Toch wel geschrokken..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lizanne

Toch wel geschrokken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 13:09

Heej bokkers ,

Ik zit toch wel een beetje in een dipje.. Mijn paard staat bij mij thuis en ik was er natuurlijk al van bewust dat de mesthoop af en toe weg gebracht moest worden. Ik ben van vlas overgeschakeld naar stro en ik merk toch wel dat dit amper verdwijnt.. Nu hebben we vandaag iemand laten komen voor t te laten weg halen. (kijken of het mogelijk was enzo) En de man vroeg er 350 euro voor !! Is dit normaal ? Is er een andere manier op vlas weg te laten halen? En hoeveel betalen jullie er voor? Ik vind dat bedrag toch wel heel erg groot! -O-

IvankBacardi

Re: Toch wel geschrokken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:12

vlas is minder makkelijk te verwerken dan stro omdat stro sneller verteerd, dus daarom is het duurder denk ik.
ik zou eerlijk gezegd niet weten wat een normale prijs daarvoor is licht er ook aan hoeveel het is natuurlijk.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:14

Ja, dat zijn voor vlas redelijk normale prijzen. Wat je het beste kan doen is een manegebedrijf of pensionstal in je buurt benaderen en vragen wie bij hun de mest weghaalt. Vaak wil dat bedrijf het dan ook bij de buren weghalen voor minder geld.

Maar hoe groot was de mesthoop en hoe lang heb je erover gedaan om hem op te bouwen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:14

Ik betaal voor circa 15 m3 mest ophalen 75 euro, heb mest op basis van gehakseld koolzaadstro.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:15

_Lizanne schreef:
Heej bokkers ,

Ik zit toch wel een beetje in een dipje.. Mijn paard staat bij mij thuis en ik was er natuurlijk al van bewust dat de mesthoop af en toe weg gebracht moest worden. Ik ben van vlas overgeschakeld naar stro en ik merk toch wel dat dit amper verdwijnt.. Nu hebben we vandaag iemand laten komen voor t te laten weg halen. (kijken of het mogelijk was enzo) En de man vroeg er 350 euro voor !! Is dit normaal ? Is er een andere manier op vlas weg te laten halen? En hoeveel betalen jullie er voor? Ik vind dat bedrag toch wel heel erg groot! -O-

Heb je geen boer in de buurt die het kan ophalen? Wij doen dat altijd op die manier, boer sleept onze mesthoop over zijn veld open... bij ons het echter wel alleen mest (geen stro of vlas of dergelijks).
Bij mijn ouders kwam de boer die mesthoop ook altijd weghalen (wel met stro erin) ook helemaal gratis.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:15

Hier in NL kon ik bij de gemeente groene vuilnis containers aanvragen en die zette ik wekelijks langs de weg en het kostte me niks om deze te laten legen.
Containers waren vrij grote rechthoekige op wielen. ideaal

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:18

IvankBacardi schreef:
vlas is minder makkelijk te verwerken dan stro omdat stro sneller verteerd, dus daarom is het duurder denk ik.
ik zou eerlijk gezegd niet weten wat een normale prijs daarvoor is licht er ook aan hoeveel het is natuurlijk.

Dat is niet waar. Vlas composteerd (en verteerd) 3 keer sneller dan stro. Een vlasbult zie je letterlijk kleiner worden, een strobult wordt alleen maar hoger als je elke dag uitmest.

TS, ik zou niet bij deze ene blijven, maar ook andere mogelijkheden nagaan. Inderdaad een andere stal vragen door wie zij het weg laten halen, een plaatselijke boer vragen, op internet kun je nog wel eens wat vinden en er is zelfs hier op bokt een keer een topic geopend door iemand die met een goede, goedkope manier kwam om mest weg te halen. Alleen weet ik dat topic niet meer te vinden...

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:20

Zodeju, 350 euro voor mest. Misschien creatief met mest dan maar worden:P

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:22

De eigenaresse van mijn twee verzorgpaarden brengt het vlas dat uit de stallen komt naar de plaatselijke manege. Dat kleine beetje van ons maakt niet zoveel verschil op die grote mesthoop. Hun laten het dan ophalen. :)

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:25

GamblersCup schreef:
IvankBacardi schreef:

Dat is niet waar. Vlas composteerd (en verteerd) 3 keer sneller dan stro. Een vlasbult zie je letterlijk kleiner worden, een strobult wordt alleen maar hoger als je elke dag uitmest.

TS, ik zou niet bij deze ene blijven, maar ook andere mogelijkheden nagaan. Inderdaad een andere stal vragen door wie zij het weg laten halen, een plaatselijke boer vragen, op internet kun je nog wel eens wat vinden en er is zelfs hier op bokt een keer een topic geopend door iemand die met een goede, goedkope manier kwam om mest weg te halen. Alleen weet ik dat topic niet meer te vinden...

ik dacht dat het juist andersom was, mijn vader is boer en wij halen ook wel mest op bij andere paarden eigenaren maar vlas dat wilt die niet. ik zal het nog is een keer aan hem vragen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:26

GamblersCup schreef:
IvankBacardi schreef:

Dat klopt ook wel met wat TS zegt, ze schrijft dat ze overgegaan is op stro en dat dit veel minder snel verdwijnt.

TS, zit er een champignonkwekerij in de buurt? Die is ook nog wel eens bij met paardenmest.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:29

Wij kunnen onze (gehakseld stro/vlas) mest gelukkig gratis kwijt. Maar vorig jaar moest ik voor het laten opscheppen (met een graafmachine van de buurman 15 minuutjes werk) 120.- betalen! Dit jaar heb ik een andere kraanmachinist laten komen (van 50 km verderop!) en die vroeg maar 75.- en heeft het veel netter gedaan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:29

Ik denk dat je in de war bent met zaagsel. Dat verteerd niet goed en dat wil geen boer op z'n land hebben. Daarvoor betaald je doorgaans dan ook meer om op te laten halen. Vlas composteerd héél erg snel. Veel boeren (hier dan in ieder geval) kennen het niet, en denken dat het een soort zaagsel is door hoe het er uit ziet. Bij "mijn" boer ben ik een handje langs wezen brengen, hij heeft het uitgebreid bestudeerd en op internet opgezocht :-D Toen pas wilde hij het op z'n land gooien.
Waar ik normaal gesproken 2 tot 3 keer per jaar mijn mesthoop leeg liet halen, hoefde het nog maar 1 keer in 1,5 jaar toen ik op vlas over gegaan was. Echt, de berg zie je niet eens echt groeien omdat het onderaan zo snel verteerd.

Juliarks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:32

IvankBacardi schreef:

Maar ze zegt juist dat ze van vlas overgeschakeld is naar stro..of zeg ik dat nou verkeerd?

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:34

ow goed lezen is een vak ik heb het verkeerd begrepen!
I'm sorry

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:34

Juliarks schreef:
IvankBacardi schreef:

Maar ze zegt juist dat ze van vlas overgeschakeld is naar stro..of zeg ik dat nou verkeerd?

Dat dacht ik ook.

En daarnaast verteerd vlas veeel sneller dan stro. Alleen zo als GamblersCup al zegt, niet veel boeren kennen het en daarom willen ze het vaak niet hebben. Ik heb de zelfde ervaring als GamblersCup met de grootte van de mesthoop en het aantal keren laten ophalen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:35

Ik snap de OP ook niet helemaal... overgeschakeld op stro, maar wordt gevraagd over vlas weghalen.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 13:41

Wouw wat word hier veel op gereageerd allemaal! Dank jullie wel ..
NU zijn er eigenlijk 2 heeeel belangrijke dingen die ik jullie vergeten te zeggen ben !

1 . Ik woon in Belgie ! Het is hier wel heel anders als ik het vergelijk met Nederland. Containers aan de kant zetten mag volgens mij niet hier ;s
2. Mijn moeder zegt dat de prijs JUIST zo duur is omdat hij met een tractor er niet langs kan komen , daar is onze doorgang net te klein voor jammer genoeg -O-

Hier nog oplossingen voor? Of mensen die ervaring hebben met de wet van Belgie ? :=

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:54

Eens bij een tuinbouwbedrijf vragen of ze de mest niet willen hebben. Onze mest gaat naar een groentenboer voor in zijn serres maar ook voor op zijn andere gronden waar hij prei en zo op verbouwt. Hij is heel blij met onze mest. Bij ons is het wel een mengeling van Vlas en stro. 2 paarden staan nl op vlas en 2 anderen op stro. Verder vliegt ook de kippenmest bij ons op de mesthoop en de kippen hebben ook een vlasbodembedekking. Hij merkt dat zijn grond in zijn serres veel beter vocht vasthouden door het vlas. :) Ook is zijn bodem veel losser door het vlas en stro mengsel dat hij er in verwerkt. Wij lenen dan eens in de zoveel maanden eens zijn mestkar en laden onze mesthoop op zijn kar. Wij doen dat met de hand omdat anders de betonnen wanden beschadigd geraken van het materieel. Echt eens informeren bij de lokale boeren of ze het niet willen voor op hun land. Veel boeren gebruiken tegenwoordig ook al vlas om dieren op te houden vooral in tijden met stroschaarste wordt er massaal op vlas overgeschakeld voor koeien, varkens en kippen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:02

Bij mijn vriendin komt iemand de mest ophalen voor in de eigen tuin. Maar dat is wel alleen mest, zonder vlas of stro. Zij haalt de mest alleen uit het weiland, paard staat nooit op stal. Dat is natuurlijk ook weer een andere situatie (dus waarom typ ik dit eigenlijk, tja... nu staat het er al, zonde om weer te verwijderen :') )

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 14:05

Haha maar bedankt voor het meedenken hoor ! :D
petraaken , dat is wel ideaal , nu vrees ik dat wij hier amper van die zaakjes hebben zitten die er iets mee kunnen :(

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:16

Zit er een (grotere) stal bij je in de buurt? Misschien mag je (als je grote bult al weg is) voortaan je mest tegen een kleine vergoeding bij hun op de mesthoop gooien?

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:18

Kan je niet gewoon een boer vragen om het op te komen halen zodat hij er zijn land mee kan bemesten?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:18

In België hebben jullie toch ook vast wel een grijze en een groene container?
Mijn paard staat ook aan huis en ik heb de regels nog eens doorgelezen, over paardenmest kon ik niks vinden. Ik heb een 2e groencontainer aangevraagd, en 1 x in de 2 weken komen ze de 2 groencontainers legen. nooit problemen mee gehad!
Maar ik heb ook geen stro en vlas e.d. Met stro of vlas erbij denk ik dat de containers ook snel vol zullen zitten...

Wat ik ook deed als de containers vol zaten, in de sloot gooien. ze blijven helaas wel drijven, maar zijn in principe zo opgelost. Maarja, dat is ook geen goede definitieve oplossing denk ik. :P

Ik hoop dat je een oplossing kan vinden! want 350 euro is best wel heel veel voor wat mest. :oo

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:40

Of anders advertentie plaatsen in de kranten. Gratis paardenmest af te halen. Ideaal voor uw groententuin en rozentuin. :D