Nee dat zijn bolletjes Lijkt op kruipende botrrbloem en akkerkers sls ik het goed heb
Ibbel
Geplaatst: 24-06-13 07:39
Het is of JKK of boerenwormkruid, zo te zien. Maak even een close-up van het blad...dat is het meest duidelijk. Er kunnen overigens wel degelijk meerdere stengels uit 1 pol komen bij JKK.
Het is zeker geen kruipende boterbloem. Die kruipt, nl En dat is bovendien geen composiet. Akkerkers is een crucifeer, en ook geen composiet (ik hanteer de oude familienamen nog, brassicacaea en asteracaea in de nieuwe terminologie)
dit is in ieder geval geen jacobskruiskruid.. ik heb ik mijn vorige weiland jacobskruiskruid en deze plant gehad. Maar deze plant bleek niet giftig (navraag gedaan) kan alleen even niet op de naam komen, heb het nog wel ergens staan.. zal het even opzoeken
bezemkruiskruid Er werd overigens wel geadviseerd dat als het er erg veel staat het er met wortel en al uit te trekken anders word je wei overzaaid door deze plant. Paarden eten er (net als bij de boterbloem) om heen succes ermee!
joyce B
Geplaatst: 24-06-13 08:37
Bijna alle gele bloemen zijn giftig. alleen de paardenbloem (en geloof biggekruid) eten ze graag. kruipende boterbloem groeit niet op zo'n manier omhoog. scherpe boterbloem wel maar bladeren en bloemen lijken anders. Kun je betere foto's maken? Dan kunnen we beter met je meekijken en denken.
hier doen we makkelijk het is kruiskruid verdacht, even een uurtje met een zak op je schouder door de weide en alles eruittrekken. Liever het zekere voor het onzekere.
(de eerste keer je rondje kan meer dan een uurtje zijn, maar wei combineren het gewoon met een inspectie van de wei op wat je er maar kan vinden)
Wij steken jkk ook weg en om ze goed te zoeken ben ik zeker een aantal uren bezig Dit staat op kaalgelopen grond wat nu weer begroeid is en is echt heel erg veel wat er inene staat Jkk word altijd weggestoken daarom lijkt het ons onwaarschijnlijk dat dit jkk is
oh ja zo is het inderdaad een hele andere plant als ik dacht op de eerste foto te zien Deze plant heb ik nog niet eerder gezien, hopelijk kan iemand anders je helpen! Succes
Blad heeft zeker wat weg van een paardenbloem blad met happen erin zeg maar
sophiatinker
Geplaatst: 24-06-13 13:08
foto 1, 4 en11 zijn zeker weten jakobskruiskruid. deze is giftig en groeit op onbemest (droge)zandrijke grond foto 10 en 12 twijfel ik over, als er een gele bloem in komtdan is het ook jjk