Mest in de weide; opruimen / slepen / laten liggen ect. ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annemun

Mest in de weide; opruimen / slepen / laten liggen ect. ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 21:43

Vandaag weer eens een tijd lang bezig geweest de mest te verwijderen uit de weide. Bewapend met de kruiwagen, harkje en bakje. Het is echt een rotklusje telkens, zeker als het gras wat langer groeit. Dan sta ik te sjorren aan het gras om dat laatste drolletje tussen die grassprietjes uit te harken. Want tja, als paardjeslief ook maar iets van poep ruiken in het gras eten ze er met een grote bocht omheen :(
Dus daarom; Is hier nu geen goede oplossing voor zodat ik wat meer tijd met de paardjes kan doorbrengen ipv met hun uitwerpselen?

Wat ik al gedaan of overwogen heb:
- alles laten liggen. Geen optie want zo schijten ze zich de wei uit en waar mest ligt verstikt de grond en groeit niks meer (of onkruid)
- Slepen. Ook geen strak plan hier, want ik verspreid dan juist de mest en eten ze er helemaal niet meer.
- de mestplekken (hoge gras) maaien. Vindt mijn grasmaaier niet fijn en de mest gaat er niet weg van en de paardjes ruiken nog altijd de mest en eten er dus niet.

Ik ben benieuwd wat jullie voor gouden tips hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:45

Wij laten het liggen en minimaal 1 keer per jaar wordt het hele land gemaaid en 3 keer per jaar gesleept. De hoge plekken worden tussendoor gemaaid (met een bosmaaier). Sterker nog; de mest van de winter rijden wij ook uit over het land :)
Prachtig gras, mooi hooi en de paarden vreten als de beste :+ Ons land ziet er echt geweldig uit!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-07-13 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Yoline_U

Re: Mest in de weide; opruimen / slepen / laten liggen ect. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:51

Hoe vaak mest je het nu uit?
Ik doe het land elke dag, en dan zijn het maar een paar drollen. Ben je niet zo heel lang mee bezig.
Zou zo snel niet een andere oplossing weten?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:05

Gewoon iedere dag de hoopjes opruimen. Ben je vijf minuten mee bezig, dat is echt amper moeite. Hier helaas regelmatig meegemaakt dat paarden ziek werden van drollen die lang bleven liggen (denk aan wormen die hier op af komen).

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:08

Elke dag opruimen even evengoed van regelmatig maaien als we de paarden omweiden. Gaat prima.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:25

vuurneon schreef:
Wij laten het liggen en minimaal 1 keer per jaar wordt het hele land gemaaid en 3 keer per jaar gesleept. De hoge plekken worden tussendoor gemaaid (met een bosmaaier). Sterker nog; de mest van de winter rijden wij ook uit over het land :)
Prachtig gras, mooi hooi en de paarden vreten als de beste :+ Ons land ziet er echt geweldig uit!

Zo dus ook :D

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:30

ik schep ze er ook iedere dag uit :j merk ook dat de paarden de wei dan veel mooier afgrazen dan wanneer je het laat liggen :)

ik ben denk ik zo'n 10 min bezig maar een schone wei worden ik en mijn paardjes blij van :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 06:48

Hoe groot is je weiland? Toen ik een kleinere wei had moest ik iedere dag de mest eruit ruimen en werd er gemaaid voor de hoge stukken die ze niet op aten. Zo bleef de wei netjes en aten ze het meeste wel op.
Nu heb ik een veel groter stuk en besloten om de wei gewoon 1 keer in de 2 weken te slepen of maaien. We moeten best vaak maaien omdat het zo snel groeit en sommige stukken eten ze niet op dus dat staat daar dan maar te groeien.
De weilanden liggen er echt super strak bij en ze eten de meeste stukken wel.

Maar als je een kleinere wei hebt moet je denk ik wel de mest ruimen om de weide een beetje netjes te houden en er optimaal gebruik van te maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 06:54

Hier ook laten liggen, maaien en slepen. Ik heb bijna 2 ha, ben wel gek als ik dat uit ga mesten.
Want ook als je het weghaalt blijven ze op die plekken mesten. Ze hebben nu eenmaal vaste plekken bedacht.
Ik zaai mijn land ook eens in de 6-7 jaar opnieuw in, en zelfs dán (na omploegen, inzaaien, eerst hooien en uiteindelijk bijna een jaar geen paarden er op) gaan ze weer op precies dezelfde plekken staan mesten.

Heb nu weer gehooid, en na het hooien heb je weer een strak weilandje, wat al snel weer in weiland met ruigere plekken en afgegraasde plekken verandert. So be it.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 07:39

Hhmmmz, het zal dus altijd ouderwets handwerk blijven om de mest tussen de grassprietjes uit te peuteren. Helaas geen gouden tip.
Voor jullie beeldvorming; Ik heb een stuk grond van totaal 5000 m2, waarvan ongeveer 3500 m2 weide is. Ik heb 2 knollies die dagelijks een kruiwagen (met kop erop) aan mest produceren. Ja ja, ze kunnen er wat van! Dagelijks het mest verwijderen in de weide lukt niet altijd, dus dan ligt er soms van een aantal dagen. En tja, dan vraag je je tijdens dat klusje wel eens af of er geen andere oplossing is.
Als ze in de paddock staan in het zand, stelt het allemaal niet veel voor en ben ik ook binnen 10 minuten klaar, maar in het gras is het lastiger. Of ik ben een pietje precies om ieder drolletje weg te willen halen.

Het heeft ook zijn voordeel, het is wel een ontspannend klusje. Je hoeft er niet bij na te denken en een mooi moment om de dag eens door te nemen in gedachten :D

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 07:44

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 07:55

Heb ik geprobeert, maar dan kom ik al snel vast te zitten in het gras en voor je het weet breekt er weer zo'n tandje af of komt krom te staan. Ik gebruik nu een mestboy, maar dan met een tuinhark. Moet dan meestal wel 3 keer harken om de complete drol in de mestboy te hebben zitten. Tis wat :-)

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 07:56

Bij ons wordt ook dagelijks de mest weg gehaald. Heb het geluk dat de staleigenaar dat doet, maar zou het ook absoluut niet erg vinden om het zelf te doen. Het is immers zoals je zelf al zegt een ontspannend klusje en bovendien nog beter voor je paard (en weide) ook.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 07:58

wij hebben 2 weides waar elk 3 paarden op staan , en elke dag halen we alle mest eruit :j

in 1 wei staan er 2 24/7 en de rest gaat s`avonds naar binnen.

is ong 10 min werk per wei.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:01

Een aardappelvork werkt het beste als je de mest uit het gras moet halen, tanden dicht op elkaar en sterk genoeg om de boel gewoon los te trekken. Ik gebruik het ding al jaren op de wei en doe de paddock met een vlasvork. De hoge grasplekken afmaaien met een bosmaaier en dan wordt zelfs dat gras graag gegeten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:09

xNikitaaa schreef:
Gewoon iedere dag de hoopjes opruimen. Ben je vijf minuten mee bezig, dat is echt amper moeite. Hier helaas regelmatig meegemaakt dat paarden ziek werden van drollen die lang bleven liggen (denk aan wormen die hier op af komen).

5 minuten is wel een beetje optimistisch bij een grotere wei met meerdere paarden. ik reken 20 tot 30 minuten met 5 paarden en heen en weer lopen en het stuk is zo'n 3000m2. Maar als je het elke dag of zelfs 2x per dag doet is het wel beter te doen en blijven de mestplekken kleiner. Wij halen de mest er dus af maar verspreiden ook af en toe de mesthoop over het hele stuk. dan is het verschil minder groot. ook komt er drijfmest overheen en wordt het regelmatig gemaaid en gehooid. strookbegrazing wil ook wel helpen.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:14

Ik haal elke dag alle mesthoopjes van mijn 2 Welshjes uit de weide. Kost mij ongeveer een kwartier. In de winter laat ik het vaak wel liggen omdat de hoopjes dan soms vastgevroren zitten aan de grond en slecht te verwijderen zijn. Dan verspreid ik ze als het weer dooi is, het is dan vaak onbegonnen werk om alles te verwijderen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:19

zorgen dat de mestplekken kort gemaaid zijn en dat ook regelmatig tussen door doen.
Word uitmesten een stuk makkelijker.

Zelf sleep ik regelmatig , maai ik de boel en als het echt te veel is haal ik er even wat kruiwagens mest uit.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:23

Bij ons staan er 3 paarden op de wei, en de mest word elke dag weg gehaald.
We doen allemaal een paar dagen, zodat het een beetje verdeeld is!
Ik ben er ongeveer een halfuurtje mee bezig!

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:28

Mijn schoonvader heeft een opfok, dus teveel om op te ruimen, wij slepen regelmatig, maar ook al zou je het opruimen, er blijven vaak toch grasplekken staan, wij hebben het voordeel dat we ook melkvee hebben en de paarden en koeien steeds laten ruilen van land wat paarden laten staan eten de koeien nog een beetje van en andersom precies zo, als jij je weide af en toe laat slepen is ook een beetje bemesting van het land en ik denk dat ze dan wel gewoon gaan eten hoor, doen de dieren hier ook wel als we stalmest gestrooid hebben

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:32

Ligt eraan hoeveel land je hebt. Wij hebben hier een kleine wei dus we halen de mest eruit. Als het wat groter was geweest had ik het gewoon gesleept en het weiland laten rusten.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:35

joyce B schreef:
xNikitaaa schreef:

5 minuten is wel een beetje optimistisch bij een grotere wei met meerdere paarden. ik reken 20 tot 30 minuten met 5 paarden en heen en weer lopen en het stuk is zo'n 3000m2. Maar als je het elke dag of zelfs 2x per dag doet is het wel beter te doen en blijven de mestplekken kleiner. Wij halen de mest er dus af maar verspreiden ook af en toe de mesthoop over het hele stuk. dan is het verschil minder groot. ook komt er drijfmest overheen en wordt het regelmatig gemaaid en gehooid. strookbegrazing wil ook wel helpen.

Vijf minuten per paard :). En tsja, als je het vaker doet word je er vanzelf handig in.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:43

Even een investering maar dan heb je ook wat :D

http://www.biozuiger.nl/

Raap zelf overigens dagelijks de mest ouderwets met kruiwagen en mestboy uit het land hoor maar die drollenzuiger lijkt me ideaal.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:46

Voorheen werd het hele land gesleept.
Tegenwoordig doen we het voorste stuk de drollen zelf weghalen met de mestboy, en het achterste stuk eens in de zoveel tijd eens slepen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:51

Wij halen 2 keer per dag alles weg en is best een groot stuk, gaat een hoop tijd in zitten.