Wettelijke eisen hoogte paardenstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zorro_

Wettelijke eisen hoogte paardenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 19:28

Hallo bokkers!

Door een meningsverschil op onze pensionstalling vroeg ik me af of er naast de wettelijke eisen lengte/breedte box ook wettelijke eisen zijn voor de hoogte van de stallen (echt het plafond van het pand)? Ik heb even gegoogeld, maar kan nog geen wettelijke eis vinden.
Iemand hier ervaring mee? Of het toevallig een keer uitgezocht?

Ik hoor het graag!!!

Groet, Zorro_

joyce B

Re: Wettelijke eisen hoogte paardenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:03

er zijn wel adviezen. bijv. in Gids Goede Praktijken en heb ze wel in pdf bestanden gevonden, maar die staan op mijn oude laptop. Volgens mij wordt 3 meter genoemd en doorgang 2 meter 20, en minimaal 1,20 breed. maar hoe hoog een stal moet zijn is natuurlijk ook afhankelijk van de hoogte van de pony of het paard. Ook zijn er richtlijnen voor inhoud in m3 en ventilatie.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:04

Ik dacht dat het 3,5 moest zijn?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:05

BaileyMix schreef:
Ik dacht dat het 3,5 moest zijn?

Dan kunnen er wel heel veel stallen dicht denk ik zo...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:07

Ik heb toen op bokt ergens gelezen dat dat afhangt van het paard.
Minimaal 2x de schofthoogte breed en volgens mij ook dat hoog, zoiets.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:08

Een box word aangeraden voor 3 bij 3. Dit is echter wel het minimale, kleiner zou ik een paard niet aandoen ;)

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 21:16

De boxen zijn ook 3 bij 3,5 m alleen de hoogte... deze zal +/- 2,10 a 2,20 m zijn.
Het stallenblok voelt ook erg vochtig aan..

Het gaat trouwens om paarden tussen de 1.53 en 1.65

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:57

Zorro_ schreef:
De boxen zijn ook 3 bij 3,5 m alleen de hoogte... deze zal +/- 2,10 a 2,20 m zijn.

Maar aan jou als paardeneigenaar de keuze je paard in deze stal te zetten. Ik denk dat deze hoogte geen bezwaar zou zijn als de stal wel licht en luchtig is maar ik zou dan wel vallen over de vochtigheid.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:07

Volgens bouwbesluit is de minimale plafondhoogte voor (nieuwbouw)woningen 2,6 meter.
Persoonlijk zou ik die hoogte ook minstens in stalgebouwen willen. Via www.bouwbesluitonline.nl vind je de wetgeving voor nieuwbouw, bestaande bouw en verbouw.

Ik zit nu via mobiel maar je zou eens een kijkje op die site kunnen nemen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:12

Zorro_ schreef:
Hallo bokkers!

Door een meningsverschil op onze pensionstalling vroeg ik me af of er naast de wettelijke eisen lengte/breedte box ook wettelijke eisen zijn voor de hoogte van de stallen (echt het plafond van het pand)? Ik heb even gegoogeld, maar kan nog geen wettelijke eis vinden.
Iemand hier ervaring mee? Of het toevallig een keer uitgezocht?

Ik hoor het graag!!!

Groet, Zorro_

Er zijn sowieso geen wettelijke eisen voor een paardenstal; stands mogen ook nog immers :) dus daar zul je ook niets over vinden vrees ik.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:15

Dat klinkt er laag. Kunnen dr paarden dan wel hun hoofd volledig omhoog doen zonder hun koppie te stoten?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:25

Is dat serieus zo vuurneon? Zijn er ook helemaal geen wettelijke eisen omtrent bijgebouwen?

Het is sowieso lastiger als het een (oude) bestaande stal al is, vroeger golden er natuurlijk hele andere eisen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:28

Ik dacht ook dat stands verboden waren :S veel maneges hebben wat aangepast (ministallen :S jeej)

Ik heb ergens gestaan daar waren de deuren ook iets rond de 2,00... tis te doen... maar je paard moet niet een keer raar doen :') Persoonlijk zou ik liever een hogere stal hebben :) maar het hoeft zeker geen ramp te zijn!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:39

_Marinke_ schreef:
Is dat serieus zo vuurneon? Zijn er ook helemaal geen wettelijke eisen omtrent bijgebouwen?

Het is sowieso lastiger als het een (oude) bestaande stal al is, vroeger golden er natuurlijk hele andere eisen.

Niet qua oppervlakte maat voor een paardenstal. Qua hoogtemaat is het wat anders als het bestaand gebouw is en wat de functie is. Als ik een fietsenschuurtje in de tuin plaats, hoeft het ook niet minimaal een bepaalde hoogte te hebben. Wel maximaal, want vaak zit je daar wel aan vast.

Is het echter een bedrijf, dan heeft het een andere functie dan een losse stal en gelden er weer andere regels.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:17

Lianne86 schreef:
Ik dacht ook dat stands verboden waren :S veel maneges hebben wat aangepast (ministallen :S jeej)

Ik heb ergens gestaan daar waren de deuren ook iets rond de 2,00... tis te doen... maar je paard moet niet een keer raar doen :') Persoonlijk zou ik liever een hogere stal hebben :) maar het hoeft zeker geen ramp te zijn!

Ik ken nog genoeg stallen in de randstad waar stands in gebruik zijn. Als ze daar een boete voor zouden krijgen was het vast al wel veranderd. Maar blijkbaar is het dus niet verboden. Ook ken ik stallen waar boxen (containerstallen) staan die kleiner zijn dan 3x3m. En daar staan gewoon paarden in. Het is droevig, maar waar.

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:51

Er zijn inderdaad geen wettelijke eisen aan maten van een stal. In de gids goede praktijken van de sectorraad staan wel richtlijnen voor vloeroppervlak en m3 die een paard nodig heeft. De enige wet die er volgens mij gaat komen isndat stands verboden gaan worden.
Onze oude stallen zijn ook laag maar zolang de paarden niet heel erg raar doen kan dat gewoon makkelijk maar ideaal is het niet. En dat vochtig aanvoelen dat herken ik wel. Ik moet zeggen dat we hier op vlas over gegaan zijn en dat scheelde wel heel erg veel waardoor we er nu veel minder last van hebben.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:54

Nikass schreef:
Lianne86 schreef:

Ik ken nog genoeg stallen in de randstad waar stands in gebruik zijn. Als ze daar een boete voor zouden krijgen was het vast al wel veranderd. Maar blijkbaar is het dus niet verboden. Ook ken ik stallen waar boxen (containerstallen) staan die kleiner zijn dan 3x3m. En daar staan gewoon paarden in. Het is droevig, maar waar.

De aanbouw van nieuwe stands is niet meer toegestaan, bestaande stands mogen nog wel een poos gebruikt worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:56

Ook nieuwe stands mogen gebouwd wordend,

De sectorraad geeft slechts een richtlijn, geen wettelijke bepaling.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 08:33

Zorro_ schreef:

Een paard van 1.65 schofthoogte heeft nog een hals van minimaal 60 cm hoog. Deze paarden moeten dus altijd met het hoofd gebogen op stal staan. Dit is zeer slecht voor de spieren. Die kunnen zich op termijn gaan vastzetten.
In kombinatie hiermee én het feit dat er nooit een goede luchtdoorstroming kan zijn zou ik hier mijn paard niet in willen hebben staan.

Een pensioneigenaar met hart voor dieren zal dit ook nooit als een stalling voor een paard willen aanbieden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 08:36

Er staat hier in de buurt een stal waarvan het plafond iets hoger dan 2 meter is.
'Dan bukken ze maar een beetje, je moet het zien als een goede halsoefening' 8)7 absurd gewoon!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 08:49

Op de manege waar ik vroeger reed stonden de veulens (jaarlingen, twenters etc.) buiten... De schuilstal was ook iets van 2,10 ofzo... op zich te doen (vooral pony's) maar niet als je de mest laat opstapelen tot een cm of 30 hoger :')

Maar ik dacht dat het al helemaal verboden was omdat die manege z'n stands niet meer gebruikt (nu als poetsplaats)... Ben gelukkig geen (niet dat ik nog vaak op maneges kom) tegengekomen waar ik nog stands heb gezien... Vreselijke dingen zijn het :S

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 10:48

Sorry voor mijn afwezigheid, ik ben ziek geweest en heb niet de puf gehad om achter de pc te gaan zitten.
Even een aantal beantwoorden;

friesiszwart: Helaas geen keuze van de paardeigenaar, hier beslissen ze op stal welke box je krijgt, dat maakt het zo frustrerend.. Vandaar dat ik zocht naar iets wettelijks..

_Marinke_: Bedankt voor de website, ik zal eens kijken. Helaas is dit een oude 'koeienstal' echt al heel oud, dus ben bang dat dit gebouw in andere eisen valt..

knuffeldier: Zodra een paard iets omhoog komt, stoot hij/zij zijn koppie aan het plafond..

vuurneon: Ze staan aangeschreven als een erkend paardenbedrijf, dan zouden er toch eisen zijn aan het klimaat van de stallen? Ik weet het niet, maar dat lijkt me wel..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:51

Hebben ze een veiligheidscertificaat? Misschien dat die wel eisen stellen (via fnrs is dat).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:36

Als de stal te laag is dan kies je er toch niet voor om je paard daar neer te zetten? Het is altijd nog de verantwoordelijkheid om een geschikte stalling voor je paard te zoeken. En je kunt ook niet verwachten dat een pensionstal even alle plafonds gaat verhogen omdat jij die te laag vind. Die plafonds zaten er toch al in voor je kwam staan daar?

Ik heb niet gemerkt bij onze vergunningaanvraag dat deze getoetst werd aan regelgeving qua maten voor een paardenstal. Ik had me er zelf wel in verdiept en daarom bewust gekozen voor een hoge zoldervloer. Vrije hoogte is 3 meter, plafond zit op 3,20 denk ik. Bij die standaard buitenstalletjes met lessenaarsdak of zadeldak houden ze meestal 2,25 of 2,40 aan voor de laagste kant. Dat vind ik al vrij laag ivm frisse lucht.

Ik heb ook eens gestaan op een pensionstal met lage zoldervloer van steen en dat gaf wel meer problemen met ventilatie. amoniak bleef meer hangen, schimmel op plafond. luchtwegproblemen. Maar goed, die hadden soms ook gewoon de staldeuren dicht en dan wordt het nog sneller een benauwde boel..

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 16:18

0000: Ze hebben inderdaad een veiligheidscertificaat.

Joyce: Ze hebben 2 stallenblokken, ik kwam hier met een paard en die staat dus wel in de andere stal. Nu ik over ben gegaan op een pony is het de bedoeling dat zij wel naar de lage stal verhuisd. Ik verwacht ook niet dat ze plafonds oid gaan verhogen (gaat overigens ook niet lukken) maar ik was gewoon opzoek naar meer informatie :)