Twee weken geleden kwam er na zo'n 2 jaar zoeken een weide van bijna een hectare vrij bij de boer waar we een kleine weide huren. We zijn van plan om eindelijk een gezelschapspony bij te kopen, en de weide zo in te richten dat mijn huidige pony en zijn toekomstige vriendje 24/7 buiten kunnen blijven. Er staat halverwege de weide een schuilhok, en hier omheen zou ik graag een uitloop maken. Aangrenzend zouden er 2 stukken weide komen. Een groot deel van het weiland moet nog gehooid worden, maar mijn vader wilt graag al alle materialen aankopen, zodat we meteen na het hooien kunnen beginnen met inrichten.
Het schuilhok is ongeveer 3x4m, hier zou 1 balk aan vervangen moeten worden, de rest enkel even controleren. Op dit moment houd ik mijn pony 24/7 buiten in deze schuilstal met een uitloop van 12x20. Ik merk aan hem dat hij het erg fijn vind op deze manier, 's nachts gaat hij hierin met een plukje hooi (gras is hier zeer kort afgegeten) en overdag op het gras.
Dit zou ik graag op deze manier houden, alleen wel met een grotere uitloop, wat dus eigenlijk een paddock zou worden. Het zou de bedoeling zijn dat ze hier een groot deel van de dag op zouden lopen, met ruwvoer tot hun beschikking, en enkele uren op een van de stukken weiland. Daarover gaan meteen de meeste van mijn vragen. De volledige afmeting van de weide is 300x30 meter, maar aan de uiteinden wordt het zo smal dat het een breedte heeft van slechts 20 meter. Welke afmetingen zou ik best gebruiken voor de uitloop/paddock en beide stukken weiland? Ik mag helaas geen zand storten in de uitloop, hiervoor heeft mijn vader al eens voor naar de gemeente gebeld. De bodem is zéér goed doorlatend, dus wat betreft modder en plassen zou het niet zo'n groot probleem worden. Mijn pony heeft de hele winter op een klein weitje er vlak naast gestaan, en de enige plaats waar er wat modder was, was de plaats waar het water en ruwvoer stond. De rest van de weide was bij extreem weer een beetje glad, maar daar paste ponylief zich onmiddellijk op aan.
Ik zou de uitloop graag groot genoeg hebben, zodat de paarden zich kunnen vermaken en de grond niet kapot lopen (zoals bij het water en ruwvoer), maar wel klein genoeg om het gras niet de kans te geven om te groeien. Welke afmeting zou dan volstaan?
Dan hebben we nog de twee stukken weiland, zouden twee stukken goed zijn, of zouden dit er meer moeten zijn, en ook weer, met welke afmetingen?
Er staat voor een groot deel omheining, alleen twijfel ik een beetje over de hoogtes. Mijn pony blijft achter alle omheiningen, maar een kleine pony zou nog weleens kunnen ontsnappen

Om stukken af te zetten zou ik graag zelfisolerende palen willen gebruiken (http://www.gallaghereurope.com/belgie/g ... tnr=009534) en flink dikke koord, maar ik weet nog niet precies welke.
Voor extreem weer is er een oude stal van 5x5 in de boerderij, met hele dikke muren en perfect tochtvrij. Ik vind het niet helemaal ideaal, voor 2 pony's, maar voor noodgevallen is het beter dan niks. Tegenover deze box kan ik ook hooi opslaan.
Om een idee te geven: een luchtfoto.

Het groene is dus de volledige weide, het grijze is waar mijn pony de afgelopen winter heeft gelopen. Het rode is waar ik op dit moment van plan zou zijn om de omheining te zetten, en het paars zijn openingen. De zwarte stip is het schuilhok en de twee blauwe stippen zijn de plekken waar water aangeboden zal worden.
Als ik nog dingen over het hoofd heb gezien, hoor ik het héél graag