Hoi allemaal, Mijn paard word in deze warme dagen vreselijk geplaagd door vliegen. Volgens mij is ze er een beetje allergisch voor of trekt ze de HELE grote steekvliegen aan want ze zit onder de bulten en ze word er zelf ook kriegel van. Ik zit eraan te denken een vliegenkap en vliegendeken te kopen maar is dit zinvol? Ik spray al met veerust in de stal en met vliegenwerend middel op haar... liefste geen dekens ed maarja wat zouden jullie doen? Zijn er meer middeltjes die er tegen werken?
Bij men andere paarden heb ik nooit problemen gehad wbt de vliegen etc... dus ben benieuwd
vliegendeken helpt wel echt hoor. Mijn paarden werden er ook gek van, vliegendekentje gekocht en nu staan ze enkel nog op de ergste momenten met hun staarten te zwiepen
shilady
Geplaatst: 20-06-13 02:28
Inderdaad goed deken kopen en inpakken die handel en ook nog is goed sprayen erbij Exceemdeken werkt vaak het beste!
Ik voel heel veel knoflook snippers bij. Weet niet of dit de oplossing is, maar tot nu toe weinig last gehad. Hij stinkt wel vreselijk uit zijn straatje....
Geen bewezen effect tegen vliegen, wel bewezen dat je paard er bij langdurig gebruik bloedarmoede van kan krijgen.
Is het mogelijk om een schaduwplek te creëren? Ken iemand met een uitloopstal, paarden vliegen regelmatig de wei uit richting de stal om een lastige daas af te schudden, dit werkt perfect.
Mijn paard loopt ook met vliegendeken en kap en werkt super
MarcR
Geplaatst: 20-06-13 17:57
De beste oplossing tegen alle vliegend ongedierte zijn zwaluwnesten in de stal. Spijtig genoeg moet je wachten tot zwaluwen een nest willen maken in je stal.
Klopt, bij ons op stal geen vliegen. Daar zit al jaren een boerenzwaluw-koppeltje. Maar buiten hebben ze er wel erg veel last van, dus wellicht dat we toch maar eens uit moeten zien naar een vliegendeken.
Selka
Geplaatst: 20-06-13 18:09
Dazenvanger! Of in ieder geval vliegenvanger in de wei.
wat is het probleem van een vliegendeken op doen dan??
die dingen zijn ervoor, en geven een paard zoveel meer rust...
Selka
Geplaatst: 20-06-13 18:12
@kimmie, ik zou ook geen deken willen. Paard wordt hysterisch als er per ongeluk eentje invliegt of nog erger hij blijft ergens achter hangen of rolt zich vast.. Als het niet anders kan, dan natuurlijk voor welzijn van het paard een deken proberen maar liever niet
tine10
Geplaatst: 20-06-13 18:16
Zwaluwnesten genoeg, dus geen vliegen in de stal. Maar ja, de zomerwei is een eind verderop. Heb een dazenval hangen, maar toch ook vliegendekens om. Is zo zielig om ze in paniek door de wei te zien gaan vanwege de vliegen (die dan alleen nog maar meer komen, omdat ze gaan zweten).
Maskers hebben ze hier ook om, maar dat is tegen zonnebrand.
selka hier staan de paarden echt al járen met vliegendekens om ( vooral eczeemdekens,die maken de manen van paarden niet kapot wat gewone vliegendekens met hals wel doen) maar echt nog nooít meegemaakt dat er een vlieg ingevlogen is
Selka
Geplaatst: 20-06-13 18:27
Nou gelukkig!! De mijne had wel feest met een gewone vliegendeken (geen eczeem). Arm ding was helemaal in paniek. Maar stoere Wessel staat dus ingepakt in de wei? Ik vind dat echt zo'n gaaf paard
Zoals ik al zei, als ze echt over de rooie gaan van de vliegen moet je natuurlijk optreden! Alleen zonder vind ik persoonlijk fijner Gelukkig trekt de mijne alleen maar kleine mugjes aan en hij lijkt er niet echt op te reageren, geen gezwiep ofzo.
Ik gebruik altijd liever een deken, dan allerlei chemische middelen.
WildDreams
Geplaatst: 21-06-13 08:44
Bij miin vorige vp hadden ze enorm last van dazen, samen met een vriendin hadden we een oud recept uit de penny opgezocht voor vliegenspray. Ze hadden ook 'echte' vliegenspray op stal maar gek genoeg werkte dit recept veeel beter! Extra veel citroensap en knoflook in gedaan
Vliegenspray vind ik nooit zo werken, moet je de hele dag door blijven sprayen.. Ik doe ook altijd vliegenmasker en vliegendeken om, bij de een omdat het heel veel scheelt in warmte (witte deken ipv zwarte vacht) en bij de ander omdat die altijd volledig opgegeten wordt, die heeft er gewoon veel meer last van dan de andere paarden. Werkt super en ook na een buitje regen zijn ze zo weer droog. Zou met vliegenmasker alleen wel uitkijken voor de ogen, bij mijn paard gaan ze irriteren als ik het vliegenmasker weken lang 24/7 omlaat..
joyce B
vliegendeken werken veel langer en beter dan sprays. Alleen met rijden en soms als ze echt heel erg last hebben spray ik nog wel de plekken die niet bedekt zijn zoals koker en uier, de benen en bij het hoofd smeer ik het er op. Scheelt echt veel geld als je geen dekenmollers hebt want een deken heb je er in 1 seizoen al uit en gaat meerdere seizoenen mee!
tine10
Geplaatst: 24-06-13 14:15
Bovendien helpen dekens en masker ook goed tegen zonnebrand!
gelderspaard
Geplaatst: 25-06-13 07:03
Ik hang labels aan het halster ze zijn eigenlijk voor koeien maar kreeg de tip van een da en het bevalt mij al jaren prima 2 per paard, te verkrijgen bij boerenbond (losse stuks) of agradi (compleet doosje).Ik zeg niet dat ze helemaal wegblijven maar het scheelt enorm! ze krijgen ook niet van die extreme schijven. Ze moeten wel enige inwerktijd hebben dus het halster zoveel mogelijk aanhouden en je doet er het hele seizoen mee ze zijn uiteraard wel chemisch maar soms moet je wel eens een keuze maken, ik heb er een die word echt ziek van de steken.