Pony's in de tuin, mogelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hebben jullie paarden in de tuin?

Ja
7 (24%)
Nee
22 (75%)

Totaal aantal stemmen: 29

vivianxkus

Pony's in de tuin, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 19:55

Heeeeyy,

Omdat ik mijn wachtwoord ben kwijt geraakt, heb ik een nieuw account gemaakt. Ik heb hier al eens een topic over gemaakt, zie [VSW] Ik wil een shetlander aan huis stallen mar ik heb wat vragen. Alleen was dit toen een meisjes droom waar ik op hoopte. Maar nu hebben mijn ouders een vrijstaande villa gekocht, het is alleen wel in een woonwijk. Het is een grote tuin die ruim om het huis is, met volop gras. Ook is er genoeg plek voor een schuilstalletje. In mijn vorige topic werd er alleen maar gezegt dat het onmogelijk is, dat dat zielig voor de pony's is en dat ik het beter niet kan doen. Maar daar heb ik vrij weinig aan. Zouden jullie bokkers ons raadt willen geven? Wat voor pony's we kunnen doen, we denken zelf aan shetlanders. De pony's blijven niet alleen stilstaan in de wei met schuilstal, maar er wordt dagelijks met de pony's gewandeld en ze worden helemaal vertroeteld. Ook heeft de tuin rondom het huis veel privacy (denk aan heggen eromheen met bomen en planten).

Ik heb nog een paar vragen:

- Hoeveel kosten 2 pony's/shetlanders ongeveer per maand?
- Hoeveel grond hebben ze minimaal nodig (er wordt dagelijks met ze gewandeld/gerend)
- Hoe zit het met het mest afvoeren? Heeft iemand hier ervaring mee?
- Hoe zit het met het stro en hooi?
- Welk geslacht kan ik het best nemen? 2 merries, 2 ruinen of 1 merrie en 1 ruin? Of maakt dat niks uit?
- Heeft iemand zelf shetlanders in de tuin, die zijn ervaring kan delen?

Ik hoop dat er niet alleen word gereageerd dat het niet kan en dat jullie ons tips kunnen

Alvast erg bedankt!
Laatst bijgewerkt door vivianxkus op 29-05-13 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHu

Re: Pony's in de tuin, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:57

Ik geloof dat een pony in de tuin niet eens MAG...

vivianxkus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 19:59

Ik zie weleens vaker pony's in tuinen, toch bedankt voor je reactie =D !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:59

Inderdaad, volgens mij mag het niet omdat het niet in het bestemmingsplan van de tuin bij jullie huis staat.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:00

misschien is het handig een foto te maken van de situatie waar ze te komen staan. Met een kleinere ruimte kan je misschien een mini paddock-paradise maken? :o

vivianxkus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 20:02

Ik wil niet dom over komen, maar wat is een paddock-paradise? De tuin heeft trouwens veel privacy (eromheen hoge heggen, bomen, planten), ga dit even in het stukje plaatsen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:03

Besef je je dat deze ponys het gras opeten en kapot trappen? Ook als de grond nat en drassig is. Het gevolg is dat al je gras verandert in modder en er daardoor geen gras meer staat. Om dat te voorkomen heb je echt heel veel grond nodig, ruim 1 hectare schat ik (10.000m2) als het niet meer is...
Voor de mest zul je een plek moeten hebben die afgezet is en waar de mest niet de grond in kan, maar ik denk dat met twee kleine shetlanders dat opzich nog wel te doen is.
Of het mag? Dat zul je met de gemeente moeten bespreken, die moeten toestemming geven.

raichalove

wel letten op de planten ;)

Hazouk

Hier in de buurt heeft iemand midden in de winkelstraat een shetlander en een geit in de tuin,
die staat met schuilstal maar op zo'n 8 vierkante meter denk ik.
word wel af en toe met de pony in het bos gelopen volgens mij.
ik zou het niet aanraden om een pony op 8 vierkante meter te houden, maar het is blijkbaar wel toegestaan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:04

TS, je hebt het over een 'ruime tuin'.
Over welke oppervlakte heb je het dan?

Mensen (met name die uit de stad) vinden onze tuin ook 'ruim', maar die is echt niet ruim genoeg voor 2 shetten + een stal.

Het gaat overigens ook niet om het feit dat je dan iedere dag met ze gaat wandelen/rennen, het gaat er om dat ze genoeg en voldoende vrije beweging kunnen hebben, wanneer ze dat zélf willen en wanneer ze daar zelf behoefte aan hebben. Dan kunnen ze ook leuk spelen met elkaar.

En vergeet niet, ook al zijn de 2 misschien beste vriendjes, ze moeten zich ook een beetje van de ander kunnen afzonderen! En elkaar niet in de weg lopen. Daar heb je dus ook genoeg ruimte voor nodig.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:04

Dat mag wel, maar dat moet je special aanvragen bij de gemeente.
en dan is het nog altijd de vraag of hun toestemming geven.
Stro en hooi kan je op marktplaats kijken.
mest afvoer kan je geloof ik ook bij de gemeente na vragen of een manege in de buurt vragen of je het bij hun kwijt kan. (voor een kleine prijs)
Het geslacht maakt niet uit maar ik zou geen 2 hengsten bij elkaar zetten, en hengst en merrie niet maar dat is denk ik wel van zelfsprekend.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:06

Een pony in de tuin mag wel, maar er zijn natuurlijk wel wat voorwaarden, en die verschillen per gemeente. Heb je een foto van de tuin?

karenwrmdm

Google of tik 'paddock-paradise' in bokt in, dit is een geweldig systeem, waarbij je met weinig ruimte je paarden/pony's toch de benodigde ruimte en beschutting kan bieden.

sowieso is informeren bij de gemeente wel handig voor wat voor bestemmingsplan het huis is. In elke gemeente werkt zoiets weer anders, en je kan een bestemmingsplan ook aanvragen of wijzigen. dit kost natuurlijk wel geld.

Succes!

Lianne86

Ik had mijn pony (e-pony) ook in de tuin staan :) Per ongeluk ook ooit in de voortuin :') (Toen was ie ontsnapt... )

Mijn tuin was alleen wel 2 hectare :+ gewoon in een normaal tuintje is het nauwelijks te doen :) Te weinig ruimte + onpraktisch... En wat doe je met de mest (denk even aan klagende buren etc).... Of het mag, weet ik niet zeker... Weet wel dat je in het buitengebied maar x aantal paarden mag hebben bijvoorbeeld...

vivianxkus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 20:07

secricible schreef:
Besef je je dat deze ponys het gras opeten en kapot trappen? Ook als de grond nat en drassig is. Het gevolg is dat al je gras verandert in modder en er daardoor geen gras meer staat. Om dat te voorkomen heb je echt heel veel grond nodig, ruim 1 hectare schat ik (10.000m2) als het niet meer is...
Voor de mest zul je een plek moeten hebben die afgezet is en waar de mest niet de grond in kan, maar ik denk dat met twee kleine shetlanders dat opzich nog wel te doen is.
Of het mag? Dat zul je met de gemeente moeten bespreken, die moeten toestemming geven.

Het is best een grote tuin, dus we kunnen wel steeds stukjes afzetten, zodat er altijd gras is. In de winter kan je ze toch hooi geven i.p.v. gras, jatoch? Sommige paarden hebben helemaal geen gras, maar alleen hooi en hier kunnen ze ook 24/7 buiten staan met elkaar. In mijn ogen zou dit allemaal best kunnen, maar ik heb er allemaal geen ervaring mee, dus daarom bedank ik jullie ook voor alle reacties!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:07

Hazouk schreef:
Hier in de buurt heeft iemand midden in de winkelstraat een shetlander en een geit in de tuin,
ik zou het niet aanraden om een pony op 8 vierkante meter te houden, maar het is blijkbaar wel toegestaan.

Dat is gewoon dierenmishandeling: ten eerste is dat vééls te klein en ten tweede is een geit geen goed gezelschap voor een pony. Dat daar niks aan gedaan wordt zeg :r

vivianxkus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 20:09

Lianne86 schreef:
Ik had mijn pony (e-pony) ook in de tuin staan :) Per ongeluk ook ooit in de voortuin :') (Toen was ie ontsnapt... )

Mijn tuin was alleen wel 2 hectare :+ gewoon in een normaal tuintje is het nauwelijks te doen :) Te weinig ruimte + onpraktisch... En wat doe je met de mest (denk even aan klagende buren etc).... Of het mag, weet ik niet zeker... Weet wel dat je in het buitengebied maar x aantal paarden mag hebben bijvoorbeeld...

Is je paardje weer terug gevonden :p? Helaas geen buitengebied, zo'n huis wilden mijn ouders helaas niet, jammer. Met het mest, hebben we nog geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:10

Hoe groot is het dan ?
Heb je anders een foto van google earth ?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:10

vivianxkus schreef:
maar ik heb er allemaal geen ervaring mee

Daarom zou ik je aanraden die ponies eerst op een pensionstal te houden bijvoorbeeld, met mensen die er verstand van hebben erbij. Leer eerst maar eens wat het is om eigen ponies te hebben, wat belangrijk is, waar je op moet letten, doe ervaring op. Zodra je weet waar je mee bezig bent, je tuin daadwerkelijk groot genoeg is en je zeker weet dat je die dieren aan huis mag hebben kun je ze dan naar huis verplaatsen. Er zo aan beginnen zou ik niet doen, aan je posts te zien heb je inderdaad nog geen idee waar je aan begint en dat kan héél erg fout gaan (onbedoeld misschien, en misschien zelfs heel lang niet opgemerkt ten nadele van je dieren).

vivianxkus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 20:11

Hazouk schreef:

Acht meter is wel erg weinig, dat is dierenmishandeling!...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:13

vivianxkus schreef:
secricible schreef:

Het is best een grote tuin, dus we kunnen wel steeds stukjes afzetten, zodat er altijd gras is. In de winter kan je ze toch hooi geven i.p.v. gras, jatoch? Sommige paarden hebben helemaal geen gras, maar alleen hooi en hier kunnen ze ook 24/7 buiten staan met elkaar. In mijn ogen zou dit allemaal best kunnen, maar ik heb er allemaal geen ervaring mee, dus daarom bedank ik jullie ook voor alle reacties!

Ja, je kan steeds een stukje afzetten, maar het gedeelte waar de pony staat veranderd in 1 grote gigantische natte drassige bedoening. En ik kan me voorstellen dat je ouders daar niet op zitten te wachten, een hele tuin die verandert in een gigantische drassige bende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:14

Wat je wel zou kunnen doen is in de tuin een stal met uitloop te maken en een wei ergens anders huren waar je ze in kan zetten. Zijn er in de buurt ander mensen met paarden, dan zou je ze daar misschien in de wei bij kunnen zetten(als je toestemming hebt natuurlijk)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:15

vivianxkus schreef:
Lianne86 schreef:

Is je paardje weer terug gevonden :p? Helaas geen buitengebied, zo'n huis wilden mijn ouders helaas niet, jammer. Met het mest, hebben we nog geen idee.

Stond ie net aan de andere kant van de draad, daar het gras op te eten :') Voor het oude paardenschuurtje wat vroeger ook nog stallen waren (maar toen gewoon lek was... en we hadden in de schuur al stallen gemaakt)...

Een stal bouwen, een beetje ruimte hebben, dat is allemaal het probleem niet... Mijn ouders hebben ruim 600m2 in de achtertuin.... Maar daar zouden ze ook geen shetlander neer willen zetten. Alles wordt heel snel kapot gelopen (dat was al toen de hond nog actief speelde... door een hond :')) dus dan zit je echt met een en al blubzooi :)

Mest is het lastige want dat ruiken buren etc. En niet alle buren zullen dit even fijn vinden... Dus mjah... Er zijn genoeg stallen waar de pony's op een paddock staan dat niet veel groter is dan een achtertuin, maar je mist dan ook de faciliteiten etc. en je hebt maar 1 stuk --> kapot is kapot.. Maar volgens mij blijft "mest" het grootste probleem ;)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:17

heb je een foto van je tuin mijn shet komt ook van de fokker die haar heeft terg gehaalt bij iemand die haar in een tuintje had staan
dus ben hier echt tegen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:19

TS: er wordt hier herhaaldelijk gevraagd hoe groot het stuk tuin dan is, wat je voor je pony's wil gebruiken.
Maar daar komt maar geen antwoord op? := is toch niet zo moeilijk?

Want 'een vrij grote tuin', dan weet niemand hoe groot dat precies is.

Ik heb 2 shetten en een Welsh A op een weiland van in totaal 2400 m2 en dat is incl. paddock (paddock is lang, maar wel vrij smal, smalste lange stuk is 2,5 meter breed ofzo, té smal eigenlijk) en inloop/schuilstal (die dicht kan) van ong. 3x4m.

En dat is met 3 pony's toch wel aan de krappe kant, 't kan net. En dan nog moet ik hooi bijvoeren. Zowiezo in de winter, maar in de zomer moet het gras ook wel goed gedoseerd worden, anders vreten ze ineens alles kaal én vertrappen ze alles, waardoor er het jaar daarop weinig gras meer te vinden is (en des te meer onkruid).

zo moeilijk is het toch niet, om een antwoord te geven op de vraag: 'hoe groot is je tuin dan'?