Weide nemen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiimberley

Weide nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:59

Hallo allemaal,

Ik heb een leuk stukje land gespot bij ons in de buurt. Het gaat om 2000 m2. Ik ben gaan kijken en het is niet heel erg groot. Het stuk is rechthoekig en omringt door sloten.
De vergunning is niet rond nog, dus er mag niks op gebouwd worden, zelfs geen schuilstal. Mogelijk is dit in de toekomst anders. Ik ben aan het kijken of er in de buurt een plekje is
waar ik mijn paarden dan eventueel in de winter op stal kan zetten, want 24 u per dag in de winter op de wei vind ik geen optie. Mijn idee was om een gedeelte van de wei te veranderen in
een grote of 2 kleinere zandpaddocks. Een rijbak moet ik ook nog zoeken in de buurt. De bedoeling is om er 2 pony's op te zetten en eventueel een shetlander erbij. Met slecht weer zouden ze dan in de paddock kunnen zodat ook het gras kan groeien, ook wil ik stukjes afzetten. Wat denken jullie, is het stuk voldoende of is het niks? Er mag zand gestort worden en er mogen hekken worden geplaatst. Iemand een idee om goed met dit stuk om te gaan? Ik heb niet de exacte maten.

Bedankt!

friesiszwart

Re: Weide nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:37

hou er rekening mee dat ook voor een zandpaddock een vergunning nodig is. Zoals ik begrijp gaat het om een perceel met een agrarische bestemming en zal wellicht alleen als weiland gebruikt kunnen worden.
Ik zou het niet doen aangezien het stuk te klein is voor weidegang in de zomermaanden en je wellicht meer kosten zult hebben (en heel heel veel extra werk en kosten aan onderhoud) dan elders in pension.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:42

2000m² is te klein... En je kan ze toch niet zonder stal zetten?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:44

2000... das niet eens 50x50.... ja, 50 bij 40.... dan hou je niks over hoor...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:44

Onze paarden (wel 24/7 wei) gebruiken de stallen juist meer in de zomer dan in de winter. Van zodra het warme weer begint en de zon schijnt, zoeken ze de schaduw van de stallen op. Ik zou dus juist in de zomer beschutting willen (in de winter ook hoor, daar niet van)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:48

Ik zou het niet doen, om de hier al genoemde redenen.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:52

het ene stukje weide naast ons huis is net geen 2000m² en ik kan je zeggen dat mijn a-ponietje daar alleen nog niet mee toekomt :+ . als ik de 2 paarden daarop zet, is het zo kort gevreten (2dagen ofzo en het is op).
hier nog een stukje paddock op willen afspannen is belachelijk. Daar kunnen ze niet eens hun kont in keren+ zonder stal of beschutting is dat niet doenbaar.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:54

Hoe kan 50 bij 40 te klein zijn voor 2 paarden?! Hoe groot willen jullie dat een paar minimaal heeft dan? Hoeveel ruimte hebben jullie paarden? Dat het gras snel op is, a la, dan kan je toch hooi bijvoeren? En gras gaat minder snel op dan je denkt, het lijkt misschien wat kort maar dat betekend niet dat ze niks meer hebben...

Als er zand en hekken geplaatst mogen worden ben je al een heel eind, en stallen, dat is ook hoezeer je paard tegen kou kan, en je eigen gevoel. Eventueel kan je bijv een (oude) trailer in de wei zetten, en die open zetten, dat ze daarin kunnen? Of in ieder geval schuilmogelijkheden hebben om ergens achter te gaan staan (al weet ik niet hoeveel invloed dat heeft)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:56

Millanka schreef:
Hoe kan 50 bij 40 te klein zijn voor 2 paarden?! Hoe groot willen jullie dat een paar minimaal heeft dan? Hoeveel ruimte hebben jullie paarden? Dat het gras snel op is, a la, dan kan je toch hooi bijvoeren? En gras gaat minder snel op dan je denkt, het lijkt misschien wat kort maar dat betekend niet dat ze niks meer hebben...

Als er zand en hekken geplaatst mogen worden ben je al een heel eind, en stallen, dat is ook hoezeer je paard tegen kou kan, en je eigen gevoel. Eventueel kan je bijv een (oude) trailer in de wei zetten, en die open zetten, dat ze daarin kunnen? Of in ieder geval schuilmogelijkheden hebben om ergens achter te gaan staan (al weet ik niet hoeveel invloed dat heeft)

ik heb ze alleen maar de winter op een stuk van 60 bij 60, en kan je wel vertellen na 2 maand is dat gras weg hoor. dan is het niet meer kort, maar stukgetrapt. door al het lopen is de grond ook dichtgetrapt, gaat het water de grond niet meer in en wordt het een blubberbende... simpelzat

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:56

Dan heb je of goede grond, of geen eigen weide te onderhouden als je dat denkt, want gras vliegt er doorheen en bijvoeren is niet het grootste probleem, tis vooral dat ze kale weides stuk lopen. 50*40 om 2 paarden constant op te laten lopen is echt niet groot. Als je op die 50*40 ook nog eens 2 zand paddocks wilt en een schuilstal en... Dan houd je geen gras meer over. :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:58

Je moet toch wel minstens 5000m² hebben per paard...
Laat staan 2 paarden en 1 pony op 2000m².

Gaat niet alleen om gras hebben, als paarden zich gaan vervelen zonder gras op een kleine stukje grond, komen er snel ongevallen.

Degene die roepen dat het genoeg grond is, hebben zelf geen ervaring met paarden op een weide. Anders weet je wel beter.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:59

Ayasha schreef:
Dan heb je of goede grond, of geen eigen weide te onderhouden als je dat denkt, want gras vliegt er doorheen en bijvoeren is niet het grootste probleem, tis vooral dat ze kale weides stuk lopen. 50*40 om 2 paarden constant op te laten lopen is echt niet groot. Als je op die 50*40 ook nog eens 2 zand paddocks wilt en een schuilstal en... Dan houd je geen gras meer over. :)

:j
hier, met een 300x300 is het al behelpen.... ( was veeeel groter, zat nog het dubbele aan, en aan andere kant... en toen kwamen er shetjes.... die omkomen in het gras... )

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:59

Ben ik mee eens Kirrr.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:02

Kirrr schreef:
Je moet toch wel minstens 5000m² hebben per paard...
Laat staan 2 paarden en 1 pony op 2000m².

Gaat niet alleen om gras hebben, als paarden zich gaan vervelen zonder gras op een kleine stukje grond, komen er snel ongevallen.

Degene die roepen dat het genoeg grond is, hebben zelf geen ervaring met paarden op een weide. Anders weet je wel beter.

per paard? per weide?
hier hebben ze ook met 3 wel op een 60x60 gestaan. gaat prima.
moet je intotaal per paard dat hebben, lijkt me dat nog redelijk, maar per paard, per stuk... stel ik wil afwisselen, 4 stukken land... 5000 per paard, dus 10000 per stuk... dat red ik hier niet hoor, en ze leven allemaal nog. ( ja, dat formaat zou ik wel redden, maar heb het anders ingedeeld )_

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:05

Het is leuk voor af en toe een uurtje grazen, maar meer ook niet. In de bokt wiki staat dat je op een halve hectare moet rekenen per paard. Toen ik begon bij een manege, hadden ze daar twaalf hectare weiland. Daar stonden de manegepony's op en er werd ook hooi van af gehaald.

Tegenwoordig lijkt het wel alsof iedere snipper gras voor wei kan doorgaan. De afmeting van een rijbak is 20 bij 40 meter. Dat is 800 vierkante meter. Je hebt het hier dus over per pony een rijbak en voor de shet een halve rijbak. Dat is echt niet zoveel, als je er over nadenkt.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:16

Unihorses: met 3 hectare is het al behelpen :wow: hoeveel paarden heb je dan wel niet? Wij hebben 3.7 hectare verdeeld over 4 stukken en echt ieder jaar teveel gras en teveel hooi voor mijn 2 pony's en een kudde schapen.

TS, ik zou het niet doen als het puur gaat om weidegang, als je er een paddock paradise van wil maken met schuilgelegenheid dan is het misschien wel groot genoeg (hoewel aan de krappe kant) maar dan zit je alsnog met bijvoeren etc.

Edit: rekenen is ook een kunst, 9 hectare zelfs.
Laatst bijgewerkt door Depende op 07-05-13 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:21

Zelfs met 5000m² per paard heb nog niet genoeg gras.
Dus bedoel niet dat je paarden niet kleiner kan houden. Heb zelf ook geen 5000m² per paard.
Maar 2000m² voor 3 dieren is toch wel echt overdreven, zeker als je hoort wat ze er wilt opproppen.

Ik vind dat je minstens 5000m² moet hebben als je 2 paarden wil houden, 1 paard alleen houden vind ik sowieso geen optie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:35

Hier 1.3 hectare en met wat puzzelen en vaak omzetten komen we er wel. Maar nog eens 1.3h erbij zou ik echt geen ramp vinden. (en dan hebben we het hier over een a pony, een b pony, en 2 E pony's)

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 14:22

Bedankt voor de reacties. Een beetje jammer hoe mensen over me praten; als je hoort hoeveel ze er wilt opproppen etc. Reageer gewoon normaal, ik vraag op tips en om meningen, ik zeg niet dat ik het ga doen dus doe niet zo aanvallend aub, het moet wel leuk blijven.

Na het lezen van de reacties is het me duidelijker geworden, twijfelde zelf ook al er over de grootte en hierdoor is het bevestigd. Het is simpelweg gewoon te klein.

Bedankt voor de reacties, reacties zijn nog welkom hoor als je goede ideeen hebt! Ik blijf elke optie bekijken dus ;) Misschien als ik voor de winter wat anders zoek.. Hmm blijft lastig zo klein. Kans is groot dat ik er vanaf zie!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:25

2000m2 gras is zo op en daarna wordt het 1 zandbak, bedenk dan wel dat je 12 maanden per jaar zult moeten bijvoeren.
Hoe is het land bij nat weer? Kunnen ze dan er ook op blijven lopen?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:36

Het kan absoluut wel, maar aan een klein stuk zitten natuurlijk bepaalde consequenties.
Als je de helft aan zou leggen als rijbak/paddock kunnen de paarden dag en nacht in een (mits je uitmest) moddervrij stuk lopen. Uiteraard moeten ze dan volledig bijgevoerd worden.
De overige 1000/1200m3 kan je dan gebruiken als weide. Houd er wel rekening mee dat dit heel snel kaal/modderig wordt. Ze zullen er dus maar heel af en toe een korte tijd op kunnen. Ook dan moet je ze bijvoeren en zal je de weide uit moeten mesten.
Qua voeding kan het dus niet, maar qua ruimte alleen is het voldoende.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:52

Depende schreef:
Unihorses: met 3 hectare is het al behelpen :wow: hoeveel paarden heb je dan wel niet? Wij hebben 3.7 hectare verdeeld over 4 stukken en echt ieder jaar teveel gras en teveel hooi voor mijn 2 pony's en een kudde schapen.

TS, ik zou het niet doen als het puur gaat om weidegang, als je er een paddock paradise van wil maken met schuilgelegenheid dan is het misschien wel groot genoeg (hoewel aan de krappe kant) maar dan zit je alsnog met bijvoeren etc.

Edit: rekenen is ook een kunst, 9 hectare zelfs.

ja :) er staan 2 paarden op. komt vooral omdat het gras nu niet groeit. een groot stuk ( 60x 60 :P ) dus 3,6 hectare groeit geen gras meer. dit is altijd als winter stuk ( en in de herfst en winter vrij nat ) en het gras groeit nu niet meer. op de andere 3 stukken neemt de zuring het over ( ondanks dat we vrij vaak het weghalen ) en moet de gras mat moet bijgezaaid worden. omdat we het land lenen (tegen eigenlijk niks ) en door overlijden etc. er geen zekerheid is laten we dit even voor wat het is :)

het gras is dus ( na 20 jaar dienst aan paarden voor ons ) behoorlijk uitgeput. vorigjaar hebben we het wel bemest, dit jaar willen we ook en toen kwam de droogte. ze voorspellen regen, dus ga kijken of er nu korrels op kunnen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:59

60x 60 is geen 3,6 hectare :D
Dat is 3600 vierkante meter ;) scheelt nogal een stukje ...

Maar TS, ik zou het inderdaad meer zien als een lekkere paddock op afstand, jammer dat er geen stal op mag, maar wie weet ooit nog eens ?
Of je het wel of niet moet doen, ligt wellicht ook grotendeels aan de huurprijs :o

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:00

er wordt altijd gesproken over het nog eens opdelen van dat kleine stukje zodat je toch nog een weitje over houdt, maar heeft iemand al eens nagedacht over het feit dat de paarden ook graag eens een sprintje trekken en dat een bak van 20x40 daar echt te klein voor is.
je moet de paarden hier eens zien genieten als ze op de grote weide van 1ha mogen! rennen en bokken dat het een lieve lust is!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:15

Ik mik voor 2-4 paarden op 1 ha. (10.000m2 dus :Y) )

Zou dan graag een zandpaddock aan de stallen hebben voor de nachten en een zandbaantje langs de buitenkant van de wei.
Ik mik op 24h per dag buiten in de zomer en in de winter mogelijk alleen de nachten op stal. Ze hoeven echter niet permanent in de wei te staan. Ik voer ze liever gedoseerd hooi zodat ik beter kan controleren of ze niet te dik worden.
Afhankelijk van de indeling van het perceel worden het dan 2- 4 verschillende weitjes.

Met 1 ha zal voor 4 paarden het hele jaar rond bijvoeren noodzakelijk zijn. Verder verwacht ik op die manier wel het hele jaar rond gras te hebben en een begaanbaar perceel te hebben.

Oh en van die 10.000m2 zou ik dan ook nog 1000m2 nodig hebben voor een rijbak.