Hulp bij stalkeuze gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Theeglas

Hulp bij stalkeuze gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 01:48

Wat zouden jullie doen als de prijs van beide stallen hetzelfde is:

Stal 1:
Buitenboxen 3x3 meter
3x krachtvoer
3x ruwvoer
's zomers gemiddeld 7 uurtjes op het land verder op stal
's winters gemiddeld 4 uurtjes op een paddock van 10 bij 15 (3 paardjes)
bak aanwezig, maar gauw zwaar en in de winter vaak nat.
1x per dag mesten, 2x per week nieuw stro

Stal 2:
Binnenboxen 4X3.30 meter met uitloop naar paddockje van 3 bij 4
2x krachtvoer
4x ruwvoer
's zomers gemiddeld 7 uurtjes op het land verder op stal
's winters alleen in de box met uitlooppaddockje
bak aanwezig, leek minder zwaar dan die van stal 1 door gebruik van houtsnippers door het zand.
en overdekte longeerkraal aanwezig
3 a 4x per dag worden de drollen eruit gehaald en er zit 1 pak vlas met week bij

En ja, natuurlijk heb ik het liefst mijn paardjes de hele dag buiten, maar het is zo lastig om een stal te vinden die dit biedt en ook een goede rijbak heeft.. Dus meningen gevraagd.

Helene83

Re: Hulp bij stalkeuze gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 01:53

Ik zou kiezen voor stal 2. In de zomer staat ze net zo veel buiten, alleen bij stal 2 kan ze ook nog even een frisse neus halen als ze binnen staat. Plus, de paddock van stal 1 lijkt groter, maar moeten ze delen met zn drieën, dan kom je op ongeveer de zelfde aantal vierkante meters per paard uit...

Succes.. lijkt me lastig om een goede plek te vinden, waar je ook nog vertrouwen in hebt..

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 04:42

Ik ook, stal 2

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 05:03

stal 2, je paardje kan zelf bepalen of hij lekker buiten of binnen staat.
Voldoende ruwvoer en de stallen worden netjes bijgehouden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 07:01

Niet zo moeilijk toch ;) stal 2.
Met 3man in 10x15 is net zoveel oppervlakte per paard als box+uitloop ongeveer ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 07:11

Geen van beiden. Onacceptabel voor mij :o Stal 1 voor "nood" en rap verder zoeken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 07:12

mijn voorkeur zou stal 2 zijn als ik uit deze twee stallen zou moeten kiezen. Maar ik zou toch kijken voor een andere stalling.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 07:19

Waarom stal 2die paddockjes zijn zo klein dat die daar alsnog amper zn kont kan keren of zn benen kan strekken in de winter dat is gewoon een vergrote box. Ik zou ten alle tijden zeggen stal 1 daar kandie s winters ook een sprintje trekken

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 07:33

Stal 2, bij stal 1 vind ik de paddock ook véél te klein voor 3 paarden, in 10 bij 15 valt dan ook weinig te sprinten. Ook is een overdekte longeercirkel echt heel fijn, want dan kunnen ze ongeacht het weer, zelfs bij sneeuw en vorst, lekker rollen en veilig even wat rondrennen en bokken.
Kunnen ze vanuit dat paddockje bij stal 2 neuzen en snuffelen met andere paarden? Zou overigens wel liever stro dan vlas in de stal willen, vlas alleen als ze er wat stro om te knabbelen overheen krijgen en echt heel veel ruwvoer (onbeperkt in slowfeeders enzo).

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 07:34

Stal 2 spreekt mij ook het meeste aan.

Het paard heeft een ruimere stal met mogelijkheid tot kleine uitloop, voerbeleid spreekt mij meer aan, bak lijkt betere kwaliteit en een overdekte longeerkraal. Ik weet natuurlijk niet hoe de kwaliteit van de rijbakken en paddocks bij beide stallen zijn, maar als ze 's winters nat worden en ze het water niet weg kunnen laten lopen, kan je wel raden wat er gebeurd als er vrieskou bij komt. Kan je 's winters niks doen met je paard en is het nog maar afwachten of de grotere paddock nog geschikt is om ze in te zetten. Dan heb je bij stal 2 iig nog de mogelijkheid om paard in de overdekte longeerkraal beweging te geven en het paard heeft met stal en uitloop de mogelijkheid om een beetje rond te scharrelen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 07:36

Wat zijn de uitrij mogelijkheden? Kun je naar het bos of strand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:48

araber schreef:
Waarom stal 2die paddockjes zijn zo klein dat die daar alsnog amper zn kont kan keren of zn benen kan strekken in de winter dat is gewoon een vergrote box. Ik zou ten alle tijden zeggen stal 1 daar kandie s winters ook een sprintje trekken

Imo zijn het allebei slechte oplossingen. Stal 2 om wat jij al noemt, maar stal 1 die ruimte s ook veeeeel te klein om er 3 op te zetten. Kunnen ze nog de benen niet strekken, en de kans op blessures is (dus) groot.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 10:53

Dat ben ik met je eens Sonja, maar nogmaals hier in de omgeving is het alternatief dat ik of 300 euro betaal voor een stal met binnenbak waar ze winterdag maar 1 tot 3 uur buitenkomen. Of ik heb een stal waar ze veel buitenkomen, maar in de blubber staan. Daarbij rijd ik fanatiek wedstrijden dus een goede buitenbak is echt een must. Ik heb liever dat ze korter buitenstaan, maar wel droog dan dat ze uren in de bagger staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:10

Ik snap je spagaat hoor, ik heb ook in de Randstad gewoond. Kom ook gezellig naar Twente! :D

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:13

Rond Hoorn is toch wel meer te vinden?

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 22:28

Stel iets voor zou ik zeggen Peppertree ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:35

Grappig dat een plek van 3x4 een uitloopje wordt genoemd. Dat is niet groter dan een stal. Dus veel te klein om uitloopje te worden genoemd.

Ik vind ook beide niks. En ik zou het ook moeilijk kiezen vinden hoor tussen de twee stallen. Is er een mogelijkheid om je paard los te gooien in de winter/zomeravonden? Mag je paard los in de longeerkraal?

En ook niet geheel onbelangrijk: hoeveel paarden staan er op beide stallingen?

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 22:38

Ze mogen inderdaad los in de longeerkraal.

Hoezo is het belangrijk met hoeveel paarden ze staan? Beide stallen hebben ongeveer 10 paardjes lopen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:39

Stal 2 en ondertussen verder kijken, want het is beide niet ideaal.

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:45

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:05

Theeglas schreef:
Ze mogen inderdaad los in de longeerkraal.

Hoezo is het belangrijk met hoeveel paarden ze staan? Beide stallen hebben ongeveer 10 paardjes lopen.

Nou, als de ene stal 3 paarden heeft en de ander 20 dan heb je logischerwijs op de de stal met maar 3 paarden veel meer mogelijkheden om in de avonden ook nog los te gooien. Als je met zijn twintigen een paddock moet delen, dan heb je amper tijd/ruimte om je paard extra los te gooien. Met zijn tienen moet dat lukken, maar er zullen ook mensen willen longeren natuurlijk. Mag je ook in de bak longeren?

[edit] ik denk dat ik toch neig naar stal twee. Ook omdat ik 2x in de week vers stro ook gewoon veel te weinig vind. (ik heb geen ervaring met vlas, dus geen idee of 1 baal per week goed/genoeg is) Maar ideaal zijn de stallen niet en zou ook proberen verder te kijken :j

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:09

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:12

Ik ga toch voor stal 1. Sociaal contact vind ik ook erg belangrijk en dat is in de winter niet/nauwelijks bij stal 2 dus ik kies voor 1.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 23:54

zap schreef:
lauralarissa schreef:
en deze dan in spanbroek? http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Zelf geen ervaring mee, maar misschien het kijken waard?

Dat klinkt al een stuk beter :D

Ik heb op deze stal les gegeven en met alle respect maar ik vond het verschrikkelijk daar. De paddocks zijn mooi ruim maar ze stonden letterlijk tot over de koten in de blubber en de bak is zo ontzettend zwaar dat het wachten op een peesblessure is.

Nogmaals; Natuurlijk wil ik mijn paarden het liefst zo lang mogelijk buiten hebben, maar dan wel in een droge paddock waar ook hooi in gevoerd mag worden. Ik vind het moeilijk te vinden, dus tips blijven welkom.

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 07:29

Ik had je al gezegt dat er bij ons plek vrij is. Winterdag mag er hooi op de paddocks gevoert worden. paarden staan lang buiten en zomers 24 uur buiten en de bak is het hele jaar door te berijden.
Wat weerhoud je hiervan?