Vandaag geen goed nieuws gehad, de definitieve afloop is nog wat afwachten (kijken wat de behandeling doet) maar het ziet er niet goed uit. Hierdoor wil ik zo snel mogelijk al kijken naar praktische dingen .. Vandaar dit topic, om ervaringen te horen, te kijken hoe anderen het aangepakt hebben, ... Ga internet ook nog eens afstruinen maar momenteel zit mijn hoofd nogal vol ...
De 2 pony's lopen nu nog samen, maar morgen worden de weides weer opgesplitst. Gelukkig heb ik wel 2 aparte stukjes, met een aparte stal. We hadden alles samengevoegd maar dat gaat nu weer uit elkaar. De pony in kwestie komt op de hoekweide, heeft een wat ruimere uitloop en dan ben ik zeker dat er geen vreemde paarden langs komen te staan aangezien mijn andere pony daar staat.
Maar verder? Waar moet ik op letten? Waar moet ik aan denken? Heb al de tip gehad om lint rond de draad te hangen, zodat hij de draad kan horen zeg maar. Ik weet alleen niet wat voor effect het gaat geven als het bv. waait .. Zou hij dat echt leren dat het die linten zijn van de omheining? Of zou dat gewoon "een geluid" blijven en dus op winderige dagen voor onzekerheid zorgen?
Verder is het helemaal blank .. Ja, eet/drinkbakken op een vaste plaats, evenals hooinetten. En verder kom ik niet .. Zijn er nog praktische dingetjes die het allemaal wat aangenamer kunnen maken? Alle tips zijn welkom.
Het zou beter zijn denk ik moesten Boke en Cobe kunnen blijven samen staan, of niet? Hier staat het volledig blinde paard in een kudde van 5 volledig ziende paarden en één halfblind paard. Ze staat met een uitloopstal in een paddock (tijd alleen daar gestaan tot ze gewend was, dus niet op de wei) en sinds kort ook op de grote wei. Op de andere grote wei gaat ze niet mee (te onbekend), dan blijft ze op de paddock met één van de andere paarden.
Qua tips van omheining hebben we zowat alles geprobeerd: belletjes aan de draad (gaf niet echt effect, je hoorde ze wel, maar zij deed er niks mee), veranderende ondergronden om grenzen aan te geven (bv kiezelstrook langs omheining, bij doorgangen enz). Het beste hielp nog aanplakken bij een ander paard, en gewoon rustig op haar tempo laten verkennen.
Het scheelt wel dat Boke de wei kent terwijl hij wél nog zag, dus ik zou niet teveel willen veranderen, zoals het nu is, kent hij het?
Moest je af en toe nog een ritje willen maken: dit bleek geen probleem bij Prinses, opstappen en wegrijden, na enig vertrouwen en zoekwerk van haar kant uiteraard Zelfs het dochtertje van het gezin rijdt met haar rond.
Heel vervelend, maar ik snap niet waarom je je paarden uit elkaar haalt? Ook blind zijn het nog steeds kuddedieren..daarnaast verander je nu een wei die hij al kent. Lijkt me eerder lastiger voor je pony.
Samen laten staan, dan heeft het blinde paard steun aan de andere.. Je zal zien dat ze elkaar dan gaan volgen, en je andere paard en blinde geleide paard wordt. Dat is wat ik iig vaker heb zien gebeuren..
Tinky12
Geplaatst: 09-05-13 07:44
Heb al meerdere keren meegemaakt dat een blind paard een maatje heeft die hem begeleid.Als de paarden elkaar goed kennen en nu al vriendjes zijn zou ik ze zeker niet uit elkaar halen.Ze passen wel op elkaar...wat wel belangrijk is,is om geen veranderingen aan te brengen in de weide.Als hij zijn weide/stal kent dan kan hij feilloos zijn weg vinden,dus niet zomaar dingen verplaatsen.
Wat flapperlintjes aan het draad knopen kan nooit kwaad...
flitzz
Geplaatst: 09-05-13 08:34
Paarden lekker samen laten staan, je andere paard gaat als het ware als "blinde geleide paard" fungeren. Je blinde paard zal meer vertrouwen en steunen op je andere paard, dan op plastic wat geluid maakt. En inderdaad de dingen zoals waterbak hooinetten enz op vaste plaatsen laten staan. Wei vrij maken van opstakels zodat hij daar niet tegen aan kan lopen, zich kan bezeren.
Vriendin van mij had 2 merrie's die niet de grootste vriendjes waren ze "accepteerde" elkaar maar bleven eigenlijk bij elkaar uit de buurt. Toen een van de merrie's blind werd "zorgde" de andere merrie toch voor de blinde merrie.
Ik heb een merrie die volledig blind is aan haar linker oog, afgelopen jaar heb ik een merrieveulen erbij gekocht zijn ook deze dames zijn niet de grootste vriendjes. Mijn ruin is nogal dominant en jaloers en zit bij tijd en wijle achter de inmiddels jaarling aan. Mijn merrie beschermd de jaarling en de jaarling loopt op dat moment alleen aan de rechterkant.
Deze situatie is natuurlijk niet te vergelijken met de situatie van jou maar ik wil er alleen mee aangeven dat ze in de natuur ook voor de "zwakkere" zorgen, helpen, begeleiden en beschermen.
De keuze om ze uit elkaar te halen is een bewuste keuze. De andere pony is geen typische "blindegeleidepony", verre van zelf, het is een enorme nurk .. Dit ging nog redelijk toen de pony nog aan 1 oog zag, maar ik merk nu dat hij gewoon bang is, dat hij niet weet waar hij nog kan/mag staan .. en de andere pony aanvaard het echt niet dat hij "ziek/zwak" is, in tegendeel, hij doet nog lelijker tegen hem dan eerst
Dus om die reden heb ik besloten om ze nu terug uit elkaar te halen, hij blijft wel in dezelfde weide, alleen een kleiner gedeelte. En dan heeft hij echt zijn eigen deel, waar hij zelf de weg kan zoeken (nu hij nog een gedeelte ziet, wat hopelijk zo blijft) en op zijn gemak kan eten en dergelijke, dit kan nu niet ...
Eventueel kan ik in de toekomst kijken naar een paard of pony die wél geschikt is als steun, maar dat moeten we even allemaal zien ..
Als het paard echt niets meer kan zien, dan zou je de omheining van belletjes kunnen voorzien, zodat hij hoort waar het hek is. Verder idd voor een maatje zorgen waar hij steun aan heeft, een blind paard alleen houden is zielig.
Anoniem
Geplaatst: 09-05-13 11:21
En hoe zorg je voor een maatje? Lijkt me nu ook niet het moment om er een vreemd paard bij te gooien, dan moet je ook maar hopen dat het wel klikt .. De pony waar hij nu bij staat dat gaat gewoon niet meer, hoe jammer het ook is. Die pony heeft echt iets "nu ben je helemaal zwak" en verstoot hem gewoon .. hij mag niet in de buurt komen, en hij mag ook niet zomaar staan waar hij wil .. Gisteren een moment meegemaakt dat hij in de stal stond en de andere pony besloot dat hij daar niet mocht staan (en er zijn 2 stallen, dus niet dat er geen ruimte voor de andere pony was). Dat wil je echt niet zien hoor, ben gaan ingrijpen, want hij trapte hem gewoon tegen de stalmuur en de 'blinde' pony kon nergens heen ...
Ik weet dat alleen staan misschien niet het beste is, maar tegelijk heb ik ook het idee dat juist dat hem nu even rust kan geven .. Rust om de boel te verkennen, op zijn gemakje (hij kent de weide wel al, maar er staat natuurlijk een nieuw stukje draad), rust om gewoon even te staan, of te gaan eten wanneer hij wil ... Dat kan nu allemaal niet
Tinky12
Geplaatst: 09-05-13 11:28
Je kunt eventueel denken aan een wat oudere,rustige pony/paard.Er zijn zat mensen die een leuk huis zoeken voor hun dier
Zou al een paard moeten vinden die zonder problemen samen met hem in een 3x3-stalletje staat ... Zo groot is het allemaal niet wat ik ter beschikking heb .. En ik ben echt huiverig om er zomaar een vreemd paard bij te zetten, ze kunnen nog zo oud & rustig zijn, je weet nooit hoe ze op zieke paarden reageren ... Er zijn paarden die echt zorgzaam zijn, daar ben ik zeker van, maar er zullen er ook genoeg zijn die nog het oerinstinct hebben om zwakkere paarden uit 'de kudde' te stoten .. Dat heb ik nu aan de hand ..
Als je de accomodatie niet hebt, zou je kunnen zoeken voor een ander tehuis. Of je moet idd een hele moeilijke beslissing maken, namelijk om hem toch te laten gaan.
Ik denk dat je gelijk hebt Sabine, Boke is toch al niet de grootste plakker (althans, bij ons was dat zo) en hij wordt bij jouw stalling wel omringd door paarden he! Dus dat Cobe gewoon naast hem staat en er nog mogelijkheden zijn tot contact (bv in de piste met jou erbij, en later eventueel terug in de wei als Boke wat zelfverzekerder is in zijn nieuwe situatie). En dat hij nu even zijn rust kan nemen en op zijn eigen tempo de grenzen van zijn domein kan inprenten.
Belletjes hebben wij met onze blinde merrie niet echt goede ervaringen mee, ze negeerde die belletjes eigenlijk compleet.
Ze zijn nu weer uit elkaar, is natuurlijk erg wennen maar hij kent de weg wel grotendeels. Hij heeft ook de weide waar de drinkbakken nog op dezelfde plaats staan enzo, en hij heeft meer ruimte dan de andere, komt goed, ik heb er vertrouwen in
Pony doet het verder goed, heb het idee dat hij toch nog wel iets ziet, dus volledig blind is hij nog niet, en dat ga ik ook proberen te voorkomen. Het zal niet veel zijn wat hij nog ziet, maar iets is beter dan niks denk ik. En verder is hij best wel rustig in het hoofd. Daarstraks had ik hem even uit de weide om oogdruppels in te doen (toen waren de weides nog niet gesplitst) en toen reed de jeep met sleep over de weg, een hels lawaai, alle paarden in de weides aan het rondrennen, en hij keek er niet eens van op ... Ik heb het idee dat als ik erbij ben dat het allemaal wel prima is voor hem, dus dat is een goed teken (voor buiten de weide heb ik het dan over). Veronderstel even niet dat hij ook nog doof is (hij reageert wel gewoon op mijn stem dus hij hoort nog wel degelijk ).
Dus het zal allemaal even wennen worden, maar we gaan er voor Moest hij echt zijn draai niet vinden kijk ik wel voor een ander paard, maar dat acht ik voorlopig nog niet nodig, zoals Solleke_Noah al zegt is hij altijd wel een beetje een eenzaat geweest, rust & zijn eigen ding kunnen doen is voor hem belangrijker dan een ander paard erbij
Jee ik wist niet dat boke blind was. Wat vervelend. Kan verder niets toevoegen. Alleen hopen dat het allemaal goed gaat zo. Denk dat de beslissing in jouw situatie wel de goede is
F_Orumster
Geplaatst: 09-05-13 22:31
Wordt hij langzaamaan blind of is ie plotsklaps blind geraakt? Ik zie hierboven langzaamaan. Ik denk dat hij zelf al bezig is met leren omgaan met slechter zicht en met zijn vriendje komt het vast goed.
Ik volg dit ook even. Hebben paard nu op de kliniek staan met maandlindheid aan 2 ogen............nooit aanvallen gehad (zover we weten). We weten nog niet hoe hij eruit gaat komen. Zitten hier natuurlijk met de vraag wat als. Hoop dat ik hier wat ervaringen op kan doen.....
Anoniem
Geplaatst: 09-05-13 22:39
Hij was al blind aan 1 oog toen ik hem kreeg, maar nu zijn er dus problemen met het andere oog.. Heel ineens, echt heel gek. Maar hij heeft daar nu wel nog zicht in, al zal het niet veel zijn (pupil reageert ook niet meer op licht bv.).
Als hij nu door krijgt dat hij op zijn gemakje de weide rond kan zonder dat hij schrik moet hebben dat zijn "vriendje" hem ineens weer in de haren vliegt komt het wel weer goed denk ik
@ quintusgl : pff seg, dat is ook heftig.. 2 ogen tegelijk .. Sterkte ermee. En je mag me altijd pb'en als je iets kwijt wil of vragen hebt ofzo
ik zou wel een vriendje voor hem regelen hoor, anders vind ik het wel heel sneu
Solleke_Noah
Geplaatst: 10-05-13 08:12
Frederieke_ schreef:
ik zou wel een vriendje voor hem regelen hoor, anders vind ik het wel heel sneu
Frederieke, kan het aub stap voor stap? Laat de pony maar eerst wennen aan zijn opnieuw verminderde zicht. Ik ken de stalling waar Sabine staat en Boke is van voor tot achter omringd door allemaal paarden die elk hun privé wei hebben en de weides liggen allemaal naast elkaar. Zoals ik Sabine ken doet zo ook heel veel met de pony's samen in de piste en Boke heeft ook nog een verzorgster. Paard staat dus echt niet eenzaam weg te kwijnen op een verafgelegen stukje wei.