Wanneer hooien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalBerguil

Wanneer hooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 12:57

Er zijn al veel topics over hooi en land maar het leek me wel leuk om een topic te hebben over wanneer men gaat hooien.

Wij hopen over drie tot vier week voor de eerste keer te kunnen hooien, hopen dat het weer mee zit.
Ons hooi voorraad is helaas al enige weken op dus alle silo balen zijn welkom!!

Lynn_Nikita

Re: Wanneer hooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 20:26

hier groeit het allemaal amper, de in september ingezaaide wei die ik 5 jaar geleden ook rond juli kon hooien is nu nog geen 10 cm hoog

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 20:28

Vorig jaar hadden we 2 juni al de eerst keer het hooi binnen.... maar daar ziet het er nu nog niet naar uit :( Gelukkig hebben we nog genoeg liggen, maar ik ben ook wel heel benieuwd wanneer we voor de eerste keer gaan hooien, het gras staat er al mooi op!

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 22:07

Ja bij ons is het ook al mooi hoog en staat er goed bij :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 08:38

Hier kunnen de paarden nog niet op het land, dus aan hooien wordt niet nog niet eens gedacht.
Toen ik van de week in ZH zak ik dat het gras daar al behoorlijk lang was.
Wij zijn blij met de buien van afgelopen week en met deze temperaturen kan het hard gaan.

Let wel als je gemaaid hebt dat je nog een week of 6 (lieftst 8) moet wachten voor je het hooi kan voeren.

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 10:53

Jammer genoeg moet je een paar week wachten om het te voeren, bemesten jullie je land ook elk jaar of om het jaar? Wij doen het om het jaar dan gaat er wat Gulle overheen, injecteren doen ze hier in DEU niet dus dat ruikt altijd heerlijk (ahum)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:51

Vorig jaar hebben we met de pinkster de eerste snee binnen gehaald, dat was eind mei. Dat gaan we zit jaar niet redden. Het gras borreld de grond uit nu maar maaien wachten we nog maar ff mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:53

Waarschijnlijk volgende week maaien, alleen weer ziet er nog niet zo goed uit.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:20

hier heb ik een groot deel eerst af laten eten omdat er nog oud gras van vorig najaar op stond. nu is dat nog veel te kort om te maaien en ook het andere gras is nog niet zo hoog. het is lang koud geweest, we hebben pas april mest laten injecteren en het is lang droog geweest. Hopen dat het nu goed gaat groeien zodat we ergens tussen half en eind juni kunnen hooien. daarna wordt ons land tijdelijk doorsneden door een werkverkeer pad dus kunnen dan alleen de achterste helft nog maar maaien voor een tweede snee...

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 12:52

En het gras is er gister afgehaald :)

DakotahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:54

Bij ons vanmorgen..
Wordt niet zo'n megaopbrengst als vorig jaar, maar toen waren we een maand later..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:58

Hier is als ik me niet vergis een week of 6 geleden gehooid. Ik ga zo kijken, volgensmij is vandaag nog een deel gehooid, maar dit weet ik niet zeker.

Hoe kan dat groeien zo erg verschillen? Als ik kijk naar 'ons' gras en het gras op de stalling ernaast (weilanden sluiten aan elkaar aan), wat een verschil. Is beide gemest, ene kant is een centimetertje of 10, andere kant toch makkelijk 40 cm, op sommige stukken nog hoger.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:01

Bij ons ook gisteren. Een deel (4,5 ha) hebben we vorige week gemaaid en maandag in grote balen geperst. Het andere deel (2,5ha) was vorige week nog niet lang genoeg maar is de afgelopen week hard gegroeid en gaat in kleine baaltjes.

DakotahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:02

xSlvna schreef:
Hier is als ik me niet vergis een week of 6 geleden gehooid. Ik ga zo kijken, volgensmij is vandaag nog een deel gehooid, maar dit weet ik niet zeker.

Hoe kan dat groeien zo erg verschillen? Als ik kijk naar 'ons' gras en het gras op de stalling ernaast (weilanden sluiten aan elkaar aan), wat een verschil. Is beide gemest, ene kant is een centimetertje of 10, andere kant toch makkelijk 40 cm, op sommige stukken nog hoger.

Staan er bomen omheen misschien, dat scheelt ook vaak behoorlijk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:09

Bij het lage gras staan inderdaad bomen, maar zelfs ver van de bomen is het niet hoog, als je dat bedoeld (ivm water)

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 14:22

Heeft ook met onderhoud te maken, voeding, bemesten, slepen en zonlicht idd. Bij ons 1.5 hectare gemaaid, een stuk waar de paarden normaal op lopen is ook meegenomen. Ben benieuwd hoeveel er af komen, zelf schat ik tussen de 19 en 21 silo balen. Hopen dat we dit jaar nog wel een tweede snit kunnen doen maar dat is afwachten met het gekke weer van tegenwoordig.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:05

Bij ons is er twee dagen geleden gehooid, het ligt nu te drogen.
Over het algemeen vrij lang gras dus zal een mooie opbrengst zijn!

Edit: dat is alleen een deel van alles, de andere helft wordt pas aan begonnen als het nu gemaaide deel in balen is gepakt

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:07

Wij hebben afgelopen maandag gemaaid, zaterdag komen ze persen... hopenlijk is het dan droog genoeg, want het is toch vreemd weer en het droogt niet echt lekker (we schudden 2x per dag) het was natuurlijk ook supernat en erg lang.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:13

wij hebben zaterdag gemaaid en vermoedelijk wordt dat vrijdag of zaterdag gepersd. Zal van het weer afhangen. Als het blijft zoals vandaag veel zon en wind zal het vermoedelijk vrijdag zijn. Is het alleen niet zo lang geworden als vorig jaar. Daarna wordt het stuk weer bemest (dus hopelijk snel weer eens een dag regen) en dan kan het weer lekker groeien.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:16

Hier maandag gemaaid en morgen of vrijdag wordt het silobalen.

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 16:09

@Delaja waarom niet in 1 keer?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:19

Dat is teveel werk voor de boer. Hij laat het hooien en inpakken aan anderen over maar hij is al de halve dag bezig met alles keren en moet daarnaast ook de rest van de dagelijkse dingen op stal nog doen.
Het gaat hier om enorme weides waarvan één snede zo'n 20 paarden voor een jaar kan voeden.

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 16:30

Das te begrijpen alleen ook wel weer risico ivm het weer. Hier trouwens net zo, wij laten het doen en de boer die het voor ons doet zit de hele dag op de trekker. In de drukke tijden heeft hij wel twee extra mensen aan het werk en is tot erg laat druk aan het rijden.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:48

Aan de ene kant risico, aan de andere kant verdeel je het risico nu juist. Als er nu ineens veel regen komt hebben we in ieder geval de andere helft waar we het nog een keer kunnen proberen :Y)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:58

Hier groeit het nog niet super hard. Het is lang nat geweest en begint nu pas te groeien. Ik hoop over 4 weken te maaien zodat ik daarna de ponies kan omweiden. Dan hopen dat het begraasde stuk nog opkomt zodat ik dat ook nog kan maaien.