Hengsten toestaan op pensionstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hahaatje

Hengsten toestaan op pensionstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 22:11

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die op een pensionstal staan waar ook hengsten worden toegelaten. Liefst ervaringen uit eerste hand.
Het is niet de bedoeling om een discussie te starten of het wel of niet verstandig is hengsten toe te staan op een stal waar ook merries rondlopen, ik wil gewoon graag jullie reacties horen.

Op veel pensionstallen worden hengsten niet toegelaten omdat het gevaarlijk zou zijn, hengsten zijn onberekenbaar, zouden tijdens het rijden wel eens bovenop een merrie kunnen springen, komen over de staldeur heen als er een merrie voorbij loopt... Maar wat nou als het keurig opgevoede hengsten zijn, die niet dekken en die hun hormonen prima onder controle hebben, moet je dan als stalhouder nog steeds zeggen dat hengsten niet welkom zijn?

Ik hoor graag jullie (positieve dan wel negatieve) reacties!

Anoniem

Re: Hengsten toestaan op pensionstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:14

Geen pensionstal maar wel weides waar mijn paarden 24/7 buiten lopen. Inclusief hengstige merrie's en een hengst met hormonen te veel. Ze kunnen elkaar zien, horen, ruiken. Hengst staat achter 3 draadjes op 20 meter van elkaar en gaat perfect. Hengst kan zelfs op 2 meter van de merrie's lopen, zolang hij maar gras heeft en wat te doen.

In het begin is het wat roepen, piepen en steigeren maar als ze aan elkaars aanwezigheid zijn gewend gaat alles super!

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:14

Ik sta met mij merrie op een pensionstal waar hengsten worden toegestaan.
De hengsten gaan bij ons zelfs lekker naar buiten.

Ik heb er echt geen problemen mee. Het zijn keurig opgevoede hengsten waar ik met mijn merrie gewoon bij in de bak kan rijden.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:16

Ik heb er best veel ellende van gezien. Maar dat waren hengsten van eigenaren die ze gewoon niet onder de duim hadden. Verder zit je nog met andere stalgenoten. Je hebt er altijd wel een helder licht bij zitten die haar hengstige merrie voor zo'n hengst parkeert.

Voor mij alleen een ja indien de staleigenaren, de stalgenoten en de eigenaar zelf professioneel genoeg zijn om ermee om te gaan.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:18

Ook op mijn pensionstal hengsten. Twee staan er nu lekker dag en nacht buiten op het land, maar dan wel aan de andere kant van de stal. Verder komen hengsten alleen in de paddocks.

Ik zou wel goed van tevoren bespreken hoe er met je hengst om gegaan gaat worden en of jij je daar ook in kan vinden. Er zijn immers genoeg hengsten op pensionstallen die alleen aan de hand even buiten komen als de eigenaar er is. :n

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:19

Wij laten hengsten toe, ik heb geen problemen met hengsten, merk ik dat mensen hun paard niet in de hand hebben kan ik ze er altijd op wijzen en evt weg sturen. Hengsten mogen overdag niet op de wei, wel in de paddock

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:21

De hengst die ik rij heeft op een pensionstal gestaan. De omgang vraagt toch wat aanpassingen, maar het was goed te doen (inmiddels staat hij elders).
Punt vond ik dat 'de penny's' (sorry :o ) er - in hun onwetendheid - geen rekening mee houden, waardoor soms toch situaties ontstaan waarin je de ander er op moet wijzen dat ze er wél rekening mee moeten houden. Denk bijv. aan 2 poetsplaatsen naast elkaar. Hengst staat op 1 vast, andere paard wordt losgelaten terwijl er even iets uit een poetskist wordt gepakt. Dus buurman / buurvrouw staat nieuwsgierig over het schot te loeren naar de hengst. Dat geeft uiteraard een reactie bij hem, maar daar werd dan niet bij stilgestaan. Daarin moet je dus oppassen.
Ook het uit de wei laten halen door een meisje van 14 vind ik niet echt veilig.
Hengsten horen in ervaren paardenhanden thuis. Maar dat is mijn mening :o

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 22:24

Het gaat om 2 Friese hengsten, de heren zijn al op leeftijd, eigenaars komen op mij over als zeer bekwaam en de paarden schijnen nu ook gewoon tussen de merries in de les te lopen. De eigenaars staan in voor de veiligheid van de overige ruiters en paarden. We twijfelen alleen vanwege de (overigens volgens mij ongeschreven) regel dat hengsten niet zijn toegestaan op stal.

edit: er staan bij ons op stal op dit moment overigens weinig merrie's. Ik rij zelf een merrie en dan staat er nog een merrie maar die is verkocht en verhuist over 2 weken naar haar nieuwe eigenaar. Verder dus alleen ruinen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:28

Jaren op een stal gestaan met meerdere hengsten. Pension maar ook hengsten in training.
En die trainings hengsten waar in het begin nog wel eens onopgevoed.
Maar nooit problemen mee gehad.
Er waren duidelijke regels dat je een hengst niet uitlokt door vlakbij hem langs te lopen. Passeren in de gang deden we daar nooit.
Met rijden van jonge hengsten werd er in eerste instantie voor gekozen om met ruinen te oefenen.
Dan waren er dus momenten dat je merrie niet in de binnenbak mocht.
Maar dat zijn maar korte momenten die jonge paarden worden tenslotte niet een uur gereden.
Overigens ben ik het wel eens met apochewinta want hengsten zijn pas gevaarlijk als er mensen mee lopen die niet weten wat de hengst hen verteld.
En dus te laat zijn met reageren

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:32

Ik heb op verschillende pensionstallingen gestaan, van de nieuwe heuvel in lunteren, waar ze ook met de verschillende dekhengsten gewoon tussen de merries reden en al, plus al het beleerspul wat ze daar hadden. heb daar met mijn hengst nooit problemen gehad, behalve wel eens dat iemand die zijn eigen merrie niet meer voorwaarts kreeg.... :-)

En ook daarna op verschillende stallen gestaan, ook met weidegang, een dochter vanaf 3 die hem gewoon kon poetsen en op hem reed, niets geen problemen.

En dat was dan een "gevaarlijke" volbloed arabische hengst....

Die in zijn jeugd als schouwhengst is gebruikt en al.

Wel was het altijd lastiger een plekje te vinden met ook weidegang voor een hengst, maar met wat zoeken lukte dat ook wel. Ik denk dat zo'n 20 % van de stallen geen problemen heeft met hengsten.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:32

Geen problemen mee op de pensionstal staan zowel pony als paarden hengsten en geen problemen ermee zolang ze goed zijn opgevoed. Ik heb dan een ruin maar merries rijden er gerust tussen door in de bak.
Paard staat ook gewoon op het land en op het land er naast staan ook merries geen probleem en merrie en hengst naast elkaar in de paddock. Die hengst is super opgevoed gelukkig. De pony weet sinds kort wat die kan dus gaat alleen in de paddock als het rustig is

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:37

De vraag is wil je een dier het aandoen om als hengst door het leven te gaan op een pensionstal. Nu zie ik dat het om oudere hengsten gaat, vaak als je die nog castreert verandert er weinig tot niets aan het gedrag. Ik heb 3 volwassen hengsten en een ruin staan. Allemaal op een apart weiland met eromheen geen andere paarden. Dit gaat super, er is een duidelijke rangorde en het is gewoon een hechte bachelorgroep. Een van de hengsten heeft wel gedekt en de ruin is ook pas gecastreerd met zn 3e jaar toen hij al gedekt had. Hij verandert hier echter niet door. Wat ik weet van toen we nog hengsten op de pensionstal hadden is dat ik erg veel medelijden met de dieren had. Ze kwamen wel gewoon een aantal uur per dag op de paddock maar niet op het gras omdat er geen geschikte omheining voor de dieren aanwezig was en het risico gewoon erg groot was. Daarnaast zit je ook met de andere pensionklanten, niet iedereen houdt evenveel rekening met je. Ik kan mijn hengsten hengst laten omdat ze gewoon apart staan en in principe 24/7 buiten staan. (behalve als het regent want dan willen de mietjes naar binnen :P ) en daardoor kunnen ze een hoop energie en frustratie kwijt. Mijn mening is dan ook, bedenk of je het de dieren aan wil doen. Niet elk dier kan goed met zn hormonen omgaan. Mocht je ze hengst besluiten te houden dan zou ik sowieso willen dat de dieren en buiten en op het land komen. Anders vind ik het niet eerlijk om ze hengst te laten.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 22:39

Nou, gelukkig tot dusver voornamelijk positieve ervaringen! Zoals gezegd zijn de eigenaren uiterst bekwaam. We zijn zelfs uitgenodigd om langs te komen op de huidige stal zodat we met eigen ogen kunnen zien hoe braaf de mannen zijn. We moeten alleen nog een aantal stalleden zien te overtuigen dat een hengst niet perse meer problemen kan geven dan bijvoorbeeld een valse merrie ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:40

Overigens heb ik wel van de hengsten op stal geleerd (AV hengsten) dat hengsten zeker geen poedersuiker zijn maar juist de meeste geweldige paarden die je kunt hebben. Vandaar dat ik nu ook hengsten heb ;)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:42

Bij ons op stal staat ook een oudere hengst. Er zit meestal wel een rek voor zijn stal, omdat hij anders soms wat agressief naar buiten gaan dreigen. Toch gaat het wel gewoon goed. Hij staat zelfs naast een ruin en de eigenaresse rijdt gewoon met hem over de weg.

In de zomer gaat hij wel ergens anders de wei op, omdat dat moeilijk is om te doen bij ons. Hij zou dan naast de merries moeten staan met maar één hek ertussen.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 22:48

ik merk gewoon dat bij ons op stal de negatieve reacties komen vanuit onwetendheid. Ook bij mijzelf hoor! Daarom vind ik het prettig om jullie verhalen te lezen zodat ik met goede argumenten kan komen waarom wij nu maar eens van die regel af moeten en deze mensen gewoon toe moeten laten op onze stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:50

Ook hier iemand met een hengst op een pensionstal/fokkerij. Merries genoeg in de buurt dus. Ik ben net naar deze pensionstal gekomen omdat ze juist zo eenvoudig doen over hengsten, ze hebben er zelf bakken ervaring mee (o.a. hengsten voor wedstrijden en goedgekeurde exemplaren, maar die staan elders). Mijn kerel wordt binnenkort geruind om gezondheidsredenen maar verder heb ik helemaal niet te klagen. Integendeel, al die extra prikkels zijn net een prima leerschool en omdat we best met een aantal hengsten eigenaars zijn op stal houdt iedereen er zonder problemen rekening mee. Wil je de bak voor jou alleen? Dan schrijf je naast je naam onder de dag van die week om hoe laat je wil rijden. Dan komt er niemand bij tenzij je uitdrukkelijk je toestemming geeft. Maakt het niet zo uit? Dan vul je niks in en dan is er kans dat je met meerdere tegelijk in de bak aan het werk gaat.
Het is standaard om eerst te vragen of het niet stoort dat je erbij komt als iemand al bezig is die niet op het bord stond. Geeft nooit problemen.

Hengsten gaan hier overdag in een ruime paddock. De weilanden worden aangepast, er zijn plannen klaar om tegen halfweg de zomer een groot stuk land om te toveren tot exclusieve hengstenweide waar ze dus alleen of met een ruin als maatje in kunnen. Omheining zal bestaan uit 2m hoog in 2 lagen hout op 50cm van elkaar en daarbij ook nog een keer stroomdraad met netstroom. Ook wel omdat ze vlakbij de autostrade staan en niemand wil daar een hengst aantreffen...

Voerschema, stalbeleid, paddock, stalbaas past alles aan naargelang de hengst. Als ze het maar goed hebben en zich gedragen zoals het hoort is elke hengst er meer dan welkom. Geef je op voorhand aan dat niet alles even vlotjes verloopt en dat je graag hulp wil bij het (her)opvoeden, dan doen ze dat ook. Kom je echter aandraven met "het is een lammetje", hengstlief breekt er dagelijks de boel af, vormt een gevaar en jij doet er niks aan en wilt het niet inzien, dan mag je even snel weer je biezen pakken.

Dus ja, voor mij is dat prima te regelen als je er moeite voor doet en er voor open staat. Je kan ook een proeftijd inlassen en eerst even aankijken. Daarna kan je alsnog om de tafel gaan zitten of ze wegsturen.

Ohja, mijn kerel staat op stal met aan de ene kant een ruin en de andere kant 2 merries naast elkaar, ook een merrie als overbuur. Kom ik van de buitenbak naar zijn stal toe, dan moet ik langs een fokmerrie die met d'r hoofd naar buiten kan. Geen problemen mee, dus 't is maar net hoe je het aanpakt.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 22:56

wij hebben op stal sowieso een proeftijd van 3 maanden die met opgaaf van reden met nog 3 maanden verlengd mag worden, dus gaat het, om wat voor reden dan ook, niet dan moeten ze inderdaad weer op zoek naar een andere stalling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:01

Dan zie ik geen reden waarom je het niet zou proberen. Het kan tegenvallen, het kan evengoed heel erg goed gaan en voor iedereen leerzaam zijn, ook voor je andere klanten. Als argument heb je nu ook dat ze ervan kunnen leren en ervaring opdoen door bijvoorbeeld ermee samen te rijden in de bak. Zitten er wedstrijdruiters tussen die nog weinig ervaring hebben, dan leren zij nu vast wel waarmee ze rekening moeten houden als ze op concours een hengst tegenkomen in de inrijbak. Zo kunnen alle eigenaars tips en tricks naar elkaar doorgeven.

Ik leer ook ontzettend veel van andere eigenaars met een hengst. Enige wat onze stalbaas wel doet, is castratie aanraden als je geen uitzonderlijk talent hebt en als je er niet mee wil fokken. Maar da's dan meer voor het welzijn van het paard dan een afkeer van hengsten. Zijn genoeg klanten die niet verder gaan dan onze buitenbak, wiens hengst geen fokpotentieel heeft en die ook geen ambitie hebben tot wedstrijd maar die 'm toch zijn ballen laten behouden. Hun keuze, dat respecteren we en zolang er geen problemen zijn is het ook goed zo.

Kim1987kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:03

Weliswaar geen pension stal maar gewoon thuis, mijn hengst staat naast m'n merries, zowel in stal als in de wei. Op stal staat hij tussen 2 dames in. Wel met tralies ertussen, en buiten met een hek van 1,30 m. Zonder stroom. Staat ook met merries op trailer, gaat tegelijk los met merries als ze naar de wei gaan ( hij gaat dus automatisch de wei ernaast in). Meestal gaan ze om de beurt, maar tegelijk is ook echt geen probleem. Deze man geeft geen enkel probleem. " vreemde" merries roepen wel reactie op. Daar blijf ik een beetje bij uit de buurt ( persoonlijke ruimte respecteren dan is er niets aan t handje) hengst heeft wel geen dek ervaring, maar is dus heel erg makkelijk.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 23:18

@Kim1987kim: ik zie dat jij ook een Friese hengst hebt. Ik heb sowieso het idee dat Friese hengsten van nature toch redelijk koel in de kop zijn en zich niet zo snel het hoofd op hol laten brengen, maar dat kan natuurlijk ook maar een idee zijn... ik heb er zelf wel een goed gevoel bij, nu alleen nog wat stalleden zien te overtuigen :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:29

Hengsten welkom, kunnen bij ons zowel in de paddock als op het land.

Het geslacht zegt niks, het is hoe men er mee om gaat wat telt... In die zin kun je net zoveel last hebben van een dominante merrie of ruin :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:48

hengsten op een pensionstal hoeven geen enkel probleem te geven, soms zul je idd wel wat extra aan de omheining moeten doen , maar als die goed is zodat een ondeugende ruin er achter blijft, zal een netjes opgevoede hengst er ook wel achter blijven.
je moet alleen wel ruimte genoeg hebben , soms is wat meer ruimte tussen verschillende hengsten nodig, soms is wat meer ruimte tussen een hengst en een hengstige merrie nodig..
maar ik ben op aardig wat stallen geweest waar ook gewoon hengsten staan en het simpele feit wil, een hengst is uiteindelijk ook gewoon een paard en een hengst hoeft echt geen slaaf van zijn hormonen te zijn.
:n
hoewel ik wel zou kijken hoe je het zo in het vat kunt gieten dat de hengsten ook daadwerkelijk de bewegingsvrijheid krijgen die ze nodig hebben en niet hele dagen in een box met een uurtje paddock staan te verpieteren,

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:52

Bij ons op worden ze gewoon toegelaten ik kom er nu 5 jaar en er hebben er al zat gestaan eigenaar zelf heeft ook dekhengsten. De hengsten gaan ook gewoon de wei op maar dan tussen dubbele draden en het is nog nooit fout gegaan. Met rijden is het voor mij lastig zodra het laat horen dat het er is want mijn gaat graag de strijd aan met hengsten maar als die paarden niet eens hinniken of wat dan ook dan reageert die van mij er totaal niet op. En anders is het een kwestie van rekening houden en even wachten met rijden.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:08

Ik heb mijn hengst ook op pension, gaat prima, hij staat buiten met de ruinen en is gewoon goed opgevoed. Staat in de box naast een merrie.