Grond keren - wie heeft hier ervaring mee ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Grond keren - wie heeft hier ervaring mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 16:11

Wij hebben een stuk op de wei dat erg makkelijk blubber wordt en willen kijken of we dit misschien kunnen laten keren. Het gaat om bosgrond, waarbij het witte zand waarschijnlijk redelijk aan de oppervlakte zit. Nu kunnen we voor een aantrekkelijke prijs een mini-graver huren met een bak van 80cm breed. Het gaat om een stuk dat net wat kleiner is dan een bak, dus max 800m2.

Nu vragen wij ons af, hoelang zoiets ongeveer zou gaan kosten om te doen, uitgaande van 8 uur p/d werk, zodat we kunnen uitrekenen of het te betalen valt. Ook zijn we benieuwd hoeveel wit zand er uiteindelijk boven moet komen te liggen. De ideeën lopen uiteen van 30 tot 50 cm. Het is de bedoeling dat dit een droge paddock wordt, waar we het liefst ook gewoon in kunnen rijden en het dus niet te zwaar moet worden. Het gevoel is dat hoe meer wit zand, hoe droger, maar ook hoe zwaarder om in te rijden.

We horen heel graag over jullie ervaring hiermee.

Ibbel

Re: Grond keren - wie heeft hier ervaring mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:30

Ik heb mijn bak laten keren door een loonwerker met een shovel met een bak van 2 meter breed en een meter diep. Dat was 1000 m2 en in 1 werkdag voor elkaar. Er kwam 40-70 cm zand boven, afhankelijk van waar hij groef - de bovenlaag bleek niet overal even dik.
Dat is een prima bak geworden, en als je nu 1 meter diep spit kom je helemaal geen bovenlaag meer tegen. Alles wat daar aan humus in zat is ondertussen volkomen uitgespoeld en het schone zand overgebleven. Oftewel, ik heb nu een zandbak tot aan de ijstijdgrindlagen op 20 meter :)

Met een minigraver een een bak van 80 cm denk ik zo dat je 2-3 dagen moet rekenen. Zeker als je het zelf doet, en dus minder efficient werkt dan wanneer een professional het doet.

Loonwerker rekent tegenwoordig (hier in de buurt tenminste) zo'n 80-90 euro ex voor een shovel, dus voor rond de 1000 euro moet je het kunnen laten doen. Geen idee op dat opweegt tegen zelf een graver huren en zelf 3 dagen ploeteren.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:48

Ik heb het ook laten doen door een loonwerker,koste me 600 euro.
In het begin was hij een beetje zwaar, maar is nu een prima bak en nooit modderig.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:51

Ik heb het door een loonwerker laten doen. Stuk bij mij is 18 bij 35 en het heeft € 500,- gekost.

Vossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:03

Wij hebben het ook door een loonwerker laten doen, dit was incl de klikker melding €568,- en was 43x30 in een paar uurtjes klaar! Is een super bak geworden!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 11:32

Wat een mooie prijzen noemen jullie van loonwerkers. De prijsopgaves die ik tot nu toe gekregen heb liggen rond de 1500, en dat is echt teveel voor ons.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:35

hier 800 m2 door loonwerker zo'n 1.0 m1 uitgegraven. Handige man die er zo'n ruim 6 uur over deed.
Die mensen hebben daar zo'n handigheid in. Koste in totaal 800,00 waarbij loonwerker van de baas de werkuren zwart mocht aannemen. Wijzelf wel via de officiele manier bij loonwerker aangeklopt. Maar mij hoor je niet klagen.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 01-06-13 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:36

Mijn bak en paddock zijn ook gekeerd zand. Later heb ik er nog wel drainage in laten leggen. Ik heb een super rijbak.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:53

Nado schreef:
Wat een mooie prijzen noemen jullie van loonwerkers. De prijsopgaves die ik tot nu toe gekregen heb liggen rond de 1500, en dat is echt teveel voor ons.

In welke regio woon je?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 12:04

Anoeska27 schreef:
Nado schreef:

In welke regio woon je?

Utrechtse Heuvelrug.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:09

Ik kan me voorstellen dat dat teveel is. Wij gingen ook van die prijs uit en waren aangenaam verrast toen de buurman dit bedrag noemde.

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:26

Tja, de prijzen zijn natuurlijk afhankelijk van het aantal uren dat de loonwerker ermee bezig is en dat is weer afhankelijk hoe diep hij moet graven voordat er wit zand komt. Bij ons is hij anderhalve dag bezig geweest en kostte ongeveer 900,-. Maar de bak is bij regen altijd zo weer droog en dat is ook wat waard.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:30

Hier ook laten doen, 1200 m2. In dag of twee gebeurd, kosten geloof ik 800-1000 euro zoiets.

Bedenk wel dat je met keren het blubber-probleem niet oplost. Tijdelijk misschien omdat de grond los is gemaakt, maar met een jaar of twee ben je weer terug bij af alleen dan met een witte ipv zwarte modderpoel.

Vossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:38

Mits je drainage kan (laten) aanleggen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:12

Hm, dat is niet mijn ervaring... zand laat het water door en als je netjes alles schoon houdt wordt het geen blubber. hoe snel het nat wordt en hoe stevig of zacht het dan is hangt af van de zandsoort en de grondwaterstand.

Hier kostte omzetten van onze 20 bij 60 bak zeven jaar geleden al €1800,-
Achteraf een duur loonbedrijf. tegenwoordig bel ik een ander bedrijf en die heeft een uurprijs van ongeveer 60 euro exclusief btw (21% helaas) en betaal ik een klus per uur en niet meer voor vaste prijs. Mijn paddock van 15 bij 30 en een stukje pad was in 1 dag klaar en daar moesten ze dan wel diep voor graven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:18

Moet het paddock worden of weidegrond blijven? Hier doen boeren bij de slecht doorlatende laag (natte bovenlaag maar onder die laag is de grond droog) ook wel een diepploegen zodat die laag stuk gemaakt wordt. dan kan het warer weg en wordt het beter. of met een lange ***poot er door heen trekken.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:15

0000 schreef:
Hier ook laten doen, 1200 m2. In dag of twee gebeurd, kosten geloof ik 800-1000 euro zoiets.

Bedenk wel dat je met keren het blubber-probleem niet oplost. Tijdelijk misschien omdat de grond los is gemaakt, maar met een jaar of twee ben je weer terug bij af alleen dan met een witte ipv zwarte modderpoel.

ligt maar net aan grondsoort. hier al 3 jaar een perfecte bak. Oke op 2 kleine hoekjes na dan, maar die waren bij omkeren wat lastig dus denk dat de oorsprong daar vandaan komt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:18

Knert schreef:
0000 schreef:

ligt maar net aan grondsoort. hier al 3 jaar een perfecte bak. Oke op 2 kleine hoekjes na dan, maar die waren bij omkeren wat lastig dus denk dat de oorsprong daar vandaan komt.

Ja, dat bedoel ik ook. TS heeft nu een modderpoel, dat zal niet veranderen. Misschien tijdelijk, maar als het weer aanzakt ben je terug bij af. Als je al goede grond hebt op een beetje een droge plek is het super, daarom hebben wij er bij het keren van de huidige bak ook geen drainage ingelegd, was al droog en is nog steeds droog. Maar als het van te voren nat was geweest, hadden we dat dus wel gedaan.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:34

geeft nog geen garantie. Ken een menner met pension die 2 rijbakken heeft.
20-40 bak omgekeerd met drainage..
en een 40x80 bak zonder drainage (ivm kosten en niet omdat het droog was, want dat was het echt niet), en de bak zonder drainage is het beste en wordt dan ook het meeste gebruikt. Bakken liggen echt naast elkaar en gelijk omgekeerd.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:57

Wij hebben het jaar geleden ook laten doen, op een zaterdag ;)
Was 600 euro en dezelfde dag klaar.
Die is beter dan onze rijbak met nieuwe bodem en drainage.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:35

Ik kan geen recenter topic vinden,... Maar wij hebben de bak om laten zetten, echter is deze nu zo onwijs zwaar. Onbegaanbaar gewoon. Wat hebben jullie eraan gedaan om de bodem weer begaanbaar te krijgen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:38

Hoe lang geledrn is hij omgezet en hoe diep en wat voor weer was het?

Na omzetten heeft een bak ern bepaalde tijd nodig om weer in te klinken. hoe lang dat duurt hangt van veel dingen af. ook het soort zand speelt een rol.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:40

De bak is recent omgezet, ongeveer 1m diep. Erg regenachtig weer was het, wat voor tijd moet ik rekenen, een week, maand, maanden? Kun je er wat aan doen om te proces te versnellen??

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:43

Is het nu mul of is het drijfzand?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:44

Het is geen stuifzans, maar het paard zakt er tot over zn kogels in, heel eng,....
wat is precies het verschil tussen de twee die je noemt?