Werkt er nog iemand met een zeis ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Werkt er nog iemand met een zeis ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 23:02

Om het onkruid en het hoge gras onder de draden weg te halen dacht ik eigenlijk maar eens een zeis te gaan aanschaffen. Maar het schijnt dat het werken met een zeis niet zo heel eenvoudig is, een speciale techniek moet aangewend worden. Weet iemand of dat echt zo is? Of zijn er makkelijkere manieren om het onkruid en het gras weg te halen? Ik heb een cirkelmaaier op benzine maar dat ding start lastig en maakt ontzettend veel herrie en stank. Iets milieu vriendelijkers staat me wel aan. Ik hoor graag jullie tips.

gerlindie

Re: Werkt er nog iemand met een zeis ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:03

mijn vader en de eigenaar van mijn verzorgpony gebruiken voor stukken onkruid gewoon een zeis, dat gaat prima.
volgens mij heb je niet echt een bepaalde techniek nodig, alleen oppassen dat je je benen er niet afsnijdt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:06

Goede zeis kopen en een strijksteen kopen. Zeisen moet je gewoon proberen, je moet er wel een beetje handig in worden. Maar als je het gewoon gaat doen wordt je er vanzelf handiger in.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:06

Het schijnt een bepaalde beweging te zijn. Mijn vader deed het vroeger ook altijd. En vond het volgens zegge heerlijk om te doen. En wat Gerlindie zegt pas op voor benen..

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:07

Ik gebruik een oude zeis voor alle lange gras en de brandnetels. De techniek is makkelijk, je benen raken ook zeker als je lekker bezig bent. Maar ik vindt een zeis vele malen fijner dan een strimmer. Slijpen is trouwens wel een kunstje dus dat zou ik er wel even bij vragen.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 23:08

oké Gerlindie, is het echt zo makkelijk? Ik sprak laatst een " oud boertje" die met de zeis bezig was en die vertelde me dat het met een bepaalde slag vanuit de heup en nog wat golftechnieken die ik dus niet beheers moest en dat het niet gewoon een kwestie van hakken en kappen was.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 23:09

Hoo wat een hoop reacties, goed, het stelt dus niets voor als je je eigen benen maar in de gaten houdt? De simpele van de Agradi van 35 euro zou moeten volstaan?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:10

ik heb het toevallig een uurtje geleden nog gedaan, appeltje eitje.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:11

Je moet niet hakken,maar snijden.....en zorgen dat het snijblad scherp blijft door te rekelen,en regelmatig de deukjes etc uitkloppen met een hamertje......

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:12

Je moet idd een bepaalde beweging maken mijn vader gebruikt ook wel eens een zeis. Het is licht en het gaat best nel. Al krijg ikzelf de beweging niet onder de knie bij mij blijft het gras staan }:0 . En weet nog steeds niet wat ik nu verkeerd doe. Mijn vader heeft me opgeven -O- . Dus als het lukt lekker doen helaas krijg ik het niet voor elkaar :o .

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:14

Ik deed het vroeger als 12 jarige al :) Vind het schitterend werk om te doen. Zag ze weer staan op de kinderboerderij hier (waar ik werk) maar helaas strijksteen. Maar je moet het inderdaad even 'beheersen". Vind het zelf erg makkelijk, maar goed.. dat verschilt enorm per mens

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:36

Er staan wel instructiefilmpjes op youtube. Verder is veiligheidsschoeisel aan te raden en als je niet al teveel ruzie met paaltjes wil een korte zeis of boszeis gebruiken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 06:50

Met de zeis maaien is echt een slag en het werken met een zeis kan heel gevaarlijk zijn. Vroeger thuis regelmatig met een zeis gewerkt maar inmiddels maaien die plukken met een zitmaaier weg.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 06:56

Yup, ik gebruik hem nog elk jaar. Je moet de slag even te pakken hebben..

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:02

Het is inderdaad "een slag" maar wel eentje die je zou kunnen leren. Waardoor het mis zou kunnen gaan is omdat de ondergrond niet vlak is. Als je een bult(je) modder of een dikke steen tegenkomt slaat de zeis er tegen aan waardoor de vloeidende beweging van de zeis verstoord wordt en je daarmee je benen of been kunt raken.
Misschien niet onverstandig om beenbescherming te dragen (en uhuh, geen peesbeschermers maar zaagbeschermers). Deze worden ook veel gedragen door mensen die met een kettingzaag werken.
Maar als je stevige leren jodhpurs hebt, die kunnen ook goed dienst doen.
Rekelen is ook iets wat je, als je een keertje tekst en uitleg krijgt van een ervaren iemand, heel goed jezelf kunt aanleren. Een goede en scherpe zeis is een vereiste.
K vind het ook een mooi gezicht en als je er goed in bent ontstaat er een soort "trance" gevoel door de repeterende beweging en het genieten van de oogst.
Leuk !, succes !!

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:12

Hier wordt de zeis iedere dag gebruikt, door mijn vader. Ik kan het zelf een beetje, als het gras niet te hoog of te laag is. Een beetje er in hakken kan iedereen, maar het mooi egaal er af halen is een kunst.
Wij voeren met de zeis gemaait gras aan de geiten, en als er genoeg langer gras is ook aan paarden.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:35

Toevallig zag ik vorige week een oud vrouwtje met een zeis lopen onderweg naar stage, dacht gelijk aan magere Hein.. :')

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:47

Heb ook jaren alles met de zeis bij gehouden heerlijk werk je moet er even inkomen en als je het ritme hebt dan is het niet moeilijk, hoewel de een er meer aanleg voor heeft dan de ander w

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:54

ik heb er ook over nagedacht maar toch besloten een bosmaaier aan te schaffen..
Succes met de zeis, ben benieuwd naar je eerste ervaring ermee ;)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:14

Goed zeisen is een kunst. Ik heb een oude, derdehands zeis, die niet heel scherp meer is (en deukjes langs de snijrand heeft), ondanks het rekelen. Zacht gras kan ik niet zeisen (kon onze vroegere buurman wel), maar voor alle onkruid werkt hij heel fijn. Fijne is dat je geen snoer nodig hebt en het geen lawaai maakt.

Op internet zijn zowel voor het zeisen als voor het rekelen instructiefilmpjes te vinden. Op Youtube staan ook filmpjes van zeiskampioenschappen... ik wou dat ik het zo kon!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:18

Wij werken ook met een zeis, vinden het minder vermoeiend dan met de bosmaaier en het maakt geen lawaai. Je wordt er ook minder vies van. Wij hebben er een grote zeis, waardoor je je niet moet bukken. Zo'n kleine zeis vind ik niet zo rug vriendelijk. Eens je het gewend bent is het niet zo moeilijk om jezelf en de palen niet te raken, ik laat het altijd door vriendlief doen, die vindt het helemaal geweldig om even als ontspanning al het overbodige groen weg te halen :) .

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 11:29

Ik heb vanmorgen even een zeis gehanteerd, op zijn minst antiek maar toen de oude man het voordeed ging het heel soepel, helaas toen ik het deed ging het gras hoogstens plat maar het sneed zeker niet mooi af. Een kwestie van oefenen en toch even goed de filmpjes op you tube bekijken. Het heeft toch wel wat om te werken met een antiek gereedschap ipv met de nieuwerwetse bosmaaiers. Nu nog even nadenken welke ik dan ga aanschaffen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:57

Hevonen schreef:
Goed zeisen is een kunst. Ik heb een oude, derdehands zeis, die niet heel scherp meer is (en deukjes langs de snijrand heeft), ondanks het rekelen. Zacht gras kan ik niet zeisen (kon onze vroegere buurman wel), maar voor alle onkruid werkt hij heel fijn. Fijne is dat je geen snoer nodig hebt en het geen lawaai maakt.

Op internet zijn zowel voor het zeisen als voor het rekelen instructiefilmpjes te vinden. Op Youtube staan ook filmpjes van zeiskampioenschappen... ik wou dat ik het zo kon!

Die Regimes kun je er met een hamertje uit tikken..dit is minstens zo belangrijk als het rekelen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:23

We hebben het geprobeerd, maar dat zeisenstaal veert steeds terug. Hoe doe jij dat papagroom?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:31

ik doe het in Spanje wel eens maar die man die het daar doet kan dat heel goed en dat is toch wel een kunst hoor! het is niet doe maar wat en je hebt het meteen mooi af. Je benen raken moet je wel je best voor doen hoor. Als je de juiste zwaaibeweging maakt kan je mijn inziens alleen een ander raken of je moet wel heel onhandig zijn. Je moet wel een sterke rug hebben want je maakt de draaiing volledig in je onderrug en dat is best zwaar.

Kortom, het is te leren, maar het echt goed leren is een kunst. Ik weet niet of je dat van youtube af kan halen. Succes ermee!