[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 12:02

Gini

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:03

Is deze discussie niet al 100 keer gevoerd?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:07

Ja, maar blijkbaar is er nog steeds wat over te zeggen.
Mijn nekharen gaan iig overeind staan van zulke praktijken, maar ik snap ook wel dat het niet leuk is om zoiets in een fototopic te doen.

Ik denk dat het meer een kwestie is van niet willen dan niet kunnen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 12:09

ja dit topic is meer om het itp topic niet te verzieken voor de TS.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:13

Moeten we hier nou nog over discusieren.

mensen die zo hun paard houden reageren hier toch niet. De enige die reageren zijn de mensen die hun paard wel paarwaardig huisvesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:35

Ach ja eeuwenoude terugkerende discussie. De een vind het sielugh om ze in de winter te beperken tot een paddock en een stal. Ik vind het sielugh om m'n pony mok op te laten lopen op een weitje van de herfst tot 't voorjaar.

Hoe zit het dan met paarden die boxrust moeten houden? Zijn die ook sielugh omdat ze de stal niet uitkomen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:39

Hangt er vanaf hoe lang het duurt imo, als het echt medisch noodzakelijk is (zelf vind ik juist beweging = doorbloeding = genezing belangrijk) dan moet het maar.

Zelf denk ik dat je uit moet gaan van de basisbehoefte van het paard, en dat zoveel mogelijk moet beantwoorden. We zijn het er allemaal denk ik wel over eens dat paarden bewegingsdieren zijn?

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:47

Allen je nekharen overeind Gypsy, nou heel me haardos stond in de lucht..
Ja oke waren grappige plaatjes bij maar net wat Gamblerscup al aangaf het verhaal erachter is gewoon sneu.
Het zal altijd een discussie blijven over op stal en altijd buiten staan.
Ik zit ook op veen en ze lopen hier de boel echt niet verrot en staan 365 dagen op de wei.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:03

Ja wat moet er nog over gezegd worden. Ik denk dat iedereen z'n eigen mening heeft. Ik zou alleen me paard van ze lang zal ze leven zo'n leven niet geven. Gewoon dagelijks het land op en geen maanden aan een stuk op een stalletje laten staan met dagelijks een uurtje rijden. Vind het best triest leven voor elk dier. En ook niet gezond. 23 uur per dag stil staan en 1 uur per dag vol aan de bak. Tja..... hoe kun je eigenlijk goed praten dat het niet anders is. Genoeg opties maar iedereen wil z'n paard maar op elke lapje grond neerzetten met als gevolg dat ze er in de winter niet op kunnen omdat ze alles stuk lopen dan heb je gewoon niet genoeg grond. Maar zolang er eigenaren zijn die er voor kiezen blijven er pensionstallen die het wel aanbieden. Als bijna niemand er voor zou kiezen zouden de pensionstallen zo klaar zijn en genoodzaakt zijn oplossingen daarvoor te zoeken of te beseffen dat die paar vierkante meter weiland niet voldoende zijn om zoveel paarden te huisvesten.
En ja als dit voor mij echt de enige optie was van stallen dan zou ik zeker mijn paard verder weg parkeren of hem gewoon weg verkopen naar een plek waar die wel een waardig bestaan heeft.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 10-05-13 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:04

Dit is een topic van niemand vind het goed maar de helft van de paarden in Nederland staat wel zo.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:36

Cowgirl schreef:

mensen die zo hun paard houden reageren hier toch niet. De enige die reageren zijn de mensen die hun paard wel paarwaardig huisvesten.

Mijn paard staat in de winter 3 maandjes veel op stal, hooguit paar uurtjes op de paddock en dan nog 't wandelen, longeren en rijden.
Ze heeft snel last van mok, hierdoor ben ik al snel extra voorzichtig met de bagger periodes.
Toen onze paarden de eerste keer weer een uur op de wei kwamen deden ze hartstikke normaal.
Geen grote uitbarstingen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:40

We zijn het er allemaal mee eens dat een paard buiten hoort te komen, het hele jaar door. Alleen heeft niet iedereen de mogelijkheid om dat ook te doen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:42

Poess91 schreef:
Cowgirl schreef:

Mijn paard staat in de winter 3 maandjes veel op stal, hooguit paar uurtjes op de paddock en dan nog 't wandelen, longeren en rijden.
Ze heeft snel last van mok, hierdoor ben ik al snel extra voorzichtig met de bagger periodes.
Toen onze paarden de eerste keer weer een uur op de wei kwamen deden ze hartstikke normaal.
Geen grote uitbarstingen.

Een fatsoenlijke paddock is zo gelegd. Even naar een houtfabriek oid in de buurt dan krijg je zakken met houtsnippers/zaagsel mee voor een klein prijsje, mik je op een stuk grond, draadje erom en klaar. Een droge, mokvrije paddock.
Hoeft niet eens groot te zijn, als ze maar een beetje rond kunnen stappen in de frisse lucht en contact kunnen hebben zonder tralies ertussen.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:48

meggiemeg schreef:
We zijn het er allemaal mee eens dat een paard buiten hoort te komen, het hele jaar door. Alleen heeft niet iedereen de mogelijkheid om dat ook te doen.

Ik ben het er in ieder geval ook mee eens dat paarden zo veel als mogelijk buiten horen te zijn. Maar ook mijn paard staat momenteel 23 uur per dag op stal ;( Niet mijn keuze, maar het kan niet anders...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:49

Hier ook veen ("Drentse Veenkoloniale Gebied") en mijn 2 paarden staan wel degelijk 24/7 year round op de weide... ze lopen de stukken weide wel volledig stuk en met regen ja dan heb je blub.... dit seizoen was er VEEL regen, maar zelfs mijn Tink x Fries met witte sokken heeft NIKS opgelopen, overigens al jaren niks aan de hand, dus dat gezeur over "wegzakken in de blubber" en DUS "zielig" en "mok tot in de oksels" , zoals het als een vaststaande waarheid wordt verkondigd door sommigen, is dus helemaal niet zo.

Op Bokt zie ik overigens geregeld vele foto's voorbij komen van paarden die in een volledig verregende en verzeken zandpaddock staan, zo ver het oog kan zien, waar dan volgens die topics ook nog in gereden wordt... tsja, alsof DAT zo'n fraai alternatief is voor een zwartgelopen winterweide? Uiteraard kan er net buiten beeld een droge (schuil)stal aanwezig zijn, maar dat neemt niet weg dat het "gekat" op mensen die hun paarden wel met merendeel van/of een geheel etmaal buiten hebben staan ("zo sielugh..") ook maar relatief is, want paarden die in groepjes in de winter overdag een aantal uren in een zandpadock komen maken daar binnen no-time ook een drekpoel van.

Van mij hoeft overigens helemaal niemand diens paarden per se 24/7 buiten te hebben, 'smorgens naar buiten en tegen donker weer naar binnen vind ik ook nog NET acceptabel, maar 24 uur is erg lang, als daar dan 22-23 uur van binnen gestaan moet worden, vind ik dit het ontkennen van de wezenlijke behoeften van een paard of pony. Die slapen/rusten maar zo'n 4 uren per 24 uur. Het verbaast mij nog steeds dat vele paardeneigenaren dit feit niet kennen of niet willen kennen.
Dus een leven op stal met af en toe eventjes er uit voor een longeer/rij sessie, of voor mijn part elke dag 2 uurtjes in een paddock of op een wei, is meer dan treurig.
Men weet tegenwoordig zou je denken wel beter wat de echte behoeftes van een paard of pony zijn?
Ouderwets, achterhaald, net als stands op maneges... ook niet meer van deze tijd.

Wat de foto's op het vorige topic betreft: daar heb ik gemengde gevoelens bij. Ik ben natuurlijk blij dat de paarden eindelijk weer lekker vrij het land op mogen, de manier waarop dit wordt aangepakt echter vind ik buitengewoon gevaarlijk, zowel voor hanteerders als de paarden zelf. Die oncontroleerbare toestanden krijg je natuurlijk juist als paarden veel te weinig of helemaal niet (of 1 uur per dag op 23 uur) buiten komen in de winter, het is net als met koeien die de hele winter op stal hebben gestaan, als die dan eenmaal naar buiten de wei op mogen zie je die ook de meest crazy bokkesprongen maken.
Maar paarden zijn geen koeien, en dit is een ongecontroleerde, nee kennelijk niet eens TE controleren bende.

Niet alleen zou ik mijn paarden voor hun eigen welzijn op zo'n manier daar niet willen hebben staan, overigens nergens anders ook, maar ik zou vooral het "winterbeleid" storend vinden.
Op welke stal dan ook, een gezond paard zou (en dat is toch ECHT de verantwoordelijkheid van de zelfbewuste paardeneigenaar!), toch minstens de helft van zo'n etmaal buiten behoren te komen. Dat is dus 12 uren, van gooi op 9.00 tot 21.uur.

Niet ieder heeft die gelegenheid, dan maken we er voor ons menselijk gemak (en dat van de stalhouder) 9 uren van.

In de Welzijnsrichtlijnen voor Paarden en Pony's wordt een minimum van 6 uren aanbevolen, dus: van 9.00 tot 15.00 uur (of van 8.00 tot 14.00 uur, whatever de dagindeling is).

Dat vind ik genomen het feit dat een paard van de 24 uur dus maar zo'n 4 uren "uitgeschakeld" is voor slapen, maar armzalig, staat dan dus in die overige 20 uren minus die aanbevolen minimale zes uren buiten/activiteiten alsnog 14 uur opgesloten in de stal....

Dat doe je zelfs een hond niet aan.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 10-05-13 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:51

Leanne_Salvo schreef:
meggiemeg schreef:

Ik ben het er in ieder geval ook mee eens dat paarden zo veel als mogelijk buiten horen te zijn. Maar ook mijn paard staat momenteel 23 uur per dag op stal ;( Niet mijn keuze, maar het kan niet anders...

Ik heb mijn paarden voordat ik ze aan huis kreeg helaas ook even anders moeten stallen dan dat ik had als eisenpakket, helaas dwingen omstandigheden je soms. Het klopt, er zijn nu eenmaal niet overal pensionstallen waar het gehele jaar weidegang mogelijk is.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:52

Ik heb hier ook zo 1tje ( niet mijn pony, maar verzorg/ rijd ze wel ).
Ze staat op een kleine stal waar de meeste mensen wel elke of om de 2 dagen komen ( een deel komt ook maar 1keer per wek ), maar mogelijkheid om 24/24 buiten te staan gaat hier niet. Ze kunne wel elke dag buiten maar een bepaalde tijd, dit omdat er wel weide is maar niet genoeg voor iedereen er tegelijk op te zetten en er te laten staan ;-)
De eigenaresse komt nooit ( buite 1 maal voor de stalling te betale ) en als ik ze niet buiten laat, komt de merrie ook niet uit stal ;-) Ik kan ook maar max 3 keer in de week gaan ( en vaak ook maar 1 keer wegens les, op 25km vn stal wonen en niet permanant de auto van mama kunnen lenen ), maar ik vraag wel aan anderen om ze eens buiten te zetten. Dit gaat ook niet altijd ;-) Los gooien in de binnenbak mag niet altijd.
Hier in de buurt is het heel moeilijk om paarden 24/24, 7/7 buiten te zetten. Er is veel landbouwgrond mar landbouwers hier wille geen grond verhuren/verkopen om er paarden op te zetten.

Een reactie hierop van dan moeten die mensen geen paard kopen vindt ik een beetje zielig en uitgezaagd... Hoeveel manegepaarden gaan nooit op wei? ik ken er zat veel ;-) Velen willen ook wel dat hun paarden meer buiten staan... maar als dit nu niet gaat? Moet men dan speciaal een nieuw huis kopen dichtbij een stal waar het paard meer buiten kan? Voor velen is deze sport een uitlaten, komen tot rust, ...
Zelf heb ik dit ook ;-) paarden zijn mijn leven en dit zal nooit verandere...

Ik denk dat de ideologie veel te hoog ligt... heel veel kritiek, maar wat met de realiteit?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:55

Een paar jaar terug stond mijn paard ook 's winters binnen. Sinds we in Drenthe zijn gaan wonen en ruimte gehad hebben om ze 24/7 buiten te zetten, het hele jaar door, zou ik voor geen goud meer terug willen naar een pensionstal waar de paarden alleen in de zomer naar buiten mogen.

Er wordt hier gesproken over mok.
Mijn paard kreeg sneller mok toen hij nog op een stal stond waar hij alleen in de zomer een paar uurtjes naar buiten mocht dan toen hij hier op een weiland kwam te staan, dag & nacht. Ik denk eerder dat het een kwestie is van wennen. Als jouw paard geen nattigheid gewend is, nee, tuurlijk reageert hij er dan anders op. Maar sinds onze paarden 24/7 buiten staan, heb ik in 3 jaar geen enkele keer mok meer gezien.

Ook heb ik een pony die snel kreupel is en regelmatig op rust moet. Maar geen enkele dierenarts, hoefsmid of ostheopaat heb ik nog horen zeggen dat zij "boxrust" moet houden. Niemand heeft mij enkele keer verteld dat ze op stal moet staan om rust te houden. Rust houden en buiten staan kan prima samen. Is er een paard in de groep die dat verstoord, maken we er groepjes van en zorgen we dat ze bij een rustig paard staat waardoor zij ook rustig blijft.

Dat een paard een stal nodig heeft zit echt tussen de oren. Een paard kan prima met nattigheid en kou omgaan, maar je moet het dier wél de tijd geven om eraan te wennen en zich eraan aan te passen. Maar goed, als je paard een keer met mok terug van het land komt en je hem of haar vervolgens nooit meer op het land zet in de winter, is het vrij logisch dat het dier "gevoelig" voor mok blijft ja. Dit is in mijn ogen hetzelfde verhaal als dat je paard het koud heeft. Als je een paard hebt dat niet gewend is om buiten te staan in de winter, lijkt het mij vrij logisch dat deze het koud krijgt de eerste winter. Dat had mijn paard ook toen hij zijn eerste winter buiten doorbracht. Maar een paar goede (waterdichte) dekens erop en hij redde zich prima.

En ja, bij ons is het in sommige periodes ook lekker blubberig door de nattigheid. Maar nog steeds heb ik nog steeds geen enkel ziek paard of paard met mok gezien. Overigens, als het nat is, hebben we hier altijd nog het hele betegelde erf die we dan open gooien. Dan hebben ze het erf en de kleine weide, voeren we ze op het droge etc.

Ik snap best dat iemand niet de mogelijkheid heeft om zijn of haar paard buiten te zetten het hele jaar door. Dit hadden wij voor de verhuizing ook niet. Maar er zit een groot verschil tussen niet kunnen en niet willen doordat het paard een stal nodig zou hebben. Uitzonderingen daar gelaten.
Laatst bijgewerkt door princequillo op 10-05-13 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:58

Hier wil ik nog wel reageren, ik kreeg alleen een vieze smaak in mijn mond bij die kortzichtige, aanvallende berichten van Cassidy... hoezo, ze weet dondersgoed dat het niet ok is! :D
En uiteraard begint iedereen die weet dat ie z'n paard niet paardwaardig heeft staan, over 24/7 in de blubber buiten staan, mok etc. etc. Er zitten nog zoveel mogelijkheden tussen 23 uur in eenbox opgesloten stilstaan en 24/7 in de drek buiten.... maar natuurlijk willen die mensen het dáár niet over hebben! Stel je voor, je moet wat moeite doen om je paard in z'n basisbehoften te voldoen... ai ai ai!

Als ik een weiland zou hebben dat in de winter een grote modderpoel wordt, zorg ik er voor dat ze een stuk krijgen waar ze wél droog staan. Ik had toen een paddock. Je kunt een stuk betegelen. Je kunt een stuk ophogen. Je kunt drainage aanleggen. Je kunt het zo makkelijk, moeilijk, duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Ik vind dat pensionstallen de PLICHT hebben iets aan te leggen waardoor de paarden in de winter naar buiten kunnen. Dat dat stuk dan geen 5 ha wordt is niet erg, maar het zijn bewegingsdieren en die moeten kunnen lopen. 23 uur in een box is NOT DONE, is niet paardwaardig, ik vind het een vorm van mishandeling. Zoals een cassidy, die stelt dat ze moet kiezen tussen in de blubber en flink mok, of opsluiten in een box: dan ben je lekker kortzichtig bezig. Daartussen zijn mogelijkheden. Wat iemand hier al schreef: het is meestal een kwestie van niet WILLEN, en niet van niet kunnen.

En al die ophef over het feit dat ik schreef dat IK zo geen paard zou willen houden, maakt wel weer duidelijk dat mensen verdomd goed weten dat dat geen goede manier van paarden houden is. Allemaal in de verdediging, allemaal weer die standaard onbenullige tegen-voorbeelden (want echt, er is natuurlijk géén andere manier dan of 23 uur in de box, of 24/7 in de blubber).

Ik ben hier heel fel op, omdat het allemaal volwassen mensen zijn die bewust er voor kiezen om een dier niet paardwaardig te houden, zodat zij zelf lekker kunnen rijden. Jammer dan, dat het dier er onder moet lijden. En die arme dieren moeten (en zullen) zich maar berusten in hun lot. Wat een lieve dieren zijn het eigenlijk he! Als iemand het waagt mij 23 uur per dag op te sluiten in een kast waarin ik me net om kan draaien, dan schop ik die helemaal verrot zodra ik er de volgende dag weer even uitgehaald wordt! :D

En bij de stal in het vorige topic gaan er nog meer dingen niet aan toe zoals het zou moeten. Ik heb ook schrikbarende foto's gezien (TS daar heeft zorgvuldig foto's uitgekozen en weggelaten kan ik je wel zeggen!) dus bij de betreffende stal reageerde ik op een gegeven moment nog heftiger.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:02

Niet ieder paard maak je blij met 24/7 buiten staan. Sommige paarden gaan snachts niet slapen buiten omdat ze alles in de gaten houden en van elke vogel opspringen. (onafhankelijk van wat voor kudde en omgeving)

Ik heb mijn paard anderhalve zomer 24/7 buiten gehad en ze werd met de dag doffer, chaggerijniger en gestresster. Uiteindelijk moest ik haar midden in de zomer 's nachts met een 100grams deken opzetten omdat ze 's nachts gewoon stond te rillen van de kou, terwijl het nauwelijks koud was. Gewoon door de stress en vermagering.

Nou doe mij dan maar een stalletje 's nachts hoor ;) Ookal weten sommige bokkers heel zeker dat ieder paard het fijn vind om 24/7 buiten te staan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:03

We hebben het hier niet over manege/verzorgpaarden, want daar heb je daadwerkelijk NIETS over te zeggen.
We hebben het over je eigen paard of pony, waarbij jij als eigenaar zelf verantwoordelijk bent, ook dus om de keuzes te maken omtrent diens welzijn: en daarvan moet niemand aankomen met "ik heb geen keus", die keuze maak je als eigenaar namelijk altijd zelf, je paard/pony is daar niet toe in staat.

Ik ga steeds uit van een gezond paard, dus niet van een paard dat van de DA "boxrust" of "beperkte beweging" is voorgeschreven, en ook niet van de 24/7 op de wei situatie, dit topic GAAT ook niet over 24/7 op de wei maar over 23/7 OP STAL STAAN.

Als iemand dit laatste als paarden eigenaar in deze "verlichte" kennis-tijden nog voor zichzelf kan verantwoorden, en met veel argumenten en drog-redenaties naar zichzelf en anderen gaat goed proberen te praten, betreur ik het paard-dat-geen-paard-kan-en-mag -zijn. Die gun ik een begrijpender, verantwoordelijker, ja, BETERE baas.

NOgmaals: het topic gaat niet over 24/7 buiten, maar over 23/7 OP STAL.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:07

De enige wei in de buurt (waar ik en 3 vriendinnen dus staan) heeft ook een regel dat ze 4 maanden binnen moeten staan.. Paarden staan dan op de paddock, en mogen een uur per dag buiten, of zijn 'losgebroken' en staan dan een ganse nacht buiten :+
ze worden dan niet meer gereden, omwille van het gevaar om op een natte wei te rijden.

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:09

Ik ken ook zo'n stal, ik vind het afschuwelijk. Maar die mensen zelf zien het niet eens.. :\

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:12

Er valt geen discussie te voeren. Het is niet goed klaar ;).

Wij zitten op klei bij ons kunnen ze ook niet in de wei, maar wij hebben paddocks gemaakt (modder maargoed) ze hebben hooiruif met hooi en lopen daar in de winter overdag in.

Mbt training is er op een proffesionele stal geen enkel paard dat 23u op stal staat simpel weg omdat is bewezen dat je niet kan "op rijden" tegen 23u stilstaan, een paard is een loopdier

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:16

Maar als je zo (haast) iedereen hoort dan is er wel vraag naar pensionstallen waar paarden 24 uur per dag buiten zijn (ofwel in groepsverband in een grote paddock als de grond gras niet toelaat (zeg maar hitactief achtig) of elk paard een eigen paddock met eigen inloopstal). Maar in omgeving Rotterdam zijn er weet ik maar 2 hitactiefstallen met wachtlijsten. Dat is dan toch een gat in de markt? Als ondernemer kan je daar toch op inspelen?

Maar waarom houdt het merendeel van de pensionstallen dan toch zo vast aan in de winter op stal? Is het goedkoper?
Je zou toch zeggen dat als de vraag naar dat soort stallen toeneemt (als je Bokt een beetje bijhoudt zie je dat het wel leeft en dat het argument vaak is dat dat soort stalling de randstad niet te vinden is) dat er dan ook meer van dat soort stallen komen? De Hitactief stallen in omgeving Rotterdam zijn blijkbaar wel succesvol. Zijn er pensionstalhouders op Bokt die hier antwoord op kunnen geven?