Hoe bestrijd je de kleine of gewone berenklauw?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

grobo

Hoe bestrijd je de kleine of gewone berenklauw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 21:04

Heb op een gedeelte in het weiland erg veel last van de kleine of gewone bereklauw.
(Op wiki vind je er een foto van: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewone_berenklauw )

Heb geprobeerd met round-up en MCPP maar beide stoffen werken niet op het plantje.
Het met wortel en al uitspitten is wel te doen maar moeten er niet te veel zijn......

Hoe heb jij je weiland verlost van de gewone bereklauw?

Zag in het wiki link dat de stelen van het (on)kruidplantje eetbaar zijn :Y) . Heb dat nog nooit geprobeerd......

Nienke98

Re: Hoe bestrijd je de kleine of gewone berenklauw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:17

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 20:49

Helaas Nienke, dat is de Reuzenberenklauw. Die staat gelukkig nog niet in het land.
Wel bedankt voor het meedenken.

unihvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:12

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 17:40

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:13

toch er uit trekken.. of spuiten. volgens mij deed mijn oude stalbaas dat wel gewoon; maar de vraag is dan natuurlijk met wat.... zal de huidige verhuurder eens om tips vragen voor je.

ik zelf trek vrijwel alles er uit, houd niet van te veel gif in mn wei. verhuurder wilde de distels spuiten..maar ik heb ze er allemaal snel uitgetrokken, handschoenen aan en bij de grond pakken en hopsa; er uit.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:08

afsnijden en round-up in de wortels gieten, hier helaas wel reuzenberenklauw. Maar dat was de tip die ik kreeg. Ook zout kunnen ze niet zo goed tegen, zeker niet als er zon opkomt, wel uitgeprobeert en plantjes verpieterden wel, mss dan in combi met round up dat je ze weghebt.

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 20:45

De optie om er schapen in te laten grazen gaat hier niet op. Heb geen schapen.
Daarnaast vorig jaar met onder andere varkensmest bemest. In varkensmest zit te veel koper voor schapen (van horen zeggen).

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:35

Onze paarden eten de kleine bereklauw gewoon op, en graag ook nog :)
Er staat nooit veel meer, het meeste maai ik af met de bosmaaier.

Dit heb ik nu 3 jaar gedaan en er is zeker al 80% echt verdwenen, dat komt dus ook niet meer terug ;) MCCP en MCPA heb ik beide ook geprobeerd werkt tot nu toe alleen op zuring, boterbloem brandnetel en bramen..

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:51

Heel lastig te bestrijden..... Maar het beste is met wortel en al eruit trekken!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:37

Hier stikt het ook van de berenklauw, helaas reuzenberenklauw. Tot vorige week zaterdag hebben er een stuk of 20 schapen in de wei gestaan (2 weken lang) die alles weggevreten hebben. Helaas ontdekte ik vandaag toch weer een stuk of 50 nieuwe kleine plantjes die nu al zo'n 15 cm boven de grond uit staken! En de schapen zijn nog maar 2 dagen weg. Snel alles afgehakt met een schop. Je weet er gewoon niet van af te komen...
Met wortel en al eruit trekken is bijna niet te doen, vooral reuzenberenklauw niet, aangezien die de wortel achterlaten in de grond op het moment dat je ze eruit trekt (heb ik me laten vertellen).

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 16:38

Heb vandaag de sowieso de stengel met zaad/bloemkoppen langs de slootkant weggestoken.
Dit om de zaadvoorraad in de groot niet groter te laten worden.
Had een foto kunnen maken van de situatie voor het wegsteken, maar vergeten :j .
Helaas geen tijd voor om met wortel en al eruit te trekken. De kleine bereklauw die op de land staat (ca. 20 stuks) heb ik wel geprobeerd met wortel en al eruit te trekken....maar soms blijft er een worteltje zitten.

Volgende week maar weer kijken hoe het zich ontwikkeld....

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:42

Ik heb wel eens van die harde lange bruine stengels in het hooi zitten,is dat soms Bereklauw?

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:46

Wat wij doen is met een takken knipper (dus een knip ding met lange hengsels)
lange schoonmaak of las handschoenen :') zeerscharmant.
En compleet bedekt inclusief capuchon de berenglauw bij de grond afknippen. Pas wel op er kan sap vrij komen! en dat is geen pretje.

Verder hebben wij van alles op onze gezellige reuzen gespoten... maar helaas tot nu toe komen ze altijd terug het afknippen is voor ons de tijdelijke oplossing. Overigens gaat het bij ons wel om de reuzen.

oh en mijn opa zegt dat als je er helemaal van af wilt zijn je beste als je ze geknipt heb de hele grond eromheen om kan ploegen de laag waar je wortels in ziet verwijderd en hopen dat ze weg blijven.

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 17:18

funnyhorses schreef:
Ik heb wel eens van die harde lange bruine stengels in het hooi zitten,is dat soms Bereklauw?

Waarschijnlijk niet...Als het haast zo hard als hout is...denk dan aan ridderzuring. Google maar eens op afbeelding : Stengel Ridderzuring.

Gytrash24 schreef:
Wat wij doen is met een takken knipper (dus een knip ding met lange hengsels)
lange schoonmaak of las handschoenen :') zeerscharmant.
En compleet bedekt inclusief capuchon de berenglauw bij de grond afknippen. Pas wel op er kan sap vrij komen! en dat is geen pretje.

Verder hebben wij van alles op onze gezellige reuzen gespoten... maar helaas tot nu toe komen ze altijd terug het afknippen is voor ons de tijdelijke oplossing. Overigens gaat het bij ons wel om de reuzen.

oh en mijn opa zegt dat als je er helemaal van af wilt zijn je beste als je ze geknipt heb de hele grond eromheen om kan ploegen de laag waar je wortels in ziet verwijderd en hopen dat ze weg blijven.

Je hebt het hier over de REUZEN BEREKLAUW en dat is iets anders dan de gewone. De gewone kun je met de handen uittrekken. Dat zou ik bij de reuze bereklauw niet gaan doen ivm huidirritatie.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:29

glyfosaat erop spuiten.

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 17:44

paardje1983 schreef:
glyfosaat erop spuiten.

Dat is toch het middel wat in Round-up zit? Helpt niet bij mij... ;(
Niet om het weg te krijgen te minste....

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:29

hoe sterk maak je het aan.

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 18:39

Onverdunt, zo uit de fles met een kwast erop gesmeerd. :Y)

en jij?

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:43

dan werkt het ook niet. iedereen denkt hoe sterker hoe beter, maar je moet verdunnen zoals het op de verpakking staat. blijf zelf ietsje eronder en spuit er meer op. dan wordt het meer door de wortel opgenomen. er op smeren komt het niet bij de wortel.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 01:48

Met een spuit de round-up in de stengel spuiten?

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 20:59

paardje1983 schreef:
dan werkt het ook niet. iedereen denkt hoe sterker hoe beter, maar je moet verdunnen zoals het op de verpakking staat. blijf zelf ietsje eronder en spuit er meer op. dan wordt het meer door de wortel opgenomen. er op smeren komt het niet bij de wortel.

Zal, als ik er tijd voor maak, eens weer goed de verpakking lezen.

Heb ook nog een veldje gezien. Kon het niet laten om er geen foto van te maken:

Detail:

Afbeelding

Overzicht van het veldtje:
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:45

Ik zoek al jaren naar een manier om van die rotzooi af te komen... in de grote wei is het aardig gelukt om van allerlei onkruid af te komen (veel Berenklauw, JKK, klaver, Boterbloem en mos vooral) door de wei gewoon goed te bemesten (BLGG advies) en ook een paar keer te spuiten (met Bofix).

En maaien en uittrekken van die troep. Op de dijkwei halen we al een paar jaar steeds de bloemen eruit, maar dat word je wel zat eerlijk gezegd, het zijn er ook niet een paar -O-

Eerst wordt in het voorjaar alles wit van het Fluitenkruid en als je dat net in de kliko hebt zitten komt die klöte Berenklauw op.... en dat duurt de hele zomer dat ze blijven komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:53

Dat zou ik afmaaien, zo te bestrijden gaat je niet lukken..maaien en dan misschien nog spuiten, maar ik zou volgend voorjaar spuiten tegen onkruid en nu gewoon maaien, als je een handmaaier neemt, komt alles mooi in je opvangbak en kun je het in de kliko gooien..

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:02

ook ik heb helaas met de gewone berenklauw te maken in mijn weiland, voor mij geen doen om alles eruit te trekken.. Zowel round-up als azijn (kreeg ik als tip zodat ze in ieder geval verbranden door de zon) werkt niet om ze weg te krijgen..
Ik volg het mee :)