Aanleg van simpele longeerbak, welk zand is het beste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irmaaatje

Aanleg van simpele longeerbak, welk zand is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 16:49

De titel zegt het al, we willen een simpele longeerbak maken waar m'n paard in de winter ook in komt te staan overdag. Dus eigenlijk ook een soort paddock.
Nou weten we alleen niet zo goed wat voor zand er het beste in kan? Hij wordt wel gedraineerd.
Hij wordt 12 bij 12, en hoe hoog zou de rand moeten worden? Aangezien hij er van de winter wel eens heel gek in kan gaan doen. Paard is 1,70.

Alvast bedankt voor de tips!
En als jullie het leuk vinden wil ik wel foto's plaatsen van de aanleg zodra we begonnen zijn!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:56

Ik zou 'm sowieso groter maken dan 12 x 12. Een longe is 7 meter lang, dus een doorsnede van 15 meter is wel het minimum, zeker voor een paard van 1.70. Je moet vrij fijn zand hebben voor de bovenlaag, meestal wordt dat onder de naam woudzand verkocht. Maar als je draineert moet je ook puin en grof zand hebben voor de onderlaag. Loonwerker kan je hierbij helpen.
Hoogte zou ik zeggen 1.40, (is ook handige maat, kun je palen van 2.10 kopen, en die 1/3 de grond in) tenzij je paard een enorme springer is.

irmaaatje

Re: Aanleg van simpele longeerbak, welk zand is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 17:01

Bedankt voor je snelle reactie!
Helaas staat de maat vast, had hem liever ook groter gewild maar dat is niet mogelijk omdat we een vast aantal palen hebben die de bak "dicht" houden zegmaar.
Wordt dat woudzand ook wel eens klapzand genoemd? Dus de fijnte van de korrel bepaald hoe zwaar de bak wordt? En in wat voor lagen moet dat opgebouwd worden dan? Nu is het gewoon klei grond, dat wilde we een stukje afgraven en daar de drainage in leggen en daar over heen het zand? Of gaat dat na verloop van tijd teveel mengen?
Hoogte is inderdaad een goede tip, hij vind het wel leuk om te springen maar zie hem niet zo snel over 1,40 gaan haha!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:06

Klapzand is nog fijner volgens mij. Dat schuift en stuift, dat is ook niet fijn.
Meestal is het een onderlaag van geklopt puin (20-30 cm), daaroverheen drainagezand (10 cm, voldoende om de buizen te bedekken), op de grens tussen puin en drainagezand de drainagebuizen, over het drainagezand komt worteldoek, en dan de toplaag (20 cm). Dat maakt meteen dat je zo'n gedraineerde bak beter niet als paddock kunt gebruiken, gaat een paard graven, dan graaft-ie je doek kapot.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 17:17

Nee dat is niks, heb ff gegoogeld op woudzand maar dat ziet er indedraad fijn uit!
Hmm, dat is niet handig dus.. Maar het lijkt me wel handig dat hij gedraineerd is, wat is een goede oplossing dan? Een dikkere laag zand? Of wordt hij daar juist heel mul van?
Een simpele uitvoering van het bovenstaande, de drainage in drainage zand leggen en daaroverheen woudzand, of misschien nog wel worteldoek ertussen leggen. Hij heeft nog nooit een gat ergens gegraven, maar het kan natuurlijk wel gebeuren als hij zich verveelt in die bak..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:22

M3c zand is speciaal paardenbak zand, dat laat wat beter water door dan gewoon zand.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 17:34

Ja dat is wel super fijn zand als je het zo leest, alleen dat is wel verschrikkelijk duur zeg! Het moet eigenlijk maar een simpel losgooi/longeerbakje worden, al zou ik wel graag beter willen. Maar ben al heel erg blij dat ik dit voor elkaar gekregen heb!
Laatst bijgewerkt door irmaaatje op 25-05-13 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:36

Inderdaad woudzand. Heb ik ook in bak en paddock en bevalt erg goed..

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 17:37

En wat is jou opbouw dan? In je paddock voornamelijk?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:38

Ik heb het gewoon over de zwarte zandlaag gedaan. Heb het wat aflopen, dus weinig las bij regen. De bak hebben we omgezet en daar zat woudzand onderin. Die is wel gedraineerd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:00

Paddock wil je 25 of liever 30 cm zand in, zeker als er drainage onder moet en ivm graven/gek doen. Drainage onder je wegendoek leggen. Er is speciaal wegendoek met een soort "plaklaag" aan de onderkant, juist voor gebruik bij paarden omdat het niet omhoog komt. In combi met grondankers gaat het echt nergens heen.
Reken aantal m2 / 3 of 4 (laatste + 10% ivm inklinken n.a.v. het los storten.
Kosten zand hangt af van transport afstand en soort. Bel je lokale grondverzet bedrijven voor een prijsopgave.

Maat is echter erg klein voor gek doen, laat staan longeren van een groot paard. Kan je geen palen bijkopen?

Edit:
Dit is het bedrijf waar ik de wegendoek met plaklaag vandaan heb :
http://www.wintergronddoekhandel.nl/

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:17

Ik volg effe ben met precies hetzelfde project bezig is ook zelfde oppervlak em is gedraineerd alleen dat zand weet ik ook niet wat erin moet hoop op de goude tip

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:12

Wij hebben stierenzand! Dat is heeeeeeel erg fijn, nooit last van plassen!

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 22:17

Tamary, bedankt voor het meedenken! Goeie tip van dat wegendoek!
Ik moet even kijken voor dat zand, maar m'n vader heeft nog een hele berg liggen. Ik weet alleen niet of dat geschikt zou kunnen zijn ( en of hij het aan mij kwijt wil :D ). Als je het ziet is het een vrij grove korrel en vrij licht van kleur.

Damien82, waarom heb jij voor dezelfde oppervlakte gekozen? En ga je er ook in longeren? Ik moet zeggen als ik het uitzet vind ik het echt een groot stuk. Alleen als ik op de vereniging de longeer cirkel uitstap is hij inderdaad 15 meter. Maar met longeren gebruikt hij weer niet de hele breedte.. Ik ga het echt niet voor elkaar krijgen dat hij groter wordt, op de grond komen er heipalen langs zegmaar. Die zijn 28 cm hoog of dik net hoe je het noemt. Maar die hebben we over, en dat was een mooie bestemming voor m'n bakje :Y)
Maargoed, ik ben blij met 12 meter. Kan ik in iedergeval wat van de winter!

@mandy_shenzi, waarin dan? Ook in de Paddock? En wat voor afmeting hebben jullie? Longeer je er ook in dan? Wordt dat niet te zwaar?
Zo haha wat een hoop vragen :o

DJumpingboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:58

Het liefst fijn zand maar verder maakt het niet heel veel uit

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:07

irmaaatje schreef:
Tamary, bedankt voor het meedenken! Goeie tip van dat wegendoek!
Ik moet even kijken voor dat zand, maar m'n vader heeft nog een hele berg liggen. Ik weet alleen niet of dat geschikt zou kunnen zijn ( en of hij het aan mij kwijt wil :D ). Als je het ziet is het een vrij grove korrel en vrij licht van kleur.

Damien82, waarom heb jij voor dezelfde oppervlakte gekozen? En ga je er ook in longeren? Ik moet zeggen als ik het uitzet vind ik het echt een groot stuk. Alleen als ik op de vereniging de longeer cirkel uitstap is hij inderdaad 15 meter. Maar met longeren gebruikt hij weer niet de hele breedte.. Ik ga het echt niet voor elkaar krijgen dat hij groter wordt, op de grond komen er heipalen langs zegmaar. Die zijn 28 cm hoog of dik net hoe je het noemt. Maar die hebben we over, en dat was een mooie bestemming voor m'n bakje :Y)
Maargoed, ik ben blij met 12 meter. Kan ik in iedergeval wat van de winter!

@mandy_shenzi, waarin dan? Ook in de Paddock? En wat voor afmeting hebben jullie? Longeer je er ook in dan? Wordt dat niet te zwaar?

Ik heb voor deze oppervlakte gekozen omdat het anders niet uitkwam het stukje waar diemoet komen is 12 x 18 dus om hem vierkant te houden heb ik hem 12 bij 12 gehoude
Ik ga er zeker in longeren en word ook gebruikt als uitloop op de padock zit aan elkaar maarja het isnook maar het is ook maar om.een beetje te werken thuis de club bak is 5 km verderop half uur stappe met school etc komt dat niet altije even goed uit Dus dan is dit aan huis erg handig
Zo haha wat een hoop vragen :o

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:10

Haha quet is er beetje raar tussen kome te staan lees maar goed

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 14:36

Hahah ja ik heb hem gevonden!
Ik denk dat we ongeveer wel weten hoe we het gaan doen, alleen het zand is nog even een vraagteken. Maar we wilde de klei op juiste diepte afgraven, dan sleufjes graven en daar de drainage in leggen. Eronder en omheen drainage zand. Dan worteldoek, en daaroverheen dus of het zand van m'n vader. Scheelt ons een hoop kosten, of anders woudzand denk ik. Daar lees ik veel positieve berichten van!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:06

Waar naar toe moeten de drainagebuizen dan afwateren?

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 19:39

Er ligt een sloot langs de toekomstige paddock :D

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:15

Bij ons op stal ligt er in de longeerbak een soort van rubberen stukken. Weet niet precies hoe het heet, is van dat zwarte spul. Gaat heel goed waterdoor heen, maar vriest wel aan in de winter, maar dat is met zand ook.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 16:33

Nou hij is inmiddels klaar! Erg druk geweest de laatste tijd, tussendoor ook ff getrouwd :D

Maar hier een aantal foto's van het proces;

Het uitgraven, we doen alles zelf omdat we daar de spullen ook voor hebben.
Afbeelding
Eerste laag is eraf, hij is nu op diepte. Dus nu worden de sleuven voor de drainage gegraven.
Afbeelding
Graven is klaar, de drainage kan erin
Afbeelding
Afbeelding
Zand in en rondom de drainage.
Afbeelding
Worteldoek eroverheen.
Afbeelding
En de eerste vracht zand ligt erin. Het is vrij grof zand geworden, dat had m'n vader nog liggen dus dat kwam eigenlijk wel mooi uit.
Afbeelding
Alleen de heining nog, en dan kan hij erin!
Afbeelding
Helemaal af!
Afbeelding
Paard in kwestie..
Afbeelding
Hij moet er gelijk even z'n eigen geur aan geven.. Jammer weer :')
Afbeelding

En? Wat vinden jullie ervan?

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:16

ziet er strak uit zeg! Netjes.
Hoeveel bij hoeveel meter heb je het stukje nu gemaakt? En wat voor balken (?) heb je nu rondom op de grond liggen?

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 17:53

Hij is 12 bij 12 geworden. Erlangs liggen heipalen, die zijn 4 meter lang. Daar konden we goedkoop aankomen, omdat ze zo mooi geel zijn:P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 09:27

Ziet er netjes uit. hoe dik is de zandlaag bovenop het doek? Hadden jullie hem niet liever omhoog gebouwd in plaats van ingegraven? Dan blijft hij beter droog als er veel water valt omdat water naar lager gelegen grond stroomt/zakt.