Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
genja schreef:Eerst zorgen dat hij wel te vangen is en dat je omheining zo in orde is dat hij er niet over heen kan springen.
En tot die tijd ergens neer zetten waar vastzetten ook niet nodig is. Ben geen penny meisje die alles zielig vindt maar een paard vast zetten aan een pin de wei vindt ik echt nott done.
Groetjes genja
Nachtlampje schreef:genja schreef:Eerst zorgen dat hij wel te vangen is en dat je omheining zo in orde is dat hij er niet over heen kan springen.
En tot die tijd ergens neer zetten waar vastzetten ook niet nodig is. Ben geen penny meisje die alles zielig vindt maar een paard vast zetten aan een pin de wei vindt ik echt nott done.
Groetjes genja
En dan de komende maanden misschien wel je paard lekker oppotten in een stal? Ja dat is zeker vriendelijk voor een Exmoor die altijd in het "wild" heeft geleefd![]()
Ts, kun je niet een paal in de grond zetten, en daar zo'n pin in slaan met dáár bovenop een draaiend oog?
[ Afbeelding ]
Zoiets alleen dat het oog dan bovenop dicht is en draaitkon niets beters vinden.
Mizora schreef:Kan je een kort paaltje helemaal de grond in slaan en daar dan een draaiende ring in zetten? Die bestaan volgens mij namelijk wel, moet je bij een goede doe-het-zelfzaak kijken.
Voor de anderen: een omheining hoog genoeg maken, die van mij blijft niet achter 1.65m (de hoogste paaltjes), als hij er geen zin in heeft. En is dwars door de houten omheining gegaan met daarbovenop nog een stroomdraad (zonder paniek, wilde naar het gras terwijl hij in de bak stond). Gelukkig laat deze zich wel pakken (na een kwartiertje zonder jagen) en gaat het hem alleen om het gras, dus loopt hij niet echt weg. Dat is echt flink hoog en dus nog niet hoog genoeg.
Die van ons blijft trouwens nu (meestal) achter de omheining door hem een halster met een flink stuk stroomdraad eraan (door het halster geweven) aan te doen. Dan maakt hij al contact als hij zijn hoofd erover steekt en als hij erover springt maakt hij ook contact. Bij ons was een meter of 3 voldoende, maar je kan het ook nog langer maken, dan kan je eventueel het paard er ook aan pakken. Je leert er wel knopen van leggen, want af en toe gaan ze erop staan en soms breekt het dan.
Als ik per ongeluk de longeerlijn over de grond laat slepen met wandelen en hij gaat er op staan, dan zie je hem ondertussen ook heel bewust een stapje achteruit doen. Hij is er kalmer van geworden.
geshahquille schreef:Je hebt van die pennen die je in de grond kunt zetten maar of dat voor een wat wilde pony wat is? Shetlander zijn altijd heel handig met zoon touw maar bij de meeste anderen paarden zitten ze in een mum van tijd helemaal in de knoop.
annebe schreef:geshahquille schreef:Je hebt van die pennen die je in de grond kunt zetten maar of dat voor een wat wilde pony wat is? Shetlander zijn altijd heel handig met zoon touw maar bij de meeste anderen paarden zitten ze in een mum van tijd helemaal in de knoop.
Dat touw leren ze wel, dit kan ieder dier leren, ook een wilde pony.
Maar of dit sterk genoeg is, is dus een beetje de vraag
Ingrid_92 schreef:Ik vind zo'n paal in de grond ook een eng idee. Mijn idee zou ook zijn om het hek te verhogen als je bang bent dat hij daar overheen gaat en hem gewoon "los" in de wei te laten.
Bij mijn verzorgpaardje staan nu 8 fjorden die ook uit het "wild" komen (natuurgebied). Ze staan op een heel groot weiland en het heeft ongeveer 8 weken geduurd, maar ze laten zich nu gewoon aaien. Dus met geduld zal het uiteindelijk ook vast wel lukken om hem te kunnen pakken.
JasmijnJoy schreef:Iemand waar ik verzorgde, had dan van die pinnen in de grond staan, En dan zetten hij zijn shetters even langs de weg. Omdaar de berm te graxen. (hele rustige weg, komt nooit een auto)
Ik snap niet wat er zo zielig aan is. Of die Exmoor de hele tijd in de stal, of lekker grazen. Jullie de keus.
Maar ik ben benieuwd wat je ervan makkt dus ik volg
Ingrid_92 schreef:JasmijnJoy schreef:Iemand waar ik verzorgde, had dan van die pinnen in de grond staan, En dan zetten hij zijn shetters even langs de weg. Omdaar de berm te graxen. (hele rustige weg, komt nooit een auto)
Ik snap niet wat er zo zielig aan is. Of die Exmoor de hele tijd in de stal, of lekker grazen. Jullie de keus.
Maar ik ben benieuwd wat je ervan makkt dus ik volg
Niet zozeer zielig, maar wel "eng" . Stel dat hij het in zijn bol krijgt om opeens knetterhard te gaan galopperen? Zo'n beest moet ook zijn energie kwijt. Wat gebeurt er dan? Lijkt mij dat hij dan een enorme snok aan het hoofd krijgt als het touw op is, of dat hij de paal uit de grond trekt.