nat seizoen, net trillende tinker op stal gezet..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liekensancho

nat seizoen, net trillende tinker op stal gezet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 00:36

Nog nooit in 11 jaar meegemaakt en mijn tink staat toch al 4 jaar dág en nácht zomer en winter ( alleen met extreem weer niet en bevroren bodem) buiten... nu samen met mijn BWP-er en net met laatste keer hooi geven stond mijn Tink te trillen... ik dacht het eerder deze avond al gezien te hebben met wortels geven getsie, hij stond gewoon te trillen in dit natte weer, de BWP-er stond er stoïcijns naast, geen gebibber, terwijl dat toen ik hem kocht een kouwkleum was ( maar lag eraan dat vorige eigenaren hem niet voldoende ruwvoer gaven)...
Ze hebben een schuilstal die ze volleeeedig links laten liggen en 'schuilbomen' dito... krijgen met zijn 2 bijna 2 baaltjes hooi per dag van 25-30 kilo, dus echt onbeperkt hooi dus heel vreemd dat ik hem zo zag trillen, zijn borst en zijn flanken. Ik heb accuut de stallen opgestrooid, schoon water en het pak hooi voor de nacht in de stallen gelegd. De tinker heb ik even een zweetdeken opgedaan om de ergste nattigheid op te vangen, die haal ik er zo af, moest zelf even opdrogen en stond zelf te trillen van de schrik hihi hoewel ik enorme horror dingen heb meegemaakt met paarden hahaha maar we zitten midden in verhuizing en zag al een paard zwaar met longontsteking/ koorts in vmijn hoofd voorbij flitsen...

Nogmaals, in weer en wind heeft hij altijd buiten gestaan.. nu maak ik mij verder even geen zorgen ( stiekem wel anders typ ik niet zo'n verhaal ;-) ) maar vind het gewoon zeer vreemd. Hij is gewoon zichzelf, levendig, eet als een kanon en staat gewoon ( niet bibberend) net zijn hooi te eten.

Ik krijg een crisis van dit seizoen... ze hebben alletwee een lekkere regendeken maar doe ik die op staat ( vooral de tinker) enorm eronder te zweten en niet zo'n beetje... ... tinker heeft vreselijk zomereczeem, de vliegenpakken kan ik niet aantrekken want met die natte lappen op zijn lijf is hij 3 jaar geleden eens licht verkouden van geworden, beetje snotteren.. dus is ook helemaal geen optie, ik snap niet hoe anderen dit doen met eczeempaarden. het is hier 2 dagen met bakken uit de lucht gekomen, 1 dag droog en vandaag weer regen... er staan meer paarden dag en nacht buiten ( zonder schuilstal zelfs..) hoe zijn deze paarden eraan toe nu dan?

Ik hou niet van opstallen, ik heb dus wel 2 stallen voor ze, ook lekker ruim ( 3 x 4,5 meter)maar lekker buiten is voor mij, net als veel andere paardenliefhebbers/ houders gewoon ultiem paardenhouden. Omdat we dadelijk qua weide oppervlakte moeten inleveren bij het nieuwe huis zullen ze gewoon 's nachts op stal gaan maar ook gewoon lekker heel de dag buiten ( 23.00 naar binnen, 10.00 naar buiten) en 's winters in een paddock, inloopstal is geen optie helaas maar bij nieuwe huis worden de stallen 3,5 x 6, ik wil ze apart eten kunnen geven.. de BWP-er heeft last van wat voernijd op stal, buiten moet hij persé van de tinker meeeten, ze drinken ook samen uit de drinkwaterbak buiten :+ , apart stelletje wel ;-).

Nou ja, ze staan in ieder geval in een heerlijk dik pak stro op te drogen, hopelijk loopt het los...pfffft, blij dat ik de paardjes aan huis heb en ze in de gaten kan houden en hem zag bibberen, zijn benen waren niet aan het bibberen dus hij stond dus niet helemaal te klapperen... ik heb hem nog niet gewassen na de winter omdat ik het weer niet vertrouwde ( gelukkig maar ) dus zijn vetlaag is er nog...
Zijn er nog meer buitenpaarden met de bibberitus nu die naar binnen zijn gezet? Of toch met regendeken op of uit voorzorg gewoon maar op stal? Het is geen 24/7 buitenweer zo meer... getsie, waarom gaat zo'n paard dan ook niet in een schuilstal staan he??? :+

hoe doen jullie het nu met jullie 'buitenpaarden', dus mensen zonder inloopstal?

Omdat we de stallen nog moeten bouwen bij de nieuwe woning was ook weer de bedoeling om de paarden 24/7 buiten te laten eerste 2 weken.. totdat de 2 stallen in de schuur af zijn... hopelijk dan met wat beter weer anders zit ik met hetzelfde probleem... om ze op een manege te zetten zie ik niet zitten.... niet om financiële plaatje maar omdat ik ze zo graag zoveel mogelijk lekker buiten heb.

Celine_Famke

Re: nat seizoen, net trillende tinker op stal gezet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 00:53

Mijn Friese merrie staat ook 24/7 buiten. Merk alleen soms ontstoken ogen door de wind en de regen. Mijn paard is ook een eczemer. Als het droog weer is en ik zeker weet dat het droog blijft, heeft ze alleen haar eczeemdeken om. Als het gaat regenen doe ik haar regendeken er overheen. Beide zijn hele dunne dekens. Ze zweet niet eronder, dus het is zo een prima oplossing voor mij.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 00:56

Ik heb in principe 2 opties voor mijn buitenpony's. Of dikkere dekens op, en dan ga je echt naar 200 of 300 grams omdat ze na een hele dag buiten staan gewoon hoe dan ook koud worden. Of ik zet ze een nacht op stal zodat ze op kunnen drogen en droog kunnen staan en liggen. Heb er eentje met nog wat winterhaar erop, die heeft het deze winter nog geen een keer koud gehad, met -10 en sneeuw stond ie als een gek te stuiteren maar ook regen en wind deden hem niets. Mijn geschoren pony's die nu een beetje zomervacht hebben staan wel te trillen als een rietje en dat is mét de licht gevoerde regendekens op. Heb er dus voor gekozen ze binnen te zetten. Soms is het zo koud of guur dat je het zelfs met onbeperkt ruwvoer niet redt. Ik heb helaas geen schuilstal maar betwijfel het of ze er gebruik van zouden maken, koppige pony's ;) Morgenochtend mogen ze weer lekker naar buiten en kunnen ze er weer een paar dagen tegenaan hopelijk!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 01:04

ja, ik denk dat ik gewoon principe 'overdag buiten - 's nachts binnen' maar aanhoudt.
Ook met -20 waren mijn paarden stikgelukkig buiten in de sneeuw, waren enorm gek aan het doen, paarden leven pas een beetje met -5 :-) en kunnen enorm goed tegen kou. Maar koude en nattigheid nu is dus funest, ook voor paarden die normaal dus nergens last van hebben... maar geen enkele jaren in herfst ofzo meegemaakt dit...

@Shadyceline, ja dat was ook eerst mijn insteek, regendeken over eczeemdeken maar hij staat dan drijfnat onder zijn deken(s)... zelfs de warmbloed. Misschien was het nu koud genoeg om regendeken op te doen maar als ze zo onder het zand zitten en al nat zijn van rollen is het ook weer moeilijk om dekens erop te leggen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 06:19

Zelf heb ik de paarden ook het liefste buiten, maar met die nattigheid zoals nu staan ze in de nacht weer gewoon binnen. wel zo'n prettig idee dat zij lekker droog kunnen liggen. In de ochtend om ca half 6 hebben zij vanmorgen buiten weer voer gehad, en zijn de stallen nu weer schoon.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 07:34

Van mijn 4 paarden staan er nu ook 2 te rillen van de kou, echt heel sneu. De ene is 25 en heeft nog nooit een deken op gehad, maar ik denk dat ik er vandaag toch maar 1 ga halen voor haar. De andere is een kwpn'er waarbij ik het wel verwacht had. Ik heb alleen een grote schuilstal en daar maken ze nu meer gebruik van er ligt veel meer mest in dan anders. Het is ook echt niet leuk meer dit weer :-(.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 07:44

Zijn er bij deze koude nattigheid wel exceem mugjes? Kun je dan niet alleen een regendeken opdoen en de boettdeken weglaten?

Bij teveel nattigheid gaat er een deken op, en eventueel een paar uur naar binnen om op te drogen. Daarom wil ik er altijd een box naast hebben. Onze tinker kan veel hebben maar bij langdurige koude regen gaat zijn regendeken eroverheen. Zijn longen en gezondheid zijn niet de beste en ik voorkom graag ellende. Vorig jaar om deze tijd is hij met dit weer goed ziek geweest.een combinatie van koude nattigheid zonder deken en iets verkeerd binnen krijgen resulteerde in een heel erg benauwd paard, kliniekopname en een megarekening. Sinds die tijd bij twijfel deken op, dan maar wat te warm hebben. Al doet een goed ademende deken wel wonderen.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 07:48

Het is echt om te huilen in dit land met dit rotklimaat. Na die lange winter vallen we gewoon weer in de herfst! Ik heb mijn paarden ook 24/7 buiten staan, en heb een oudere kwpn er waarvan ik verwacht dat hij het ook koud heeft. Niets aan de hand vanmorgen, maar toch het hooi maar in de inloopstal gelegd, kunnen ze lekker binnen eten. Deken lijkt me voorlopig niet nodig, ze staan wel wat vaker in de inloopstal, maar volgens mij vooral om van de knutten af te komen, die rotmugjes zijn er dus wel degelijk met dit weer.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:47

Tip: bucas sunshower op doen, is superdun en goed ademend dus ze krijgen het niet snel warm, maar is ook goed waterdicht dus ze worden niet nat en koud. Zo doe ik het met weer als dit.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:50

MIjn paard staat alleen overdag buiten, zonder deken en alleen bij echt noodweer binnen :) Zij heeft nergens last van eigenlijk..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:51

ik heb ze hier van de week ook al 2 x binnengehaald klapperend op de benen... alles staat nu dus weer buiten met regendeken... :roll:

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:52

Ik had ze van de week hier ook bibberend. Voor het eerst in de 14 jaar dat ik ze heb. Ik snap er helemaal niets van. Hier dus ook even een zweetdeken op gehad en daarna een regendeken. Ik ben blij als die zomer nu eindelijk komt.

SophieDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:01

Heb deze week ook al twee bibberende paarden gehad :( één ervan heeft exceem, ik heb maar een regendeken opgelegd. Gaat het regendeken makkelijk over een exceemdeken? Volgens mij moet dat best vervelend zitten :D. Hopelijk wordt het snel droger weer..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:02

Hier hetzelfde gehad met mijn merrie (kruising tinker). Ze had bij de vorige eigenaar altijd 24/7 buiten gestaan. Omdat ze bij ons op stal toen de enigste was die buiten zou blijven hebben we haar toen toch voor de nacht op stal gezet. Dit ging overigens prima, was toen ook wel erg koud met die -22. Heeft ook altijd gewoon zonder deken gelopen.
Daarna gewoon weer 24/7 naar buiten, zo ook de hele zomer. In het najaar had ze 2x koliek gehad.
Een paar weken daarna ook de natte periode. Ze was totaal niet happy buiten, dus voor de nacht weer op stal gezet.
Hier knapte ze wel van op, maar stopte nog steeds met eten als ze buiten in de regen stond. Ging pas weer eten als het droog was.....
Toen maar een regendeken opgedaan, en hier knapte ze echt van op. Ze werd weer blij en regen deed haar niets meer....

En het was niet zo dat haar vacht niet werkte, want op de huid was ze gewoon droog...

Nu hebben wij hier niet zo heel erg veel regen gehad de laatste week (tenminste niet zoveel als andere delen van Nederland)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:02

ik snap het wel hoor, ik heb ook al de hele week een jas aan en een trui aan .. die paarden zitten allemaal in de zomer vacht, tenminste hier. het is gewoon abnormaal koud .. oh ja!! en nu gaat de zon schijnen >;) dekens weer af... :')

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:04

Ik heb IJslanders, daar zou je ook van denken dat die het noooooit koud hebben/krijgen, maar vooral 1 van de ijslanders is een echte koukleum. Met dit weer gaat hij met samengeknepen billetjes en opgetrokken rug in de regen staan. Het is hier nu even droog tot begin van de avond, dan ga ik ze een regendeken opdoen want de voorspellingen voor vanavond/vannacht zijn niet best.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:04

Ik heb ze ook buiten staan. Ondanks onbeperkt hooi en muesli komen ze toch schraal uit de winter. Tot deze winter 's nachts de stal open, maar mijn merrie eet de hele stal leeg. Zelfs het vieze stro :( Daarna vlas geprobeerd, maar daar gaat ze ook van eten......weet niet wat ik kan doen. Met dit natte weer zou ik haar t liefste 's nachts weer op stal zetten, maar ik ben bang voor koliek...

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:10

Mugjes zijn er met dit weer zeker, mijn shet schuurt lekker door en de fjord op de manege ook.
Mijn ponys staan standaard 24/7 buiten en moet zeggen dat er weinig last van hebben.
Alleen mijn shetlander die is paar weken terug geschoren en die had niet genoeg aan zijn regendekentje en loopt inmiddels weer een paar dagen met 200 gram omdat hij extreem bibberde, voor de rest vált het nog mee maar ik hou het wel in de gaten om evt te wisselen naar wei met schuilstal of stal voor degenen die aangeven last te hebben.
Op de manege is het overdag buiten en snachts binnen en met binnen halen had ik van de week (gisteren viel wel mee) ook 2 dagen dat ik echt bij heel veel zweetdekens opgooide wegens trillen en hoesten.

@Niek_aaron, goede zachte rubberen matten een optie?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:13

@Niek_aaron,
Rubbermatten misschien een idee...
Bedenk me nu trouwens opeens, een tijd terug hadden we koolzaadstro op stal. Niet gehakseld maar gewoon lange stukken zeg maar....Er was op stal geen paard die dat op at.....Is vrij hard. Neemt trouwens wel goed vocht op

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:48

Ik doe met deze regen een regendeken over de exceemdeken heen. Er zijn wel vliegjes, als het even een beetje windstil is zie je ze gelijk. Met een goed ademende regendeken zweten ze er doorgaans niet onder. Ik heb er nog nooit last van gehad tenminste. Het is veel te koud voor de tijd van het jaar en met de hele dag regen en wind dan krijgen paarden het toch koud. Ze hebben geen winterhaar meer dus even een nachtje op stal kan dan echt geen kwaad.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:49

Ook hier trillende paarden, dit weer is echt deprimerend! De paarden kunnen zich gewoon niet aanpassen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:04

Die van mij is deze winter geschoren geweest en zit nu dus in een wintervacht :+

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:49

Mijn friese merrie stond vorige week ook te rillen en te shaken toen ik ze op stal zette omdat het maar bleef gieten. Van de winter 24/7 buiten gestaan met vorst, sneeuw en fikse kou en niets aan de hand. Dat natte weer heeft toch meer negatieve invloed op ze dan kou. Ze mogen hier dan ook even een paar uurtjes op stal om op te drogen en bij te komen als het zo hard heeft geregend de hele dag.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:57

Ik trof gister ook een bibberend paardje aan op stal, dus die heeft vannacht lekker binnen gestaan (was ze het niet mee eens, maar vooruit). Ik hou helemaal niet van dekens, maar ga vandaag toch maar een regendekentje halen. Ze heeft van zichzelf een hele dunne vacht -als je er met een scheerapparaat overheen gaat zou er niks afkomen-, dus ik zit te denken aan een regendeken met 50 gr. vulling. Zijn er bokkers die mij dit aan of af kunnen raden?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:59

Bibberen wil niet altijd zeggen dat ze het koud hebben ze bibberen ook om warm te blijven.Shet hier bibberde ook maar voelde warm aan.