeten werken. Longeren kan werken zijn, als je shet echt wat doet. Een paar rondjes hopsen is leuk, maar geen werken. Daarbij kan je meer conditie opbouwen door niet een klein stukje te wandelen, maar een flink stuk in hoog tempo te stappen. Weer of geen weer, heet of koud, droog of nat, dat maakt niets uit. Je paardje moet flink bewegen, daar is ie voor "gemaakt". Dan zal je zien, dat ze er steeds beter uit gaat zien en een blije pony is!

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 09:57

Jetta schreef:
Uh...ze zou toch echt meer moeten werken. Longeren kan werken zijn, als je shet echt wat doet. Een paar rondjes hopsen is leuk, maar geen werken. Daarbij kan je meer conditie opbouwen door niet een klein stukje te wandelen, maar een flink stuk in hoog tempo te stappen. Weer of geen weer, heet of koud, droog of nat, dat maakt niets uit. Je paardje moet flink bewegen, daar is ie voor "gemaakt". Dan zal je zien, dat ze er steeds beter uit gaat zien en een blije pony is!

Oke, bedankt voor je advies!
Welke afstand is verstandig om eerst mee te beginnen?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:29

Een gezonde volwassen pony kan wel wat hebben. Ik zou haar minstens een uur laten bewegen. Flink wandelen of rijden. Rijd je eigenlijk ook op haar?

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 22:47

Jetta schreef:
Een gezonde volwassen pony kan wel wat hebben. Ik zou haar minstens een uur laten bewegen. Flink wandelen of rijden. Rijd je eigenlijk ook op haar?

Oke ik ga binnenkort eens een lange wandeling maken!
Nee, ik ben te groot voor haar. Wel schaf ik binnenkort een zadeltje aan, zodat mijn 7 jarige zusje op haar kan rijden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:03

En let goed op: je pony moet elke dag werken. Een vrije dag is onzin voor een pony. Hoe meer je met haar doet, hoe gewoner het wordt ennhoe braver ze wordt.
Wat leuk dat je zusje erop kan.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:06

Misschien met haar gaan fietsen .En rantsoenbeweiding toepassen elke dag een klein stukje bij en niet dat ze constant de hele wei kaal kunnen houden

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:11

Als ze erg dik is, is 'zware' beweging misschien te belastend. Veel wandelen kan echter nooit kwaad, zeker niet als je het opbouwt. Ook het longeren kun je straks gaan uitbreiden. 25 minuten beweging voor een gozonde pony is echt niet veel. Als je wilt dat ze echt afvalt, kun je makkelijk naar een uur toewerken.
Als het lastig is om haar weg te halen bij haar jaarling vandaan, kun je natuurlijk gewoon in de wei met haar lopen. Om haar pezen te versterken, is af en toe wandelen op de harde ondergrond zoals de weg, wel goed. Bij een zwaar paard hebben de pezen namelijk best veel te lijden en is het goed dat je die de tijd geeft om sterker te worden.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:17

Wat jammer dat er geen mogelijkheid bestaat voor een paddock... Is er misschien echt geen hele kleine mogelijkheid om iets af te zetten? Al is het maar ter grootte van d'r stal, beter iets dan niets! Of is er dichtbij geen boer, die een stukje weiland/paddock over heeft?

Afvallen is inderdaad erg lastig, je moet ten eerste geen hoge verwachtingen hebben. Het gaat nou eenmaal niet snel, en dat zul je wel moeten accepteren. Als het een dag niet goed gaat, blijf dan toch positief denken voor je shetje. Maar nu... Je kunt idd het hooi vervangen door het schralere graszaadhooi. Iedere dag genoeg bewegen, een stevige wandeling is ook een goede. Je kunt misschen ook je shet wat laten springen, en misschien wel met je zusje erop. Laat je shet maar lekker zweten, dat zal d'r goed doen. ;)

Voor de rest; de tips die hier boven zijn genoemd zijn eigenlijk al wel wat om mee te beginnen. Veel succes!

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:21

Fietsen werkt zeker goed, ik verzorgde jaren geleden een Harlingen, kon er niet alleen mee rijden maar langs de fiets ging prima, en ze werd mooi slank, zij was ook veel te dik.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 10:29

Wauw! Bedankt voor al jullie reacties!

Jetta schreef:
En let goed op: je pony moet elke dag werken. Een vrije dag is onzin voor een pony. Hoe meer je met haar doet, hoe gewoner het wordt ennhoe braver ze wordt.
Wat leuk dat je zusje erop kan.

Oke, ik ga vanaf vandaag elke dag met haar trainen, en de training steeds zwaarder maken!

Rizette schreef:
Misschien met haar gaan fietsen .En rantsoenbeweiding toepassen elke dag een klein stukje bij en niet dat ze constant de hele wei kaal kunnen houden

Ja, aan fietsen dacht ik zelf ook al. Maar is dat niet erg gevaarlijk? Want stel dat je pony ineens keihard weg-galoppeert ?

MissNienke1 schreef:
Als ze erg dik is, is 'zware' beweging misschien te belastend. Veel wandelen kan echter nooit kwaad, zeker niet als je het opbouwt. Ook het longeren kun je straks gaan uitbreiden. 25 minuten beweging voor een gozonde pony is echt niet veel. Als je wilt dat ze echt afvalt, kun je makkelijk naar een uur toewerken.
Als het lastig is om haar weg te halen bij haar jaarling vandaan, kun je natuurlijk gewoon in de wei met haar lopen. Om haar pezen te versterken, is af en toe wandelen op de harde ondergrond zoals de weg, wel goed. Bij een zwaar paard hebben de pezen namelijk best veel te lijden en is het goed dat je die de tijd geeft om sterker te worden.

Maar als ik het opbouw door bijvoorbeeld elke dag de training 5 minuutjes langer / zwaarder te maken kan dat toch geen kwaad?
Met het opbouwen van longeren ben ik ook bezig, en mijn doel is dan ook zeker 1 uur!
Mijn shet zal nooit uit zichzelf gaan werken, maar zodra ze eenmaal bezig is vind ze het prachtig en doet ze heel goed haar best!
Ja, mijn shet en haar jaarling vinden het niet leuk om uit elkaar te gaan, maarja dit moeten ze toch leren.
We wandelen meestal ook op de weg, maar heel af en toe in de berm met gras, maar daar maakt shetlief misbruik van :Y)

Viktor238 schreef:
Wat jammer dat er geen mogelijkheid bestaat voor een paddock... Is er misschien echt geen hele kleine mogelijkheid om iets af te zetten? Al is het maar ter grootte van d'r stal, beter iets dan niets! Of is er dichtbij geen boer, die een stukje weiland/paddock over heeft?

Afvallen is inderdaad erg lastig, je moet ten eerste geen hoge verwachtingen hebben. Het gaat nou eenmaal niet snel, en dat zul je wel moeten accepteren. Als het een dag niet goed gaat, blijf dan toch positief denken voor je shetje. Maar nu... Je kunt idd het hooi vervangen door het schralere graszaadhooi. Iedere dag genoeg bewegen, een stevige wandeling is ook een goede. Je kunt misschen ook je shet wat laten springen, en misschien wel met je zusje erop. Laat je shet maar lekker zweten, dat zal d'r goed doen. ;)

Voor de rest; de tips die hier boven zijn genoemd zijn eigenlijk al wel wat om mee te beginnen. Veel succes!

Ja, ik baal er ook van, want als ik een paddock had gehad was het afvallen een stuk makkelijker geweest.
Ik kan altijd vragen of er wat afgezet mag worden, weiland hebben we genoeg dus dat moet geen probleem zijn.
Springen doe ik ook regelmatig met haar, maar ze is niet echt een springkampioen :=
Misschien dat ze het over een tijdje wat leuker vind!

hyawatta schreef:
Fietsen werkt zeker goed, ik verzorgde jaren geleden een Harlingen, kon er niet alleen mee rijden maar langs de fiets ging prima, en ze werd mooi slank, zij was ook veel te dik.

Ja, ik denk ook dat ze daar veel kilo's mee gaat kwijtraken, maar is dit niet gevaarlijk?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:33

En heb je niet de mogelijkheid om haar voor het karretje te leren ?

Leuke manier van bewegen en je kunt er gezellig samen op uit *\o/*

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:43

Nu wil ik toch een opmerking maken... Ik lees dat je 1 uur achter elkaar wilt longeren, maar dat is wel erg belastend voor de pezen. Omdat het diertje ook al zo dik is, zal het er nog eens dubbel op aan komen. Ook springen zou ik eerst niet te veel doen, ze knalt wel neer met al dat gewicht.
Zelfs met een gezond paard (goed gewicht) longeer ik maximaal 20 minuten. In- en uit stappen doe ik aan de hand om te voorkomen dat ze teveel op die volte lopen.

Je kunt ook, als ze al wat afgevallen is, haar met bijvoorbeeld een dubbele longe (wel een lesje meepakken!) wat meer aan het werk zetten.
Ook raad ik stevig wandelen aan, is ook nog eens leuk. Zorg verder voor lekker veel afwisseling, zodat het voor je pony ook leuk blijft.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 10:45

Shirley schreef:
En heb je niet de mogelijkheid om haar voor het karretje te leren ?

Leuke manier van bewegen en je kunt er gezellig samen op uit *\o/*

Ja, ook dit was ik van plan! Binnenkort eens kijken naar een betaalbare sulky, mencursus en tuigje!

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:46

xNikitaaa schreef:
Nu wil ik toch een opmerking maken... Ik lees dat je 1 uur achter elkaar wilt longeren, maar dat is wel erg belastend voor de pezen. Omdat het diertje ook al zo dik is, zal het er nog eens dubbel op aan komen. Ook springen zou ik eerst niet te veel doen, ze knalt wel neer met al dat gewicht.
Zelfs met een gezond paard (goed gewicht) longeer ik maximaal 20 minuten. In- en uit stappen doe ik aan de hand om te voorkomen dat ze teveel op die volte lopen.

Je kunt ook, als ze al wat afgevallen is, haar met bijvoorbeeld een dubbele longe (wel een lesje meepakken!) wat meer aan het werk zetten.
Ook raad ik stevig wandelen aan, is ook nog eens leuk. Zorg verder voor lekker veel afwisseling, zodat het voor je pony ook leuk blijft.

Idd, ik bedoel ook geen vol uur heel hoog springen. Maar wat balkjes draven een enkele sprong. Kan niet veel kwaad... En natuurlijk ook niet elke dag.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 10:51

xNikitaaa schreef:

Ja, dit was wel mijn doel, maar nu ik het van de andere kant bekijk (jouw kant dus) begin ik wel te twijfelen. Natuurlijk wil ik dat Winkie (zo heet ze) afvalt en een topconditie krijgt, maar ik wil haar pezen absoluut niet te veel belasten! Dus ik denk dat ik maximaal voor de 40 minuten ga.
Ik denk ook dat een sulky de beste manier is om af te vallen!
Ook heb ik gehoord dat wanneer je op heuvels gaat wandelen de achterhand beter wordt, klopt dit?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:54

Ja, dat klopt. Ik heb het geluk dat ik in de buurt van een klein crosstereintje woon, dus ik neem dat regelmatig mee op buitenrit.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 10:57

xNikitaaa schreef:
Ja, dat klopt. Ik heb het geluk dat ik in de buurt van een klein crosstereintje woon, dus ik neem dat regelmatig mee op buitenrit.

Dat is inderdaad geluk! Ik woon vlakbij het bos en de heide, en daar zijn ook wel wat heuvels te vinden. Alleen staan er wel andere paarden in het bos, dus wordt Winkie dan vaak erg druk...

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 14:18

Ik heb afgesproken met een buurmeisje om binnenkort met haar shet & de mijne een grote wandeling te gaan maken! :)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:22

Niet één keer hea, gewoon een paar keer per week! Veel plezier ;-).