Bak te zwaar,kokos erin maar helpt niets

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Redbull1

Bak te zwaar,kokos erin maar helpt niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 12:53

(als het niet goed staat,mijn excuses)

We hebben op stal een bakprobleem.
Vorig jaar maart hebben de staleigenaren de bak opgevuld met klapzand.Dat werd zo zwaar dat we er met pony's niet meer in konden lopen.Zeker niet bij droog weer.Als het een paar dagen goed geregent had,kon je er in stappen.
In december hebben we met de stagenoten onder elkaar kokos gekocht en dit erin laten frezen. Maar nu zijn we bijna 5 maanden nadat de kokos erin gegaan is,weer terug bij af.
Kokos is bijna verdwenen en de bak is doordat die ongelijk is en zwaar zelfs voor de grote paarden bijna niet meer te rijden.
Wij,als stalgenoten,zijn nu een beetje radeloos omdat we niet meer wten wat we eraan kunnen doen.
De staleigenaren willen geen geld inversteren in de bak,omdat ze daar het nut niet van inzien...en de bak wordt hooguit 1x in de 2 weken gesleept/gerold en verder niets.
We zijn nu meer dan een jaar verder met een bijna niet te gebruiken rijbak en we weten het nu even niet meer.
Alles wat we willen doen aan de bak kost ons als huurders geld,omdat we het zelf moeten bekostigen..
Zowel ik als een stalgenoot hebben jonge kinderen die graag op hun pony's willen rijden maar dit gaat helaas vaak niet.
We zijn ook al op zoek geweest naar een andere stal,maar dat is in deze buurt bijna niet te vinden..

Hebben jullie misschien een idee hoe we dit bakprobleem op een niet al te gek dure manier kunnen oplossen??

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:58

ik denk dat er geen goedkope oplossing is...idd een goeie bak valt of staat met een goeie bodem.
Het enige wat je kan doen maar dat is maar een tijdelijke oplossing is ...je zegt als het goed geregent heeft je dr bv wel in kan stappen,als de bak gedraineerd is kan je de buizen afsluiten zodat je een soort eb en vloed systeem creeerd waardoor je bak dus nat blijft.
Verder is het enige wat je kan doen is het juiste zand erin laten storten maar idd geen goedkope oplossing dus het goedkoopste is toch opzoek naar een stal met goeie bak..

Suc6

Redbull1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 13:02

dank je wel voor je reactie..
De bak is idd gedraineerd,dus dat zouden we nog kunnen proberen..
We zaten er zelf aan te denken om het onderliggende zand te mengen met het klapzand,maar weet niet of dat nut zou kunnen hebben.
Andere staling is echt een crime om te vinden hier..helaas,maar hou wel mijn ogen open..

CastaMickey

Re: Bak te zwaar,kokos erin maar helpt niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:04

Kun je niet een soort sproeisysteem doen? Wat ze ook vaak op grasvelden doen. Heb er geen verstand van :p Zo is de bak wel veel natter :)

Redbull1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 13:07

We hadden sproeiers,maar die zijn kapot gegaan en ze "vergeten" steeds om andere neer te zetten..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:07

Misschien een extreem domme vraag, maar is er dan niet gewoon te veel zand in de bak? Waar veel zand is kun je diep zakken -> zwaar.

Redbull1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 13:13

nee het is geen domme vraag..
de loonwerker die we ingehuurd hadden schrok van de hoeveelheid zand..er ligt idd heeel veel zand in.Alleen heeft de loonwerker dat er niet uitgehaald omdat hij de kokos moest frezen..
Nu komt alle kokos weer omhoog en het grootste gedeelte is al weg ook,dus nu zitten we idd weer met een mega hoeveelheid zand..
Dat zouden we er graag uithalen,maar daar hebben we het materiaal niet voor..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:14

Scheppen dan maar, weet niet hoe groot je bak is en hoeveel teveel is.
Een boer met tractor in de buurt waar veel op geladen kan worden, geen idee eigenlijk.

Redbull1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 13:18

Dan zijn we ff aan het scheppen. Bak is 20x40:-)

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:22

Met kokos moet je volgens mij wel regelmatig sproeien want zodra het te droog is komt het naar boven. Hebben jullie dat wel gedaan ?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:22

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me er niet te druk om zou maken :o
Maar goed dat ben ik...

Heb je al eens gekeken naar rubber snippers ? (gemaakt van oude auto banden)
Maar idd eerst vrolijk zand er af scheppen.
Je zou evt een boer en of loonwerker kunnen vragen om het werk te doen.
Als ze het zand mee mogen nemen zou je het evt goedkoper kunnen doen.
Mogen ze het zand niet mee nemen gooi het bij de ingang van het land dan blijft dat netter.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:23

Redbull1 schreef:

Lijkt me wel een leuke bezigheid op een zonnig dagje, met alle stalgenootjes scheppen. Word ook niks in rekening gebracht etc.

Redbull1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 13:28

Hoeveel zand moet/mag er eigenlijk in een bak liggen?

Bovenop het zand wat er al in lag,hebben ze 3 vrachtwagens zand er nog op gedaan.
We hadden in eerste instantie gevraagd of er een laag van het bestaande zand af kon,omdat de bak toen al te zwaar was.
Maar toen had hun dochter gezegd dat er zand op moest ipv af en dat hebben ze gedaan..

En we moeten nu met de tuinslang sproeien,omdat de staanders kapot zijn gegaan en niet vervangen zijn...Maar wist niet dat kokos regelmatig gesproeid moest worden.
We kregen het advies kokos te nemen,want dat was de goedkoopste en de snelste oplossing zijn.

Redbull1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 13:33

xSlvna schreef:
Redbull1 schreef:

Lijkt me wel een leuke bezigheid op een zonnig dagje, met alle stalgenootjes scheppen. Word ook niks in rekening gebracht etc.

Teambuilding :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:38

Hier op stal eigenlijk hetzelfde probleem, ook vaak veel te zwaar..
Zijn al veel kruiwagens zand uit gegaan maar is geen doen.

Redbull1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 13:51

Balou_k schreef:
Hier op stal eigenlijk hetzelfde probleem, ook vaak veel te zwaar..
Zijn al veel kruiwagens zand uit gegaan maar is geen doen.

Hoor t best vaak dat bakken te zwaar zijn.Ook wij zijn vaak genoeg aan t scheppen geweest,maar je ziet geen verschil..

Bij ons is het ook nog zo dat de staleigenaren ook geen echte paardenmensen zijn en zich er ook niet in willen verdiepen..
Het zijn hobbyboeren en werken daarnaast allebei.Ze houden de paarden erbij voor watextra inkomsten..

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:56

ik vind een goede bak zeer belangrijk :j

Ik zou inderdaad proberen om er wat zand af te krijgen. En als hij iig gesleept wordt is het materiaal er dus wel om te slepen, dus een laag zand er af, evt plakzand erin (dat bind) dan de eerste weken slepen, sproeien, slepen sproeien. Als er regen verwacht wordt zorgen dat de bak gesleept klaar ligt.

Redbull1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 14:05

muts_marijke schreef:
ik vind een goede bak zeer belangrijk :j

Ik zou inderdaad proberen om er wat zand af te krijgen. En als hij iig gesleept wordt is het materiaal er dus wel om te slepen, dus een laag zand er af, evt plakzand erin (dat bind) dan de eerste weken slepen, sproeien, slepen sproeien. Als er regen verwacht wordt zorgen dat de bak gesleept klaar ligt.

Wij vinden een goede bak ook belangrijk en uiteindelijk betaal je ook voor een stalling met bak..

Wat is plakzand?Kan je dat bij een zandhandel krijgen>

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:10

Wij hebben het via het loonbedrijf gekocht, dat hadden ze gevonden bij afgravingen, is vrij ''nat'' geel zand. Normaal geel zand of wit zand hoe je het ook noemen wil maakt de bak juist droog/mul, dit is vrij nat en plakt ook.

Ik kan het me voorstellen, je betaald er iid ook voor :j
Laatst bijgewerkt door muts_marijke op 11-05-13 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:11

Is de kokos er dan niet veel te diep doorheen gewerkt? Of te weinig kokos er in gedaan? Wij hebben het nu 5 jaar en er moet nu weer wat bi,j maar de bak is nog best goed te rijden, ook als het weken droog geweest is.

Redbull1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 14:16

linky schreef:
Is de kokos er dan niet veel te diep doorheen gewerkt? Of te weinig kokos er in gedaan? Wij hebben het nu 5 jaar en er moet nu weer wat bi,j maar de bak is nog best goed te rijden, ook als het weken droog geweest is.

De kokos lag niet te diep en we hebben de aanbevolen hoeveelheid van de leverancier gebruikt. De kokos komt weer helemaal omhoog..
We hebben er vorige week een hele zooi afgehaald..was gewoon een grote kokosmat geworden,waar de paardjes met hun voeten in bleven hangen.
Gisteren is 1 van de shetten gestruikeld in een diepe kuil..we zijn echt geschrokken..
(Zal proberen om een foto te plaatsen van hoe de bak nu is..)

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:18

dat is echt flink waardeloos zeg, jammer dat de eigenaren het dan ook nog niet in zien. Met hoeveel staan jullie daar? Met andere woorden, hoeveel mensen gebruiken die bak?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:19

Mijn bak was ook heel zwaar maar ik heb er naaldhoutchips doorheen laten mengen en nu is hij prefect. Ik heb eerst een volle vracht gedaan en een jaar later een halve. Een zware bak is erg naar om in te rijden en de paarden krijgen er ook blessures van. Je zou ook nog kunnen kijken naar ander zand er door te mengen. Dat wil ook nog wel eens helpen en is een stuk goedkoper. Welk zand je daarvoor moet hebben weet ik niet maar misschien kun je wat leveranciers bellen om te vragen wat het beste is.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:26

Hier ook een veel te zware bak.
Met regelmatig slepen en elke dag sproeien valt t redelijk te doen.
Maar het is echt rot

Redbull1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 14:40

muts_marijke schreef:
dat is echt flink waardeloos zeg, jammer dat de eigenaren het dan ook nog niet in zien. Met hoeveel staan jullie daar? Met andere woorden, hoeveel mensen gebruiken die bak?

We staan er met z'n 11ven. Waarvan 4 duetten,1 c-pony en 7 paarden..en die gebruiken normaal allemaal de bak.
Begin van t jaar is heeft een pony een flinke peesblessure opgelopen,doordat hij gevallen was in de bak. Na die tijd rijdt er bijna niemand meer in...