stallingsprobleem, hoeveel betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

stallingsprobleem, hoeveel betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 12:52

afgelopen december ben ik verhuisd en mijn pony's moesten natuurlijk ook mee.
Ik heb 2 merrie's: fury,een D-pony welshXArabier van 18 jaar en energy een tinker van nu 4 jaar, maat grote E

ik heb een stal gevonden waar ik en mijn pony's zich thuis voelen.
Helaas zijn er toch wat irritatie punten.

in de winter stonden ze veel (naar mijn idee te veel) op stal. In de zomer zouden ze 24/7 de wei op gaan.
momenteel komen ze echter nog 's avonds naar binnen.
helaas heb ik het idee dat zodra het regent ze de paarden maar gewoon binnen laten, zonder het te melden. Natuurlijk begrijp ik dat ze de wei heel willen houden.
helaas krijgt mijn 18-jarige lichte last van stal benen nu ze zo veel binnen staat.

Behalve een aflsuitbare zadelkamer hebben we verder geen faciliteiten.
Geen paddocks, geen rijbak, geen wasplaats.
we kunnen een straat verder een rijbak huren voor €5,- per keer.
een rijbak aan "huis" mis ik toch wel behoorlijk

de staleigenaar wil nu dat ik voor mijn tinker €200 ga betalen (want ze eet toch wel veel) en voor mijn andere pony blijf ik gewoon €170 betalen. tot nu toe stonden ze beiden voor €170,- per pony.

Vanochtend kreeg ik een smsje waarin stond dat als ik mijn pony's netjes leer mee te lopen aan een halster dan krijg ik €10,- korting.
geen idee hoe ik dit moet gaan oefenen. ik kan zonder moeite met die 2 samen lopen en ook apart lopen ze netjes mee.
Ik kan er immers niets aan doen als het hun niet lukt?
de staleigenaren hebben niet veel ervaring met paarden.

sorry voor het lange verhaal, maar moest mn frustraties even kwijt.
Weet niet wat ik nu moet doen.
De prijsverhoging maar accepteren en wachten totdat we misschien aan het begin van de winter een rijbakje krijgen?
of toch op zoek gaan naar een andere stalling?
en dan nog dat me dat mee lopen aan een halster? geen idee wat ik daar mee moet.

Tot slot zou ik nog graag willen weten wat jullie een acceptabele prijs vinden voor deze stalling?
en wat betalen jullie voor verglijkbare stalling?

oja, ik sta in zuid-limburg.
de uitrijmogelijkheden zijn redelijk, helaas te veel verharde wegen.

mirm

Re: stallingsprobleem, hoeveel betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:54

Ik zou wat anders zoeken, het is best duur zo zonder faciliteiten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:57

Ik zou ook iets anders zoeken, zeker als ze zoveel binnen staan. In Limburg moet toch wel iets te vinden zijn voor die prijs met betere faciliteiten lijkt me?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:57

ik zou ook vandaag nog iets anders zoeken

Noctua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:58

Lastig. Persoonlijk zou ik opzoek gaan naar een andere stalling. Ik vind €200 euro voor een stalling met weinig voorzieningen eigenlijk vrij prijzig. Zou toch verwachten dat er op zijn minst een paddock is zodat de paarden naar buiten kunnen. Hoe deden ze het naar buiten laten gaan afgelopen winter dan?

Over dat meelopen aan een halster.. Misschien is het een idee om een keer te kijken hoe de staleigenaren omgaan met jouw pony's wat betreft het meelopen? Als jij dan ziet wat ze 'verkeerd' doen kan je hen misschien uitleggen hoe zij het beter kunnen aanpakken. Je schrijft immers dat zij niet veel ervaring met paarden hebben, dus misschien weten zij helemaal niet zo goed hoe correct met een paard te lopen of overwicht uit te stralen?

Succes ermee!

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:00

Zo op het eerste gezicht vind ik € 200,00 wel aan de forse kant gezien de beperkte faciliteiten.
Echter weet ik natuurlijk niet wat ze gevoerd krijgen/hoeveel en hoe vaak. Staan ze op vlas/stro en hoe vaak wordt dit vervangen? Dat zijn natuurlijk wel kwesties wat mee speelt in de stallingskosten.
Verder snap ik wel dat je voor een grote pony/paard meer betaald als voor een welshje... Ze eten nu eenmaal een stuk meer en zijn duurder in het onderhoud.

Betreft het probleem met naar buiten doen zal je toch echt moeten bespreken met de staleigenaar. Wellicht dat jullie samen tot een oplossing kunnen komen.

furyke schreef:
Behalve een aflsuitbare zadelkamer hebben we verder geen faciliteiten.
Geen paddocks, geen rijbak, geen wasplaats.
we kunnen een straat verder een rijbak huren voor €5,- per keer.
een rijbak aan "huis" mis ik toch wel behoorlijk.

Hier zie ik niet echt een "probleem" dit was van te voren natuurlijk al duidelijk en je hebt de keuze gemaakt om daar te gaan staan! Mocht je dit te beperkt vinden, dan zal je inderdaad voor een andere stalling moeten gaan ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:01

zijn er alternatieven in de buurt? Voor 170 euro en dan in de zomer dag en nacht buiten zou er genoeg te vinden moeten zijn met een bak er bij...

je zou met de staleigenaren samen moeten oefenen, oftewel, jij leert niet jouw paarden meelopen, maar jij leert hun hoe zij jouw paarden kunnen laten meelopen...

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:01

Ik vind dat echt veel geld voor de weinige faciliteiten, zeker als ze 24/7 buiten staan straks.

Ben niet erg bekend met de prijzen in limburg, maar dacht eigenlijk dat het hier duurder zou zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:02

Ik zou me er niet te veel druk over maken. Het is gewoon zoals het is en de staleigenaar bepaald zelf hoe het gaat. Je had er zelf voor gekozen er te komen staan.

Je hebt gewoon de pech net bij die stal te staan.

Echt, er is altijd wel wat, gewoon zoeken naar iets wat het beste bij je past en er dan het beste van maken, het moet wel leuk blijven voor beide kanten.

Ik zou gewoon er weggaan naar een ander stal dat je wel bevalt en meer bij je past.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:04

Pff ik zou ook maken dat ik weg kwam..
Wat een gezeur zeg,, lekker iets zoeken waar je paarden naar buiten kunnen en je gewoon een vaste prijs hebt voor ieder paard.

En je hebt ook bijna niks..
Ik betaal ook 200 euro pm en ik heb 2 binnenbakken, grote buitenbak, iets kleinere buitenbak, warme water vooziening, 24/7 buiten momenteel of anders overdag in de paddock en savonds binnen.. Zo veel mogelijkheden en super fijne stalbaas. Hij is zo goed voor de paarden en zorgt dat alles netjes geregeld is.
Daar betaal ik 'met liefde' 200 euro pm, maar als ik hetzelfde zou hebben als jou... :n

Castello91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:06

Ik vind dat jij veel te veel betaald voor de faciliteiten die je hebt!
Hier in de buurt is een grote stal die zowel pension als 24/7 weide doet. Ik weet dat de 24/7 weide 140 euro per maand kost, met onbeperkt ruwvoer en 2x per dag brok incl. schuilstallen. Daarbij mag je gratis gebruik maken van hun pension faciliteiten, 2 binnenbakken, 1 grote buitenbak, kantine, zadelkasten, wasplaatsen enz.

Ik denk voor jou 170/200 euro dat jij ook een stal kunt vinden met buitenbak en waar ze wel meer op wei kunnen.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:07

Misschien kort door de bocht, maar ik denk dat je voor dat geld in die omgeving best wel een ander mooi plekje hebt.
Dus ik zou mn ogen open houden en wat anders gaan zoeken.
Hier in het westen zou het een ander verhaal zijn :+

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:09

Denk dat je voor dat geld beter kan staan.
vind het een hoop geld.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:11

Ik zou adviseren een andere stalling te zoeken..

30 euro per maand meer gaan betalen omdat je tinker veel eet? Dat is toch belachelijk.. Je hoort een vaste prijs te hebben hiervoor en dan omdat hij toch wel veel eet ineens er 30 euro bovenop gooien.. dat vind ik echt niet kunnen!

En dat je 10 euro krijgt als je je paarden leert meelopen is helemaal onzin!!

Nee ik zou echt op zoek gaan naar een andere stalling.. hopelijk vind je iets met meer faciliteiten waar je voor betaald en niet voor dit soort dingen als je nu moet doen.

Voque48

Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een andere stal als dat een optie is.
170/200 euro voor een stal zonder faciliteiten en dat in Zuid Limburg vind ik echt belachelijk duur. Als je dan ook nog elke keer dat je wil rijden €5 moet betalen is dit al helemaal duur.
Zelf betaal ik rond de €160 in Flevoland en ik heb dan een stal, buitenbak, weiland, zadelkamer, kleine kantine en een mooi bos met ruiterpaden. Als het regent gaan ze inderdaad niet de hele dag op de wei, in de winter meestal vrijwel helemaal niet. Maar hier staat tegenover dat ze de hele dag in een paddock met schuilstal kan en zomers 24/7 buiten op wei of paddock. Verder heeft de staleigenaar veel kennis en laat ik mijn paard gerust bij hem achter als ik een keer niet kan.

Over het leren mee te lopen aan een halster: ik denk dat je dit alleen kan oefenen in samenwerking met de staleigenaren. Zelf oefenen heeft geen zin aangezien je aangeeft dat ze bij jou wel braaf meelopen. Misschien dat je een keer met de staleigenaren kan afspreken om een paar keer samen te oefenen? Dan kan je uitleggen hoe jij het doen en kan je zien wat er bij hun fout gaat. Ook zou ik aangeven dat je het graag zou willen weten wanneer ze de paarden op stal laten staan, dan kan je er rekening mee houden en misschien zelf wat langen naar stal gaan.
Zelf zou ik mijn paard echter niet graag achterlaten bij mensen die niet veel ervaring met paarden hebben.

Ragdollcat

Het is inderdaad teveel wat je nu betaald.

Ik heb geluk met waar ik mijn paard heb staan, het is er fijn voor mens en dier. Er is altijd te praten met de staleigenaren mocht er wat zijn. En hele fijne stalgenoten.

Natuurlijk is hier en daar wel kleine irritaties zoals niet opgeruimde rommel van de sommige stalgenoten, maar hee gewoon lekker ff mopperen op de zooi en klaar is kees en verder gezellig hoor.

Onthoud goed: Niemand is perfect.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:13

Je betaalt veel te veel!
Voor een stal + weidegang 170/200 euro in de maand.
Ze kunnen mij niet wijsmaken dat ze dat elke maand kwijt zijn aan hooi/stro/brok/vlas per pony.

Ik zou heel snel een andere stalling zoeken, als ik daar zou staan.

cyberxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:16

Zou een andere stal zoeken beter voor jezelf en je paarden, in mijn ogen veel te duur en als je ze nu tegemoet komt dan hebben ze over een maand wel weer iets anders.

Woon wel niet in limburg maar brabant nog geen 25 km van limburg. Betaal 190e voor een paard met verlichte gedraineerde buitenbak 6 dagen weidegang poetsplaats en op 200mtr van het bos en super goede verzorging all in.

Voor een ander paard met inloopstal zonder voorzieningen wel incl ruwvoer slechts 90 euro per maand

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:20

170/200 euro voor een stal zonder faseliteiten vind ik erg veel geld, echter dat wist je van te voren.
maar de prijs voor je tinker in eens 30euro in de maand opschroeven vind ik niet kunnen, ok hij zal meer eten dan een kleinere pony ,maar 30euro?...
dat er beloftes die niet nagekomen worden vind ik ook niet kunnen, dat ze nu nog 'snacht binnen staan kan ik in komen, zo lekker weer is het nu ook weer niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:23

zeker in zuid limburg zijn wel goedkopere plekken te vinden, of met dezelfde prijs maar dan met meer faciliteiten

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 13:24

bedankt voor jullie snelle reacties!

ze hebben stro in de stallen en dat wordt elke dag gemest. helaas is schoon niet altijd even schoon.
verder krijgen ze voordroog, meerdere keren per dag.
Fury wordt dik, energy niet. dus eten krijgen ze genoeg.
ze krijgen geen krachtvoer, dat hebben ze duidelijk niet nodig.

zal inderdaad eens met hun gaan oefenen met meelopen.
wist dat ze aan het begin toen ik daar stond er problemen mee hadden (toen vertelde ze doodleuk dat fury de weg op was gerend richting vliegveld, gelukkig was ze alleen en is ze omgedraaid) maar dat dat nu nog steeds een probleem is, wist ik niet.

jullie bevestigen mijn gevoel wel.

ik weet dat ik er in eeste instantie zelf voor gekozen heb en kan ermee leven.
ik heb 10 jaar lang op een super pensionstalling gestaan en ben me er heel goed van bewust dat ik zelf ook moet wennen en me aanpassen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:52

ik woon in de randstad en betaal 225euro per maand voor een ponybox (t/m 1,57m stokmaat), een paardebox is 260euro per maand, daarvoor heb ik een fijne box, grote kast, keukentje met warm water en koelkast, fijne winterpaddock, goede buitenbak en zomers 24/7 weindegang, en verder is hooi, stro en bix incl.
ok, je moet zelf voor je paard zorgen wat ik alleen maar prettig vind, maar voor die 25 meer heb ik wel erg veel meer en dan ook nog in een veel duurder regio.

ik zou als ik jou was een lijstje maken met jou wensen (rijbak) en eisen (zoveel mogenlijk buiten) en op zoek gaan naar een stalling wat daar het dichst bij in de buurt komt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:08

Ochjee das wel erg veel geld voor iets waar je verder niks kunt qua rijden zeg! :wow:
Das een zure appel dan.En hoezo de pony's lopen niet netjes mee >;) ?En zeker Fury die is zo mak als een lammetje dat brave snoepie!!! :(:)
Kijk bijv. eens bij manege Valkenhorst(oensel/schimmert),dat ligt volgens mij aardig bij je in de buurt?Voor dat geld kun je bijna overal gaan staan met meer luxe en meer ervaren mensen.
Blijven zoeken,ergens is het geschikte plekje voor jullie.
Maar eerlijk gezegd ben ik blij dat ik niks meer met pensionstallingen te maken heb,ik kon er nooit mn draai in vinden.Teveel gedoe met vreemden dat werkte voor ons niet. :n

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:13

Ik zou ook direct wat anders zoeken. Buiten het feit dat ik de prijs veel te hoog vind voor enkel een stal + weiland (goed, en zadelkamer) vind ik de manier van denken niet helemaal... tsja... leuk. Je krijgt korting als je je paard leert mee te lopen? Da's apart, maar ieder zijn ding natuurlijk. Daarbij zou ik het persoonlijk wel een fijner gevoel vinden als mijn paarden op stal stonden bij iemand die er in geval van nood wel iets mee kan. Prima dat de staleigenaar niet veel ervaring met paarden heeft, maar een paard meenemen aan een halster vind ik toch wel een vereiste eigenlijk.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:23

Ik ken deze stal, maar ik ben benieuwd maar die alternatieven, in de regio Zuid-Limburg. Dan met dagelijks uitmesten en opstrooien, onbeperkt ruwvoer én het jaar rond buiten en binnen zetten. Welke stallen bieden minimaal hetzelfde voor een betere prijs-kwaliteit verhouding?
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 16-05-13 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt