Hoe moeilijk is het om een goede stal te vinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goreining

Hoe moeilijk is het om een goede stal te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 00:48

Ik draai inmiddels al jaren mee in de paarden maar op de 1 of andere manier kan ik gewoon geen stal vinden die helemaal bij mij wensen past. Heb ik gewoon teveel eisen?
Ik wil een stal waar mijn paard minimaal 8 uur per dag in de zomer op de wei komt en in de winter op een paddock met hooi. Ik wil een veilige omheining en een goede niet zware rijbak. En ik zou graag een stal willen waar 4 keer op een dag hooi gevoerd word. Hier in de omgeving Amersfoort kan ik dat niet vinden. Bijna op alle stallen word kuil gevoerd wat meestal niet zo goede kwaliteit is of er word maar 2 of 3 keer gevoerd. De meeste rijbakken zijn zwaar. Soms word ik er wel eens moedeloos van.

rebecca1997

Re: Hoe moeilijk is het om een goede stal te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:51

Op de 4 x per dag hooi, zijn je 'eisen' realistisch. Heb nl tot nu toe nergens meegemaakt waar ze meer dan 3 x hooi voeren.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:53

Ik denk dat je inderdaad je eisen iets moet aanpassen. 4x per dag voeren wordt haast nergens gedaan.
Verder is het vooral zoeken in landelijk gebied. Zo te zien is onderin Amersfoort wel bosgebied, vaak liggen hierbij wel enkele weilanden. Wellicht daar even een rondje in de buurt rijden?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:58

Mijn paard krijgt maar 3 keer per dag, maar heeft haar oude portie nog niet op als ze de volgende al krijgt..
Probeer niet te zwartwit te kijken maar ga flexibel met je eigen eisen om.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 01:00

Ik ken een stal in jouw regio waar ze beweren 4 keer per dag ruwvoer te voeren...............echter gebeurd dat niet altijd :D

4 keer is echt veel, en ik zou mijn eisen naar 3 keer stellen, vooral als het paard op stro staat. Verder loop ik tegen dezelfde problemen als jij, voeren schijnt een drama te zijn overal, ze vergeten het rustig een keer, fatsoenlijk je paard binnen en buitenzetten kunnen ze ook niet. En een veilige accomodatie is al helemaal een drama.

Je zou bijna je paarden verkopen en cavias gaan houden........

goreining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 01:04

Ik probeer echt flexibel te zijn. Maar merk dat er na een tijd toch echt irritatie komt. Als mijn verteld word dat er goed voer word gegeven en ik bijna altijd slecht kuil met schimmel zie wat het geval op mijn huidige stal is dan word ik daar moedeloos van.Op mijn vorige stal werd er verteld dat het zo n goede bak is. Ik ben zelfs een paar keer gaan kijken voordat ik er kwam staan. Eenmaal er gaan staan kwam ik er achter dat de rijbak praktisch de hele herfst en winter niet te rijden is door de nattigheid. En zo kan ik nog wel wat meer voorbeelden opnoemen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 07:47

Vier keer per dag hooi vind ik onzin als er (in de zomer) voldoende gras staat. Bij ons (Putten) krijgen ze in de winter drie keer hooi en in de zomer als ze op het land staan de hele dag twee keer.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 07:55

De perfecte stal bestaat gewoon weg niet...tenzij je ze thuis hebt staan dan kan je alles doen zoals jij het wilt maar op een pensionstal zal je altijd en eeuwig iets tegenkomen wat je niet bevalt.
Al zou je een stal vinden 4x hooi op een dag dan is het de bak die te zwaar is,is dat allemaal in orde dan zal het mest beleid je niet aanstaan en ga zo maar door.
Dan al heb je in je ogen de perfecte stal gevonden hebben qua verzorging van je paard zal je zien staan er mensen die je niet kan luchten of zien...

Hard sparen en een huisje kopen met stuk land en stal en je paarden in je achtertuin zetten een weet je....dan kom je er achter dat dat ook weer niet perfect is...want dan loop je weer tegen het feit bv dat als ej op vakantie wilt je opeens vanalles moet gaan regelen...

Zo zie je maar weer...er is altijd wat

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:04

Op de ene stal vind je wat en de andere stal laat je wat.
3x per dag hooi kan ik mee leven als die porties toereikend zijn van de ene voerbeurt naar de volgende.
Punt is wat de een goed vindt is voor de ander niet goed.
Meestal vinden staleigenaren dat de paarden te vet zijn en gaan op het voer als eerste besparen. Doen ze dat in overleg dan vind ik dat goed (want dan ik duidelijk maken dat ik de hoeveelheden toch echt gevoerd wil zien) echter dat overleg blijft meestal wel achterwege.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:09

de stal waar mijn paard staat krijgen ze'continue door erg goed kuil ziet er meer uit als hooi,
eb en vloed bak, zomers overdag minimaal 8uur op de wei.
en swinters overdag op de paddock,.
en er is ook nog een stapmolen
er word voor je uitgemest

ideaal!

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:16

misschien op zoek naar een dhz stal, heb je het voeren in eigen hand..
of je eisen bijstellen....of je eigen hooi /kuil gebruiken en dat zelf geven ( als de rest wel in orde is)

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:22

Tsja zolang je afhankelijk bent van pensionstallen zal je altijd tegen zaken aanlopen waar je het niet mee eens bent of wat je irriteert!
Of heel hard gaan sparen voor een huisje met grond zodat je je paard aan huis hebt staan dan kan je alles doen zoals je zelf wilt, of je eisenpakket bijstellen, een stal zoeken waar je een goed gevoel bij hebt en je aanpassen ;)
Overigens als je zelf zo graag wilt dat er 4x gevoerd wordt, kun je ook overwegen zelf je hooi of kuil aan te schaffen en dit zelf te regelen! Wellicht is inderdaad een doe het zelf stal beter voor je, dan heb je zelf de verantwoordelijkheid met je mede stalgenoten dat het voer goed geregeld is en kun je zelf bepalen, hoeveel, hoe vaak enz. je voert.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:24

Hoe vaak er hooi/voordroog gevoerd wordt is afhankelijk van de hoeveelheid. Bij ons krijgen ze 2x per dag maar in de winter een dusdanige hoeveelheid dat ze er ook lang mee doen.
We hebben een goede bak (achterberg bodem) alleen geen omheining, wat ik zelfs prettig vind. In de zomer staan ze lekker lang buiten en je kan zelfs kiezen voor 24/7. In de winter een aantal uur in de paddock.
Nergens is het perfect, maar ik ben heel blij waar ik sta. Het is echt te vinden in de omgeving maar weet dat het niet makkelijk is.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:31

Ook ik ervaar de gemiddelde kwaliteit van stallen (omgeving Amsterdam / Amstelveen) echt als een drama. Het lijkt of / of te zijn: goed voor het welzijn van ruiters (fijne bak etc.) of goed voor het welzijn van paarden. Basale zaken als niet langer dan 6 uur zonder ruwvoer staan en een vrije uitloop lijken in strijd te zijn met een bak die goed te rijden en verlicht is en goed onderhouden paddocks. En dat terwijl wij voor de combinatie best zouden willen betalen!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:35

Ik denk dat er op iedere stal wel wat is....
Bij ons op stal wel de keuze uit voordroog of hooi.
Staan overdag, zomer of winter de hele dag buiten. De uitzonderingen zijn er wel eens, maar dan is het in het belang van het paard omdat het gewoon gevaarlijk glad is....

Op het land word bij ons in principe geen hooi gevoerd, soms aan het einde van van het seizoen als er te weinig gras is.
In de paddock staan kunststof kuubskisten (met rooster) die 'smorgens met naar buiten gaan vol zitten. In principe hebben zie hier eigenlijk wel de hele dag genoeg aan.
Op stal geef je zelf het hooi/voordroog.Ik heb zo'n hartog box in d'r stal die ik vol doe en een berg op de grond ernaast...En ook hieraan heeft ze de hele nacht meer dan genoeg.
Dus het gaat mij niet om de aantal keren dat er hooi gegeven word, maar meer de hoeveelheid en dat ze amper tot niet zonder hooi staan.

Rijbak is het hele jaar rond te rijden, mede doordat er polyvlokken in liggen en een goede drainage.
Nu is onze stal niet het aller luxeste voor de ruiter, maar wel voor het paard.

En wat ik ook een voordeel vind van bij ons op stal is dat je zelf je krachtvoer koopt en klaarzet (word wel gegeven 2x daags), hierdoor bepaal ik zelf wat en hoeveel ik geef

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:15

Nu ze op de wei staan krijgen ze 3x per dag hooi. In de winter 4x. Ze staan minimaal 6 uur buiten in de winter of het moet te glad zijn maar dat is in al die tijd nog maar 1x gebeurd. En in de zomer staan ze minmaal 12 uur buiten. Ik vind dat we op een ideaal plekje staan alleen jammer van de bak. Die is niet geweldig. We zijn lid van de rijvereniging dus gaan we daar heen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:19

De stal komt voor in Nuenen :p

Ik heb ongeveer dezelfde eisen, maar ken meerdere stallen die aan die eisen wel voldoen :) Ik wil alleen ook nog dichter bij het bos zitten ;) Zelf qua bak --> minder streng :) we rijden gewoon in de wei, is ook goed te doen (droog iig)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:30

Bij ons op stal staan de paarden in de zomer 24/7 buiten en in de winter van 8 tot het bijna donker word staan ze buiten.
In de zomer als de gras te kort is krijgen ze 2x per dag een helle kruiwagen hooi.
En in de winter staan ze op de paddock dan krijgen ze 3x per dag hooi.
De bak bij ons is altijd te rijden de eigenaar van stal sleep de bak regelmatig.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:42

jaime_andrea schreef:
De perfecte stal bestaat gewoon weg niet...tenzij je ze thuis hebt staan dan kan je alles doen zoals jij het wilt maar op een pensionstal zal je altijd en eeuwig iets tegenkomen wat je niet bevalt.
Al zou je een stal vinden 4x hooi op een dag dan is het de bak die te zwaar is,is dat allemaal in orde dan zal het mest beleid je niet aanstaan en ga zo maar door.
Dan al heb je in je ogen de perfecte stal gevonden hebben qua verzorging van je paard zal je zien staan er mensen die je niet kan luchten of zien...

Hard sparen en een huisje kopen met stuk land en stal en je paarden in je achtertuin zetten een weet je....dan kom je er achter dat dat ook weer niet perfect is...want dan loop je weer tegen het feit bv dat als ej op vakantie wilt je opeens vanalles moet gaan regelen...

Zo zie je maar weer...er is altijd wat

Helemaal mee eens! Dé pensionstal is er niet. Sommige komen in de buurt, maar er is altijd wel weer iets waar je vroeg of laat tegenaan loopt wat niet naar je zin is. Zoveel mensen, zoveel wensen, dus het kan ook niet perfect zijn voor iedereen.

Ik vind je eisenlijst niet eens zo gek. Misschien dat je inderdaad moet denken aan minder voeren per dag. De frequentie maakt op zich nog niet eens zoveel uit, mits ze voldoende krijgen per keer. Uit eigen ervaring weet ik dat ruwvoer voeren een tijdrovende taak is en ik kan me voorstellen dat ze op een pensionstal met meerdere paarden niet de hele dag bezig willen zijn met alleen maar voeren.
Zelf voer ik bijvoorbeeld maar 2x per dag, maar wel in dusdanige hoeveelheden dat wat ik 's ochtends voer pas eind van de middag op is. Minder voeren hoéft dus geen probleem te zijn.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 13:08

Tja heel lang en goed blijven zoeken :D Ik heb sinds ik eigen pony's heb (dat is nu 8 jaar) 6 verschillende stallen gezien en sta nu op een stal die echt heel dichtbij perfect komt :D
Mijn eisen zijn nieteens heel bijzonder, 24/7 buiten, onbeperkt hooi, fijne rijbak, fijne uitrijmogelijkheden en een leuke sfeer en staleigenaar. Heb op deze stal alles hiervan gevonden en mijn pony heeft het prima naar haar zin.

Ik vind jou eisen helemaal niet raar, en het verbaasd me dat er niet meer stallen zijn zoals jij zoekt... misschien je omgeving wat uitbreiden, wat verder weg gaan zoeken? Ik heb in eerste instantie ook altijd in mijn eigen woonplaats gezocht, sta nu dan ruim 20 minuten met de auto verder, maar heb dat er zeker wel voor over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 13:10

TS, waar zoek je een een stal?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 13:18

Mag ik even opmerken dat thuis alles behalve ideaal is ;)

Naast het alles zelf moeten doen (soms gaat hier meer tijd in zitten dan je wil...); en zelf voeren etc. gaat er ook tijd zitten in het onderhoud... Mij lukt het wel om 3x per dag te voeren, 4x is niet handig i.v.m. werk. (6.30 hooi, 7.00 brok, naar mijn werk, half 6 weer hooi, en wat brok, en voor het slapen gaan nog een keer hooi was het toen.

Ik had eventueel in mijn pauze naar huis gekund... Maarja.. Niet handig...

In de winter als alles bevroren is, is het ideaal als je iemand hebt die er op let :) En jij niet 3x per dag naar stal moet... Ook al is het in je achtertuin, dan nog gaat er veel werk in zitten in de winter, daar vergis je je in (je hebt natuurlijk maar 1 paard, dat scheelt nog redelijk ;))

Ben je ziek, op de DHZ stal nam iemand anders het dan over of hielp.. dat heb je thuis ook niet..

DHZ is fijn, maar maak regelingen :) Alleen alles doen is qua reistijd, tijd die het kost om alles te doen ook weer lastig... Valt tegen ;) Ik kwam vaak niet eens aan rijden toe :)

Achteraf was thuis het minst "relaxe" :) (Veel voordelen hoor.. maar ga niet op dat roze wolkje zitten)...

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:53

Helemaal mee eens Lianne86...Elk voordeel heeft zn nadeel. Heb kleine stal aan huis met enkele pensionpaarden. Alles staat of valt met mentaliteit!! Hier helpen we elkaar zonder alles op een weegschaaltje te leggen. Als je als eigenaresse iets voor je klanten wil doen dan doen ze ook graag iets voor je terug en ook onderling is het hier goed geregeld. In principe zet ik de paarden buiten en binnen en mest men zelf uit. Echter als ze met vakantie gaan spring ik (met de andere klanten) ook bij. Zo kan ik ook eens met vakantie, of eens ziek zijn. Dus ja als ik niemand erbij zou hebben op stal had ik een probleem.
Plus dat het nu ook gezelliger is. Moet echter niet denken aan een stal met meer dan 10 paarden....
En ja die 10 vind je denk ik (bijna) nergens? Tis overal wel wat toch?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:59

Je hebt wel een punt Lianne, maar ik vind het heerlijk om mijn paarden thuis te hebben hoor! Ik moet er echt niet meer aan denken om op een pensionstal te staan..stalgenoten en onderling kan het wel leuk en gezellig zijn, maar verder..pff, nee ik mis er niets aan!

De vrijheid die ik nu heb in het zelf bepalen wat ik doe met voer, omgang en training weegt voor mij iig zwaarder dan het niet (makkelijk) op vakantie kunnen of het extra werk en onderhoud wat je hebt.

*blijft lekker op haar roze wolkje zitten* 8-) haha!

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:02

goreining schreef:
Ik draai inmiddels al jaren mee in de paarden maar op de 1 of andere manier kan ik gewoon geen stal vinden die helemaal bij mij wensen past. Heb ik gewoon teveel eisen?
Ik wil een stal waar mijn paard minimaal 8 uur per dag in de zomer op de wei komt en in de winter op een paddock met hooi. Ik wil een veilige omheining en een goede niet zware rijbak. En ik zou graag een stal willen waar 4 keer op een dag hooi gevoerd word. Hier in de omgeving Amersfoort kan ik dat niet vinden. Bijna op alle stallen word kuil gevoerd wat meestal niet zo goede kwaliteit is of er word maar 2 of 3 keer gevoerd. De meeste rijbakken zijn zwaar. Soms word ik er wel eens moedeloos van.

Wij voeren voordroogkuil, vanuit een natuurgebied dus niet te vet. Ze komen bij ons 's zomers 24/7 buiten en in de winter 8 uur in een paddock Paradise. Wij hebben een binnenbak met goede eb- en vloedbodem. Ruwvoer krijgen ze onbeperkt. En wij zitten in Nijkerk, dicht bij Amersfoort.