Welke stal kiezen?..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gemma92

Welke stal kiezen?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 13:55

Halloo,

ik moet helaas van stal wisselen en heb nu bij 2 stallen gekeken maar ik kom er maar niet uit :')..
Zal even de situatie schetsen want misschien kunnen jullie mij er een frisse blik op geven }:0 ..
Ik deed met droog weer altijd met mn moeder en hond elke dag een uur wandelen buiten en ik wil misschien volgend jaar beginnen aan wedstrijdjes.

Stal 1:
Buitenstal
Buitenbak
Weidegang in koppels
In de winter een buitenplaats voor overdag
Goedkoper
Dichterbij
Voeren ed moet aan meegeholpen worden maar dat doe ik nu ook dus is niet geen punt om het voor te laten voor mij

Nadelen
Weinig mogelijkheden om buiten te wandelen en te rijden
Geen manage op loopafstand (Heb nog geen trailer rijbewijs of iemand die dat regelmatig voor mij wilt doen)
In de winter geen opwarm mogelijkheden voor mezelf

Stal 2:
Grote buitenbak
Kantine (achtig iets)
kleine binnenbak
Longeergebeuren
Buitenrijd mogelijkheden op 1 minuut
Manege op loopafstand
in de zomer weidegang

Nadelen
Binnenstal
duurder
in de winter geen buitenplaats of iets dergelijks om ze een aantal uur buiten te zetten.

Wie helpt mij -O-

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:59

Ik zou gewoon gaan voor 1. Ik sta op een soortgelijke stal en dat is prima te doen. In de winter even een thermoskannetje thee mee en je overleeft het prima!

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:02

stal 2 zal voor mij geen optie zijn.
De hele winter opsluiten zal ik echt niet doen/willen.

Dus dan stal 1 of op zoek naar iets heel anders.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:08

Zijn er in de winter paddocks waar ze de hele dag in staan? Zo ja, dan zou ik voor stal 2 gaan. Daarbij heb je dan veel meer mogelijkheden. En paard krijgt toch de nodige beweging.

edit: hele dag buiten in de winter zou voor mij geen eis zijn. Dat is heel moeilijk te realiseren. Dus als ze een paar uur in de winter buiten kunnen per dag zou ik voor stal 2 kiezen :j
Laatst bijgewerkt door Geryon op 18-06-13 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Re: Welke stal kiezen?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:09

Stal 2 zou voor mij sowieso afvallen. Ik vind dat paarden zowel zomers als 's winters minimaal een paar uur naar buiten moeten kunnen.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:17

Stal 2 zou voor mij ook afvallen ook al rij ik fanatiek wedstrijden.. In de winter moeten ze ook naar buiten kunnen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:22

Ik denk dat beide voor jou gezien je situatie niet ideaal is.

Stal 2 zou ik niet doen. Paard hoort wat mij betreft ook in de winter een aantal uurtjes per dag naar buiten te kunnen.

Stal 1 is voor jou niet ideaal qua (buiten) rijden. Maar ook op de weg kan je natuurlijk rijden alleen is dit niet zo fijn.
Er zijn met een goede bodem in de buitenbak maar weinig dagen dat je in de winter niet kan rijden overigens. Of je moet zelf niet tegen de kou kunnen.
Opwarmen daar wen je wel aan. Ik sta al jaren op een stal zonder die facaliteiten en je went er echt wel aan.

Als dit je enigste opties zijn dan ging ik voor stal 1.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 14:39

Het is inderdaad erg lastig om de perfecte stal te vinden, maar zal daar vast de enige niet in zijn..
Buitenrijden op de weg word m niet omdat ze daar echt als debielen rijden en het zijn van die weggetjes met water aan beide kanten dus dat zie ik niet zitten.
Ik vind het inderdaad ook fijn als mn paard in de winter een aantal uurtjes buiten kan staan, nou is dat daar (bij stal 1) ook niet schokkend groot maar ze kunnen wel een klein rondje lopen.

De kou vind ik ook niet heel erg, sta nu ook zonder fasciliteiten alleen dan wel met een binnenstal dus dat scheelt natuurlijk wel..

Ben er nog niet helemaal uit :')

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:03

Stal 1 :j
Ik denk niet dat je paardje het waardeert als ie de hele dag binnen moet staan, met alleen maar 2/3 uurtjes beweging.

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:04

Zijn er ook nog andere opties of zijn het alleen deze twee?

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 16:08

Andere optie is een manege waar ze in de zomer 3 uurtjes buiten komen dus eigenlijk ook totaal geen optie.. Dit zijn wel de 2 beste ja.. er is er nog 1 maar daar kunnen ze ook niet echt in de winter buiten, ja de andere mensen daar zetten elkaars paarden wel vaak in de buitenbak maar deze is redelijk klein en slecht..

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:13

Ik zou voor stal 1 gaan. Paard hele jaar naar buiten geeft de doorslag.

Succes met je keuze :)

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:30

gemma92,
Ik keek even snel in je profiel, maar wat staat Donnatella in een mooie stal nu zeg! :)

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 16:34

Ja is echt een super stal!.. Helaas moeten we weg want de eigenaar gaat zn paarden er nu zetten..

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:31

gemma92 schreef:
Ja is echt een super stal!.. Helaas moeten we weg want de eigenaar gaat zn paarden er nu zetten..

Zonde! :(

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:54

Ik denk dat het voor jullie eigenlijk allebei niet ideaal is. Zijn er geen particulieren waar je je paard neer kan zetten? Wat mijn moeder heeft gedaan is gewoon aanbellen bij mensen waar ze paarden hebben en vragen of je er een paard mag stallen. Hebben we een prima stal aan overgehouden (nu zijn we daar overigens weer weg, maar wel 2 jaar gestaan).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:38

ik vind het niet acceptabel als een paard in de winter niet minstens een paar uur naar buiten kan... Misschien inderdaad via andere kanalen nog even verder zoeken?

Monne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:25

Ik zou niet voor stal 2 kiezen, ik zou mijn paard wel los willen kunnen zetten in de winter.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:27

Ik sluit me bij iedereen aan! Stal 1!! Succes

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:39

Pfff wat een bagger opties, sorry. :o

Stal 1 klinkt leuk op papier, maar verkijk je niet op dat alles buiten. Buitenstal, buitenbak, nergens een warme plek, nergens een droge plek als het regent. Ik sta nu zo al jaren met mijn paard en het is omdat het een eigen stuk grond is met een jong paard dat ik het zo lang heb volgehouden. Nu mijn paard ingereden gaat worden, kan ik niet wachten om naar een plek te verhuizen waar je ook binnen kan poetsen, opzadelen, rijden, even bijkletsen, whatever. Ook als dierenarts of hoefsmid moeten komen is een beetje afgeschermde plek (binnen) echt wel aan te raden. Ik weet ook niet welke delen allemaal verhard zijn, maar geloof me, door de modder ploeteren is even leuk, maar na een week lang regen, vloek je de longen uit je lijf. :D

Op stal 2 komen de paarden de hele winter niet buiten. Need I say more.

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:20

Ik zou toch proberen verder te zoeken.. Want uit ervaring is als je geen buitenrijmogelijkheden hebt en geen vervoer, je wilt toch graag wedstrijden rijden, kan je evt, tijdelijk stal 1 kiezen of stal 2 en ondertussen doorzoeken naar een plekje wat nog beter voldoet aan je eisen... Wie weet krijg me op stal wel gesprekken met mensen die ook iets weten. Succes

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 22:07

Optie 2 is aan de ene kant aantrekkelijk maar dat winter gebeuren zat me ook wel dwars.. Ik heb voor stal 2 gekozen!.. De stallen zijn mooi dicht maar wel een open luik, echter als het richting de herfst enzo gaat dan doen ze een soort van luiken dicht waardoor er een gangetje ontstaan die soort van wind dicht is en waar je droog staat.. Als je het nog snapt :').. maar iig bedankt allemaal!

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 22:12

uh stal 1 hahahha

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:17

Welke heb je nu gekozen?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:20

tja stal 1
voor al een da / hoefsmid moet komen kan ook altijd in de stal (met regen) heb hier ook alleen buitenbak en die is vrijwel helejaar door te rijden meestal in totaal maar week of 2 echt stil staan en ze komen hier wel elke dag buiten al is het met extreem weer (heledag regen of echt stom/ onweer) vaak minder lang
hebben wel de stallen in 1 grote schuur en meer als extra wc in de schuur is er voor ons ook niet dus droge kleren mee als wil regenen of regenpak aan en rijden wil ook prima en zo vaak komt het niet voor
voor mij is na buiten gaan ook echt een grote must!