Weide inrichten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLauLaUx

Weide inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 12:40

Ik heb enkele maanden geleden een soortgelijk topic aangemaakt, helaas konden we deze weide op het laatste moment toch niet huren. Dit topic betreft een aanliggende weide van ongeveer even groot die we permanent huren en bijna alles mee mogen doen wat we willen.

Twee weken geleden kwam er na zo'n 2 jaar zoeken een weide van bijna een hectare vrij bij de boer waar we een kleine weide huren. We zijn van plan om eindelijk een gezelschapspony bij te kopen, en de weide zo in te richten dat mijn huidige pony en zijn toekomstige vriendje 24/7 buiten kunnen blijven. Er staat halverwege de weide een schuilhok, en hier omheen zou ik graag een uitloop maken. Aangrenzend zouden er 2 stukken weide komen. Een groot deel van het weiland moet nog gehooid worden, maar mijn vader wilt graag al alle materialen aankopen, zodat we meteen na het hooien kunnen beginnen met inrichten.
Het schuilhok is ongeveer 3x4m, hier zou 1 balk aan vervangen moeten worden, de rest enkel even controleren. Op dit moment houd ik mijn pony 24/7 buiten in deze schuilstal met een uitloop van 12x20. Ik merk aan hem dat hij het erg fijn vind op deze manier, 's nachts gaat hij hierin met een plukje hooi (gras is hier zeer kort afgegeten) en overdag op het gras.
Dit zou ik graag op deze manier houden, alleen wel met een grotere uitloop, wat dus eigenlijk een paddock zou worden. Het zou de bedoeling zijn dat ze hier een groot deel van de dag op zouden lopen, met ruwvoer tot hun beschikking, en enkele uren op een van de stukken weiland. Daarover gaan meteen de meeste van mijn vragen. De volledige afmeting van de weide is 300x30 meter, maar aan de uiteinden wordt het zo smal dat het een breedte heeft van slechts 20 meter. Welke afmetingen zou ik best gebruiken voor de uitloop/paddock en beide stukken weiland? Ik mag helaas geen zand storten in de uitloop, hiervoor heeft mijn vader al eens voor naar de gemeente gebeld. De bodem is zéér goed doorlatend, dus wat betreft modder en plassen zou het niet zo'n groot probleem worden. Mijn pony heeft de hele winter op een klein weitje er vlak naast gestaan, en de enige plaats waar er wat modder was, was de plaats waar het water en ruwvoer stond. De rest van de weide was bij extreem weer een beetje glad, maar daar paste ponylief zich onmiddellijk op aan.
Ik zou de uitloop graag groot genoeg hebben, zodat de paarden zich kunnen vermaken en de grond niet kapot lopen (zoals bij het water en ruwvoer), maar wel klein genoeg om het gras niet de kans te geven om te groeien. Welke afmeting zou dan volstaan?
Dan hebben we nog de twee stukken weiland, zouden twee stukken goed zijn, of zouden dit er meer moeten zijn, en ook weer, met welke afmetingen?
Er staat voor een groot deel omheining, alleen twijfel ik een beetje over de hoogtes. Mijn pony blijft achter alle omheiningen, maar een kleine pony zou nog weleens kunnen ontsnappen :+ Op welke hoogtes zou ik draad moeten hangen om dit te voorkomen, en op hoeveel van deze draden zou elektriciteit moeten?
Om stukken af te zetten zou ik graag zelfisolerende palen willen gebruiken (http://www.gallaghereurope.com/belgie/g ... tnr=009534) en flink dikke koord, maar ik weet nog niet precies welke.
Voor extreem weer is er een oude stal van 5x5 in de boerderij, met hele dikke muren en perfect tochtvrij. Ik vind het niet helemaal ideaal, voor 2 pony's, maar voor noodgevallen is het beter dan niks. Tegenover deze box kan ik ook hooi opslaan.

Om een idee te geven: een luchtfoto.
Afbeelding
Het groene is dus de volledige weide, het grijze is waar mijn pony de afgelopen winter heeft gelopen. Het rode is waar ik op dit moment van plan zou zijn om de omheining te zetten, en het paars zijn openingen. De zwarte stip is het schuilhok en de twee blauwe stippen zijn de plekken waar water aangeboden zal worden.

Als ik nog dingen over het hoofd heb gezien, hoor ik het héél graag :)

xLauLaUx

Re: Weide inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 19:36

Schopje..
Zaterdag wordt de weide gehooid en gaan we de spullen inkopen, dus als er nog mensen zijn met tips zou ik het graag horen ;)

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:46

Erg leuk zo'n weide, ik heb een kleiner stuk, maar heb nog geen dag spijt gehad.

Ik zou de weide ook zo indelen, want voor een paddock Paradise is het vrij smal.
De uitloop in het midden zou ik op ongeveer 20x40 meter houden, dan kun je er ook nog in rijden.
Ik heb mijn palen op 4 meter afstand van elkaar staan met 2 draden breed lint (4 cm) deze staan op 40 en 80 cm van de grond en de bovenste (een gladdraad) op 110cm.
In het begin heb ik op alle drie stroom gehad, maar nu heb ik op de onderste geen stroom en dan eten ze het gras onder de draad weg. Ik heb een shet en een fries en die blijven er goed achter.

Als de pony's droog en uit de wind kunnen staan, dan hebben ze in principe geen binnen box nodig, ze zoeken zelf wel beschutting als dat nodig is.

Succes met je project

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:52

Ik kan je van Gallagher de permanentkabel/equifence aanraden. Moet je even goed informeren of dat met die zelfisolerende palen lukt, en het is iets minder makkelijk te plaatsen dan gewoon draad. Maar duurzaam, gaat niet echt hangen, heel zichtbaar en weinig kans op uitbreken/schade als ze uitbreken. Een echte aanrader wat mij betreft.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 21:34

@Maringe; Mag ik vragen welke palen je dan gebruikt?
Hoogtes van de draad moeten volgens mij lukken, mijn pony probeert nooit te ontsnappen, dus het is voornamelijk de bedoeling de shet binnen te houden :+
Ze zouden inderdaad droog en uit de wind kunnen staan, alsook in de schaduw dankzij enkele bomen. Ik wilde wel graag een binnenstal als noodoplossing, bij bijvoorbeeld zwaar onweer, maar hoe minder ik hem zal moeten gebruiken, hoe beter :)

@JoAnn; aan de equifence had ik zelf nog niet gedacht, inderdaad in verband met de kunststof eromheen. Ik zal even navragen in de winkel of dit mogelijk is, zeker als je zegt dat het een veilige draad is.

Al erg bedankt allebei :)

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:39

Ik zou ofwel gaan voor iets als equifence ofwel voor draad met een lage breekkracht.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:19

Ik denk dat je inderdaad verstandig doet aan deze indeling, misschien is het een idee om in de zomer de 2 stukken nog te delen zodat je 4 stukken hebt, zo kan het enne deel worden afgegeten terwijl de rest kan bijkomen. Voordeel is dat een stuk dan wat sneller wordt kaal gegeten waardoor de paarden langer op de wei kunnen. Misschien kun je er zelfs 6 stukken van maken??

De paddock lijkt nu nog erg groot, je hebt het geluk dat je droge grond hebt. Echter word deze sneller aangelopen door je pony's dan je denkt. Nadeel is dat het dan veranderd in zand en je in het voorjaar veel kans hebt op onkruid. Misschien is het een idee de paddock nog wat kleiner te maken en ze swinters gewoon de hele weide te geven (scheelt ook een hoop verveling)

Maar geloof me je komt er pas na een jaar achter wat wel en niet werkt, het is gewoon een kwestie van doen :)

Ik heb nu 4 jaar een weide en pas sinds enkele maanden kan ik zeggen dat het zo bevalt. Enige nadeel is dat mijn weide in de winter enorm nat is, gelukkig heb ik sinds 1,5 jaar een stuk betegeld van 8x8 meter, hier staat een grote voerkist op.

In de zomer is mijn weide opgedeeld in 6 stukken, ze doen ongeveer 3 weken met een stuk en dan gaan ze weer naar het volgende. S'nachts staan ze altijd op de paddock en krijgen in de zomer enkel wat brokjes bij.

In de winter heb ik al veel geprobeerd dit jaar denk ik de oplossing te hebben gevonden. Ik haal dan alle draden weg behalve die van de paddock en buitenomheining. S'nachts staan ze dan op paddock en overdag mogen ze de hele weide gebruiken. Ik kan toch merken dat ze dat ook in de winter heerlijk vinden, ze krijgen dan s'ochtends hooi maar kiezen (mits het sneeuwt) toch altijd eerst voor de wei ;) Hoe meer weide je dus geeft in de winter, hoe minder de grond te leiden heeft. De bovenlaag wordt altijd wel een beetje kapotgelopen maar deze komt elk voorjaar weer netjes op.

Ik hoop dat je iets heb aan deze reactie, ik weet zelf hoe lastig het is. Die palen daar heb ik inderdaad ook een naar gekeken maar geen ervaring mee. Zelf heb ik geimpregneerde palen. De paddock is voorzien van 3 draden (shelander die graag uibreekt) de rest van de wei heeft 2 draden, de onderste komt precies tussen borst en knieen van de shetlander. Stroom heb ik er alleen s'nachts opstaan, op alleen de onderste draad.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:23

enorm gaaf paard heb je trouwens ;)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:27

JoAnn schreef:
Ik zou ofwel gaan voor iets als equifence ofwel voor draad met een lage breekkracht.

Ik heb een Fjord die vroeger heeft aangeleerd overal doorheen te denderen.
Nu met stroom is het probleem opgelost, maar wanneer de accu opraakt glipt hij er soms toch doorheen.

Om verwondingen te voorkomen heb ik een draad met lage breekkracht, ze kunnen gelukkig geen drukke weg op we zitten aan de rand van het bos in een rustige wijk. Misschien dat een hele stevige draad hem tegenhoud maar heb dat nog niet durven uitproberen, heb genoeg enge wonden gezien door ijzerdraad/lind/koord e.d.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:40

Daar is de equifence net goed voor. Dat is kunststof met een koolstof kern die de geleiding verzorgt. Doorsnede toch een halve centimeter denk ik. Ze zullen er zich vast nog aan kunnen kwetsen maar de kans is aanzienlijk kleiner, zeker wat betreft "stroopwonden". Voor de mobiele tussenomheining ga ik met je mee : een draad met lage breekkracht. Nu eentje met 80kg, bevalt super!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:56

Inderdaad, ik heb voor de buitenomheining doendertijd voor goedkope draad gekozen, nooit moeten doen. 3 jaar geleden vervangen door betere draad deze is nu nog steeds goed. Als er ergens een breuk in de kabel zit dan mis je op een groot deel van de wei stroom, en ga die breuk maar eens vinden ;) je kunt jezelf dus een hoop ellende besparen door meteen goede draad te kopen.

Zowel mijn binnen als buitenomheining hebben een breekkracht van 80KG. De binnendraden zijn lint de buitendraad is koort, dit scheelt toch ook nog wel hoor. Gelukkig staat hij nu al 8 maanden netjes achter de draad ;) (klopt meteen even af)

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 08:15

Ik heb houten palen van 1,60 met een diameter van 8 en 10 cm, heb ik via marktplaats gekocht

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 10:17

Nogmaals bedankt voor de berichten, we gaan straks de spullen bestellen. We gaan voor alle zekerheid nog even checken bij de winkel welke draad op de zelfisolerende palen het beste werkt. Stroomapparaat gaan we ook advies over vragen en nemen we meteen mee, palen en draad zullen waarschijnlijk besteld moeten worden. Vandaag wordt de weide gehooid, dus ik hoop dat het weer even goed wordt :+

Mijn vader was meteen van plan om goede draad te kopen, hij had ook geen zin om elk jaar nieuwe te kopen, zelfs als het goedkope is. Hetzelfde met de palen, vandaar dat ik even moest navragen of dat goede zijn.
We zijn intussen ook aan het nadenken over het schuilhok, ik was sowieso van plan hier zand in te storten, omdat ik merk dat mijn pony dat heerlijk vind om in te staan/liggens soezen. Er ligt nu heel oud en donker zand in, dus dat moet vervangen worden. Mijn grootvader heeft nog wat liggen van de zandbak/speeltuin die hij voor mij en mijn zus heeft gemaakt. We waren het eerst niet van plan, maar we hebben ook besloten om aan de uitgang van de schuilstal wat zand te leggen. Het heeft vannacht héél hard geregend, en nu werd het toch een beetje drassig. Dit zou dan de 12m2 van het schuilhok zijn, met dan nog 4x5 meter voor het schuilhok. Zou dit voldoende zijn om de ergste modder tegen te houden, of zou ik beter voor tegels kijken?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:19

Ik had zand in mijn schuilstal maar ze gebruikten het voornamelijk als mestbak dus het is nu betegeld, aangezien de urine geur niet meer wegkon, met schoonmaken ook veel fijner en droog als ze willen eten
Ook het stuk voor de stallen is betegeld, zeker met voeren werken tegels fijner dan zand

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 10:27

Ik heb inderdaad heel vaak gehoord dat het als mestbak wordt gebruikt, maar ik heb in de maand dat hij nu 24/7 buiten staat geen enkele keer mest zien liggen, dat doet hij in het lange gras naast de stal. Dat tegels handiger zijn met uitmesten en voeren lijkt me logisch, ik zal er nog even over nadenken :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:27

kan altijd nog achteraf doen, maar hier werkte het niet goed en ben blij dat nu alles betegeld is

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 19:06

Vandaag hebben we een groot deel van de versleten draden en dunne draden weggehaald. We gaan zoeken naar een stevige kartonnen doos zodat we ook de prikkeldraden veilig kunnen weghalen en opbergen. Heel veel draden zaten onder de roest en mos.
Morgen wordt het hooi opgehaald en gaan we de rotte palen verwijderen en de nieuwe worden er komende week ook ingeslagen. Het komende weekend gaan we al het opbouwende werk doen, dus de schuilstal repareren, de palen zetten, de koorden spannen, de aarding zetten en de batterij op een veilige plaats zetten. We hebben uiteindelijk beslist m toch rubberen tegels in en rondom de schuilstal te leggen, net als voor de drinkplaats. Ik zal de komende dagen updates plaatsen van wat we hebben gedaan.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:09

En wat voor draad/palen zijn het geworden?

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 19:47

Houten palen van 2 meter lang, net als wat er nu staat aan de buitenkant. De draad is de turboline van gallagher geworden, in wit/oranje. Na wat opzoekwerk en raad vragen bij mensen in onze omgeving hebben we besloten dat dit de beste opties waren. Turboline is vanwege de de lage breekkracht en weerstand, en de houten palen omdat de ecopalen toch vrij buigzaam waren en daardoor niet geschikt voor permanente omheining.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:54

Misschien aan de late kant.
Maar ik zou toch een looppad naast de scheidingen in je land maken.
Zo kunnen je paarden bijv op het achterste landje staan maar ook terug lopen naar hun schuilstal.
Wat gewoon prettig is met warm weer of regen.
Ik heb dat wel in mijn weiland ze kunnen ten alle tijden terug naar hun stal.
En hier maken ze dankbaar gebruik van.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 20:03

We hebben het plan zo uitgetekend dat als ze op een van de weitjes staan de opening naar de paddock gewoon open kan blijven staan, dus ze kunnen altijd terug naar de schuilstal. Als ik ze weer in de paddock zet gaat gewoon de draad weer dicht en kunnen ze er niet langs. Verder staan er op beide stukken van de weide één of meer grote bomen die ook voor beschutting zorgen :)

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 10:32

We zijn alweer 3 dagen verder, al het hooi is binnengehaald en we hebben de isolatoren op de juiste hoogtes gezet. Er hangen op 1 zijde al 2 draden, op de andere zijdes moeten we de draden nog ophangen. Vandaag ga ik afstandsisolatoren in elkaar draaien, en morgen ga ik die samen met mijn vader monteren.
Ook hebben we een nieuwe schuine paal in het schuilhok gezet, zowel ter versteviging als om een opening te creëren voor een kleine pony, maar waar de grote niet doorheen zal passen. Als ze zo ruzie krijgen in het schuilhok kunnen ze allebei op een veilige manier weg.
Ik zal straks even een aantal foto's maken om te tonen hoe het wordt :)

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:00

Ik ben eigenlijk benieuwd naar een update. Wij moeten binnenkort ook een weide omheinen en indelen.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 16:02

Ik heb per ongeluk mijn stipje hier verwijdert, en ben zodoende vergeten nog verdere updates te plaatsen. Ik ben nu helaas niet thuis, dus ik kan voorlopig geen foto's maken van de omheining zelf. Ik heb wel enkel foto's op facebook staan, maar daar staan de pony's telkens op de voorgrond, dus is er van omheining weinig te zien. Dinsdag kom ik in de namiddag weer thuis en zal ik snel wat foto's maken.
De weide is intussen een maand in gebruik, en ik ben heel erg tevreden! We hebben uiteindelijk de volledige draad vernieuwd, omdat hij op veel plaatsen gebroken bleek te zijn.
De omheining hangt op de open zijdes op 30 cm, 80 cm en 1m30. Op de plaatsen waar gaas langs staat hebben we 1 stroomdraad op 35 cm gehangen, het laagst mogelijk vanwege de betonnen palen. De rand van de weide van de koeien (prikkeldraad langs hun kant) hebben we 2 lagen draad, 1 op 35 cm (betonnen palen) en één op 1m30. De prikkeldraad is op 1m20 en we hebben de draden met afstandsisolatoren gehangen, dus de kans dat ze ertegen komen is zo klein mogelijk gemaakt.
We hebben dus een paddock van 24x37 meter, en nog twee weides. Eentje is ongeveer 22x100 meter, de andere gaat van breedte 24 meter naar 12 meter, en heeft een lengte van ongeveer 150 meter. Ze lopen dagelijks tussen de 4 en 8 uur op de weide, dat hangt een beetje van het weer af. Bij mooi weer ben ik geneigd ze langer buiten te laten, als het hard regent zet ik ze liever in de paddock zodat ze de weide niet stuktrappen.
In de paddock zijn 4 drinkplaatsen, 2 aan weerzijden van de voorste ingang, één onder de boom en één in het schuilhok. Ze hebben 2 hooiplaatsen, 1 aan de buitenkant van het schuilhok, en één naast de waterton onder de boom. We waren begonnen met 2 drinkplaatsen en 1 hooiplaats, maar ze vinden het zo duidelijk een stuk fijner.
In de weides is er niks, behalve bomen en gras. De doorgang naar de paddock is zo gemaakt dat er op het moment dat ik de doorgang open maak, er overal stroom op blijft staan behalve op de opening. Zo kunnen ze telkens teruglopen van de weide naar de paddock en dus water drinken of even gaan schuilen in hun stal.
Het enige wat ik nog ga doen is binnen de paddock een minibak afzetten. Als ik bezig ben met grondwerken of longeren is het héél vervelend dat er een ander paard in de weg komt lopen of om snoep komt bedelen. Momenteel ga ik met prikpaaltjes aan de gang, maar dat trekt zo snel scheef en dan liggen de draden weer plat. Daarvoor moet ik alleen wel nieuwe palen en een rol draad kopen, maar op m'n fiets is dat zo lastig mee te nemen :+

Dinsdag zal ik dus proberen wat foto's te plaatsen, maar ik moet dezelfde dag naar school om mijn boeken te halen, dus misschien wordt het eerder woensdag.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:34

Ik volg ook even ben echt benieuwd hoe het word