Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jaime_andrea schreef:Als je gras nog erg kort is zullen ze er denk ik binnen de kortste keren wel kaal hebben,maar ik zou zeggen let gewoon op je paarden opp hun gedrag,bij niet voldoende gras gaan ze elkaar vervelen, en of ze niet gaan invallen..hou dan rekning met wat ze moeten doen.
Staan e 7dgn in de wk vol in de sport of lichte recreatie of gewoon heerlijk op de wei te grazen...??
Je kent je eigen paarden het beste
Jes schreef:Ik voer nu nog wel hooi bij maar vooral omdat het hier nog steeds veel nat weer is.
Met die schommelende temperaturen en nattigheid ontwikkelen zich sneller bacteriën in het gras.. Vorig jaar kregen mijn paarden rond deze tijd al geen hooi meer.
mirka1994 schreef:Mijn paarden krijgen nu met die hevige regen buien savonds wat hooi in schuilstal. Ze hebben in principe genoeg gras maar met die buien is wat extra's niet mis denk ik. Staan ze even droog en kunnen ze weer opwarmen. Ik merk dat vooral mijn oudere paard hier wel baat bij heeft. Nu staan mijn paarden ook dekenloos dus houd ik altijd wel in de gaten hoe ze er bij staan. Maar mijn ervaring is dat ze meee last ondervinden aan de regen dan vrieskou..
Lynn_FDA schreef:E kan ook stukjes afzetten zodat het kan groeien
En ja hoeveel beweging krijgen ze
Patsab schreef:Ik heb nog steeds een baal hooi( 400 kilo) per week/anderhalve week nodig voor 2 paarden en 2 ponies die ook behoorlijk wat land erbij hebben, maar 4 grasmaaiers vreten echt enorm veel gras weg, ik red het niet om ze daar alleen van te laten leven.
NiFallor schreef:Ik voer hooi totdat ze het niet meer willen eten, zij geven dus het moment aan. Op een gegeven moment staat er blijkbaar genoeg (lekker) gras en halen ze hun neus op voor het hooi, dat is het moment dat ik dus stop met hooi voeren. Kijkend naar de lengte van het gras lijkt het dan alsof er nog nauwelijks iets staat, maar blijkbaar krijgen ze er dan toch genoeg vanaf. Moet wel zeggen dat we meer dan genoeg land hebben voor het aantal paarden en ze dan de hele weide hebben.
Ik leg dan nog wel wat hooi neer op droge plekken en daar nemen ze voor de afwisseling nog wel af en toe een hapje van, maar dat stelt niks voor.
Sjors schreef:Bedankt voor de reacties!Jes schreef:Ik voer nu nog wel hooi bij maar vooral omdat het hier nog steeds veel nat weer is.
Met die schommelende temperaturen en nattigheid ontwikkelen zich sneller bacteriën in het gras.. Vorig jaar kregen mijn paarden rond deze tijd al geen hooi meer.
Hmm lastig ... Hebben die bacteriën ook te maken met hooi voeren of ?
Jes schreef:Met de bacteriën die zich nu nog in het gras kunnen vormen is het juist goed als paarden hooi tot hun beschikking hebben.
Die bacterie kan zich echt vormen door dat het steeds zo wisselvallig weer is, en de temperatuur veel schommelt.
Yontheke schreef:Ik heb een half hectare voor een haflinger en new forest pony. (vorig jaar een kwpn'er en new forest pony). Ze staan 24/7 buiten en ik werk met strookbegrazing omdat ze anders niet toekomen qua eten voor heel de zomer. Dan vreten ze ieder sprietje dat groeit kaal.
Ik ben nu nog een fijnmazig hooinet waar ongeveer 3/4 baaltje van 20 kg in kan aan het voeren per dag. Met dit slechte weer vind ik het wel fijn als ze wat meer binnenkrijgen dan enkel gras. (en ik heb nog een grote baal die op moet).
Bij mij krijgen ze ongeveer een 30tal vierkante meter gras per dag er bij.
pluklief schreef:Hier krijgen ze op de wei sinds begin mei/eind april al geen hooi meer. Er staan 4 shetlanders en een IJslander op, het gras is niet hoog maar ze doen het er toch goed op. Alleen mijn IJslander valt af, maar die heeft ook permanent een graasmasker om.
Patsab schreef:Als je goed hooi hebt dan blijft het lang goed hoor, ik heb het wel in een overdekte hooiruif liggen dus nat wordt het niet scheelt ook, maar goed hooi bederft niet als het droog blijft.
DaphneIsBlij schreef:Ik voerden voor 4 haflingers en 1 shetlander die 24/7 buiten staan onbeperkt hooi
Sjors schreef:Jes schreef:Met de bacteriën die zich nu nog in het gras kunnen vormen is het juist goed als paarden hooi tot hun beschikking hebben.
Die bacterie kan zich echt vormen door dat het steeds zo wisselvallig weer is, en de temperatuur veel schommelt.
Eh , krijgen ze dan een soort scheurbuik () door alleen gras te eten ?
Jes schreef:Er bestaat een risico op Mycotoxine:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mycotoxine
Dit veroorzaakt bij het paard koliekachtige verschijnselen en het wordt er van verdacht Grass Sickness te veroorzaken.
Ine23 schreef:Hier staan ze normaal vanaf eind maart zonder hooi op de wei maar nu voer ik gewoon nog volop hooi. Ik ben al 3x hooi gaan bijhalen, terwijl ik normaal gewoon een heel winterseizoen rond kom met 1x hooi te halen in de zomer.
Het gras groeit niet, de regen zorgt voor kou, ... dus zolang het herfst blijft krijgen ze van mij ook hun hooi bijgevoerd
Ik zou toch nog bijvoeren als ze het goed blijven opeten, hier laten ze het gewoon links liggen als ze het niet nodig hebben.
Ine23 schreef:Die 3x was telkens niet zoveel hoor, ik blijf altijd maar hopen dat het de laatste keer is dat ik hooi moet bijhalen.