Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Brainless schreef:Mijn paard deed dat ook altijd.
Zowel in de stal als buiten.
Pas als ik de berg hooi verderop legde, vond ze het teveel moeite.
Er zijn veel meer paarden die dit standaard doen.
Als ze dit gedrag pas is gaan vertonen kun je evt denken aan een oorzaak (bv tanden), maar meestal zit er niks achter.
Muppett schreef:Hoi bokkers.
Mijn merrie (12 jaar, KWPN) wordt naast haar 24/7 weidegang bijgevoerd omdat ze te schraal is geworden naar mijn zin.
Ze mag elke dag een poos in haar box hooi eten. Wat ze doet: als ze een hap hooi neemt, duwt ze haar mond met hap hooi die er uit hangt in de drinkbak, heel kort, en draait dan naar haar bergje hooi om verder te eten.
Dit doet ze 's winters ook, de hoek van de box waar de drinkbak hangt is elke dag zeiknat gekliederd.
Het valt me bij andere paarden eigenlijk niet op dat ze dit doen, ik heb alleen haar het zien doen.
Wie weet waarom ze dat doet? Het lijkt wel alsof ze haar hooi nat wil maken voor ze het opeet. Is het gewoon omdat ze het lekker vindt of zou er wat aan de knikker zijn?
Groetjes
Roosyes schreef:Mij heeft de dierenarts ooit is verteld dat ze dat doet omdat ze lui is. Zo hoeft ze geen extra speeksel aan te maken voor de vertering schijnbaar?!
Of het waar is weet ik niet, maar ze doet het al jaren en nog altijd gezond met haar 16 jaar nu. Buiten heb ik nu mijn hooi bak en de waterbak te ver uit elkaar staan. Want het aanmaken van het speeksel is wel weer heel belangrijk tegen maagzweren (bijvoorbeeld voor mijn andere paard luchtzuiger, die doet het overigens niet soppen in de waterbak).