manen trekken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

manen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 21:38

ik wil graag de manen van mijn pony kort hebben, maar ik wil ze niet recht afknippen maar ik wil ook weer niet trekken want dat vind ik altijd een beetje een naar idee.
ik heb laatst wel een uitdun schaar gekocht maar t werkt voor geen meter.
iemand tips/tricks voor een natuurlijke korte coupe?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:50

TessaGoldy

Re: manen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:51

wij trekken wel altijd

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 22:00

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 22:01

TessaGoldy schreef:
wij trekken wel altijd

prima maar ik ga der niet aan beginnen, ik doe het nooit en ik zou m geen pijn willen doen :Y)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:05

Snijden gaat ook prima hoor, dat ziet er keurig uit. Ik heb een blauw kammetje van Pfiff, dat is echt perfect.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 00:36

jwl schreef:
Liesje89 schreef:
Snijden met een speciaal mesje wat je bij de ruitersportzaak kunt kopen :)
http://www.ej.nl/products/10000057/7070 ... INKLAPBAAR

hoe werkt t precies. gewoon een pluk pakken en af snijden? en is het effect dan netjes maar niet 'geknipt' netjes?

Het ziet er inderdaad netjes maar niet geknipt uit. Ik gebruik een ander meskammetje voor mijn paard en het werkt erg fijn. Wanneer het mesje bot is kun je het eruit halen en een nieuw scheermesje in doen.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 00:41

Als je op de juiste wijze trekt, doe je een paard geen pijn, maar haal je wel de dode haren eruit. Voor een paard veel prettiger.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 06:20

Nou, toch gaat trekken echt niet bij alle paarden hoor. Bij de een zit het vaster dan bij de ander en het is ook verschillend hoe gevoelig ze zijn.
Ik toiletteer heel veel verschillende paarden en pony's en ik weet precies welke techniek ik bij welk paard ik moet gebruiken. Trekken, snijden of knippen.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 06:40

Ik gebruik zo'n blauwe plastic kan met zo'n mesje erin.
Hij dunt heel netjes uit en maakt makkelijk kort t omdat zijn mesje super scherp is.
in mijn geval een aanrader :D

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 08:19

Tilmar schreef:
Nou, toch gaat trekken echt niet bij alle paarden hoor. Bij de een zit het vaster dan bij de ander en het is ook verschillend hoe gevoelig ze zijn.
Ik toiletteer heel veel verschillende paarden en pony's en ik weet precies welke techniek ik bij welk paard ik moet gebruiken. Trekken, snijden of knippen.

precies, vooral omdat ik het nooit doe wil ik niet als een dolle al zijn haar der uit jassen. Het is al zoon stuiterbal, denk niet dat die het op prij. Stelt

Tamaar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:16

Mijn Paard vind het verschrikkelijk. Sins wij haar hebben maar 1x gedaan maar dat was echt geen succes.
Nu knippen wij de manen gewoon. Niet recht maar een beetje zoals bij de kapper... in knippen :D

Over welk mesje hebben jullie het waar je nieuwe in kan zetten?
Iemand een voorbeeld of link? :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:48

Pfiff manenkammetje, als je daarop zoekt dan vind je die zo. Die doet het super! Kunnen gewone Stanley mesjes in. Moet wel lekker scherp zijn. In de verpakking zit het mesje wel aan de kant voor linkshandigen. Even omdraaien dus.

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:50

Misschien moet je de schaar niet horizontaal maar verticaal houden. Ik denk dat het er zo natuurlijker uitziet.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:53

Ik had ook een fijn mesje,maar er moesten van die Gilet scheermesjes in die helaas uit de handel zijn genomen.

Ik sneed altijd vanaf onder weg,net zoals de kapper.Dus langzaam overheen glijden vanaf de manenkam tot de punt.
Zo blijft het gedeelte bij de manenkam lekker vol en onderaan wat dunner.Dat is makkelijker met vlechten.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 18:32

Ik kan nog wel aan die gilet mesjes komen! Toevallig net achteraan geweest. Plaatselijke drogist had ze nog.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:37

Hier allemaal al uitverkocht.Ik trek dus alles weer en de dunne manen knip ik wel.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 03:38

Tilmar schreef:

Daar hebben ze de praam voor uitgevonden :D

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 05:58

Nou, ik weet niet hoe snel jij manen kan trekken.. Ik doe er toch wel even over hoor en een praam mag niet te lang om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 06:16

Mijn paard heeft ook een hekel aan manen trekken en een knap persoon die mijn paard rustig krijgt met de praam, daar wordt ze alleen maar gekker van ( en ja hij zat goed en geen verschil met strakker of losser ) ik knip eigenlijk altijd met de efileer schaar. En als ze heel dik zijn dan probeer ik zo goed als kwaadschiks toch met iniminimimimimi plukjes te trekken met mn kammetje. Mesje heb ik vroeger ook gehad maar die i had, kreeg ik niet zo een mooi resultaat mee helaas. Ben ook wel benieuwd naar zo een blauw mesje dan. Mijn paard heeft echt verschrikkelijk lastige manen, ook om te vlechten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 06:22

Oh ik heb even op het pfiff manen kammetje gegoogled en die ziet er wel makkelijk uit! Maar hoe ga je daar dan mee te werk? Om het uit de dunnen de manen gewoon van boven tot beneden uitkammen en om in de korten het eindje vastpakken en afsnijden door druk?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:19

Precies! Net als een gewoon trekkammetje, plukje pakken, haren omhoog kammen, plukje afsnijden (ipv trekken). Gaat echt perfect! Ik heb nog nooit zo'n handig snijmesje gehad. En zelfs de lastigste manegepaarden die ik altijd doe hebben op een goed moment door dat het geen pijn doet en dan blijven ze gewoon stil staan.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 12:21

chikohaa schreef:
Tilmar schreef:

Daar hebben ze de praam voor uitgevonden :D

Dus omdat een paard het niet fijn vind ga je hem maar in bedwang houden met een middel dat hem gedrogeerd. Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat dit fijn is voor een paard

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:15

Ik vind t niet fijn, als een paard mij het licht uit de ogen slaat als ik zijn manen trek. Dus dan heeft t paard ff pech en krijgt ie gewoon een praampje op.

Manen trekken doe ik in amper 10 minuten overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:44

Tilmar schreef:
Precies! Net als een gewoon trekkammetje, plukje pakken, haren omhoog kammen, plukje afsnijden (ipv trekken). Gaat echt perfect! Ik heb nog nooit zo'n handig snijmesje gehad. En zelfs de lastigste manegepaarden die ik altijd doe hebben op een goed moment door dat het geen pijn doet en dan blijven ze gewoon stil staan.

Misschien een stomme vraag maar is het voor jou mogelijk om dat te filmen?
1van het uitdunnen en 1 van het trekken?
Ik zie nu een beeld voor me, dat de manen dan heel piekerige plukjes krijgt door het afsnijden. En dat als je dan gaat vlechten die piekjes er allemaal tussenuit schieten.. :D

Edit, waar woon jij, misschien kan ik anders ook wel een keer komen kijken als je aan de gang gaat :o