Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
0nynke schreef:Ik heb gelukkig een redelijk schoon paard. Maar misschien komt dat ook door hoe ik de stal doe.
Ik heb namelijk een stukje waar ik geen stro doe, daar poept en plast ze ook altijd (/meestal).
Ze loopt soms wel een beetje stro naar die 'poepplek' maar dat valt wel mee. Verder loopt ze ook nauwelijks door haar eigen poep (heeel soms wel). En ze ligt er dus ook (eigenlijk) nooit in, omdat ze (bijna) altijd op die 'poepplek' poept.
Verder haal ik elke dag de drolletjes eruit en dan staat ze buiten.
Wanneer nodig doe ik er nieuwe stro bij en dat meng ik dan met het oudere stro (zodat dat oude stro niet weg hoeft want het wordt redelijk schoon).
Heel soms poept ze wel een beetje midden in de stal waardoor ze er ook soms in gaat liggen, maar dat komt dan meestal omdat ik dan een dag niet heb uitgemest.
Voor vragen mag je me altijd nog pb'en
Owja, mijn paard eet soms ook wel stro, ik heb gister een beetje azijn in mijn hand gedaan en ze ging meteen slikken, maar toen ze de azijn proefde had ze zoiets van 'iieewl dit is echt smerig'
ik heb het toen over het stro gedaan en ze heeft er ook niet echt van gegeten. Misschien help dat ook voor jou paard, maar ik zou haar wel eerst laten proeven uit de hand (miscchien vind de jouwe het juist wel lekker).
de azijn is gewoon bij de supermarkt te koop.
succes!
owja ik hoor graag hoe of het help bij jullie!
megamutsj schreef:Paarden kunnen wel vlas eten maar dat is zeker niet zo veel als stro. Mijn paard heeft jaren op vlas gestaan en eet dat niet. Ze eet overigens wel gewoon stro.
Er kunnen paarden zijn die vlas eten maar dat zijn dan maar een paar hapjes, ze eten zeker niet de hele stal leeg zoals veel paarden bij stro wel doen.
Ten tweede is het ook best slecht als een paard vlas zal eten. Vlas neemt overigens ook veel beter vocht op.
vuurneon schreef:Strokorrels is een optie?
MirandaFuego schreef:Elke dag helemaal leeg halen is niet de beste methode om de stal schoon te houden.
Het beste is om alle viezigheid eruit te halen en dan de eerste x heeeel veel stro erin te doen.
(minstens 2 balen)
Dan hou je de volgende dag schoon stro over en dat bewaar je, dat eten ze niet meer.
Je strooit dan na het uitmesten (alleen weer de viezigheid eruit halen) weer veel op zodat je steeds meer oud (maar wel schoon) stro over houdt en je al een heel bed hebt zonder bij gestrooid te hebben.
Je blijft natuurlijk wel wat bijstrooien maar dat is dan uiteindelijk minder en ze hebben minder om op te eten.
Ook veel ruwvoer geven helpt om de stal schoon te houden, paarden die weinig ruwvoer krijgen eten meer stro.
Gypsy schreef:De aller beste oplossing is om je paarden lekker naar buiten te gooien en geen stro meer te gebruiken. Je paarden geven zelf ook al aan dat het vooral leuk is om aan te knabbelen.![]()
Ik heb hier 2 witte paarden staan, en hoogstens een paar keer in het jaar is er eentje perongeluk in de mest gaan liggen.
JoJoPonylove schreef:Trouwens de mensen die zeggen meer hooi, ik heb wel hooinetten, maar als ik daar meer in zou doen, gaan ze misschien wel eerst dat op eten, maar als dat op is gaan ze alsog hun stro opeten, dus dat word denk ik niet zo'n succes.
Donja schreef:JoJoPonylove schreef:Trouwens de mensen die zeggen meer hooi, ik heb wel hooinetten, maar als ik daar meer in zou doen, gaan ze misschien wel eerst dat op eten, maar als dat op is gaan ze alsog hun stro opeten, dus dat word denk ik niet zo'n succes.
Hoeveel hooi geef je ze dan? en hoe lang staan de paarden buiten per dag?