opletten met het drinken van paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

opletten met het drinken van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:18

hoi,

ik wil iedereen even verwittigen
mijn paarden staan dag en nacht buiten & krijgen 3 tot meerdere keren per dag water bijgegeven (en het is meestal niet leeg tegen dat we terug geven) en toch is het paard van mijn moeder uitgedroogt (da moeten komen, paard staat nu aan huis)

dus let aub op en als je er niet zeker van bent, geef je paarden water met een fles of tuinslang

ik hoop dat het hier goed staat

PatriciaV

Re: opletten met het drinken van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:20

Bedankt voor de tip!

Nog een tip: let bij slootwater of ander niet kraanwater er goed op dat er geen blauw alg in zit!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:17

"You can lead a horse to the water but you can't make him drink."

Hoe wou je in hemelsnaam een paard dwingen te drinken uit een fles of tuinslang?

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:24

Denk dat ze bedoelt dat er genoeg fris water is? Mijn paard laat nu het laatste beetje ook staan, dus ik heb nu 4 waterbakken staan en vul die 2 x per dag bij met fris water. Mijn merrie krijgt ook meeredere porties brok nu (dezelfde hoeveelheid in meerdere porties), zodat ze goed blijft drinken (loopt een veulen bij)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:26

Onze paarden hebben een automatische drinkbak in het land staan, maar je bent er nooit zeker van of ze genoeg drinken. Ik ga daarom op deze hete dagen met een emmer naar het land. Mijn oudje drinkt hem altijd leeg. Ga daarna even stal uitmesten en nogmaals heen met een emmer. De 2de slurpt ze even in en laat hem daarna staan. Of ze genoeg krijgt met dit weer heb geen idee, maar even een emmer heen brengen is dan het minste wat ik kan doen.
Snachts staat ze nog op stal en weet ik dat ze genoeg drinkt, daarom ga ik ook smiddags heen om haar te laten drinken

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:30

Mijn paard krijgt momenteel niets van brok bij. Enkel hooi. Maar ik weet dat ze direct na haar brok gaat drinken... Daarom geef ik haar nu een mini handje brok zodat ik zeker weet dat ze toch een hoeveelheid water binnen heeft wanneer ik er ben.
Zij doet het wel goed in deze hitte.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:32

ik vind het een lastige, bij ons op de wei zijn er 2 tonnen voor 20 paarden ik ben van mening dat dat echt veel te weinig is. Ik haal mijn paard dus aan het begin van de middag binnen, het eerste wat hij doet is drinken dan blijft hij de rest van de dag op stal. Wij moeten zelf de tonnen vullen maar dat moet met emmers uit een sloot uit de buurt geen doen is dat en dat voor een stal waar je ruim eur 300 pm betaalt.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:34

Mijn paarden hebben totaal nu 4 waterbakken staan en hier komen er nog 2 bij i.v.m de 4 pension paarden op het moment.
Helaas geen echt kraanwater want dat heb ik daar niet in de buurt.. Het zal of met de waterpomp uit de kromme rijn komen of zelf eruit scheppen met emmers.. Het is stromend water dus altijd wel ''schoon''.
Ik maak regelmatig de waterbakken schoon om alg te voorkomen!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:35

Hier ook een pony die iets was uitgedroogd (ook da bij geweest). Hebben nu de waterbakken verveeld, ze was gewoon te lui om een stukje te lopen naar het water denken wij..

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:36

salamaleque schreef:
ik vind het een lastige, bij ons op de wei zijn er 2 tonnen voor 20 paarden ik ben van mening dat dat echt veel te weinig is. Ik haal mijn paard dus aan het begin van de middag binnen, het eerste wat hij doet is drinken dan blijft hij de rest van de dag op stal. Wij moeten zelf de tonnen vullen maar dat moet met emmers uit een sloot uit de buurt geen doen is dat en dat voor een stal waar je ruim eur 300 pm betaalt.

oei dat vind ik toch wel slechte zaak als je er zoveel voor moet betalen.. Is er geen mogelijkheid om dit met de stal eigenaar te overleggen of er meer waterbakken bij mogen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:45

Mijn paarden zijn best kieskeurig. De automatische bakken gebruiken ze 's nachts wel op stal, maar zodra ze naar buiten mogen drinken de liever uit de waterbakken. Deze moet ik wel goed schoon houden. Elke keer als ze leeg zijn, schrob ik ze goed uit.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:50

Ja ik ook, ik sta er nog maar net maar ik vind het eigenlijk te absurd voor woorden. Normaal gesproken staan ze op een deel van de wei waar ze uit de sloot kunnen drinken. Als je dat als staleigenaar om wat voor reden dan ook afsluit moet je wel zorgen dat de paarden op een andere manier aan water kunnen komen dat kun je niet het probleem maken van je pensionklanten. Ik hoor daar eigenlijk niemand over maar ik kan me niet voorstellen dat andere klanten dat ok vinden ....

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:52

@Jessix Ja ik herken dat wel. Vorig jaar was ik 2 weken met mijn paard op vakantie in Drenthe, na het rijden zette ik hem altijd even op stal op te plassen en te drinken. Plassen deed hij wel, drinken liever uit de tonnen met water die in het land stonden.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:53

Heel goed dit topic +:)+

Laat iedereen gewaarschuwd zijn. Even een keer extra je paard of pony controleren.
Ik heb er een extra zoutblok bij gezet. Ook dat kunnen de paarden nu goed gebruiken.

Heel veel sterkte met jullie paard. Gaat het alweer beter met hem?

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:55

Mijn paard heeft een hele grote ijzeren waterton, die krijgt ze nooit leeg. Want om de dag kiep ik hem helemaal om en dan schoonspuiten en opnieuw vullen. Met dit weer wordt het water hardstikke lauw en dat lijkt me niet bepaald lekker.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:59

Wat ook een mogelijkheid is, is het hooi voordat je het geeft weken of gooed nat spuiten. Even een klusje maar het arandeert wel dat je paard vocht binnenkrijgt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:00

Schepje keukenzout is met dit weer ook aan te bevelen. (door het eten, niet door het water)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:03

Wij kijken ook enkele malen per dag het water na op hoeveelheid en reinheid, maar eigenlijk standaard het hele jaar door ;)

Nog een tipje: controleer de bakken ook goed op een ingetuimeld muisje of vogeltje en haal ook eventuele insecten uit het water !
Buiten dat het voor de eventueel nog levende diertjes prettiger is, kan een argeloos opgelurpte wesp ook nog lelijk steken ^)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:04

Grappig foutje staat er in de titel :=

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:08

Ja ook een goede tip inderdaad Shirley, pas had ik een dooie kraai gevonden in de drinkbak. Bah bah gelukkig net op tijd gezien voordat paardje lief ging drinken.

TailsLover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:08

xMercury schreef:
Grappig foutje staat er in de titel :=

hihi ik zie hem ook

bedankt voor de tips!

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:20

Hier hetzelfde probleem (wel niet uitgedroogd, maar 2 slechte drinkers). Kap gewoon een emmer water over hun eten en door hun hooi. en voor de rest om de twee uur met een emmer water onder hun neus. (bovenop wat er in hun drinkbakken zit) En dit helpt toch een groot stuk. Ze drinken evenveel als daarvoor, maar hebben wel een a twee emmers extra binnen door het natte eten en hooi.

Muchacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:04

hier gelukkig geen slechte drinkers met dit weer moet de bakken zeker 3 a 4 keer per dag vullen met water

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:10

Ik drink nooit paarden. Maar mocht ik dat ooit gaan doen, dan ben ik bij deze gewaarschuwd.

Mijn paard krijgt iedere dag vers water.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:25

Bij ons hebben ze op de weide 2 automatische drinkbakken ter beschikking.
Verder staat er onder 1 drinkbak een halve blauwe ton waar ongeveer 50l water in kan. Dit wordt dagelijks gevuld met water van de automatische drinkbak.
Dan hebben we toch een klein beeld van wat ze binnen krijgen. (ton is dagelijks leeg en niet alleen van het verdampen)

Wel een goed topic om iedereen er zeker op te wijzen.