help gras goeit echt niet meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

help gras goeit echt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 11:56

zo als de titel al zegt
mijn gras doet niet was hij moet doen en dat is groeien !!!
nu staan mijn ponys er al ruim 1,5 niet meer op die staan in de achterste wei
maar nee hoor voor groeit het niet
wie weet hoe ik dit exstra kan helpen dat het wel gaat groeien

Klarinda

Re: help gras goeit echt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:57

Kan je er geen kunstmest (korrels) over heen gooien?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:58

Geduld hebben tot het wat warmer wordt ?
Bij de temperaturen van de afgelopen tijd groeit hier ook niks ;)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:00

Boven 10 graden groeit gras zeker vlot
Gebrek aan mest of warmte of water zorgt er voor dat het niet groeit
Maar kunstmest kan ook nodig zijn maar dan niet meteen je pony erop zetten als je gestrooid hebt

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:04

Wij hebben vlak voor de regen kunstmest gestrooid. Na de regen waren er een paar schitterende dagen (kunnen we die ons nog herinneren :p) Daarna schoot het gras omhoog!

Nu met de regen staat het weer een beetje stil boven de grond, maar ik reken op een enorme groeispurt zodra de zon zich weer een aantal dagen gaat laten zien!

Absoluut geen kunstmest strooien bij stralend weer! Dan branden je zo dierbare grassprietjes direct kapot! Met als gevolg kale bruine plekken in je weide welke slecht herstellen! Altijd strooien wanneer je die nacht of dagen regen verwacht!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:06

Hier groeit het als een idioot, mn paarden houden het nauwelijks bij.
Wanneer is het land bemest? wat is de zuurgraad (ph) van de grond? Is de grond te droog misschien?
Wij moeten jaarlijks mesten en kalken om het gras goed te houden. Ook sproeien we zodra het een paar dagen te droog is. Resultaat is een groene, hard groeiend weiland :-)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:25

Nagano schreef:
nu staan mijn ponys er al ruim 1,5 niet meer op

Anderhalve wat? Anderhalve dag, week, maand, jaar?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:27

Als het gras heel kort is afgebeten, duurt het even voordat de groei er weer in komt.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:32

Hier gooien we kunstmest en doen de sproeier aan óf dus wachten op regen. Begin van het jaar mest van de mesthoop er over gegooid en paar keer gesleept. Krijg je mooi donkergroen sterk gras van. Wij geven trouwens strookbegrazing en stel er staat minder, geven we 's ochtends een strook gras en dan 's avonds bijvoeren met hooi.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:35

Is het wel nat genoeg?

Sinds wij hier regen hebben gehad , twee dagen, groeit het gigantisch hard

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:43

Wij gaan juist vandaag maaien omdat het gras ontzettend hoog staat. Wat heb je gedaan om de wei te bemesten? Er is de afgelopen tijd genoeg regen gevallen in ieder geval.

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 22:10

Het kan zijn dat het gras zo kort afgegraasd is dat de groei er niet meer in komt heb ik wel eens gelezen. De meeste weides in NL zijn voorzien van grassoorten bestemd voor koeien. Koeien grazen gras niet zo kort af als paarden. Paarden kunnen gras zo kort afgrazen dat het onder het groeipunt afgegraasd is, en de groei er dus niet meer in komt. Ik moet even een linkje opzoeken om het goed uit te leggen want mijn uitleg is een beetje houtje touwtje :D . Maar je snapt wat ik bedoel hoop ik. Misschien moet je je gras laten vervangen, doorzaaien, injecteren ik weet het niet... Ik heb bijna hetzelfde probleem nl. Mijn gras groeit gelukkig wel maar tergend langzaam. Ik voer daardoor nog steeds kilo's hooi bij per dag :Y)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 08:21

Suzanne F. schreef:
Nagano schreef:
nu staan mijn ponys er al ruim 1,5 niet meer op

Anderhalve wat? Anderhalve dag, week, maand, jaar?

week

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:17

Dat is erg kort als het gras al helemaal afgegeten is. reken maar op eerder vier weken voordat het weer een beetje lengte krijgt. als het weer dan ook nog tegen zit (te droog) of te weinig voeding in de grond kan het nog langer duren.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 09:18

joyce B schreef:
Dat is erg kort als het gras al helemaal afgegeten is. reken maar op eerder vier weken voordat het weer een beetje lengte krijgt. als het weer dan ook nog tegen zit (te droog) of te weinig voeding in de grond kan het nog langer duren.

er werd rond om mij gezegt dat ik er stikstof op moest strooien (kunstmest)
maar welke is dan goed er zijn er zo veel?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:29

Snelwerkend is KAS (Kalk Ammon Salpeter - zit overigens geen kalk in, ondanks de naam).
Algemener is 'gewoon' een NPK kunstmest te strooien met veel N. De bekendste is 12-10-18 (ook wel superfosfaar genoemd), maar er zijn er met meer stikstof in verhouding. oa 20-5-5.

Wil je langduriger effect, strooi dan Perlka (kalkcyanamid). Dat is een kunstmest die meteen ook de pH verhoogt, wat bijna altijd nodig is bij paardenweides. Te lage pH is ook vaak een reden voor slechte groei. Bovendien is Perlka slow-release, zodat je geen enorme groeispurt krijgt, maar juist langdurige groei.

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:40

Boterbloemen zijn ook een teken van te lage PH? Ik vraag dat omdat mijn gras voor geen meter groeit maar het onkruid en de boterbloemen des te beter... Iemand een idee wat bovenstaande bemesting kost? Of is het beter koeienmest uit te laten rijden alsnog?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 10:03

Ibbel schreef:
Snelwerkend is KAS (Kalk Ammon Salpeter - zit overigens geen kalk in, ondanks de naam).
Algemener is 'gewoon' een NPK kunstmest te strooien met veel N. De bekendste is 12-10-18 (ook wel superfosfaar genoemd), maar er zijn er met meer stikstof in verhouding. oa 20-5-5.

Wil je langduriger effect, strooi dan Perlka (kalkcyanamid). Dat is een kunstmest die meteen ook de pH verhoogt, wat bijna altijd nodig is bij paardenweides. Te lage pH is ook vaak een reden voor slechte groei. Bovendien is Perlka slow-release, zodat je geen enorme groeispurt krijgt, maar juist langdurige groei.

waar kan ik die perika dan kopen ??
en wat is ongeveer de prijs?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:11

Voor nu: Ga naar de plaatselijke Welkoop en koop 15-15-15 (of 18-18-18) kunstmest.
Strooi dat uit over je weiland. Zakje van 25kg op ongeveer 400m2. Wellicht deze keer ietsjes rijkelijker omdat je weide achterstand heeft.
Vervolgens kunnen de paarden er ruim 2 weken niet op. Ze kunnen er weer op wanneer je de witte korreltjes niet meer kunt zien. Je hoopt dus de komende twee weken op miezerregen :D

Gras heeft voedingsstoffen nodig om van te groeien. Zonder bemesting dus geen groei.
En zeker op weides waar intensief wordt gegrazen, raakt de grond arm en heeft gras het moeilijk. Het is verstandig om vroeg in het voorjaar al te beginnen met het strooien van kalk.

Let op: als de weide na bemesting eenmaal weer aanslaat, zal het gras veel pittiger kunnen zijn dan je paarden nu gewend zijn. Dus voorzichtig opbouwen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:35

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:06

Voor de weides die begraast worden door de paarden gebruiken we Entec, Kieseriet en weidezout.
Pavo heeft ook een kunstmest met Entec. http://www.pavo.nl/producten/paardenweide/pavo+kunstmest+voor+de+paardenweide

Voor de weides die gebruikt worden om te hooien gebruiken we KAS in plaats van Entec.

Het allerbeste is om een bodemonderzoek te laten doen en aan de hand daarvan een bemestingsplan laten opstellen.

Ik merk in mijn omgeving vaak dat mensen huiverig zijn voor kunstmest, onze ervaring is net dat gras dat gestrest is door b.v. het ontbreken van de juiste voedingsstoffen meer kwaad kan voor gevoelige paarden door o.a. het hogere fructaangehalte, dan gras dat (aan de hand van bodemonderzoek) bemest wordt.

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 00:34

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden mensen! Ik ben iig een stuk wijzer. Ik zal bij welkom langs gaan en me daar verder laten informeren.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:11

Ik heb hier hetzelfde probleem, in april kunstmest gestrooid speciaal voor de paardenweide, toen groeide het wel ietsjes maar niet top en nu zie ik dat mijn paard allemaal dode plukjes gras er uit trek. Is mijn weide gewoon op? we hebben het een paar jaar terug door laten zaaien, maar verder is het al een hele oude weide.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 15:00

Je kan ook vragen of een lokale boer je weiland wil gieren! Dat helpt doorgaans ook erg goed...
Alleen kunnen je paarden er dan een weekje of 4 niet op grazen. Of je moet een klein stukje apart voor ze houden wat niet gegierd wordt.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:23

Zal eens vragen wanneer ze dat kunnen komen doen en ik heb ze er nu ook al afgehaald,want ze eten het alleen maar kaler en daar wordt het niet beter van.