Paard 'sopt' tijdens het hooi eten in de waterbak - waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Paard 'sopt' tijdens het hooi eten in de waterbak - waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 12:59

Hoi bokkers.

Mijn merrie (12 jaar, KWPN) wordt naast haar 24/7 weidegang bijgevoerd omdat ze te schraal is geworden naar mijn zin.
Ze mag elke dag een poos in haar box hooi eten. Wat ze doet: als ze een hap hooi neemt, duwt ze haar mond met hap hooi die er uit hangt in de drinkbak, heel kort, en draait dan naar haar bergje hooi om verder te eten.
Dit doet ze 's winters ook, de hoek van de box waar de drinkbak hangt is elke dag zeiknat gekliederd.
Het valt me bij andere paarden eigenlijk niet op dat ze dit doen, ik heb alleen haar het zien doen.

Wie weet waarom ze dat doet? Het lijkt wel alsof ze haar hooi nat wil maken voor ze het opeet. Is het gewoon omdat ze het lekker vindt of zou er wat aan de knikker zijn?

Groetjes

crazycactus

Re: Paard 'sopt' tijdens het hooi eten in de waterbak - waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:00

Wellicht tijd voor de tandarts.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:01

Zijn haar tanden kort geleden nagekeken? Kan best zijn dat ze haakjes heeft en het daarom doet. En dat dat ook de reden is dat ze schraal wordt.

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:01

Een trekpaard bij ons, sopt het hooi in het water en eet het dan op :P doet hij al jaren, gebit is gewoon nagekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:02

Die van mij doet het ook als ze de kans krijgt, ze vindt nat hooi gewoon erg lekker. Zie dat de tandarts hierboven geopperd wordt maar dat is bij mijn paard niet aan de orde, haar gebit is gewoon voor elkaar. Maar als je paard al een poos niet naar de tandarts is geweest kan een controle nooit kwaad.

pjmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:03

een keer nat hooi geven en kijken of ze het nog steeds doet?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:03

doet mijn paard al jaren niks aan de hand

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:04

Mijn merrie doet het, haar veulen doet het, haar zus doet het. Mijn merrie gaat ieder half jaar naar de tandarts. In mijn geval denk ik dat het overgenomen gedrag is. Ik heb er geen probleem mee, weet ik zeker dat ze geen stof binnen krijgt. Ik leg haar hooi ook bij de waterbak.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:04

Vaak is dit in combinatie met gebitsproblemen. Soms is het aangeleerd gedrag, zoals een stalondeugd.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:05

tand problemen, maagzweer, longproblemen (stoffig hooi), gewoonte, er zijn verschillende oorzaken mogelijk.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:06

Bij ons op stal doen ze het ook en de paarden zijn gewoon nagekeken en dit wordt ook regelmatig gedaan vaak maken wij het hooi al nat.
Is ook beter ivm de stof die soms in hooi kan zitten.
Misschien zijn ze het gewend dat ze nat hooi hebben en als we dan droog geven dat ze zelf gaan soppen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:09

Mijn paard deed dat ook altijd.
Zowel in de stal als buiten.
Pas als ik de berg hooi verderop legde, vond ze het teveel moeite.

Er zijn veel meer paarden die dit standaard doen.
Als ze dit gedrag pas is gaan vertonen kun je evt denken aan een oorzaak (bv tanden), maar meestal zit er niks achter.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:18

Brainless schreef:
Mijn paard deed dat ook altijd.
Zowel in de stal als buiten.
Pas als ik de berg hooi verderop legde, vond ze het teveel moeite.

Er zijn veel meer paarden die dit standaard doen.
Als ze dit gedrag pas is gaan vertonen kun je evt denken aan een oorzaak (bv tanden), maar meestal zit er niks achter.

Die van mij gaat dus wel slepen met der hooi, dus ik leg het nu maar bij de waterbak in de buurt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:19

crazycactus schreef:
Wellicht tijd voor de tandarts.

:j zeker in combi met het schraal worden

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:23

Mijn vorige paard deed het ook altijd, gebit en alles was gewoon in orde.

Hij vind het gewoon leuk en lekker, ik liet hem gewoon lekker zijn eigen ding doen.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:32

Mijn paard doet het ook, al jaren. En tandarts komt twee keer per jaar. Gek genoeg doet ze het niet met al het hooi. Van de stal krijgt ze kuil, dat sopt ze. Van mij krijgt ze 's avonds vaak beetje kruidenhooi, dat sopt ze niet. :?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 13:35

Bedankt voor jullie reacties!
Ze is 3 maanden geleden door een goede paardentandarts icm een DA behandeld, dat lijkt me niet het probleem.
Gewichtproblemen heeft ze eigenlijk ook nooit. Tot voor kort stonden er schapen op haar land maar die zijn er nu vanaf, dus ik neem aan dat het bijvoeren gauw niet meer nodig is.
Maar zo te lezen is de kans groot dat ze het gewoon lekker vindt...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:41

Ik heb er ook eentje die het doet, maar die is ook te lui om te lopen, dus als het hooi en de waterbak ver genoeg uit elkaar staan, krijgt hij zijn hooi ook prima weg :9

Waait er echter een pluk binnen "neusbereik" van de bak, dan hebben we een bak heerlijke hooithee staan !

Ach, ik zie het toch liever dan dat hij zijn voeten er in afspoelt, dat gebeurt ook regelmatig :))

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:45

Muppett schreef:
Hoi bokkers.

Mijn merrie (12 jaar, KWPN) wordt naast haar 24/7 weidegang bijgevoerd omdat ze te schraal is geworden naar mijn zin.
Ze mag elke dag een poos in haar box hooi eten. Wat ze doet: als ze een hap hooi neemt, duwt ze haar mond met hap hooi die er uit hangt in de drinkbak, heel kort, en draait dan naar haar bergje hooi om verder te eten.
Dit doet ze 's winters ook, de hoek van de box waar de drinkbak hangt is elke dag zeiknat gekliederd.
Het valt me bij andere paarden eigenlijk niet op dat ze dit doen, ik heb alleen haar het zien doen.

Wie weet waarom ze dat doet? Het lijkt wel alsof ze haar hooi nat wil maken voor ze het opeet. Is het gewoon omdat ze het lekker vindt of zou er wat aan de knikker zijn?

Groetjes

Van hooi zal jouw paard alleen niet dikker worden. Geef dan bietenpulp of mais.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:50

Mij heeft de dierenarts ooit is verteld dat ze dat doet omdat ze lui is. Zo hoeft ze geen extra speeksel aan te maken voor de vertering schijnbaar?!

Of het waar is weet ik niet, maar ze doet het al jaren en nog altijd gezond met haar 16 jaar nu. Buiten heb ik nu mijn hooi bak en de waterbak te ver uit elkaar staan. Want het aanmaken van het speeksel is wel weer heel belangrijk tegen maagzweren (bijvoorbeeld voor mijn andere paard luchtzuiger, die doet het overigens niet soppen in de waterbak).

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:16

Onze hengst doet het ook. Die heeft snel last van stof in het hooi, en dit is zijn oplossing als die een stuk te pakken heeft die dicht op elkaar gedrukt zit. Zo schudt hij het los ;)
Maar hij neemt hele plukken mee de drinkbak in. Echt grappig. Tandarts kon niets vinden, wij wijten het aan stof in het hooi.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:29

Roosyes schreef:
Mij heeft de dierenarts ooit is verteld dat ze dat doet omdat ze lui is. Zo hoeft ze geen extra speeksel aan te maken voor de vertering schijnbaar?!

Of het waar is weet ik niet, maar ze doet het al jaren en nog altijd gezond met haar 16 jaar nu. Buiten heb ik nu mijn hooi bak en de waterbak te ver uit elkaar staan. Want het aanmaken van het speeksel is wel weer heel belangrijk tegen maagzweren (bijvoorbeeld voor mijn andere paard luchtzuiger, die doet het overigens niet soppen in de waterbak).

mijn god....die da schat paarden wel erg slim in :')

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 15:39

Ze zijn ook slim.... ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:07

Hooi soppen in combinatie met schraal worden met 24/7 weidegang op die leeftijd? Dan is er iets aan de hand. Als het gebit in orde is zou ik toch even verder kijken en dan is de maag het eerste waar ik aan denk.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 18:28

Ze doet het s.winters ook bij 3x per dag voeren. Nog erger dan nu.