Honing, ...desinfecterend?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marin_ka3

Honing, ...desinfecterend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 20:30

Wie kent alle eigenschappen van honing, 'echte' honing wel te verstaan! ? Op wondjes zou het een desinfecterende werking hebben, voor de luchtwegen een medicinale werking? Wat weten jullie van honing?

Wat ik weet; de ingrediënten voor honing worden aangeleverd door planten, veel verschillende planten, waardoor er veel verschillende soorten honing ontstaan. Daarna brengt de Bij de nectar van de plant naar de honingraat alwaar de honing verschijnt. Het fascineert me, ...wat een ongelooflijk mooi product!!!!

Wie heeft ervaring met de desinfecterende werking?

ambre

Re: Honing, ...desinfecterend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:03

Ik heb ongeslingerde honing gebruikt om bij mijn paard de witte lijn schimmel te bestrijden.
Heeft goed geholpen,ongeslingerde honing is schimmeldodend.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 21:21

ambre schreef:
Ik heb ongeslingerde honing gebruikt om bij mijn paard de witte lijn schimmel te bestrijden.
Heeft goed geholpen,ongeslingerde honing is schimmeldodend.

Wat is dat, ongeslingerde honing?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:44

Honing die nog niet behandeld is,dus direct vd imker of bij een reform winkel te koo.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:55

Honing kan je inderdaad op wonden smeren, werkt als een natuurlijk antibioticum.
Werkt niet alleen bij paarden goed, maar ook bij jezelf ;-)
Ik ben heel snel allergisch aan allerlei zalfjes en medicatie en smeer ook nogal snel honing op een wondje, geneest veel vlotter.
Voor de luchtwegen weet ik niet, maar als ik bv een keelontsteking heb gebruik ik het wel weer.
Dan spoel (gorgel) mijn mond goed met zoutwater, vies maar pijnstillend en verzachtend.
Daarna neem ik een lepel honing, dat verzacht de keel ook enorm.
Moet zeggen dat ik nooit lang last heb van keelontsteking en de kinderen ook niet.

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:58

Jazeker. In (volgens mij) dermiel wondzalf zit ook honing. Door enzymen in die honing wordt er een waterstofperoxide achtig spulletje gemaakt en dat ontsmet. Maar weet niet wat voor honing dat is.

koetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:58

mijn verzorgpony had een schimmel in de hoef. toen heeft de hoefsmid een stuk van de hoefwand afgesneden. en daarna moes er elke dag speciale honing opgesmeerd worden (weet niet precies wat voor iets) het is er nu uitgegroeid.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:46

Interessant zeg... dus het werkt ook tegen een schimmel? Ben benieuwd welke honing er bedoeld word. Zal wel niet die van de lidl zijn toch?

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:58

Zelf ging ik altijd natuurhoning halen bij de imker, dus niet de gewone honing uit de supermarkt.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:00

Charityyy schreef:
Interessant zeg... dus het werkt ook tegen een schimmel? Ben benieuwd welke honing er bedoeld word. Zal wel niet die van de lidl zijn toch?

Ik denk dat natuurhoning het beste is, daar zit zo min mogelijk toegevoegde troep in :P

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:15

Onbehandelde honing,dus niet verhit etc.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 22:23

Onbehandelde honing is dat de honing die ze inclusief de honingraat in een doosje verkopen?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:32

Geen idee,je moet gewoon even kijken bij een reform winkel.
Ongeslingerde honing moet je hebben.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:34

alleen medicinale honing.
echte onbewerkte honing bevat bacterien, en virussen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:38

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:40

Wij gebruiken altijd gewone honing met mierikswortel. Dit helpt erg goed, ook voor diepe wonden die de DA niet kan hechten.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:47

Ach ja,ik bedoel koud geslingerde honing.De onverwarmde honing dus.
Komt omdat ik altijd tegen de smid grap over rechts geslingerde honing...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:49

ambre schreef:
Ach ja,ik bedoel koud geslingerde honing.De onverwarmde honing dus.
Komt omdat ik altijd tegen de smid grap over rechts geslingerde honing...

:D

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:49

ambre schreef:
Honing die nog niet behandeld is,dus direct vd imker of bij een reform winkel te koo.

Is ook goed voor scheuren en bacteriën in de hoeven.
Bij ons op stal een paard gezien waar de hoeven duidelijk beter van werden. Wel over een langere periode

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:13

...Alleen medische honing, met radiatie behandeld en CE gecertificeerd zou gebruikt moeten worden, vanwege infectiegevaar met clostridium.
... Indien men besluit tot een behandeling met honing komt het nogal eens voor, dat gebruik gemaakt wordt van honing, welke uit de winkel komt, en gedurende onbepaalde tijd in het licht heeft gestaan. Deze honing bezit meestal geen anti-bacteriële werking meer, doordat licht de glucose-oxidase inactiveert. Een ander criteria is dat de honing vrij moet zijn van pesticiden. Pesticiden, zoals die veelvuldig in de landbouw worden gebruikt, komen nogal eens voor in honing. Verder hebben imkers vaak te kampen met een bijenparasiet, de varroamijt, welke met chemische middelen wordt bestreden. Dit houdt dus in, dat honing alleen gebruikt kan worden indien aan bepaalde eisen wordt voldaan, welke aan elk ander medisch product ook worden gesteld. Een wondbehandelingsproduct op basis van honing heeft in de westerse wereld alleen kans van slagen, indien gebruik wordt gemaakt van de gangbare farmaceutische procedures. Het gebruik van een willekeurige ‘supermarkthoning’ dient dan ook als ongewenst te worden beschouwd, omdat dit product niet aan eisen voldoet, zoals die aan een betrouwbaar en werkzaam wondbehandelingsproduct moeten worden gesteld. De enige mogelijkheid om zinvol gebruik te maken van honing in de medische praktijk, is het op farmaceutisch verantwoorde wijze verwerken ervan, waarbij eigenschappen zoals intrinsiek antibacteriële werking behouden moeten blijven.
....Het is overigens niet aan te raden om honing uit de supermarkt op een wond te smeren. Honing die bedoeld is voor consumptie kan bacteriesporen bevatten die tot ernstige infecties kunnen leiden. Medicinale honing wordt onder strenge controle gezuiverd en gesteriliseerd en moet altijd geregistreerd zijn als medisch hulpmiddel.
Bron: Nederlands Tijdschrift voor Fytotherapie 2011 nr. 3

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 07:25

Bedankt allemaal!

Spicegirl; hoe weet ik dat ik met de goede honing te maken heb zoals jij dat beschrijft? en ook; die 'zuivering en sterilisatie', is het dan nog puur natuur, bestaat de kans dat daarmee de desinfecterende werking verzwakt of teniet wordt gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:31

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:33

op de site van Hoofcare staat toevallig ook een artikel over het gebruik van honing....

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:37

mijn dochtertjes hebben pasgeleden honing voorgeschreven gekregen door hun kinderarts ivm luchtwegproblemen. Is pas een heel symposium geweest voor artsen over de medische werking van honing.(vertelde de kinderarts. Zij was daar namelijk bij geweest) Sinds die tijd eten mijn meiden elke dag een lepel honing

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:10

Spicegirl,is dan de zogeheten bio honing van de reformzaak ook niet goed?
Heb het zelf nooit gebruikt maar komen er juist geen insecten op die honing af of ben ik nou erg blond? Of is het honing erop en de wond altijd verbinden?