en ik lees in veel topic s van : lekker getraind en daarna paard lekker afgespoten.
Als ik dan kijk bij mij op stal zijn er inderdaad genoeg mensen die hun paard na training nog bezweet en wil gelijk onder het koude water zetten.. ik denk dan gelijk arm paard arme spieren
Als ik na mezelf kijk, ik duik ik ook niet onder een steenkoude douche als ik getraind heb want zo lekker is dat niet en het geeft ook een mijn spieren geen plezier
spuit ik zweet dan nooit af ja dat wel ik rij zet paard bezweet op stal wacht tot zweet gedroogd is en spuit dan pas af.
ik ben wel erg benieuwd of ik dan zo een rare vogel ben?
Wanneer de ademhaling van mijn paard weer rustig is en ze is nog bezweet spuit ik haar met lauw water af, koud water is niet goed omdat het lichaam dan hard gaat werken om warm te worden heb ik gelezen.
ponyparadijs
Geplaatst: 18-07-13 17:45
Ik spuit af met lauw warm water. om dezelfde reden als wat jij zegt
LOLLYYwood
Geplaatst: 18-07-13 17:47
Bij ons is het ook met lauw water en niet op de rugspieren enkel de benen en onderbuik/stuk vd nek. Voor de rug zetten we een emmer of 3 met water in de zon voor het rijden, zodat die na het rijden warm genoeg is voor op de rugspieren
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Geplaatst: 18-07-13 17:48
Ik spuit na het rijden na het afzadelen eerst de benen af met koud water, dat vindt mijn paard heerlijk en hij koelt er lekker van af, daarna doe ik zijn lichaam met lauw water en daarna mag hij nog even met het water spelen.
Sababber
Geplaatst: 18-07-13 17:48
Ik zet ze niet onder koud water. Een graatje of 35, gewoon lauw. Lijkt mij anders ook niet echt lekker nee. Daarna gaat ze rollen en is ze zo droog. Ik laat haar niet eerst helemaal drogen, ik vind het zelf niet fijn om zweet te laten drogen. Dat is koud..
Anoniem
Geplaatst: 18-07-13 17:51
Wisten jullie dat het belangrijk is om het water met een zweetmes van je paard te halen?
Omdat het water als een filmlaag op de huid van het paard blijft liggen en het paard anders de warmte niet kwijt kan is het dus erg belangrijk om na het afspuiten het overtollig water van de huid af te halen met een zweetmes.
mavantos
Geplaatst: 18-07-13 17:54
Ik doe na het rijden eerst de benen (tot bovenaan) koelen met koud water (ca. 2 minuten, vooral op de plekken waar de kappen hebben gezeten) en daarna met warm water (die van mij laat zelf merken dat hij dat prettiger vind, met lauw water drukt hij zijn rug weg en knijpt hij zijn billen samen en dan gewoon lekker warm, dus niet te heet, gaat het prima. Hij heeft het al niet zo op 'douche' dus hou het op warm. M'n andere paard gaat gewoon lauw). Daarna even de trekker onder zijn buik door en dan op stal, als ze in de wei staan doe ik hem helemaal met de trekker en mag hij daarna de wei in.
newt
Geplaatst: 18-07-13 18:01
Ik volg het ook zoals Mavantos schrijft. Benen koud, zomers en winters licht verwarmd. En in de zomer na training lichaam met lauw water, niet al te warm. +/- 30 graden
Peelie
Geplaatst: 18-07-13 18:03
Ik spuit die van mij wel koud af.
De spieren koelen dan goed, pezen, koelen. De enzymen stoppen met werken, en het paars komt op adem.
Met dit warme weer hebben mijn haflingers met te veel behang erg veel last van de warmte.
Verder heb ik nog niet het idee gehad dat ze de koude kraam erg vinden. Met dit weer vinden ze het juist heerlijk.
We hebben wel warm water, maar daar blijven ze toch minder braaf bij staan.
Ik gebruik warm water om te wassen.
nenahdm
Geplaatst: 18-07-13 18:04
Meestal spuit ik hem gewoon helemaal af met lauw water en laat hem dan lekker rollen in de piste
Ik zet het water, ik spons af, klaar voor het rijden en in de zon. Het heeft dan ruim een uur te tijd om wat op te warmen. Zou dat voor jou niet werken?
dat zou zeker kunnen werken, en heb er ook nooit aan gedacht , ik spoot de benen af en ""spoot"'"met een vernevel straat even het lijf af
trok nooit droog en gooide ze zo de wei in. dus dat heb ik dan weer geleerd van dit topic..
is er trouwens ergens na te lezen dat het zo is met droog trekken ?
HTM
Geplaatst: 18-07-13 18:34
Als je paard afspuiten met koud water niet fijn vindt, dan zou ik hem gewoon afsponzen is toch minder koud.
Mijati
Geplaatst: 18-07-13 18:35
Ik spuit mijn pony na het rijden nu af, met gewoon koud kraanwater, voordat dat in de wei is door de slang is het wel iets opgewarmd. Maar ik zorg wel dat het paard een goede cooling-down heeft gehad. Met dit weer rij ik sowieso niet heel intensief, gewoon een uurtje wat stappen, klein beetje draven en een minscuul galopje. Dan is ze niet eens echt bezweet. Maar wel genoeg voor de familie daas, als ze afgepoeld is, hebben die in eens minder interesse.
wij hebben geen warm water op stal, ik spoel altijd met koud water. Alleen het zweet eraf, de benen iets langer. Ik geloof niet dat die kou meteen doordringt tot de spieren, daarvoor moet je best lang spoelen. Als ik alleen het zweet eraf spoel is dat water vrijwel meteen weer warm door de temperatuur van het paard, de spieren krijgen niet de kans om echt af te koelen. Ik geloof niet dat het kwaad kan, maar als ik warm water tot mijn beschikking had zou ik voor de zekerheid ook voor lauw water gaan.
ik stap goed uit, laat mijn paard rollen en spuit indien nodig af met koud water, mijn paard vind dat heerlijk, ik heb nog nooit gemerkt dat hij het evt niet echt leuk zou vinden. verder denk ik er net zo over als beestenfraek.
Ik gebruik ook gewoon koud water, spuit ze met warm weer helemaal af. Vrijwel altijd pas als ze goed op adem zijn alleen met extreme hitte als het paard niet vlot genoeg op adem komt na het werk zet ik ze er wat eerder onder, je ziet ze dan gewoon bijkomen. Paarden vinden het meestal prima (hoewel er eentje nooit echt dol is op water ongeacht de temperatuur haha) en zijn daags erna nooit stijf.
Casarell
Geplaatst: 18-07-13 19:52
Mijn paard krijgt gewoon een koude douche als ze hard gewerkt heeft.. Maar ik hou de straal niet te lang op dr lichaam.. even snel snel, het zweetmes doet de rest
De eerste keer afspuiten (paard is 3) vond ze het spannend, nu blijft ze ervoor staan..
Wij hebben ook alleen koud water, maar die van mij heeft het liefst op zijn hals/keel/hoofd dit moet altijd het eerst anders word hij behoorlijk vervelend. Nu heeft die van mij zeker met dit warme weer heel snel dat hij het extreem warm heeft en dan is koelen op de hals het beste.
Wij hebben warm en koud water, maar met dit weer gaat ie echt onder de koude douche, al is t niet echt koud zoals je t zou willen drinken zeg maar. En ik zelf stap wel degelijk onder een ijskoude douche als ik het bloed heet heb na een training. Ben dol op koud water en heb nog nooit iets aan mijn spieren overgehouden daardoor.
Anoniem
Geplaatst: 18-07-13 20:09
Mijn pony krijg ook een koude douche, wel pas als hij weer goed op adem is
Niet alleen om te koelen trouwens, met name omdat hij erg veel last heeft van (steek)beesten op de wei als ik hem daar bezweet in zet. Als het zweet er af gespoeld is, is dat veel minder
Het koude water zorgt er voor dat de haarvaten samenknijpen waardoor het paard slecht de warmte kwijt kan en het langer duurt voor ze echt afgekoeld zijn. Zet een paar emmers water in de zon en spons daar je paard mee af, benen kan koud maar het lichaam zou ik toch echt met water doen waar de kou vanaf is en idd ook droogtrekken.
Remember
Geplaatst: 18-07-13 20:15
Ik stap goed uit en dan lauwwarme slang erop, koud alleen op de benen. Goed met t zweetmes erover en dan mag hij nog even rollen in t zand, waar hij graag uitgebreid de tijd voor neemt