24/7 buiten - Tot hoelang blijven jullie hooi voeren ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

24/7 buiten - Tot hoelang blijven jullie hooi voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 07:48

Goedemorgen ,

Tot hoelang blijven jullie hooi voeren aan jullie paarden die 24/7 buiten staan ?
Ik dacht namelijk dat we nog een stuk of 10 kleine hooi baaltjes in de schuur hadden liggen, maar dat is niet zo. Dus leven ze sinds gister alleen op gras. Ik betwijfel eigenlijk of dit stuk waar ze nu op staan genoeg is (+/- 1 hectare voor 3 kwpn'ers, redelijk kort gras).

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:01

Als je gras nog erg kort is zullen ze er denk ik binnen de kortste keren wel kaal hebben,maar ik zou zeggen let gewoon op je paarden opp hun gedrag,bij niet voldoende gras gaan ze elkaar vervelen, en of ze niet gaan invallen..hou dan rekning met wat ze moeten doen.
Staan e 7dgn in de wk vol in de sport of lichte recreatie of gewoon heerlijk op de wei te grazen...??
Je kent je eigen paarden het beste

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:05

Ik voer nu nog wel hooi bij maar vooral omdat het hier nog steeds veel nat weer is.
Met die schommelende temperaturen en nattigheid ontwikkelen zich sneller bacteriën in het gras.. Vorig jaar kregen mijn paarden rond deze tijd al geen hooi meer.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:07

Mijn paarden krijgen nu met die hevige regen buien savonds wat hooi in schuilstal. Ze hebben in principe genoeg gras maar met die buien is wat extra's niet mis denk ik. Staan ze even droog en kunnen ze weer opwarmen. Ik merk dat vooral mijn oudere paard hier wel baat bij heeft. Nu staan mijn paarden ook dekenloos dus houd ik altijd wel in de gaten hoe ze er bij staan. Maar mijn ervaring is dat ze meee last ondervinden aan de regen dan vrieskou..

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:08

E kan ook stukjes afzetten zodat het kan groeien
En ja hoeveel beweging krijgen ze

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:25

Ik heb nog steeds een baal hooi( 400 kilo) per week/anderhalve week nodig voor 2 paarden en 2 ponies die ook behoorlijk wat land erbij hebben, maar 4 grasmaaiers vreten echt enorm veel gras weg, ik red het niet om ze daar alleen van te laten leven.

GDG

Re: 24/7 buiten - Tot hoelang blijven jullie hooi voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:39

Ik voer hooi totdat ze het niet meer willen eten, zij geven dus het moment aan. Op een gegeven moment staat er blijkbaar genoeg (lekker) gras en halen ze hun neus op voor het hooi, dat is het moment dat ik dus stop met hooi voeren. Kijkend naar de lengte van het gras lijkt het dan alsof er nog nauwelijks iets staat, maar blijkbaar krijgen ze er dan toch genoeg vanaf. Moet wel zeggen dat we meer dan genoeg land hebben voor het aantal paarden en ze dan de hele weide hebben.
Ik leg dan nog wel wat hooi neer op droge plekken en daar nemen ze voor de afwisseling nog wel af en toe een hapje van, maar dat stelt niks voor.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 14:41

Bedankt voor de reacties!

jaime_andrea schreef:
Als je gras nog erg kort is zullen ze er denk ik binnen de kortste keren wel kaal hebben,maar ik zou zeggen let gewoon op je paarden opp hun gedrag,bij niet voldoende gras gaan ze elkaar vervelen, en of ze niet gaan invallen..hou dan rekning met wat ze moeten doen.
Staan e 7dgn in de wk vol in de sport of lichte recreatie of gewoon heerlijk op de wei te grazen...??
Je kent je eigen paarden het beste

Ze staan al een best lange tijd op dat stukje. En het word niet kaal.
En we doen aan wat recreatie :) Ik rijd echt verschillend, we hebben alleen een wei en die is vaak nat.

Jes schreef:
Ik voer nu nog wel hooi bij maar vooral omdat het hier nog steeds veel nat weer is.
Met die schommelende temperaturen en nattigheid ontwikkelen zich sneller bacteriën in het gras.. Vorig jaar kregen mijn paarden rond deze tijd al geen hooi meer.

Hmm lastig ... Hebben die bacteriën ook te maken met hooi voeren of ?

mirka1994 schreef:
Mijn paarden krijgen nu met die hevige regen buien savonds wat hooi in schuilstal. Ze hebben in principe genoeg gras maar met die buien is wat extra's niet mis denk ik. Staan ze even droog en kunnen ze weer opwarmen. Ik merk dat vooral mijn oudere paard hier wel baat bij heeft. Nu staan mijn paarden ook dekenloos dus houd ik altijd wel in de gaten hoe ze er bij staan. Maar mijn ervaring is dat ze meee last ondervinden aan de regen dan vrieskou..

Oke bedankt ! :)

Lynn_FDA schreef:
E kan ook stukjes afzetten zodat het kan groeien
En ja hoeveel beweging krijgen ze

Ohjaa vergeten te zeggen, we hebben nog 2 hectare waar best veel gras staat! Zal eens kijken of ik een stukje af kan zetten en ze daar op zetten.

Patsab schreef:
Ik heb nog steeds een baal hooi( 400 kilo) per week/anderhalve week nodig voor 2 paarden en 2 ponies die ook behoorlijk wat land erbij hebben, maar 4 grasmaaiers vreten echt enorm veel gras weg, ik red het niet om ze daar alleen van te laten leven.

Wij hebben ook zulke balen! Maar de eigenaar zegt dat ze beschimmelen als je ze nu nog los maakt.

NiFallor schreef:
Ik voer hooi totdat ze het niet meer willen eten, zij geven dus het moment aan. Op een gegeven moment staat er blijkbaar genoeg (lekker) gras en halen ze hun neus op voor het hooi, dat is het moment dat ik dus stop met hooi voeren. Kijkend naar de lengte van het gras lijkt het dan alsof er nog nauwelijks iets staat, maar blijkbaar krijgen ze er dan toch genoeg vanaf. Moet wel zeggen dat we meer dan genoeg land hebben voor het aantal paarden en ze dan de hele weide hebben.
Ik leg dan nog wel wat hooi neer op droge plekken en daar nemen ze voor de afwisseling nog wel af en toe een hapje van, maar dat stelt niks voor.

Hmmm hier aten ze het elke dag nog wel goed op.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:44

ik voer het hele jaar hooi bij
nu groeit het gras best hard dus ze laten de helft van het hooi liggen
als het op is gooi ik de bakken weer vol

ps: ik heb 500 kilo balen en heb er nooit schimmel in

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:51

Ik voer ook het hele jaar door hooi bij, maar de mijne staan ook niet permanent op de wei ...

Wel buiten in uitlopen met schuilstallen, daar krijgen ze 's morgens en 's avonds hooi en ze mogen 's middags tot het donker wordt in de wei :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:52

Wij hebben ook grote pakken voordroog, maar die maken we alleen in de winter open. Met deze temperaturen krijgen we die niet opgevoerd voordat het gaat schimmelen (ook niet toen het een paar maanden geleden ook al deze temperatuur was).
Als ze nog goed eten van het hooi zou ik het gewoon bij blijven voeren, het is wel heel goed voor de darmwerking ivm de structuur.

Maarreh: "oja, we hebben nog 2ha"... Haha, het is maar een 'detail'! Maar dan zou ik ze lekker een stuk daarvan geven :) .

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:57

Sjors schreef:
Bedankt voor de reacties!

Jes schreef:

Hmm lastig ... Hebben die bacteriën ook te maken met hooi voeren of ?

Met de bacteriën die zich nu nog in het gras kunnen vormen is het juist goed als paarden hooi tot hun beschikking hebben.
Die bacterie kan zich echt vormen door dat het steeds zo wisselvallig weer is, en de temperatuur veel schommelt.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:01

Ik heb een half hectare voor een haflinger en new forest pony. (vorig jaar een kwpn'er en new forest pony). Ze staan 24/7 buiten en ik werk met strookbegrazing omdat ze anders niet toekomen qua eten voor heel de zomer. Dan vreten ze ieder sprietje dat groeit kaal.
Ik ben nu nog een fijnmazig hooinet waar ongeveer 3/4 baaltje van 20 kg in kan aan het voeren per dag. Met dit slechte weer vind ik het wel fijn als ze wat meer binnenkrijgen dan enkel gras. (en ik heb nog een grote baal die op moet).
Bij mij krijgen ze ongeveer een 30tal vierkante meter gras per dag er bij.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:09

Hier krijgen ze op de wei sinds begin mei/eind april al geen hooi meer. Er staan 4 shetlanders en een IJslander op, het gras is niet hoog maar ze doen het er toch goed op. Alleen mijn IJslander valt af, maar die heeft ook permanent een graasmasker om.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:10

Als je goed hooi hebt dan blijft het lang goed hoor, ik heb het wel in een overdekte hooiruif liggen dus nat wordt het niet scheelt ook, maar goed hooi bederft niet als het droog blijft.

DaphneIsBlij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:29

Ik voerden voor 4 haflingers en 1 shetlander die 24/7 buiten staan onbeperkt hooi

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 19:14

Jes schreef:
Met de bacteriën die zich nu nog in het gras kunnen vormen is het juist goed als paarden hooi tot hun beschikking hebben.
Die bacterie kan zich echt vormen door dat het steeds zo wisselvallig weer is, en de temperatuur veel schommelt.

Eh , krijgen ze dan een soort scheurbuik ( :') ) door alleen gras te eten ?

Yontheke schreef:
Ik heb een half hectare voor een haflinger en new forest pony. (vorig jaar een kwpn'er en new forest pony). Ze staan 24/7 buiten en ik werk met strookbegrazing omdat ze anders niet toekomen qua eten voor heel de zomer. Dan vreten ze ieder sprietje dat groeit kaal.
Ik ben nu nog een fijnmazig hooinet waar ongeveer 3/4 baaltje van 20 kg in kan aan het voeren per dag. Met dit slechte weer vind ik het wel fijn als ze wat meer binnenkrijgen dan enkel gras. (en ik heb nog een grote baal die op moet).
Bij mij krijgen ze ongeveer een 30tal vierkante meter gras per dag er bij.

Oke :)

pluklief schreef:
Hier krijgen ze op de wei sinds begin mei/eind april al geen hooi meer. Er staan 4 shetlanders en een IJslander op, het gras is niet hoog maar ze doen het er toch goed op. Alleen mijn IJslander valt af, maar die heeft ook permanent een graasmasker om.

Maat Shetlanders en KWPN'ers zijn nogal een verschil ....

Patsab schreef:
Als je goed hooi hebt dan blijft het lang goed hoor, ik heb het wel in een overdekte hooiruif liggen dus nat wordt het niet scheelt ook, maar goed hooi bederft niet als het droog blijft.

Idk , hier ligt het wel onder zei en in dat folie.

DaphneIsBlij schreef:
Ik voerden voor 4 haflingers en 1 shetlander die 24/7 buiten staan onbeperkt hooi

Thankyou :)
---
Ik heb vanmiddag een stuk van de grote wei afgezet :) Hebben ze tenminste geen honger :)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:19

Natuurlijk verschilt het in maat nogal, maar hier worden ze er ook gewoon al vet van :P

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:41

De eigenaar van mijn verzorgpaarden heeft altijd een baal hooi staan in de weide (met een afdakje erboven zodat het niet nat wordt)
Paarden staan ook 24/24 buiten (met inloopstal), dus kunnen ook altijd aan het hooi.
Voor het veulen van onze friese merrie is geboren stond zij eigenlijk heel vaak aan het hooi, en graasde niet erg veel. Nu met het veulen kijkt geen van de paarden nog om naar het hooi.
Ik denk niet dat het kwaad kan van ze 24/24 hooi aan te bieden, maar weet niet wat het "minimum" is.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:56

Normaal gesproken krijgen ze nu niet meer bijgevoerd bij ons, maar nu nog wel wat. Eind van de middag doen we nog een kruiwagen vol hooi (geen idee hoeveel kg) verdeeld over twee slowfeeders. De ene keer is het de volgende dag op, de andere keer hadden ze meer zin in gras en ligt het er nog steeds. Ik denk dat het met dit koude weer slim is om toch wat aan te bieden, ze zullen zelf wel kijken of ze het nodig vinden :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:57

Sjors schreef:
Jes schreef:

Eh , krijgen ze dan een soort scheurbuik ( :') ) door alleen gras te eten ?

Er bestaat een risico op Mycotoxine:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mycotoxine

Dit veroorzaakt bij het paard koliekachtige verschijnselen en het wordt er van verdacht Grass Sickness te veroorzaken.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:05

Hier staan ze normaal vanaf eind maart zonder hooi op de wei maar nu voer ik gewoon nog volop hooi. Ik ben al 3x hooi gaan bijhalen, terwijl ik normaal gewoon een heel winterseizoen rond kom met 1x hooi te halen in de zomer.
Het gras groeit niet, de regen zorgt voor kou, ... dus zolang het herfst blijft krijgen ze van mij ook hun hooi bijgevoerd :)

Ik zou toch nog bijvoeren als ze het goed blijven opeten, hier laten ze het gewoon links liggen als ze het niet nodig hebben.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 21:10

Jes schreef:
Er bestaat een risico op Mycotoxine:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mycotoxine

Dit veroorzaakt bij het paard koliekachtige verschijnselen en het wordt er van verdacht Grass Sickness te veroorzaken.

Oei , best gevaarlijk ook nog dus ...
Wel interessant om te lezen :j

Ine23 schreef:
Hier staan ze normaal vanaf eind maart zonder hooi op de wei maar nu voer ik gewoon nog volop hooi. Ik ben al 3x hooi gaan bijhalen, terwijl ik normaal gewoon een heel winterseizoen rond kom met 1x hooi te halen in de zomer.
Het gras groeit niet, de regen zorgt voor kou, ... dus zolang het herfst blijft krijgen ze van mij ook hun hooi bijgevoerd :)

Ik zou toch nog bijvoeren als ze het goed blijven opeten, hier laten ze het gewoon links liggen als ze het niet nodig hebben.

Zoo, dat is veel dan :=
Jammer dat ik het niet voor het zeggen heb. Anders had ik het wel gedaan :j

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:19

Die 3x was telkens niet zoveel hoor, ik blijf altijd maar hopen dat het de laatste keer is dat ik hooi moet bijhalen :P .

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:47

Ine23 schreef:
Die 3x was telkens niet zoveel hoor, ik blijf altijd maar hopen dat het de laatste keer is dat ik hooi moet bijhalen :P .

Hier nog 1 :') was al gestopt met hooi geven maar afgelopen week weer begonnen door de aanhoudende regen... Kan nog lang duren denk ik haal ze ook maar van het land af vandaag. Bij ons staat het gewoon bijna blank dus dan maar de paddock op met slowfeeders.. Wilde er eigenlijk niet aan maar dit schiet niet op zo..