Wat doen paardenbloemen in het gras?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Wat doen paardenbloemen in het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 17:01

Hallo allemaal.
Mijn paard staat gestald op een boerderij en de boerderij heeft behoorlijk wat hectares gras (vnl. word het gebruikt voor de koeien en hooi)
Als in februari het startschot word gegeven voor het varen van mest dan worden hier de kelders weer open getrokken en de grond weer volgegooid met stront.
Nu is het april geweest en zoals iedereen weet is het gras de afgelopen weken echt de grond uitgeknald gewoon en onderweg naar mijn paard zie ik de ene weides (die niet van de boerderij is) echt vol met paardenbloemen ECHT VOL bijna geen groen meer te zien (wel mooi gezicht opzich XD). Het weiland is van de buurman en die gooit er in de zomerse maanden altijd de pinken erin. Maar ik had juist gehoord dat koeien echt een schurft hekel hebben aan paardenbloemen.
Heeft de groei van paardenbloemen dan te maken met bemesten ?? want bij ons staat er echt bijna geen 1 in de wei. (toch apart want als een paardenbloem uitgebloeid is heb je altijd de hele lucht vol met rot pollen van die dingen dus je zou denken dat die zaadjes denken wieejj hier gaan we landen :Y) )
Eten paarden deze bloemen ook graag of niet? En waar heeft het mee te maken dat ze opeens de grond uitschieten in de ene wei en de andere niet?
Kon niet echt wijs worden uit dingen van google, wel over mensen die met geen mogelijkheid van dit onkruid af kunnen komen hihi

Pure interesse :)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:07

Het kan aan de mestsoort liggen, als je verse mest van minder dan een jaar oud op de wei gooit, dan kunnen daar nog pollen van het afgelopen jaar inzitten en die komen weer uit. het kan ook aan de grondsoort liggen, weidemanagement. Groeien er geen paardenbloemen in die wei, of staan ze niet in bloei? Als er een wei met paardenbloemen naast jullie wei ligt, zou je zeggen dat jullie ook paardenbloemen (moeten) hebben, aleen worden die waarschijnlijk door de paarden opgegeten. Bij ons is dat in ieder geval goed te zien: paarden grazen alles wat geel is af.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 17:12

Zunzuncito schreef:
Het kan aan de mestsoort liggen, als je verse mest van minder dan een jaar oud op de wei gooit, dan kunnen daar nog pollen van het afgelopen jaar inzitten en die komen weer uit. het kan ook aan de grondsoort liggen, weidemanagement. Groeien er geen paardenbloemen in die wei, of staan ze niet in bloei? Als er een wei met paardenbloemen naast jullie wei ligt, zou je zeggen dat jullie ook paardenbloemen (moeten) hebben, aleen worden die waarschijnlijk door de paarden opgegeten. Bij ons is dat in ieder geval goed te zien: paarden grazen alles wat geel is af.

Er staat een enkele paardenbloem.
Vinden paarden deze bloemen lekker dan ? :)

ApplePappleJarig

Re: Wat doen paardenbloemen in het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:13

volgens mij (als ik me niet vergis) mogen paarden die bloemen niet te veel hebben...

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:18

Ons weiland staat op 't moment ook helemaal vol met paardenbloem, andere jaren niet zo erg gehad. Ik heb ooit een pony gehad die de hele wei doorholde en elke paardebloem t bloemetje eraf hapte, was altijd leuk gezicht :D Maar die van ons eten ze gewoon op hoor, ze vinden ze prima.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 17:19

Ja oke maar ik las hier en daar dat het zelfs gezond kan zijn (kleine hoeveelheden) voor een paard. Maar vinden ze ut lekker?? :)
Me paarden weten echt heel goed wat ze wel en niet moeten opeten, er staan zoveel kruiden aan de waterkant bijvoorbeeld. Ze snuffelen en het een eten ze wel en het andere niet. Dus stel dat ik buurman help en af en toe paardlief wat bloemetjes laat meegrazen bij het wandelen, kan dat dan want de een zegt wel giftig en de ander niet

ApplePappleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:20

oke haha, ik had hier dus echt geen idee van, had ik van iemand gehoord... haha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:21

Een paardenbloem is onkruid!
Mijn pony vind ze erg lekker, schadelijk zijn ze zover ik weet niet.

ApplePappleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:22

amoj schreef:
Een paardenbloem is onkruid!
Mijn pony vind ze erg lekker, schadelijk zijn ze zover ik weet niet.

dacht ik ook altijd hoor :o

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:25

Mijn pony's vinden ze ook absoluut verrukkelijk. Krijgen ze een stukje gras erbij, dan gaat vooral mijn oudste ruintje eerst alle paardenbloemen eruit vissen voor hij aan het gras begint.
Paardenbloemen schijnen heel gezond te zijn. Schadelijk zal wel niet, mijn ruintje is bijna 6 en heeft nog nooit iets gehad ;)

Enne, onkruid is meestal juist erg gezond! Brandnetels en kleefkruid wordt hier ook graag gegeten, net als distels.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 22:31

hihi kleefkruid hier totaaal niet halen ze de neus voor op haha!
Ik ga het proberen :) alleen zijn de meeste paardenbloemen al bijna uitgebloeit, jammer genoeg want het was een mooi gezicht

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:13

Mijn paard eet graag paardenbloemen als ze net in bloei staan. Zo'n periode dat ze van de ene bloem naar de andere scharrelt. Op een gegeven moment is het weer over en laat ze de bloemen voor wat ze zijn. Brandnetels zijn gezond, maar eet ze niet. Kleefkruid een doodenkele keer. Wel allerlei andere bloemen en plantjes waar ik de namen niet van ken. Ik vertrouw er op dat ze weet wat ze wel of niet kan eten.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:20

Ik heb even een stukje gekopieerd over de werking van paardenbloem.

Werking

Spijsvertering en urinewegen

Voor de lever, bij geelzucht en een trage leverwerking. Ook bij hepatitis, verstopping van de lever en de galblaas, ook bij galstenen, stimuleert de galafvoer. Kruiden die werken op de ogen, werken ook op de lever, want de ogen zijn een reflexpunt van de lever, denk aan het geel worden van het oogwit als er sprake is van hepatitis. Door de diuretische werking ook een goed middel bij reuma en jicht. Stimuleert de pancreas bij diabetespatiënten Een zeer goede vochtdrijver, ook als het vasthouden van vocht wordt veroorzaakt door hartfalen. Heeft een mild laxerende werking.

Constitutie

Algeheel versterkend door een grote hoeveelheid mineralen en vitaminen, ook bij anemie, bloedaanvullend, een zeer goede voorjaarsreiniger.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:59

Mooi dat ik dit topic zie. Ik had begrepen dat paardenbloemen gezond zijn en dan met name de wortel en de bladeren. Dus ik had wat geplukt voor mijn paard. Maar mijn stalhouder zei me dat het giftig was, behalve de bladeren. De wortel heb ik er dus maar vanaf gehaald. Mijn paard vind de bladeren en bloemen wel erg lekker, maar ik ben toch wat aan het twijfelen gebracht. Weet iemand hoe het zit met de wortel?
Kleefkruid pluk ik ook speciaal voor hem. Hij vind het heerlijk. :9

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:36

Niemand?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:10

Geen flauw idee. Paardenbloemen staan hier volop in het weiland, die hoef ik dus niet voor ze te plukken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:18

De wortel is niet giftig ! De wortel werkt mn goed voor de lever.
En die paardenbloemen heten niet voor niets PAARDENbloemen he !!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:47

Maris schreef:
De wortel is niet giftig ! De wortel werkt mn goed voor de lever.
En die paardenbloemen heten niet voor niets PAARDENbloemen he !!

Ja, dat dacht ik dus ook. Maar werd wel aan het twijfelen gebracht door mijn stalhouder.
Waar heb je dat gevonden op internet?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:52

Ik heb ook gehoord dat ze giftig zijn. Volgens mij wordt dat nog ergens in een ander topic ook gemeld. Onze wei staat er ook vol mee, maar de paardjes eten er allemaal keurig omheen. Geen paardenbloempje wordt gegeten. Ik denk dan altijd: dat zal vast iets zeggen...het instinct van het paard zal het toch wel weten?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:55

In grote hoeveelheden is paardenbloem wel giftig, geld eigenlijk voor bijna alle gele bloemen (behalve JKK daarvan mogen ze er geen een :D)Maar bijvoorbeeld boterbloemen eten ze ook wel maar in hele kleine hoeveelheden.

lotte663

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:59

Denk dat het er ook aan kan liggen of een weiland bespoten wordt,
wat betreft wel of bijna geen paardenbloemen

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:18

Die van mij is helemaal lyrisch van paardenbloemen, die eet ze met de bossen tegelijk zoveel als er maar in haar mond past :D Wei en bermen staan er hier ook vol mee. Bij mijn weten zijn ze niet schadelijk, maar zoals met alles lijkt me: té veel is nooit goed.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:54

Paardenbloemen zijn voor mensen ook gewoon eetbaar. Niets aan de hand.

Renske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:58

Mijn pony is helemaal gek van paardenbloemen. En ik denk dat ze anders geen paardenbloemen heten. Trouwens in veel boeken die ik lees staat er nooit dat een paardenbloem ook giftig is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:07

Paardenbloembladeren zijn erg lekker als sla!
En er zitten.bloemkoppen in de Care4life van Pavo, dus schadelijk zullen ze niet zijn.

Ik heb van het weekend idd ook weides vól paardenbloemen gezien, gewoon helemaal geel. Hoe dat zo komt? Geen idee!