Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
RDuijn schreef:Bij ons heb er een en graskorf om
We zwemmen met deze hitte veel
Vindt hij super!
En we gaan s'avonds nog wat longeren als het wat afgekoeld is.
Of we gaan nog ff mennen.
We doen dat niet te lang.
Shirley schreef:Waarom heb je niet de mogelijkheid om haar in een paddock te zetten ?
Een "noodpaddockje" is anders zo gemaakt ...
Zet een stukje af met prikpaaltjes en een stroomdraadje, laat dit vervolgens nog kaler eten en je hebt een mooi hoekje waar je ze in kan zetten voor de nacht
Afvallen is niet gemakkelijk, zorg er vooral voor dat het geleidelijk gebeurt, dus niet ineens zonder eten zetten !
Het hooi zou je kunnen vervangen door wat schraler graszaadhooi, dan hebben ze toch wat te knabbelen.
Jetta schreef:Uh...ze zou toch echt meer moeten werken. Longeren kan werken zijn, als je shet echt wat doet. Een paar rondjes hopsen is leuk, maar geen werken. Daarbij kan je meer conditie opbouwen door niet een klein stukje te wandelen, maar een flink stuk in hoog tempo te stappen. Weer of geen weer, heet of koud, droog of nat, dat maakt niets uit. Je paardje moet flink bewegen, daar is ie voor "gemaakt". Dan zal je zien, dat ze er steeds beter uit gaat zien en een blije pony is!
Jetta schreef:Een gezonde volwassen pony kan wel wat hebben. Ik zou haar minstens een uur laten bewegen. Flink wandelen of rijden. Rijd je eigenlijk ook op haar?
Jetta schreef:En let goed op: je pony moet elke dag werken. Een vrije dag is onzin voor een pony. Hoe meer je met haar doet, hoe gewoner het wordt ennhoe braver ze wordt.
Wat leuk dat je zusje erop kan.
Rizette schreef:Misschien met haar gaan fietsen .En rantsoenbeweiding toepassen elke dag een klein stukje bij en niet dat ze constant de hele wei kaal kunnen houden
MissNienke1 schreef:Als ze erg dik is, is 'zware' beweging misschien te belastend. Veel wandelen kan echter nooit kwaad, zeker niet als je het opbouwt. Ook het longeren kun je straks gaan uitbreiden. 25 minuten beweging voor een gozonde pony is echt niet veel. Als je wilt dat ze echt afvalt, kun je makkelijk naar een uur toewerken.
Als het lastig is om haar weg te halen bij haar jaarling vandaan, kun je natuurlijk gewoon in de wei met haar lopen. Om haar pezen te versterken, is af en toe wandelen op de harde ondergrond zoals de weg, wel goed. Bij een zwaar paard hebben de pezen namelijk best veel te lijden en is het goed dat je die de tijd geeft om sterker te worden.
Viktor238 schreef:Wat jammer dat er geen mogelijkheid bestaat voor een paddock... Is er misschien echt geen hele kleine mogelijkheid om iets af te zetten? Al is het maar ter grootte van d'r stal, beter iets dan niets! Of is er dichtbij geen boer, die een stukje weiland/paddock over heeft?
Afvallen is inderdaad erg lastig, je moet ten eerste geen hoge verwachtingen hebben. Het gaat nou eenmaal niet snel, en dat zul je wel moeten accepteren. Als het een dag niet goed gaat, blijf dan toch positief denken voor je shetje. Maar nu... Je kunt idd het hooi vervangen door het schralere graszaadhooi. Iedere dag genoeg bewegen, een stevige wandeling is ook een goede. Je kunt misschen ook je shet wat laten springen, en misschien wel met je zusje erop. Laat je shet maar lekker zweten, dat zal d'r goed doen.
Voor de rest; de tips die hier boven zijn genoemd zijn eigenlijk al wel wat om mee te beginnen. Veel succes!
hyawatta schreef:Fietsen werkt zeker goed, ik verzorgde jaren geleden een Harlingen, kon er niet alleen mee rijden maar langs de fiets ging prima, en ze werd mooi slank, zij was ook veel te dik.
xNikitaaa schreef:Nu wil ik toch een opmerking maken... Ik lees dat je 1 uur achter elkaar wilt longeren, maar dat is wel erg belastend voor de pezen. Omdat het diertje ook al zo dik is, zal het er nog eens dubbel op aan komen. Ook springen zou ik eerst niet te veel doen, ze knalt wel neer met al dat gewicht.
Zelfs met een gezond paard (goed gewicht) longeer ik maximaal 20 minuten. In- en uit stappen doe ik aan de hand om te voorkomen dat ze teveel op die volte lopen.
Je kunt ook, als ze al wat afgevallen is, haar met bijvoorbeeld een dubbele longe (wel een lesje meepakken!) wat meer aan het werk zetten.
Ook raad ik stevig wandelen aan, is ook nog eens leuk. Zorg verder voor lekker veel afwisseling, zodat het voor je pony ook leuk blijft.
xNikitaaa schreef:Nu wil ik toch een opmerking maken... Ik lees dat je 1 uur achter elkaar wilt longeren, maar dat is wel erg belastend voor de pezen. Omdat het diertje ook al zo dik is, zal het er nog eens dubbel op aan komen. Ook springen zou ik eerst niet te veel doen, ze knalt wel neer met al dat gewicht.
Zelfs met een gezond paard (goed gewicht) longeer ik maximaal 20 minuten. In- en uit stappen doe ik aan de hand om te voorkomen dat ze teveel op die volte lopen.
Je kunt ook, als ze al wat afgevallen is, haar met bijvoorbeeld een dubbele longe (wel een lesje meepakken!) wat meer aan het werk zetten.
Ook raad ik stevig wandelen aan, is ook nog eens leuk. Zorg verder voor lekker veel afwisseling, zodat het voor je pony ook leuk blijft.
xNikitaaa schreef:Ja, dat klopt. Ik heb het geluk dat ik in de buurt van een klein crosstereintje woon, dus ik neem dat regelmatig mee op buitenrit.