Hoe moet ik dit aanpakken met de staleigenaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dawson123

Hoe moet ik dit aanpakken met de staleigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 20:31

Ik en mijn paard zijn sinds januari van stal gewisseld ik kreeg aanbod om terug te komen naar de stal waar ik altijd met mijn verzorgponys heb gestaan dus sloeg dit natuurlijk niet af. De luxe op de deze stal is niet top maar dat is het probleem niet eens. Sinds ik hier sta is mijn paard echt bizar veel afgevallen en ik ben er van overtuigd dat het komt door het ruwvoer dat ie bij gevoerd zou moeten krijgen van de stal eigenaar die in de ochtend/avond voert. Mijn paard is ook nog na gekeken door de DA om te kijken of ie niet ziek was dus hier zou het ook niet door komen. En als ik weleens langs kwam na het voeren om te kijken wat ie had gekregen buiten ze biks om was dit eigenlijk telkens heel weinig. Ik heb de stal eigenaar hier al keer op aangesproken en zelf het ruwvoer klaar gezet maar kreeg toen heel 'vriendelijk' verteld dat ze zelf wel weten wat ie moet krijgen. Verhuizen is niet geen optie omdat ik dan te ver zou moeten fietsen elke dag. Gelukkig sta ik nu de komende 4maanden op het land zodat ie even bij kan komen maar hoe zouden jullie dit oplossen want vind het zo oneerlijk tegenover het paard.

Thanks

Papegara

Re: Hoe moet ik dit aanpakken met de staleigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:33

Kan je niet terug naar de andere stal? je zegt dat je te ver moet fietsen, maar eerst stond je er ook zonder probleem? en zonder dit aanbod had je er waarschijnlijk nog gestaan?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:33

Altijd lastig dit soort dingen. Kan je geen hooinet ophangen en die elke keer vullen. En dan moet je paard natuurlijk wel gewoon de voerbeurten mee krijgen.

Vindt de staleigenaar jouw paard ook dun? Of vindt hij het paard er prima uitzien?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:34

Als je stalhouder niet meer wil voeren dan kun je overwegen om dit zelf te gaan doen of met eventuele stalgenoten wat regelen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:37

je ouders meevragen? een slowfeederhooinet in de stal hangen met veel hooi voor de nacht?
het probleem gaat niet weg, als de stalhouder weigert je paard voldoende te voeren moet je hem daar weghalen.
hoe staan de andere paarden/pony's er eigenlijk bij?

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:38

Het lijkt mij dat je zelf wel weet wat je paard nodig heeft en niet de stal eigenaar. Ik zou ze nog een keer gaan vertellen dat je paard veel is afgevallen en dus meer moet krijgen dat dat hij nu krijgt. desnoods iets minder vriendelijk dan dat je de vorige keer misschien al hebt gedaan. het lijkt mij dat ze klanten tevreden willen houden en de paarden er zo goed mogelijk bij willen laten staan. zoals je nu al zegt is het niet eerlijk tegen over je paard om hem te weinig eten te (laten) geven. misschien zou je zelf bij kunnen voeren? elke keer dat je er bent weer wat ruwvoer geven zodat die dat in ieder geval binnen heeft?

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 09:45

Ja de staleigenaar vind hem er goed uit zien maar dat ziet ie echt niet... En ja ik leg altijd als ik ben geweest ruwvoer klaar maar dat wordt regelmatig uit de stallen gehaald omdat ie dan vind dat ze teveel krijgen. Nu die op het land staat gaat t weer stuk beter en komt ie al aan maar ik ga denk ik idd als we weer terug zijn wat vaker na de voer beurten langs om extra erbij te gooien. En terug naar mijn oude stal kan niet omdat daar geen goede bak bij zit en hij hier meer buiten kan staan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 09:49

Tja... het is jouw paard... en als jij wil dat hij meer gevoerd moet worden... dan moet de staleigenaar dat doen... ik zou omdat je nog minderjarig bent er met je ouders over hebben en dan samen met één van je ouders het gesprek aan gaan met staleigenaar. Misschien dat het een geldkwestie is dus dat de pensionstalling te weinig geld vraagt voor de hoeveelheid hooi die je wil dat jouw paard krijgt.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 09:50

Tja, als de staleigenaar vindt dat hij er goed uitziet dan zal er niet veel veranderen ben ik bang. Dat nalopen na de voerbeurten hou je toch niet vol? Zeker als hij het door gaat krijgen en vervolgens het ruwvoer weer uit de stal haalt. Ik zou toch op zoek gaan naar een andere stalling. Kan me niet voorstellen dat je hier gelukkig van wordt en je paard al helemaal niet :).

Kan je niet bij je oude stalling op zoek naar een goede bak in de buurt? Hoevaak kwam je paard naar buiten op je oude stalling?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 09:51

Je bent toch verhuisd? Kan je niet meer terug waar je eerst stond? Zo niet dan zul je het toch moeten zien op te lossen met je stalhouder. Hij heeft helemaal niets te zeggen over de hoeveelheid voer die je paard 'zou' moeten krijgen. Ik heb op mijn nieuwe stal ook vanaf het begin duidelijke afspraken gemaakt over de hoeveelheid krachtvoer (minimum) en hoeveelheid ruwvoer (maximum) die mijn pony zou krijgen. Als je merkt dat je paard te mager of te dik word gaat er iets fout in de hoeveelheid voer/beweging. Gewoon eens doorgrijpen, zeggen dat je vertrekt als ze niet ophouden op het ruwvoer te besparen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 09:54

Heb je geen foto van je paard zoals hij nu is TS?
Je stalhouder vindt dus dat hij er goed uit ziet en jij vindt dat hij te schraal is.
Misschien mogen wij ook mee kijken waar jullie het over hebben?

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 09:59

Ja we zijn wel aan het kijken of er iets anders is, maar willen wel eerst met die staleigenaar praten dat we anders ons eigen ruwvoer in gaan kopen en hopen dat het wel goed gaat... En in onze stalling zit onbeperkt ruwvoer dus dat maakt t ook zo lastig zeg maar. Op mijn oude stalling stond ie hele dag op stal behalve als ik er was en dat is ook niet goed voor zo'n jong ding dus dat was ook de rede om weer hier terug te komen omdat ie hier minimaal 5uur buiten staat. Ja zal even foto erop gooien

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:03

Hij is 3? Dan worden ze allemaal wat schaal. Ik ben met je eens dat onbeperkt hooi moet betekenen dat ze ook onbeperkt moeten krijgen, maar het kan wel eens zijn dat het helemaal niet aan de staleigenaar ligt.

Is de foto in je profiel, waar je erop zit, recent?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:05

Als er onbeperkt ruwvoer wordt aangeboden is het al helemaal vreemd dat het wordt weggehaald, want eigenlijk zou je paard dan dus zoveel moeten krijgen als hij lust ... dat is het idee van onbeperkt ;)

Uiteraard met mate bij paarden die in hun eentje wel een hoeveelheid van zes man weggestouwd krijgen, maar dat is hier duidelijk niet aan de orde !

Zou ook je ouders vragen om eens mee te gaan, dat maakt ongetwijfeld meer indruk.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:07

Utixo schreef:
Hij is 3? Dan worden ze allemaal wat schaal. Ik ben met je eens dat onbeperkt hooi moet betekenen dat ze ook onbeperkt moeten krijgen, maar het kan wel eens zijn dat het helemaal niet aan de staleigenaar ligt.

Is de foto in je profiel, waar je erop zit, recent?

Dat zou kunnen inderdaad, maar het is wel opvallend dat sinds het paard bij de nieuwe eigenaar staat het is afgevallen. Dan leg je al snel die link. En zeker als het paard in de wei weer bijkomt. Dan lijkt het mij toch ook dat het paard te weinig ruwvoer krijgt.

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 10:09

Nee die is al niet recent hier begon ie al te verminderen ik probeer de fotos erop de gooien maar tinypic is beetje langzaam

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 10:16

Dit was 2weken voor de verhuizing, hij was schaal omdat er buiten af en toe longeren niks mee gedaan werd
Afbeelding

En dit is 2weken geleden je zit hier alles ook heel goed omdat ie van de brug was gevallen op het land, maar je kan het verschil wel heel duidelijk zien
Afbeelding

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:21

Mijn ervaring is dat er met de meeste staleigenaren niet te praten is over kwaliteit voer en hoeveelheid hooi en water. Ik ken een geval waar een hooinet werd klaargehangen wat dan 's avonds, dat hooi werd dan door de staleigenaar over de andere paarden verdeeld. Ik denk dat niet dat dit goed gaat komen. Kun je e.e.a. met krachtvoer compenseren? Anders zou ik toch echt vertrekken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:22

Hoe oud is het paard? Ziet er op de eerste foto nl erg jong uit.
Hij is bloot, maar niet broodmager. Als ie nog jong is zou ik dat geheel niet erg vinden, jonge paarden lijden meer van overgewicht dan iets te schraal.

Maar hoe zien de andere paarden op de stal eruit dan?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:22

Daar zit inderdaad niet veel vlees op ... platte billetjes en ribben mag je wel voelen, niet zien :n

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:23

Cil_ schreef:
Mijn ervaring is dat er met de meeste staleigenaren niet te praten is over kwaliteit voer en hoeveelheid hooi en water. Ik ken een geval waar een hooinet werd klaargehangen wat dan 's avonds, dat hooi werd dan door de staleigenaar over de andere paarden verdeeld. Ik denk dat niet dat dit goed gaat komen. Kun je e.e.a. met krachtvoer compenseren? Anders zou ik toch echt vertrekken.

Dat is helemaal schandalig, reden om te vertrekken !

En gebrek aan ruwvoer is niet te compenseren met krachtvoer ...

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 10:25

Ja dat zou wat voor mijn staleigenaar zijn maar dat is dan even een kwestie van controleren... En krachtvoer krijgt ie al genoeg hij krijgt ook nog extra muesli en als ie meer krijgt stuiterd ie boven me uit haha. eOp de eerste foto is ie ruim 3,5 en op die laatste 4. En ik vind ook ribben mag je voelen niet zien.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:26

zolang hij nu niet meer afvalt als nu vind ik het op de foto er toch redelijk oke uitzien.

en om de afstand van stal boven de gezondheid van het paard te zetten, tja daar zou je nog niet eens over na mogen denken laat staan uitspreken :o

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 10:27

O ja de andere paarden zijn er van 7 icl die van mij 5te mager en die 2die goed staan komen meestal na het voeren extra bijvoeren en kopen eigen ruwvoer in dus zitten dit zeker te overwegen,

StalNollie ja dat is zeker zo maar ik heb liever dat ik het kan oplossen zeg maar

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:29

In dat geval schort er dus duidelijk iets aan het voerbeleid !

Kunnen jullie als eigenaren niet eens met z'n allen de staleigenaar hierop aanspreken dan ?