Rubber speeltuitegels in de stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Rubber speeltuitegels in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 16:19

Heeft iemand hier ervaring met het gebruik van rubber speeltuintegels in de paardenstal?
Ik heb tegels gezien van 4 cm dik.

Onze uitloopstal heeft een tegelvloer en geen gootje voor urine afvoer. De paarden (fries en mini pony) staan eigenlijk zelden binnen, enkel om te eten, te slapen en als het koud/ warm is buiten. Voor de rest kiezen ze ervoor buiten te staan.

Hoe zijn de ervaringen met duurzaamheid, stank, schoonmaken en ligbed? Er zal geen strooisel gebruikt worden.

MyWup

Re: Rubber speeltuitegels in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:21

Ik heb ze gehad, in het midden en rondom betonnen tegels.
Was geen succes, verzakte, lag dus ongelijk, paard klauwde de tegels eruit,
Ik had ze dus niet aan elkaar vast

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:30

Mijn ervaring: toen mijn paard zo goed als de hele dag op stal stond, alleen op rubber matten en alleen achterin de stal een strook zaagsel, werd het wel een vies stink boeltje en gingen de matten hard achteruit. Dan merk je wel dat de speeltuintegels niet gemaakt zijn voor de urine van een paard. Ik haalde de plek waar mijn paard plaste wekelijks uit de box en spoot ze dan schoon. In de winter was dat haast niet mogelijk, dus dan deed ik het tweewekelijks of 1x per maand. Maar ik vond het voor grotendeels op stal geen fijne optie.

Nu staan ze altijd buiten en heb ik alleen de voorste meter in de stal rubber tegels, zodat ik mijn ruwvoer daar kan neerleggen. Nu blijven de tegels droog, want ze plassen daar niet en volstaan ze prima.

Ze lagen en liggen trouwens prima stabiel, eerst tussen de stalwanden aan de zijkant, alleen achterste tegels schoven wel iets achteruit. Nu hebben we ze klem liggen tussen een strip en gaan ze geen kant meer op.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:35

Op mijn vorige stal hadden ze die in de boxen liggen, er onder klinkers en er overheen vlas.
Ging prima.

Wel om de paar jaar wat tegels te vervangen omdat ze slecht werden en alles er even uit halen om de troep eronder weg te halen/schoon te spuiten...

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:37

Bedankt voor jullie reacties.

Nu denk ik niet dat de paarden er voor kiezen om binnen te gaan plassen op spetterende tegels als ze ook buiten in het zand kunnen plassen. Alhoewel, onze pony kan soms nogal eigenzinnig zijn :D
Ivm allergie kan er bij mij dus geen strooisel overheen wat evt vocht op kan nemen. En omdat we dus geen afvoer in de stal hebben vraag ik me dus af of het niet enorm gaat stinken. Ik heb namelijk geen zin dat het een soort van open riool word en dat ik wekelijks alle tegels eruit moet halen en de boel schoon spuiten.

Liggen de paarden er ook fijn op?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:59

Ik heb speeltuintegels in de stal. Nu staat de stal gewoon open en staan ze er alleen in als het hard regent. In de winter stonden ze in de nacht op stal. Ik heb er helemaal geen strooisel in. Ik vond dat het alleen met vorst ging stinken omdat het vocht er dan niet uit loopt. Ze lagen er ook gewoon op, werden dan wel vies, omdat de tegels wel nattig zijn door urine ed. We spuiten ze wel af en toe schoon.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 06:57

Mijn paard ging dus niet meer liggen, helaas. Maar als ze ook op het zand kunnen en zelf bepalen waar ze heen willen, dan maakt het niet uit lijkt me.

Persoonlijk denk ik dat als je geen afvoer hebt, het wel belangrijk is dat je stal op afschot ligt, zodat de urine iig onder de tegels vandaan kan lopen. Ik vond het wel echt een vreselijke stinkboel worden onder de tegels. Maar ook weer jouw voordeel, ze staan er niet de hele dag op.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:05

ik heb ze in de inloopstal en onder het afdak. mij bevallen ze erg goed :j

ik vind ze niet stinken en ze worden nooit glad, ook niet bij vorst. ik heb wel grote van 1x1 meter en die blijven perfect liggen. buiten liggen ze maar aan 1 kant opgesloten, maar schuiven doen ze niet.

buiten rollen de pony's er zelfs op :D

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 00:19

Helaas was de partij op mp verkocht. Dus weer opzoek naar een nieuwe

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:40

wij hebben ze ook in de 3 stallen liggen..
werkt super. wij doen wel een heel klein beetje zaagsel er over.. gewoon voor het idee en voor de (soms) erg natte plekken..

elke zomer halen we de tegels er uit en spuiten ze schoon en ontsmetten ze. en als het dan weer wat kouder word zodat de paarden snachts weer op stal moeten, puzzelen we ze er weer in

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:50

Ik heb ze ook in de stallen,pony's kunnen in en uit hoe ze willen.Ik veeg ze 2x per dag schoon,heb geen stank in de stal en ze staan droog en zacht.
In de winter ligt er stro op wat ook prima werkt.De rubber tegels liggen op gewone betontegels van 30x30cm.
Ik ben er zeer tevreden mee,zou niet meer anders willen!Ik heb tegels van 50x50cm en tegels van 1mtr x 1mtr.Die laatste zijn fijner als je grote paarden hebt (liggen wat steviger)maar wel zwaar te hanteren moesten ze eruit kunnen.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 19:12

Vrij positieve ervaringen dus

PastHistory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:23

Ja, geweldig ;)
M'n paard is er dol op.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:11

Hier ook iemand die gebruikers van de tegels zoekt. Voor mij is het doel van de tegels dat de paarden bij het opstaan grip hebben. Ze staan namelijk op ijzers en bij het opstaan glijden ze uit. De stallen die we hebben, hebben een afgesmeerde betonvloer. In de ene stal liggen matten die ze gebruiken bij de koeienstallen. Deze matten zijn knaterduur en hebben we gekregen van een vriend van ons, helaas had hij ze niet meer dus nu zijn we op zoek naar een oplossing voor de andere stal.

Nu belde ik net met een bedrijf die die tegels verkoopt. Hij verkocht heel veel 2de hands tegels aan paardenmensen. Toen ik vertelde dat ik geintereseerd was in 1x1 tegels zei hij dat 50x 50 cm beter was omdat deze niet gaan schuiven etc.

De stal waar het voor bedoelt is is 3,20 x 4 meter. Bij ons ligt er stro over de tegels heen als we ze gaan gebruiken.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Edit: Ik heb nu iemand gebeld die verkoopt tegels van 1m bij 1 m en die zijn 10 cm dik!! Ik geloof echt niet dat die ergens heen gaan.. €15 per stuk.
Afbeelding

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:26

Nee die van 1x1mtr gaan echt niet schuiven,die van 50x50cm ook niet als men ze goed opsluit,dan schuiven die ook niet.
Bedenk wel dat die van 1x1mtr ERG ZWAAR zijn mocht je die eens in de zoveel tijd eruit willen halen.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:42

Funnyhorses; bij ons worden ze 1x per jaar eruit gehaald en word de complete stal gereinigd met van dat wormdodend spul. Gebruiken ze ook veel in tuinderijen.
Dan worden de muren schoongemaakt. Voerbakken, tralies noem het maar op.
De voerbakken worden natuurlijk gewoon uitgewassen ;)

Ze hebben ook van 4 cm dik en 2,5 cm dik? Wat hebben jullie zelf? Nu zegt weer iemand dat het niet slim is om 10 cm te doen omdat daar teveel zooi onder blijft zitten. Het is ook altijd wat :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:47

Ik denk dat beide niet verschuiven, die dingen zijn loeizwaar. Maar daar moet je dus ook rekening mee houden als je af en toe de tegels eruit wilt halen: 50 x 50 cm zijn te handelen (ook al loeizwaar!), ben benieuwd hoe zwaar die van 1 x 1 m zijn! Dan moet je wel een trekkertje ofzoiets hebben om ze eruit te halen!

Ik wilde ze ook, maar ik vond ze te zwaar en te onhandig. Ik heb nu dikke rubberen matten die normaal in koeienstallen gebruikt worden en een paar kleinere, wat dunnere aan de voorzijde van mijn loopstal. Ideaal! Ik heb er normaal gesproken wel vlas of stro op liggen, als het weer erg warm wordt gooien ze de bodembedekking er zelf uit en staan ze een tijdje op alleen de rubberen matten. Eigen keuze :D
Af en toe trek ik alle bodembedekking eruit, dan gaat er een bezem overheen en water om schoon te schrobben. De matten trek je er met 2 personen zo uit, dus ik laat ze buiten drogen.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 25-06-13 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:49

Trekker hebben we niet. Mijn vriend en ik tillen ze tot nu toe altijd nog samen eruit. Ik ga vanavond bij die beste man kijken. Hij had er enorm veel liggen dus ik ben benieuwd!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:53

Poeh, nou, ik moet er niet aan denken zo zwaar te sjouwen! :D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:04

Wij hebben matten van 4cm dik zowel de 50x50 als de 1x1m.
Als je ze in je uppie moet verplaatsen raad ik de 50x50 matten aan. :)

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:06

Hij heeft ze in 2,5 cm 4 cm dik, 7 cm dik, en 10 cm dik. Zowel 50x50 als 1m x 1m. Qua vierkante meter kom ik goedkoper uit in 50x50 cm. Dus ik denk wel dat ze dat gaan worden. Ik denk 7 cm dik.
Jullie horen het vnv.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:00

Das toch super zoveel keus! +:)+
Ik heb ze toendertijd via marktplaats opgescharreld,ben er tot op heden heel blij mee en onze pony's ook :D hahaha

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:23

Nieuwe aanwinst! 56 tegels van 50 x 50 cm. 7 - 7,5 cm dik. Voor €3,25 per tegel.
Even voor degene die nieuwsgierig zijn wat een 1x1 tegel weegt...... 62 KILO!!

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:30

En hoeveel weegt die tegel die jij nu hebt gekocht?

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:38

62 kilo : 4 = 15,5 kilo zei die man.