Twee minipaarden houden op klein lapje grond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Khaleesi

Twee minipaarden houden op klein lapje grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 22:24

Hallo,

Mijn vraag is; een stukje grond van 10m op 40m met stal op genoeg ruimte voor twee mini paarden?
Ik had het idee van het stukje in twee op de delen, 10m op 10m als paddock met de stal en dan 10m op 30m als stukje gras.
Ik zou ze dus liefst niet de hele tijd laten grazen, ik dacht aan twee uurtjes per dag. En ze verder in de paddock houden en indien nodig bijvoederen.

Ze zouden dienen als gezelschapspaardjes ( elke dag verzorging en aandacht en 3x de week mee op wandeling )
Ik heb nog een stukje grond dat 8 are is en daar mogen ze ook heen ( minstens 2x per jaar voor 1 maand )
tgaat om twee vervangen paardjes

Groetjes,

Khaleesi en Lucy

Sappos

Re: Twee minipaarden houden op klein lapje grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 22:25

Nee dat vind ik best triest, ook minipaardjes moeten hun benen kunnen strekken en rennen graag een stuk rechtuit. Ik heb een klein weiland wat alsnog ruim 3000m² is.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 22:28

Prima te doen als ze inderdaad af en toe de benen lekker kunnen strekken

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 22:29

Ik vind het ook not done, ik heb hier drie mini paarden op 6000m3 en zelfs hun gooi ik vaak op 1 hectare zodat ze eens flink los kunnen gaan. :)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 22:34

Nee te klein naar mijn idee.
Je stuk is nog kleiner dan een normale rijbak.. dat is dus zeker niet groot. ( gezien stalling en paddock er ook nog af gaan.)

Khaleesi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 22:39

ik kan de stalling eventueel nog op een andere plaats zetten en het stukje gewoon houden als 'weitje' en geen paddock maar dan wel een grote stal van 40m2.
En je moet mij niet gek verklaren, maar de verkoper.. ik dacht aanvankelijk aan geitjes voor men gras daar af te eten.
De tuin is in totaal 7are.. plus huis en stallingen 3 are.
Groetje en dank je voor de reacties al!!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 22:47

NEE, het kunnen dan wel kleine paardjes zijn maar ook die kunnen erg hard rennen, als ik ze hier uit hun dak zie gaan en hoe ze alle ruimte benutten zodat ze kunnen sprinten......zalig gewoon. Dat moeten ze echt kunnen doen hoor. Daarbij maak je de kans op knie problemen ook behoorlijk groot door ze zo klein behuisd te houden. Ik zou gewoon wat geitjes aanschaffen en voor de minipaardjes een andere oplossing bedenken.

Khaleesi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 23:19

nee hoor ik moet daarvoor geen mini paardjes hebben :) Leek me gewoon gezellig zo twee cuties in de tuin ;) Maar idd de geitjes gaan hier meer pret maken :)

Roxlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:12

heb je al gedacht aan dwergschaapjes ? per schaapje 150m² ( als je lammetjes wilt moet je per ooi 250m² rekenen. Ze zijn wat minder vernielzuchtig dan geitjes.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:21

Khaleesi schreef:
Ik zou ze dus liefst niet de hele tijd laten grazen, ik dacht aan twee uurtjes per dag. En ze verder in de paddock houden en indien nodig bijvoederen.

Als je pony's/geiten/schapen maar 2 uur per dag kunnen grazen is bijvoeren geen optie, maar noodzakelijk.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:39

als weiland zeker te klein, maar indien ingericht als paddock en gedeelte bestraat zou het wel groot genoeg zijn mits zij ook voldoende beweging hebben.

Khaleesi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 13:26

Roxlie schreef:
heb je al gedacht aan dwergschaapjes ? per schaapje 150m² ( als je lammetjes wilt moet je per ooi 250m² rekenen. Ze zijn wat minder vernielzuchtig dan geitjes.

Ja zo een klein schaapje en geitje kan dat? Kunnen die met elkaar communiceren? groetjes!

Khaleesi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 13:28

Brainless schreef:
Khaleesi schreef:

Als je pony's/geiten/schapen maar 2 uur per dag kunnen grazen is bijvoeren geen optie, maar noodzakelijk.

Dat dacht ik ook wel dat ze moeten bijkrijgen maar mijn vriend vond dat ik moest schrijven, indien nodig! :) Zo een beetje gras per dag volstaat niet. Maar ze staan wel vervangen bij de eigenaar nu en zouden eigelijk dringend van de weide af moeten. Mja ik kan dat dan beter niet doen, ze kunnen hun beentjes niet strekken ook al lopen ze scheef :( xxx groetjes

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:00

Als het echt om 2 kleine ponietjes van onder de meter gaat dan is 10x40 meter best een leuke paddock (uitloopje) voor ze, als je daar inderdaad een stalletje, stukje bestrating en voor de rest zand hebt waar ze wat op kunnen draven, rollen en slapen. Dat is dan een hele redelijke thuis basis toch :)

Maar dan zou ik daarnaast dus nog wel een stukje land willen waar ze dagelijks op kunnen om een paar uurtjes te grazen en de beentjes even flink te strekken.

Vraag is dan alleen wel waar je voor de rest de spullen van de diertjes gaat laten? Mesthoop, stalbedekking, hooi, kruiwagen e.d. gereedschap voor uitmesten, voer en poetsspulletjes enzo...

Maar wat bedoel je met vervangen? Zijn ze hoefbevangen? :=

Khaleesi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 14:03

pmarena schreef:
Als het echt om 2 kleine ponietjes van onder de meter gaat dan is 10x40 meter best een leuke paddock (uitloopje) voor ze, als je daar inderdaad een stalletje, stukje bestrating en voor de rest zand hebt waar ze wat op kunnen draven, rollen en slapen. Dat is dan een hele redelijke thuis basis toch :)

Maar dan zou ik daarnaast dus nog wel een stukje land willen waar ze dagelijks op kunnen om een paar uurtjes te grazen en de beentjes even flink te strekken.

Vraag is dan alleen wel waar je voor de rest de spullen van de diertjes gaat laten? Mesthoop, stalbedekking, hooi, kruiwagen e.d. gereedschap voor uitmesten, voer en poetsspulletjes enzo...

Maar wat bedoel je met vervangen? Zijn ze hoefbevangen? :=

Ze zijn te dik gegeten zo dik dat het gevaarlijk is, zeer verwaarloosd en scheve hoefjes :( Ze zijn kleiner al 70cm :)
Plaats hebben we verder voor die spulletjes maar het is geen goed idee want ik heb geen weide waar ze dagelijks, laat staan wekelijks opkunnen :(
Jammer i love horsies! ! !

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:06

Oef...dan heb je best kans dat ze tegen bevangenheid aan zitten en die beestjes moeten dan eigenlijk z.s.m. op zand komen te staan en mager ruwvoer krijgen...

Khaleesi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 14:10

pmarena schreef:
Oef...dan heb je best kans dat ze tegen bevangenheid aan zitten en die beestjes moeten dan eigenlijk z.s.m. op zand komen te staan en mager ruwvoer krijgen...

arme diertjes, het is te hopen dat ze goed terecht komen <3

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:11

Ik vind 400m2 ook wel een fijne paddock voor 2 minipaardjes. Onze paddock is iets groter er daar staan in de winter 3 pony's op (D, C en Shet).
's Zomers staan ze wel op het gras (op een andere plek). Dan hebben ze 6300m2 maar ik merk nu al dat gras toch echt geen goede combi is met die pony's van ons... Onze Shet is chronisch hoefbevangen, staat nu nog een Shet bij van vrienden die ook hoefbevangen is. Was de bedoeling dat de twee groten het gras op gingen eten maar mijn Haf kreeg (ondanks zorgvuldig opbouwen) na 1,5 uur op het gras koliek... En nu met de regen wordt het ook alweer modderig. Verlang af en toe terug naar mijn fijne, gedraineerde paddock met slowfeeders :) Vind gras voor mijn pony's echt niet zalig makend.
Als ik het verhaal van die pony's die jij wil opvangen zo lees is gras voor hen ook echt niet goed, ik denk dat je heel blij kunt maken met een goede paddock van 400m2 en goed hooi in slowfeeders. Gras is (bij pony's die er zo aan toe zijn) dan echt geen must in mijn ogen. Ik vond het heerlijk dat ik het land erbij kreeg omdat ze dan weer lekker op het gras konden, maar heb er tot nu toe meer stress dan plezier van... En de pony's waren afgelopen zomer (toen ze op de paddock bleven (wel met een extra uitloop erbij zodat het oppervlakte meer dan verdubbelde) ook echt niet minder happy.
Laatst bijgewerkt door Swift op 15-05-13 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:17

ik denk dat je hoefbevangen bedoelt, dan is het sowieso geen goed idee om ze op het gras te laten.
voor zulke kleine pony's vind ik een paddock van 10x 40 best een leuk stukje, om er ook nog voor een deel een weitje van te maken waar ze grotedeels niet op mogen vind ik het te klein, maar als je een deel bestraat, er een schuilstalletje op zet en verder zand kan je daar imo prima 2 pony's van max 70cm houden.
als ze dan ook nog 2 keer per jaar een maand naar een weiland mogen (mits geen HB meer en evt met grasmasker met lang gras) zie ik verder geen problemen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:21

barbar schreef:
ik denk dat je hoefbevangen bedoelt, dan is het sowieso geen goed idee om ze op het gras te laten.
voor zulke kleine pony's vind ik een paddock van 10x 40 best een leuk stukje, om er ook nog voor een deel een weitje van te maken waar ze grotedeels niet op mogen vind ik het te klein, maar als je een deel bestraat, er een schuilstalletje op zet en verder zand kan je daar imo prima 2 pony's van max 70cm houden.
als ze dan ook nog 2 keer per jaar een maand naar een weiland mogen (mits geen HB meer en evt met grasmasker et lang gras) zie ik verder geen problemen.

Ik zie daar zeker wel een probleem in.
2 Keer per jaar op het land is, natuurlijk belachelijk.

T.s. nee je kan geen pony's houden zoals je vroeg.
Dat zou niet paardwaardig zijn.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:34

waarom belachelijk 400 vierkante meter voor 2 mini's is best een leuk stukje om op te leven, ze kunnen hun benen strekken, hebben sosiaal contact en met tot onbeperkt arm hooi uit evt een slowfeeder hebben ze een prima leven.
daarbij heb je grote kans dat de pony's voor de rest van hun leven tch niet meer op het gras mogen, en als dat wel kan/mag is af en toe een maand op vakantie naar een weide leuk voor ze, dit gebeurt ook vaak met stalpaarden (ik keur en fenomeen stalpaarden trouwens absoluut af) en die hebben dan de tijd van leven, deze pony's zouden het jaar rond buiten staan en dan als het kan af en toe naar de wei kunnen, lijkt me prima leven.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:36

Ik snap wel dat mensen vinden dat het niet paardwaardig is maar je moet daar wel bij bedenken dat niet ieder paard hetzelfde nodig heeft. Mijn Haf heeft op een geweldige stal gestaan waar hij in een grote kudde stond en ze echt hectares land hadden, dat leek mij de perfecte plek. Helaas werd hij door al dat gras gevaarlijk dik (met alle gezondheidsrisico's van dien). Nu staat hij op een veel kleiner stuk maar zit wel veel beter in zijn vel, is goed op gewicht en is gezond.
Als je de pony's waar TS over schrijft op een groot land gooit eten ze zich dood, dat gebeurt nu ook al zo te lezen. Wat is er dan mis mee dat TS deze pony's een plekje biedt dat aansluit bij hun behoefte (geen gras meer, op zand en goed ruwvoer). Dat dat plekje misschien wat kleiner is neemt toch niet weg dat de verbetering voor de pony's enorm is?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:54

Kleiner dan 70cm.... Zijn het geen dwergen?

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:00

Ik denk eerlijk gezegd dat het wel kan. Ja het is klein, maar veel paarden staan dagelijks op een paddock.. (Geen excuus, maar 2 paardjes onder de 70 cm redden het prima) Als ik hoor hoe ze er nu bij staan zal ik zeggen maak er een grote paddock van(dus geen gras), dan worden ze ook minder snel bevangen. En voer ze onbeperkt hooi, leg wilgentakken neer en hang een liksteen(Himalaya) op! Een klein schuilstalletje erbij en een stukje verhard waar ze kunnen eten en het gaat prima denk ik.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:06

Ik denk dat het prima kan TS.

Onze sportpony's en paarden komen ook alleen buiten als de wei 'droog' genoeg is. Nu met die regen dus niet. En als de wei droog is komen ze 3 tot 7 uur per dag buiten ongeveer. En wij hebben ongeveer 4 weides van 60 bij 60 meter. Toevallig ligt in 1 wei de 20x60 dressuurbaan, en denk dat die er 3x inpast.
En op 1 stuk lopen ook dagelijks 2 D-pony merries van 08.00 tot 21.00 uur. En zij zitten prima in hun vel.