Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NaomiJouke

Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 19:09

Hallo bokkers,

Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag.
*in de winter
*en in de zomer
Leg ook uit waarom je dat kiest

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:10

Voorkeur 24/7 (met schuilmogelijkheden); zowel in de zomer als winter :)
(Uitzondering medische gevallen die om bepaalde redenen op bepaalde tijden niet naar buiten kunnen)

Voor mijn eigen paard zou ik een stalling niet acceptabel vinden als hij langer op stal moet staan dan van stal zou komen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-06-13 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilona_AW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:11

Mijn ideaal is een wei met een schuilstal, en anders zo lang mogelijk buiten.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:12

24/7 buiten met een schuilstal met een beetje stro, genoeg hooi, vers drinkwater en vriendjes. Dit is de ideale verblijfplaats voor een paard ;) . Als het zo niet kan zou ik toch iig hiervoor gaan; Zorg dat je paard !!!minstens!!!!! 5 uur van de dag buiten staat met genoegbewegingsvrijheid en wat vriendjes. Ga in die tijd hem niet poetsen maar gewoon lekker laten staan, op een ander moment van de dag kun je hem poetsen, longeren etc. Dit 's winters en 's zomers!!

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:13

Zomers het liefste de gehele dag buiten of s nachts op stal. Aangezien dat niet overal mogelijk is zou ik voor minimaal 5 uur paddock/weide gaan

s winters het liefste de hele dag buiten en s nachts op stal. Indien niet mogelijk minimaal 5 uur buiten

zelf rij ik meestal 2uur en ben ik gemiddeld tussen feit drie en vier uur op stal aanwezig. Daarmee hoop ik genoeg varatie te bieden :-)

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 19:14

vuurneon schreef:
Voorkeur 24/7 (met schuilmogelijkheden); zowel in de zomer als winter :)
(Uitzondering medische gevallen die om bepaalde redenen op bepaalde tijden niet naar buiten kunnen)

Voor mijn eigen paard zou ik een stalling niet acceptabel vinden als hij langer op stal moet staan dan van stal zou komen.

ben het met je eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:15

24 Uur per dag, met de mogelijkheid om te schuilen voor zon of regen. Valt weinig aan uit te leggen volgens mij, lijkt me vanzelfsprekend :) Als ik lees en hoor dat paarden soms "toch wel 4 tot 6 uur buiten komen" dan denk ik... jeetje, dan staan ze nog altijd 18-20 uur op stal (vaak zonder sociaal contact door dichte muren of tralies en geregeld ook zonder onbeperkt ruwvoer bijv). Dat kan niet goed zijn voor het welzijn van een paard..

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 19:17

WildWings schreef:
24 Uur per dag, met de mogelijkheid om te schuilen voor zon of regen. Valt weinig aan uit te leggen volgens mij, lijkt me vanzelfsprekend :) Als ik lees en hoor dat paarden soms "toch wel 4 tot 6 uur buiten komen" dan denk ik... jeetje, dan staan ze nog altijd 18-20 uur op stal (vaak zonder sociaal contact door dichte muren of tralies en geregeld ook zonder onbeperkt ruwvoer bijv). Dat kan niet goed zijn voor het welzijn van een paard..

of in een stand

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:18

Moet ik wel een kanttekening plaatsen; in geval van een zeer ruime groepstal vind ik de stal niet negatief.

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:27

Ik heb ook een kanttekening tegen 24/7 buiten staan. Ik ken genoeg paarden die dit helemaal niet willen. Bijvoorbeeld een merrie die we naar het land hadden gebracht. Ze stond 2 uur te grazen. Daarna heeft ze 3 dagen op en neer bij het hek gelopen met afentoe een hapje gras en een slokje water, terwijl zij toch echt met haar beste vriendinnetje stond. Terug naar stal gehaald en ze was weer helemaal rustig. Verder staan ze bij ons overdag los. Maar naar anderhalf uur in een hele grote bak ging ze toch echt weer op en neer lopen bij het hek. En als het regende wilde ze direct weer naar binnen. Zo ken ik nog meer paarden die veel waarde hechten aan hun stal en niet de hele dag los hoeven te staan.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:31

Ideaal is 24/7 buiten met een inloopstal, mijn paarden hebben dit gelukkig! Echter vind ik het wel belangrijk om "normale" stallen te hebben indien het nodig is om ze toch binnen te moeten zetten, denk aan heeeeel slecht weer of als het medisch gezien nodig is, ik heb dus ook vier paardenstallen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:32

nambi schreef:
Ik heb ook een kanttekening tegen 24/7 buiten staan. Ik ken genoeg paarden die dit helemaal niet willen. Bijvoorbeeld een merrie die we naar het land hadden gebracht. Ze stond 2 uur te grazen. Daarna heeft ze 3 dagen op en neer bij het hek gelopen met afentoe een hapje gras en een slokje water, terwijl zij toch echt met haar beste vriendinnetje stond. Terug naar stal gehaald en ze was weer helemaal rustig. Verder staan ze bij ons overdag los. Maar naar anderhalf uur in een hele grote bak ging ze toch echt weer op en neer lopen bij het hek. En als het regende wilde ze direct weer naar binnen. Zo ken ik nog meer paarden die veel waarde hechten aan hun stal en niet de hele dag los hoeven te staan.

Vandaar ook de schuilstal erbij :)
Mooiste is dat een paard zelf kan kiezen.
(Uitgaande van een ideale omgeving waarbij de gemeente zo toestemming geeft voor de bouw)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:34

nambi schreef:

Dit is gewoon een kwestie van wat ze gewend zijn. Mijn paard werd vroeger GEK als ze langer dan een half uur op de wei stond, dan kon ik haar er niet veilig uithalen want dan rende ze als een gek naar haar stal. Je moet ze nu is zien, ze staat 24/7 buiten en de schuilstal gebruikt ze niet eens...

Ik vind dat een paard zoveel mogelijk moet buiten komen, rekening houdend met medische beperkingen en dergelijke.

MaximexTwix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:37

Die van mij staat in de zomer iets van 7 uur buiten, en in de winter staat ie niet buiten want met als dat sneeuw en die modder.. ( En het kan niet op mijn manege maar daar heb ik dus geen problemen mee..)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:42

Ik wil mijn paard minimaal 6 uur per dag buiten hebben :). Idealiter zou 24/7 perfect zijn, helaas heb ik niet zoveel land dat dit mogelijk is.

Momenteel staat mijn paard 's zomers 14 tot 18 uur buiten en 's winters 6 tot 8 uur, afhankelijk van het weer. Met hevige sneeuw of onweer gaat hij sowieso naar binnen :).

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:42

Ik dacht ook altijd dat 24/7 buiten het ideaal is, maar dat bleek dus niet te gelden voor mijn eigen paard. Bij zomers dag en nacht op de wei breekt hij op een gegeven moment uit en rent naar stal. Terwijl hij op een gigantische wei met superveel gras stond. 24/7 in een grote paddock met andere paarden, onbeperkt hooi en schuilstal en weer brak hij steeds 's nachts uit en vonden we hem in de binnenstallen.
Dus 24/7 buiten is niet het beste voor elk paard. Die van mij wilt overdag graag veel naar buiten, maar 's nachts op stal. Zomers zo'n 12-14 uur per dag buiten en 's winters zo'n 6 tot 8 uur met hooi zou ik ideaal vinden.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:43

In de winter vindt ik dat een paard minimaal 4 uur per dag buiten moet komen. In de zomer is het het mooiste als ze 24/7 naar buiten kunnen met schuilmogelijkheid. Wel vind ik het dat je het per paard moet bekijken, die van mij probeer ik altijd einde van de middag op stal te zetten vanwege zijn eczeem.

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:44

ik heb een vraag: kan een paard ook 'gewoon' buiten staan in de wei als de grond 'swinters bevroren is?? graag reactie! :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:45

bestekhaha schreef:
:) ik heb een vraag: kan een paard ook 'gewoon' buiten staan in de wei als de grond 'swinters bevroren is?? graag reactie!

Ja.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:48

flappie28 schreef:
In de winter vindt ik dat een paard minimaal 4 uur per dag buiten moet komen. In de zomer is het het mooiste als ze 24/7 naar buiten kunnen met schuilmogelijkheid. Wel vind ik het dat je het per paard moet bekijken, die van mij probeer ik altijd einde van de middag op stal te zetten vanwege zijn eczeem.

Grappig, die van mij gaat in de zomer juist rond die tijd naar buiten en hij blijft dan ook 's nacht buiten staan :D. Overdag, zoals met die extreme hitte van een aantal weken terug, staat hij in zijn koele stal :).

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:48

@kugger, bedankt voor antwoord. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:53

bestekhaha schreef:
ik heb een vraag: kan een paard ook 'gewoon' buiten staan in de wei als de grond 'swinters bevroren is?? graag reactie! :)

Ja hoor, wij hebben ze in de winter ook gewoon op de wei.
Maar ik wil daar wel een kanttekening bij plaatsen; paarden die te weinig buiten komen, "knetteren" nog wel eens de wei in. Dat geeft met een bevoren wei natuurlijk een grote kans op blessures.
Dus paarden met keiharde ondergrond bv maar een uurtje per dag buiten zetten, is niet zo handig (en sowieso al 'not done' naar mijn idee).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:58

mijn paarden staan s'winters van 9 tot 5 buiten en zomers langer.Fries niet,die gaat om 6 uur naar binnen vanwege zomereczeem.
Zomers van 8 tot 8/9uur....soms later.
Ik heb ze graag s'nachts binnen omdat ik dan om een uur of 11 nog even kijk of alles o.k is.En wat hooi geef en poep opruim.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:29

ik weet zo niet of ik 'swinters 24/7 buiten wel zo ideaal vind, eigenlijk vind ik de winter te koud en nat (juit die combi; alleen koud is niet erg en allen nat ook niet) om mijn paard 24/7 buiten te hebben, hij zou iig minimaal een goede schuilstal moeten hebben waar hij ook goed uit de wind kan staan.
ik heb mijn paard 'szomers 24/7 buiten en naar de winter toe gaat hij 'snachts naar binnen waarneer het buiten te nat word om behoorlijk te kunnen liggen, mijn paard raakt duidelijk vermoeid als ik hem dan buiten laat, dit vind ik dus het meest ideaal.
als ik niet de mogenlijkheid zou hebben om mijn paard 'swinters 12/7 buiten te hebben zou mij mininum 6 uur zijn naast het rijden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:31

bij ons staan de paarden van 8.00 tot 20.00 op de wei in de zomer
24/7 is door de DA afgeraden vanwege het vette gras [ koeiengras] waardoor ze echt te vet worden.
de wei is best kaal en toch zijn ze aan de vette kant
op stal krijgt mijn paard nog 250gr Equifyt en verder ligt er een dik pak stro tot de volgende ochtend
dan krijgen ze een plukje voordroog en mijn paard 250 gr Equifyt met zijn suppl

in de winter maanden staan ze overdag in de paddock in de ochtend 2.5 uur dan binnen eten en in de middag 2 uur
ik rij hem dan tussen de 2 buiten periodes in
zijn hooi heeft hij na een uurtje op dan poets ik en ga ik rijden.

hij is er dan lang genoeg uit.
hij heeft een grote box met altijd open luik