Hoeveel Bix ? Kan een pony drukker worden van basisbrok ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ittheclown

Hoeveel Bix ? Kan een pony drukker worden van basisbrok ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 23:09

Hallo ik had een vraagje, we hebben een pony die op het moment 3 en 3 maanden is, hij staat 24 uur per dag op het land, hij is rond de 145 en een kruising tinker haflinger.
Maximaal 3 keer per weer rijden we met hem en dat is dan meestal een buitenritje van ongeveer een uurtje waar we eigenlijk alleen stappen en soms een klein stukje draf mee pakken, nou word hij de laatste tijd een beetje frisser en ik vroeg me af dat naast het feit.. dat hij het gewoon geweldig vind, of het ook kan komen door de bix ? Hij krijgt 3 a 4 keer per week een kilo bix, we hadden nu bedacht om hem in plaats van dat maar een halve kilo te gaan geven omdat we hem toch wat lekkers gunnen na het rijden. Het is overgens niet echt een tinker haf type ( niet dat ze allemaal sloom zijn hoor ) Maar het is een behoorlijke matcho nek erop en draafen als een arabier staartje in de lucht en gaan.

Mijn vraag heeft iemand hier ervaring mee zou de bix de rede zijn dat hij de laatste tijd wat spoken ziet ? Hij vind namelijk dingen '' eng'' die hij eerst niet eng vond hij loopt er wel langs maar wel met zijn nek helemaal gebogen lol Dus hoop dat mensen hier ervaringen kunnen delen , want ik weet wel dat sommige heftig op brok kunnen reageren maar ook op basisbrokjes ?

jwl

Re: Hoeveel Bix ? Kan een pony drukker worden van basisbrok ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 23:39

Pff een kilo vind ik vrij veel als hij ook 24/7 op het land staat. Die van mij krijgt een klein schepje voor de show na het rijden zoon 3X in de week en voor de rest staat hij op het land en krijgt hij hooi op stal. Ze halen vrij veel uit het land nu hoor

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 23:44

Ja ik vond zoiezo achteraf dat we het er over hadden 1 kilo elke keer na het wandelen rijden wel veel voor een pony die eigenlijk alleen maar stapt. Kan het zijn dat hij daar ook wat frisser van geworden is in combinatie met het gras ? Hij krijgt overgens op het moment geen hooi omdat ze dus de heele dag en nacht van het gras kunnen eten we doen wel aan strook begrazing dus steeds een nieuw stukje erbij maar op het moment staat het gras vrij hoog dus vinden we hooi niet nodig. Ik denk dat we het dan gewoon eerst maar met een halfe kilo probeeren en mischien dan later eventjes nog iets minder, we vinden het zo moeilijk want hij is opeens giga aan het groeien en willen niet dat hij wat te kort komt

Sabineee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 23:44

welk merk brok heb je?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 23:45

Ehrm ik geloof pavo het is een gewone basis brok.

Sabineee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 23:48

in de pavo brok daar zit ook wel veel energie. helemaal bij een haflinger/tinker ligt dat wel gevoelig. mag ik vragen waarom je hem bij voert als je pony ook gewoon in de wei staat? normaal hebben ze dat niet nodig en helemaal zo'n ras niet.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 23:52

Het is meer omdat hij anders echt alleen gras krijgt het is dus meer als een soort extraatje als beloning , zit er in gras alleen genoeg voeding voor een jonkie om te groeien ? hij gaat momenteel namelijk erg de breedte in.. hij word niet dik maar krijgt een breede borst etc. Iemand had het al over van die ehh bix blokken ofzo ? die kun je breken en schijnen bij koudbloeden niet zon een heftige reactie op te roepen ? Wat bij die van ons zich dus uit en dingen eng vinden waar hij normaal niet naar kijkt en flink hard willen draven is nog wel te houden maar aangezien hij flink aan het verzwaren is willen we het de kop in drukken voordat hij een loopje neemt met mij lol

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 23:55

Ik lees dat je de brok voert als beloning na het rijden, waarom ga je niet voor een beetje muesli, een appel of iets anders waar ze niet druk van worden? Want behalve dat ze dus inderdaad druk kunnen worden van basisbrok werk je door een kilo brok te gaan bijvoeren ook dingen als hoefbevangenheid in de hand als je pech hebt, mijns inziens heeft zo'n kruising eigenlijk geen brok nodig, zeker niet bij 24/7 weidegang, als je bang bent dat er dan een vitaminen tekort optreedt, kan je dat altijd nog opvangen met een vitaminebrokje zoals bijvoorbeeld pavo vital :)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 00:00

Oww goed idee wist niet dat er ook zoiets was als vitaminen brokje, ja powny word verwend in mn achterhoofd wist ik ook wel dat een koudbloed geen brokken nodig heeft naast weidengang maar hij was zo ieletjes eerst dat je vergat dat hij koudbloed met koudbloed is nu als je naar zijn kont kijkt.. zie je het met de dag duidelijker haha. Ik zal wel eens kijken voor die vitamine brokjes, want als de andere biksjes krijgen en hij niks vind ik ook snue ( rijd altijd samen en krijgen dan brokjes op de poetsplek) bedankt. Mischien een idee een beetje vitamine brokjes en dan nog een appeltje ofzo dan heeft hij idd voor mijn idee toch nog wat gehad. Best wel raar koudbloeden als je daaar aan denkt denk je aan rustig paard hahah die van ons is op het moment net een arabieren hengst x-x heeft ook wel zn charmes maar niet als hij aan de kletter gaat voor een fiets hahaha

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 08:39

Het is natuurlijk ook belangrijk dat je paard zijn vitamines en mineralen binnen krijgt.. En die haaltie niet allemaal uit het gras hier in de nederlandse weides.. Ik denk toch dat je dan al snel bij die kg per dag aankomt hoor.. Laat je anders adviseren in een speciaalzaak?

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 08:46

Heb een pony die helemaal flipt van de brok (basisbrok Pavo) Ik ben over gegaan op strucomix voor pony.
Mijn pony staat maar een paar uurtjes per dag op de wei en heeft normale tot wat zwaardere arbeid. Doet het prima op de struco.
In jou geval met 24/7 op de wei en een beetje stappen, zou ik hem een pavo koek (halve) als beloning geven, hier zitten alleen de vitamines en mineralen in de ze dagelijks nodig hebben en die ze niet uit de wei krijgen. Dit is ook non heating. Suc6 :D

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 09:10

bedankt allemaal ik zal eventjes naar de winkel gaan en vragen wat hun vinden, die koeken had ik idd al eerder van gehord zijn die duur ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:13

3 a 4 kilo per week?Of je voert dagelijks of niet.Als beloning kun je een handje geven maar niet een kilo.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 09:28

Hij kreeg dus rond de 4 kilo per week we rijden ( stappen langs de weg en een klein stukje draven maximaal 3x per week meestal twee keer en da een keer in de wei gaan we sturen en stap overgangetjes oefenen. Daarnaast wandel ik met hem meestal 1 a 2 keer per week iedere keer als we gereden of gewandeld hebben kreeg hij dus bix dus de ene week 2 keer en de andere week 4 keer , meneer begint het rijden nu opeens echt leuk te vinden gaat met zijn hoofd schudden zoals je hengsten wel eens ziet doen en probeerd af en toe als we aandraven een happy bokje te geven en probeerd dan harder te gaan lol is niet zo een ramp maar moet natuurlijk niet erger worden, bedacht me dus dat de bix mischien voor hem in combinatie met het yay effect wat te veel is lol zal vanmiddag of morgen in de winkel ff kijken voor pavo koeken en eventueel musli zonder haver krijgt hij gewoon halve koek en handje musli ofzo.
Is natuurlijk niet erg dat hin anthousiast word maar meneer gaat de laatste tijd opeens van een iele puppy naar een tanker zij nek is opeens 2 keer zo dik vooral onderaan zijn borst.. het is ook echt een '' kijk mij ik ben een hengst en heb een heeele lange nek en ben heeel groot als ik op mn teentjes ga lopen'' atittitude lol is overgens geen hengst, voorheen was hij giga onzeker maar het word steeds beter dus denk dat dat in combinatie met teveel bix zijn .. ehrm zoef zoef als ik dat nou eng vind.. kan ik stiekem draven attitude geeft lol

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 09:33

Zo was hij dus eerst de rust zelve, hij is hier ook nog wat jonger hoor ik denk dat het een maandje scheelt met hoe hij nu is Afbeelding

Dit is twee weken na de eerste foto dus nadat we met bix begonnen ( hij kreeg eerst een soort grasmix toen we begonnen met hem in te rijden, hij kwam ook slecht door zijn vacht omdat hij vorige winter heel erge luizen heeft gehad)
Afbeelding

zijn neck is overgens nu nog breeder.. zal kijken of ik van de week ff betere foto kan maken, hoop dat foto'
s hier toegestaan zijn. Volgens mij hoeft hij voor het vlees niet echt bixjes te hebben lol

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:20

Ik voer mijn kruising tinker een vitamine brok van Marstall.
Wel alle vitamine's en mineralen en verder niets.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 10:28

kiki1976 schreef:
Ik voer mijn kruising tinker een vitamine brok van Marstall.
Wel alle vitamine's en mineralen en verder niets.

Oww dat klinkt goed, waar kan je dat halen gewoon bij elk bedrijv waar ze veevoer verkopen ? We hebben hier een vd kroon winkel die veel voer heeft, mischien dat ze het daar hebben.?

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:38

Onze Haflo krijgt wat muesli twee maal daags omdat het idd een beetje sneu is als de rest wel voer krijgt. We kochten hem met zeker 150 kilo overgewicht wat er nu bijna af is maar hij is nog ietsje te dik. Alleen ruwvoer is zat als hij 24/7 op het land staat naar mijn mening.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 10:44

oke bedankt voor de tips ^-^ fijn dat er meer mensen zijn met ervaringen met biks , vroeg me al af of het in mn koppie zat dat hij opeens nog meer uitslover en aansteller was dan normaal , haha

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:46

Wat een leuke pony! Ik zou ook alleen voor de vitamines max. 2 handjes per dag bijvoeren. Puur omdat ze niet alles uit het land kunnen halen. Goed verkrijgbaar is pavo's vitaminebrokje (naam even kwijt), die hoef je zeer minimaal te geven. Nou reageren paarden wel wat sneller op pavo (jeuk, schuren), zo ook die van mij. Mocht dat het geval zijn, dan zou ik zeker marstall aanbevelen.

Subli ponybrok zou ook een goede zijn. Dat geef ik mijn paard nu. Veel vitamine/mineralen en laag in suikers/zetmeel. Je kan dit krijgen op de boerenbond/welkoop.

Mijn paard heb ik de afgelopen maand ook meer gevoerd (van een halve kilo per dag naar een hele), dat had bij hem ook geen goede uitwerking. Hij had wel meer energie, maar werd ook bijv. bijterig.
Ik heb hem nu weer terug gezet in brok, nu is dat hier ook weer klaar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:18

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 11:26

Ik kom uit hoorn noord holland, zal eventjes op de site kijken en ga vanmiddag ook eventjes langs de voer winkel hier om tekijken wat ze hebben, dus gaat helemaal goed komen ^-^

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:46

ittheclown schreef:
Ik kom uit hoorn noord holland, zal eventjes op de site kijken en ga vanmiddag ook eventjes langs de voer winkel hier om tekijken wat ze hebben, dus gaat helemaal goed komen ^-^

Ik meen dat er in Spanbroek een Marstall deaer zit, maar wij bestellen altijd online hihi
En bij de welkoop kan je pavo vital bestellen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:56

Een pony van 3, die maximaal 3x per week een rustig ritje maakt heeft naast gras écht geen brok nodig
naar mijn idee. Mineralen kun je in koeken geven of een liksteen in de wei leggen. Qua beloning na
het rijden kun je ook gewoon van die brokjes die bedoeld zijn als traktatie voeren. In de winter zou
ruwvoer bijvoeren slim zijn, maar brok is zeker niet nodig. Mijn 12 jarige merrie waarmee ik ook 3x per week
reed, maar dan een stuk intensiever kreeg gewoon gras en hooi bijgevoerd, ging prima. Ze was geen barok
ras, maar ik denk dat jou pony het echt niet nodig heeft.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:04

Ik denk ook dat je pony ook geen extra brok nodig heeft maar alleen vitaminen en mineralen.
Die kun je geven in een zoutblok, erg goede is de pavo summerfit ( het zijn koeken, 1 per dag is meer dan genoeg ) Barokke rassen hebben meestal al minder brok nodig, tuurlijk kun je hem na het rijden wel belonen en 2 handjes geven :)