Bak is veel te zwaar, tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CindyUniek

Bak is veel te zwaar, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 16:07

Hallo bokkers,

Wij hebben een probleempje
de bak is en blijft te zwaar....
hij ligt inmiddels een jaar of 3, maar wordt pas sinds enkele weken eindelijk echt gebruikt (door 2 zwangerschappen e.d.)

hij is inmiddels met een eg los gehaald en wordt nu 1 x per week gesleept (dit kan niet echt vaker omdat we hier 25 euro per keer voor betalen en andere moglijkheden zijn er niet qua tijd/geld, dus tips om met paard te gaan doen heb ik niks aan, want ik ben met 2 kinderen al blij als ik er 3 x per week op kan zitten :D)

Hij blijft wel goed droog, staat nooit water in, dus dat is 's winters wel weer fijn

We willen nu vaak en veel gaan sproeien, ik las dat dat moet helpen
Of onder water zetten, maar hoe doe je dat????

Ik begreep dat longeren funest is op dit moment, dus dat gaan we dan maar even niet doen

Er liggen al polyvlokken in dus andere dingen er nog door/bij is ook geen optie (ook financieel niet)

Het is iets van 50/60 cm M3C zand, dus dat zou goed moeten zijn....

Dus ik ben benieuwd of er naast sproeien/slepen nog meer tips zijn?!

We hadden nog gedacht om de paarden er een tijdje op te laten lopen, zodat er continue overheen gelopen wordt/het dicht gelopen wordt, maar ja dan zouden we daar ook moeten voeren en dat lijkt me weer geen goed plan.... hooi in de bodem.... en alle mest enzo

Sue1

Re: Bak is veel te zwaar, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:29

hoi wij hebben dat ook wel bij ons op stal hoor wij hebben ook die vlokken en als het nat is is het echt een goeie bak maar zodra het warm en droog is is die gewoon wat minder en een stuk zwaarder dan moet ie eigenlijk geploegd worden of je moet er een ep en vloed systeem in maken maarja dat kost weer een berg geld ik denk dat er verder weinig optie's zijn en anders wil ik dat ook wel graag horen :)

Sue1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:30

met geploegd bedoel ik gesproeid :P

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:31

Je kan er ook houtsnippers doorheen doen, hebben wij ook gedaan helpt heel goed :)

Luckyy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:31

Ik heb hetzelfde probleem, dus volg ff.:)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:32

ik lees ook mee, mijn jonge bak is ook vrij zwaar en snel te droog.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:32

Luckyy80 schreef:
Ik heb hetzelfde probleem, dus volg ff.:)

Zoals ik al zei houtsnippers, dat hebben wij er vorige jaar doorheen gedaan en bak is lang niet meer zo zwaar. In het begin ziet het er wel wat lelijk uit maar na een paar x rijden zie je de snippers bijna niet meer en je bak wordt er een stuk minder zwaar van

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:33

houtsnippers schijnen te rotten waardoor je op de lange duur smurrietroep krijgt. Dat lijkt me ook niet echt wat.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:34

Leorah schreef:
houtsnippers schijnen te rotten waardoor je op de lange duur smurrietroep krijgt. Dat lijkt me ook niet echt wat.

De houtsnippers gaan door het zand heen, ze vergaan gewoon en de bak wordt een stuk minder zwaar :), ligt er bij ons al ongeveer 2 jaar in en helemaal geen smurrietroep :+

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:39

Is je bak gedraineerd? dan kan je sproeien en dan moet je je buizen dichtmaken dan creeer je je eigen veel goedkopere versie van een eb en vloed bak

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:44

Houtsnippers werken alleen als je stamhout snippers neemt, daar zit weinig schors bij. Snippers van takken zijn niet geschikt voor een buitenbak: veel schors en dit gaat rotten en wordt dus glad.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:55

Is 50 cm zand niet erg veel.
Bij ons werd 20 cm zand geadviseerd. En eerlijk gezegd vind ik dat nog te veel. Voordat er bij mij geopat in kwam is er nog wat zand uit gehaald.
Veel sproeien is een optie, maar als de korrel van het mc3 te groot is zal je bodem weer snel opdrogen. Dus sproeien vergt er veel tijd en afhankelijk hoe je aan het water komt geld.

Ik zou eerder zeggen haal er 30 cm zand uit. Al zal dat lastig worden met de vlokken erin

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:10

25,- per keer slepen, wat een afzetters zeg,

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:13

Wij hebben sinds deze week een zitmaaiertje. Ik heb de bak (die echt droog en zwaar was) eerst gewoon aangereden met de wielen van het maaiertje zelf. Ik moet zeggen dat dat zelfs al een stuk scheelt. Ik wil zelf een sleepje maken voor erachter.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:27

Met wat voor sleep wordt de bak dan gesleept?
Wij hebben het eerst altijd met een manegevlakker gedaan, dit haalt de onder en bovenlaag van je rijbak behoorlijk los en maakt de bak dus alleen maar zwaarder. Is meer bedoeld voor rijbakken die de neiging hebben te hard te worden.
Sinds ik het regelmatig met een simpele weidesleep ben gaan slepen is de bak alleen maar beter geworden. Deze sleep trekt de onderlaag niet los, egaliseert alleen de bovenlaag.
Door het paardrijden geen enorme kuilen erin laten komen (liefst dus geen zwaar paard hebben dat graag een sprintje trekt en daarbij graag zn hakken in het zand zet ;) ), en dan dus echt regelmatig slepen. Verwacht geen wonderen na 1x slepen, maar door er gewoon normaal in te rijden, regelmatig te egaliseren en daarbij de onderlaag met rust te laten zorg je ervoor dat de onderlaag steeds vaster wordt en daardoor je bak dus minder zwaar.
En als je 25 euro per keer slepen betaald, kun je beter kijken naar een manier om het zelf te doen. Klein trekkertje en een sleepje?
En in de zomer wat sproeien helpt ook zeker.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:29

Wij sproeien met een oude giertank en een speciaal klepje. Daarna wordt ie gesleept :)

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:39

Wij slepen hem met de zitmaaier en dan betonmat erachter. Op die mat gaan dan een paar stoeptegels en dan blijft hij super. Hij wordt met dit weer wel iedere dag gesproeid anders wordt hij stoffig en zwaar

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:45

Tijn8 schreef:
Wij slepen hem met de zitmaaier en dan betonmat erachter. Op die mat gaan dan een paar stoeptegels en dan blijft hij super. Hij wordt met dit weer wel iedere dag gesproeid anders wordt hij stoffig en zwaar

Hoe kom je dan goed in de hoeken?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 15:55

bedankt allemaal

25,- euro... het is een bekende van ons en hij is minimaal een half uur aan het slepen en moet er met de trekker ook nog naartoe rijden (en weer terug) dus hij matst ons in die zin daar al mee, want hij vraagt aan anderen meer

waar hij mee sleept weet ik niet precies, ik weet wel dat hij nu een keer een eg heeft gebruikt juist om de onderlaag een keer open te trekken om dan daarna met een gewone sleep te blijven slepen, maar wat voor een precies dat weet ik niet

zitmaaier hebben we ook aan gedacht idd, maar geen ruimte om hem binnen te zetten en voor nu ook geen geld voor

tja ik heb dus wel een paard wat flink afzet en dus flinke kuilen trekt helaas, daar kan ik weinig aan veranderen :D

de hoeveelheid zand is geloof ik in overleg gegaan met mensen die in de paardenbakken zitten... dus daar hebben wij op vertrouwd

houtsnippers of nog meer dingen erdoor gaat m niet worden :n

bedankt iig alvast voor alle meningen en tips!!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:37

Alles is zo ongeveer wel genoemd...
ik sleep met de 4x4 en zelfgemaakte sleep er achter. Gaat prima. Heb ook wel met verzwaarde omgekeerde brede pallet gesleept. Met los zand wil dat ook goed. Inderdaad niet meer lostrekken maar alleen vlakken en aanrijden. Zoveel mogelijk water er op en als er drainage in zit zoveel mogelijk dicht zetten behalve wanneer hij te nat is geworden of er een langere periode regen is.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:41

Wij hebben ook houtchips door onze zware bak gedaan. Tot nu toe iedere 2 jaar moet er wel weer een extra ladinkje bij, maar de bak is nu wel altijd goed te rijden.
Kost even wat, maar dan heb je er ook voor een hele tijd plezier van!

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:55

Wij hebben twee buitenbakken. 1 buitenbak mag je alleen maar in rijden en longeren, hier wordt de poep ook uit geruimd. Deze is in de winter (en lente en herfst) bijna altijd goed. Zomers wordt deze te zwaar. De andere buitenbak staan ook bijna de gehele dag paarden los (buiten het rijden en longeren om). Wij laten hier de mest in liggen. Door de mest wordt hij zomers niet te zwaar. Maar in de andere seizoenen is hij vaak te nat doordat het water niet goed meer weg kan lopen.
De eerste bak wordt vaak gesproeid en getrokken. De laatste bak, wordt bij heel droog weer wel gesproeid vanwege het stof (maar niet vanwege zwaarheid) en enkele keren per week getrokken.

Misschien is het een optie om toch wat mest te laten liggen, maar niet teveel? Ik zou het verder ook niet weten.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:56

CindyUniek schreef:
de hoeveelheid zand is geloof ik in overleg gegaan met mensen die in de paardenbakken zitten... dus daar hebben wij op vertrouwd!!

In m3c zand zit ook wereld van verschil qua kwaliteit. Zo heb je een ronde of vierkante korrel. Korrel grootte tussen 160 en 220 mu. Hoe ronder en groter de korrel hoe zwaarder en muller is je bak.
Daarbij is de vraag hoeveel kilo per m2 polyvlokken is er in gegaan?
De adviezen liggen tussen de 2,5 kilo en 4 kilo.
Ik heb destijds agterberg laten komen voor advies. Hij heeft zand laten testen en daarop het aantal kilo geadviseerd.
Hij gaf wel aan dat hun zelf maar 10 cm zand gebruikten.

xcarlosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:38

wij gooien de tuin slang er in en wachten tot de hele bak nat is :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:08

Ik moet ook sproeien, maar zou dat ook met grondwater kunnen? (als dat wat oranje achtig zou zijn)? Ik zit er over te denken om een grondwaterpomp te laten slaan, zodat ik in de zomer dagelijks kan sproeien. Anders wordt het wel een hele dure bezigheid met kraanwater.