Mijn pony is vier jaar geleden hoefbevangen geweest en sindsdien is het ieder jaar terug gekomen. Wel elke keer in combinatie met gras, als hij op alleen hooi staat heeft hij nergens last van. We hielden het gras altijd erg goed in de gaten en ik keek steeds op die fructaanindex. Daarnaast is de weidegang voor hem altijd erg voorzichtig opgebouwd, iedere week bv een kwartiertje grazen erbij en met graasmasker en weet ik veel. Het is ook niet steeds in hetzelfde seizoen dat hij bevangen is, elke keer wisselt het (we hebben inmiddels mei, juni, augustus en september gehad) en het is van lang gras, van kort gras, van bemest tot niet bemest. Toen hij vorig jaar bevangen werd heb ik gezegd 'Oké volgend jaar doen we het nog voorzichtiger en als het dan weer raak is gaat hij nooit meer op het gras.'
Helaas is het nu zover en is hij weer bevangen.. Maar ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Eten is echt zijn grootste hobby en hij wordt ook diep ongelukkig als hij dat niet kan. Ik heb inmiddels wel fijnmazige hooinetten gekocht, zodat hij in ieder geval de hele dag hooi kan eten, maar dat is toch niet hetzelfde als grazen. Hij staat op een kleine weide, waar we van de winter een soort paddockje in gemaakt hebben, zodat er nog een deel zonder gras is. Maar het paddockje is maar 15 x 20 groot.. Op zich genoeg om een sprintje te kunnen trekken voor twee kleine pony's (het gaat om een pony van 130, met mini vriendinnetje), maar kan ik hem hier de rest van z'n leven laten staan, op alleen hooi? Is dat wel eerlijk tegenover de pony?
Er worden zoveel verschillende dingen geroepen, ik weet het inmiddels niet meer.. Want een paard wat in de winter op een kleine paddock staat maar in de zomer wel de wei in gaat is niet zielig. Maar weet een paard zelf wel wanneer het zomer is en wanneer winter? Zou een paard in de winter denken 'pfff sta ik weer in die kleine paddock, maar over 3 maanden mag ik weer grazen!'?
De pony is al wel wat ouder, 17, en is nooit zo actief geweest. Eten gaat bij hem voor alles haha. Ook in een grote wei heb ik hem nog nooit zien rennen oid, dus ik denk zelf dat hij de ruimte niet zo heel erg zal gaan missen. Wel hebben we een omheind 'natuurgebied' bij de stal, met vijvers en bomen en heel weinig gras, waar ik hem van tijd tot tijd in zet en daar vindt hij het wel heel leuk om te rennen, dat kan ik natuurlijk wel gewoon blijven doen..
Ter indicatie een grafische weergave van het weitje waar hij nu staat:

En dit is een oude foto van toen de paddock nog wei was, maar een beetje om een beeld te geven hoe groot de pony's in verhouding tot het stukje grond zijn (niet alles staat op de foto, ik sta zelf in het weiland terwijl ik de foto neem, heb even geen betere).

Sorry, het is een beetje vaag verhaal geworden volgensmij

Maar mijn vragen zijn dus eigenlijk:
- Nooit meer op het gras, is dat redelijk? Of is het heel zielig?
- Is het te klein? En als ze regelmatig ergens anders de benen kunnen strekken, zou het dan nog te klein zijn?
- Tips & Trucs?
Alvast bedankt

Let wel, hij heeft als hij niet bevangen is geen pijn, dus zo'n 10 a 11 maanden per jaar. Ik heb dit seizoen nog 4 endurance wedstrijden met hem gereden, dus eigenlijk is hij best gezond.. Voor inslapen vind ik het zeker nog te vroeg, ik ben meer op zoek naar een manier om hem nog zo lang mogelijk pijnvrij en happy te laten leven.