hoe de staart dik houden? de tip!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paddraigh

hoe de staart dik houden? de tip!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 10:14

als het verkeerd staat sorry mag hij dan verzet worden

ziezo`s staart is normaal gesproken mooi dik, nu ben ik de hele winter weer aan het sparen geweest voor zijn staart, afgelopen zomer wast ook al feest.
wat gebeurt er , ik vrees dat als hij rolt of ligt in het land er een paard op zijn staart gaat staan of hij zelf, met als resultaat dat zijn staart weer dunner word ik vind ook soms plukken in het land zooowww zonde

wie heeft de tip
is het bv een optie te vlechten(al vind ik het minder straks om te vlechten met de vliegen?)
hij is helemaal gezond dat is het niet.
en ik houd de staart al wat korter als normaal helpt dus ook niet

ik wou zijn staart zo graag weer zijn oude volume terug geven..

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:17

Vooral niet te veel aanzitten. Mijn Fries heeft een enorme staart en die borstel ik enkel uit als ik wedstrijd heb. Iedere dag even strootjes eruit plukken met mijn vingers en verder niets.

FriesWytske

Re: hoe de staart dik houden? de tip!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:19

Heb ook een paard gehad wat steeds een dunnere staart kreeg. Die waste ik steeds met jodium en daardoor kreeg ze weer een mooie dikke staart.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 10:23

het ligt ook niet aan het paard zelf of aan mij het gebeurt in het land , waarschijlijk bij het opstaan of rollen /liggen en dan zou er af en toe per ongeluk wel een paard opstaan of hijzelf (alhoewel het in de winter op stal niet zo is) af en toe vind ik een lange haarstrook incl haarzakjes :-( in het land ook wel eens van een ander paard . gebeurt ook maar heel enkel eens maar ik wou het graag voor wezen!
ze staan in groepsverband op een heelstuk grasland

0nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:26

bij mijn paard zit ik ook niet veel aan de staart, haal de strootjes eruit af en toe met een borstel (voor de vacht) eroverheen en heel soms met een kam. Ik had de staart (al een tijdje terug) tot boven de kogel geknipt, zodat het van de zomer lekker lang en natuurlijk gegroeid zou zijn, maar ik heb de schaar er al weer doorgehaald want het werd al weer lang.
Vlechten kan soms helpen, maar ik zou het persoonlijk zelf niet doen.
ook kan het aan de leeftijd liggen, als je paard al wat ouder is groeit het vaak minder snel.
Ik heb ook een keer gelezen dat sommige mensen bepaalde producten gebruiken, deze producten weet ik niet meer en heb er ook geen ervaring mee.
Misschien kan het wel helpen om er anti klit in te doen, dit doen ze bij de hengstenhouderij ook en ze kammen alleen als ze op wedstrijd/show of iets dergelijks gaan.

succes!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 10:32

dank jullie voor de tips maar dat bedoel ik eingelijk niet ...
het ligt niet als ie ouder word of mijn verzorging aan zijn staart.
het gebeurt in het land doordat er iemand opstaat ofzo, vlechten ben ik ook niet voor , maar het zou mooi zijn zijn staart dik te kunnen houden, ik dacht als het in een vlecht zit misschien minder kans dat er een ander paard op staat ofzo of leg ik het nu niet goed uit

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:36

Klinkt heel maf maar knippen... Snoeien doet groeien...
ik knip elke 2/3 maanden en paard krijgt een steeds vollere en mooiere staart...
ook regelmatig ontklitten met je handen of idd zachte borstel!

0nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:37

missanita84 schreef:
dank jullie voor de tips maar dat bedoel ik eingelijk niet ...
het ligt niet als ie ouder word of mijn verzorging aan zijn staart.
het gebeurt in het land doordat er iemand opstaat ofzo, vlechten ben ik ook niet voor , maar het zou mooi zijn zijn staart dik te kunnen houden, ik dacht als het in een vlecht zit misschien minder kans dat er een ander paard op staat ofzo of leg ik het nu niet goed uit

O ja ik snap je, maar hoelang heb je de staart ongeveer? of heb je een foto?

1 of 2 maanden terug hing er ook (op stal) een pluk staart aan de drinkbak.. :( snap niet hoe ze dat heeft gehad, denk dat ze met de staart zwiepte en dat het toen is blijven hangen, verder nooit geen last meer van gehad.

0nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:38

Sietara schreef:
Klinkt heel maf maar knippen... Snoeien doet groeien...
ik knip elke 2/3 maanden en paard krijgt een steeds vollere en mooiere staart...
ook regelmatig ontklitten met je handen of idd zachte borstel!

bedoel jij 2 of 3 maanden of 2/3de maand?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:39

Zou het ook wel willen weten. Heb een 12 jarige waarbij al vanaf de geboorte de haren uit zijn staart vallen. Schuren doet hij niet, het valt gewoon uit. Heb al van alles geprobeerd en momenteel blijf ik er gewoon vanaf. Maar ben bang dat hij over een jaar of 4 geen staart meer heeft.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 10:41

ja 0nynke idd dat gebeurt hier is ga een foto maken hij hangt ruim boven zijn kogel nu en in de winter eingelijkook, als de zomer weer voorbij is en ze in de avond weer opstal staan groeit het vanuit de staart weer aan en heb je weer korte stukjes en houd ik hem idd mooi kort om hem dikker te houden/krijgen zijn staart groeit gelukkig erg snel maar ik wil hem zo graag dik houden zomers natuurlijk
hel is absoluut niet dat het uitvalt dat weet ik zeker heb het een keer gezien dat het b=gebeurde ;(

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:45

@Onynke Elke 2 of 3 maanden en dan een flink stuk vanaf de grond tot de kogel ongeveer

0nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:46

missanita84 schreef:
ja 0nynke idd dat gebeurt hier is ga een foto maken hij hangt ruim boven zijn kogel nu en in de winter eingelijkook, als de zomer weer voorbij is en ze in de avond weer opstal staan groeit het vanuit de staart weer aan en heb je weer korte stukjes en houd ik hem idd mooi kort om hem dikker te houden/krijgen zijn staart groeit gelukkig erg snel maar ik wil hem zo graag dik houden zomers natuurlijk
hel is absoluut niet dat het uitvalt dat weet ik zeker heb het een keer gezien dat het b=gebeurde ;(

Ja indd dat is wel het mooiste, mijn paard is 4 maar heeft ook nog niet zo'n dikke staart.
weet helaas niet wat je aan het uitvallen kunt doen, maar die plukken staart op wei, liggen die gewoon los of hangen die bijv. aan de drinkbak?

(bij kammen komen er ook altijd wel (een aantal) haren vrij, denk dat dit wel normaal is want dat heb ik bij mezelf ook..)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:47

Snioeien doet groeien dat klopt echt niet hoor :P Haar groeit van binnenuit en het groeit niet opeens sneller als je knipt.
Het lijkt wel voller als de onderkant mooi recht is ipv een afgerafelde kwast :D

Haren gaan een aantal jaren mee en vallen dan uit, net als bij mensen. De ene heeft mooi dik en lang haar, bij de ander komt het net voorbij de schouders en dat is het :o

Inderdaad niet teveel kammen, af en toe cowboy magic detangler er in.

En dat de haren er uit gaan door het opstaan lijkt me sterk :P

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:48

mijn paard zn staart is gegroeid, binnen 1 jaar, van net aan de hak, tot ruim over de grond.
mijn geheim ?
ontklitten, antiklit erin (of creme VOEDING ), vlechten, in de staartzak. en dan 1 x per 14 dagen eruit, en opnieuw.

0nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:51

Sietara schreef:
@Onynke Elke 2 of 3 maanden en dan een flink stuk vanaf de grond tot de kogel ongeveer

oke, ik denk dat ik ook ongeveer zo vaak knip (houd de tijd niet echt bij en die dagen zijn altijd zomaar om) Naar mijn idee is hij ook al wel dikker geworden, maar heb er ook nooit last van (op die drinkbak na) dat er haren uitvallen. En bij kammen komen er soms best veel (maar dat lijkt het ook al gauw met lange haren) maar ook vaak maar weinig haren uit. Als ik de staart grondig uitkam hoef ik hem maar 1 keer 'te legen' als ik klaar ben, en dat terwijl ik niet zoveel kam.

0nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:53

spicegirl schreef:
mijn paard zn staart is gegroeid, binnen 1 jaar, van net aan de hak, tot ruim over de grond.
mijn geheim ?
ontklitten, antiklit erin (of creme VOEDING ), vlechten, in de staartzak. en dan 1 x per 14 dagen eruit, en opnieuw.

als je het eruit haalt en dan er opnieuw in doet, komen er dan niet veel losse haren vrij?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:54

Nibbit schreef:
En dat de haren er uit gaan door het opstaan lijkt me sterk :P

Als je de staart te lang laat, ja dan wel. Wij knippen de staart af tussen de kogel en de hak (met een arm onder de staartwortel, zodat je ziet hoe hoog hij is wanneer hij wordt gedragen)

Vinden we een pluk in de paddock of stal, dan is hij dus weer te lang gegroeid.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:55

nee.
losse haren hou je altijd, haren groeien,sterven af, en laten dan los.maar je voorkomt , dat er gezonde haren uitgetrokken worden. de staart is nu ook dubbel zo dik als eerst.

jennyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:23

ik doe elke dag een normale voorgeschreven dosis cowboy magic (als de staart door regen en modder erg vies en klitterig is wat meer) in de staart en manen en borstel ze juist elke dag ik sla geen dag over en hoef er dan bijna niks aan te doen en ze blijven maar dikker worden en haal maar eens in het half jaar of langer de staart en maanborstel eens leeg omdat er dan toch teveel uitgeborsteld haar in zit , nou heb ik met mijn pony's wel het geluk dat hun structuur van manen en staart wat zijde achtig is. of dit met touwmanen en staart ook werkt weet ik niet de staart van mn appie was voor een apps doen al wel erg netjes toen ik hem kocht maar is nu ook alleen maar voller aan het worden :)

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:26

Als hij erop gaat staan kun je de staart korter knippen, als dit niet helpt zou ik er een vlecht in doen of een staartzak. Volgens mij kunnen ze hiermee de vliegen evengoed wel verjagen!

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:26

ik heb iemand wel eens een vlecht zien maken en dan tot de helft omhoog en dan een elastiekje er omheen, zo was diie een heel stuk korter en kon er niks of niemand op staan :)

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:27

wij doen cowboymagic voor het uitkammen, met een manen borstel een x in de zoveel tijd uitborstelen verder vanaf blijven en 1x in de zoveel tijd knippen inderdaad zoals de meeste hier werkt bij ons hafje heel goed!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:27

En ook geen vliegen meer mee wegjagen, waar hij dus voor bedoeld is... Gewoon kort genoeg houden en niet vlechten. Net zo handig.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:29

vliegen blijven op je paard landen, vlecht of niet. de mijne slaat net zo met zn zak, als met zn staart. het vliegen-aantal word er niet lager van, als ik de zak afdoe.
met zak slaat ie ze gelijk plat, i.p.v. verjagen :')