Bemesten of niet? Pavo?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bemesten of niet? Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:57

Zit al eventjes te tobben wat ik met mijn stukjes weide moet doen .. Had me voorgenomen "ik zie wel wat er groeit en ze krijgen hooi of voordroog bij". Maar nu was ik toevallig een brochure van Pavo aan het doorbladeren en daar stond in dat weides waar je niks aan doet ook niet goed zijn voor de paarden. Want het gras wat er dan groeit zou teveel fructaan ed bevatten omdat het veel moeite moet doen om te groeien (iets in die richting). En verder zou het gras steeds minder kunnen groeien en zou het daardoor vooral een onkruidveld worden..

Stond er dus over Pavo kunstmest, en dat klinkt dan in theorie allemaal heel leuk & goed .. maar hoe zit het in de praktijk?
Ik heb 2 stukjes weide van ongeveer 15x100 meter. Eentje heeft heel de winter afgesloten gelegen, het andere hebben ze de hele winter op gelopen en heb ik nu een paar dagen terug afgesloten (nu hebben ze dus nog stenen uitloop aan de stal & een paddock). Maar wat nu?

Het stukje dat in de winter afgesloten is geweest is ook paardenmest op geweest (alleen van eigen pony's) maar ik ben daar niet zo'n fan van. Kan het niet goed onderbouwen, maar ik haal niet voor niks mijn mest uit de weide denk ik dan altijd maar :+ Of heeft het toch ook voordelen? Nuja, het andere stuk is dus niks op gebeurd, hebben ze lekker op gelopen en al van geknabbeld :+

Wat is nu wijsheid? Hoe kan ik de stukjes het beste aanpakken? Heeft die Pavo kunstmest toegevoegde waarde of is dat puur theorie?
Grote verbouwingswerken of heel dure dingen ben ik niet van plan, wie weet ben ik daar over een paar maanden weg (ben ik niet van plan maar je weet nooit ;) ) en dan staat mijn mooie gras daar :Y) :)) Wilde om die reden zelfs niet eens bemesten enzo, gewoon kijken wat er kwam, maar nu ben ik aan het twijfelen of ik daar niet meer kwaad dan goed mee doe ...

Iemand raad?

Edit; misschien ook wel een belangrijk detail .. 1 pony heeft last van zomereczeem en ik probeer echt op te letten qua voer enzo .. Ook hebben ze beiden aanleg (die met ZE wat meer dan de andere ) om dik te worden, moest dat meespelen..

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:52

Ik zou de weide toch bemesten, is toch een stuk beter voor je gras. Wellicht is nadien strookbegrazing een idee,krijgen ze niet teveel binnen en hou je het zelf in de hand?
Als je bemest is gecomposteerde mest ( van je eigen mesthoop) of injecteren een betere optie dan kunstmest.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:57

Het is lastig he, enerzijds wil je niet een te 'vette' weide door het bemesten, maar anderzijds wil je ook geen veld onkruid zonder gras. Onkruid groeit vaak goed in arme bodems en zorgt ervoor dat het gras niet meer (goed) kan groeien en gaat dan overwoekeren. Als je gaat bemesten is het niet direct gezegd dat je onkruid daardoor weggaat. Je moet dat wel eerst verwijderen door het met gif te bestrijden bijvoorbeeld.

Daarnaast kan onbemest land idd gestresst gras bevatten. Als het heel kort is weggegraasd en het krijgt dan vocht en warmte, dan wil het ineens gaan groeien. Dan komt er veel suiker in het gras. Als je bodem voldoende voedingsstoffen bevat, groeit je gras geleidelijker en is er dus niet ineens zo'n suikerpiek.

Alleen met kunstmest bemesten is ook weer niet goed, want je grond wordt er op den duur zuur van en dat is weer niet goed voor de paarden. (En dan moet je weer kalk gaan strooien) Het heeft dus de voorkeur om met drijfmest te bemesten en bij te strooien met kunstmest. Ook voor de organische stof in de grond is dat beter.

Ik heb voor mijn weide ook gekeken naar de PAVO kunstmest, omdat het een speciaal voor paardenweides langzaam vrijkomende stikstof bevat. Hierdoor krijgt het gras niet ineens een impuls waardoor het rijk is, maar gaat het geleidelijker. Er zijn echter nog meer kunstmestkorrels met Entec (dat is die stikstofvertrager), waarbij je misschien niet voor de naam betaald?

Je weide bemesten met paardenmest zou ik ook niet zo snel doen, tenzij je geen andere keuze hebt. Paarden vinden het meestal minder smakelijk en je zou evt. een wormbesmetting kunnen verspreiden over je land.

Als 'testcase' zou je 1 van je stukjes kunnen bemesten en de andere niet. Bijv. de winterweide wel (die heeft heel wat te verduren gehad) en de zomerweide niet. Mocht je merken dat je paarden erop reageren door dik te worden of meer last van ZE te krijgen, dan kun je je weidebeleid aanpassen door bijv. te wisselen, door bijv. 2 uurtjes op bemest land te zetten en de rest van de tijd (of zolang als je ze op het gras wilt hebben) op onbemest land.

rina

Re: Bemesten of niet? Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:06

Ik zou gewoon eens een bodemonderzoek laten doen. Is niet zo duur en dan weet je precies wat jou weide nodig heeft. En precies dat op de wei gooien. Wij doen dat zelf ook elke paar jaar. Even een monstertje trekken en insturen. Pavo is natuurlijk een bedrijf en weet precies hoe in te spelen op de paardenhouders. En je betaald daar idd voor de naam.

Iets van bemesting is het land wel nodig. Ik hou de weides ook zo schraal als het kan (heb ook van die lichtvoederige paarden) maar soms moet er gewoon wat bij op. Eigen paardenmest komt er bij mij ook niet overheen. Juist vanwege het verspreiden van de wormen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:39

zo wie zo bemesten,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:24

Dank je friesiszwart .. heb je misschien ook nuttige aanvullingen waarmee en waarom?

Dank jullie (vooral Ibbel) voor de uitgebreide reacties.
Ik vind het inderdaad ook heel moeilijk .. Ik dacht net te weten dat drijfmest heel slecht is voor paarden die last hebben van ZE? De stal waar hij "vroeger" stond deden ze dit elk jaar, en hij heeft nu naar mijn mening veel minder jeuk .. zal ook wel met de omgeving te maken hebben, maar ben toch wat huiverig voor die drijfmest.

De paardenmest die erop gaat is puur van mijn eigen pony's, waarvan ik weet dat ze (normaal gezien) geen wormen hebben. Ik ontworm zelf en vraag dan ook een paar dagen erna er echt op te letten.. En verder ligt dat natuurlijk een tijd op de weide zonder dat de paarden erop lopen, dacht dat wormen dan ook dood gingen?

Bodemonderzoek heb ik hier nog nooit van gehoord, zou ik eens moeten bekijken. Maar verder is het helemaal niet mijn land of dergelijke dus ik weet niet in hoeverre ik aanpassingen kan doen. Ook is het gras voor mij geen hoofdzaak, als het niet lukt qua gras dan voer ik hooi of voordroog .. Maarja, om het maar op zijn beloop te laten en een onkruidweide te laten worden is ook weer zoiets :+ Het onkruid wat er is trek ik zelf uit, waar ze de hele winter op gelopen hebben is volgens mij niks meer te vinden, is 1 mooie vlakte met heel weinig gras :Y) (en hier en daar wat zand/plasgaten).

Verder is het mijn idee om met "grote strookbegrazing" te werken.. Vorige zomer heb ik de weides afgewisseld qua open zetten, dus dan hadden ze het volledige stuk. Nu wilde ik dat nog eens opsplitsen in 2 zodat ik dus 4 stukken heb waarvan er 3 telkens rust hebben. Wil niet echt met kleine strookjes werken omdat ze dan teveel gaan schrokken (eentje dan toch, die wat het makkelijkst dik wordt :P ) om alles zo snel mogelijk binnen te krijgen... Had mijn pony vroeger, als je de draad verzette dan begon die en stopte niet meer tot alles compleet afgegeten was. Als je met grotere stukken werkt hebben ze die behoefte niet zo..

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:34

Goed dat je er over nadenkt. Verweiden is heel belangrijk. Boeren doen dat ook met hun koeien, onder andere om wormbesmetting te voorkomen. Wat je zelf al zegt, dan gaan de wormen ook grotendeels dood, omdat ze geen gastheer(vrouw) meer hebben om in te kruipen.

Ook krijgt het gras dan goed de tijd om te groeien. Het is inderdaad zo dat, als je niets doet, je een wei vol onkruid krijgt. je ziet dan o.a. de zuring hoog opschieten en het gras blijft achter.
In het algemeen worden er kalkkorrels gestrooid op weides. Je hebt bij de Welkoop of CAV van die weidekorrels. Misschien even navragen voor het beste advies.

Het in vier stukken verdelen kan ook heel goed zijn, omdat dan het gras echt even 'rust' krijgt. Je kan dan ook de omheining nakijken. en in het algemeen de weide nalopen. Succes.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:07

Ik bemest ook met kunstmest. Ik doe niet met die van Pavo, want er zijn ook genoeg andere fabrikanten die mest voor paardenweide maken. Het is vooral belangrijk dat de stikstof geleidelijk vrijkomt. Het stikstof is het belangrijkste element van de mest voor de groei van het gras. Stikstof wordt omgezet in eiwitten, en dat zijn weer de bouwstenen van het gras. Door langzaam vrijkomende stikstof heb je veel langer plezier van je kunstmest (3 maanden) en wordt het gras niet te eiwitrijk.

Verder voeg je mineralen toe, die zorgen dat het gras gezonder kan groeien en die het paard uiteindelijk (deels) binnen krijgt. Op die manier krijgt je paard dus ook belangrijke mineralen binnen via het gras.

Of je "vet" gras krijgt van bemesting, hangt er vanaf wat je verstaat onder "vet". Gras bevat linoleenzuur, een omega 3 vetzuur. Echter, ik betwijfel het zeer of dit verhoogd kan worden door het gras te bemesten. Hier wordt namelijk veel onderzoek naar gedaan, omdat men graag voor de koeien veel linoleenzuur in het gras heeft, omdat dit doorgegeven wordt in de melk (en dan kan er weer op het pak "met extra gezonde vetzuren"). Echter moeten de boeren op dit moment nog grijpen naar het extra toevoegen van vet aan het rantsoen (door bijv. soja-olie) omdat het niet te verhogen valt in het gras.

Het bemesten zorgt er wel voor dat het gras beter kan groeien (want alle benodigde stoffen zijn aanwezig), waardoor er per plant minder fructaan wordt opgeslagen. (Dit wordt namelijk verbruikt door de groei). Echter krijg je wel weer meer gras. Of je dus uiteindelijk per hectare minder fructaan hebt durf ik te betwijfelen, maar er zijn geen harde cijfers of onderzoek (naar wat ik kan vinden) die dit onderbouwen of juist van tafel gooien.

De reden dat ik bemest is om het onkruid een stap voor te zijn (het gras groeit over het onkruid heen, wat klein blijft door te weinig zonlicht) en ook Jakobskruiskruid het leven zuur te maken (gezien dat vooral goed gedijt op arme grond).

Verder heb ik geen enorme lap grond, zo'n 1250m². Ik werk ook met 4 stukken weide, waardoor steeds 1 begraasd wordt en de andere kunnen rusten. Doordat de grond vruchtbaar genoeg is door de mest is het in 4 weken weer prima aangegroeid om weer begraasd te kunnen worden! Zonder kunstmest groeit het gewoon te langzaam, waardoor het niet de hele zomer gebruikt zou kunnen worden zonder de grasmat flink te beschadigen.

Of je grond verzuurt van kunstmest hangt helemaal af van welke kunstmest je hebt. Maar je weide verzuurt sowieso vaak al iets, vanwege bijvoorbeeld alleen al de regen die er op valt. Een te zure grond kan leiden tot slechte opname van de stoffen in de grond door het gras. Het is dus ook belangrijk om te kijken of de weide te zuur is, en zo nodig kalk bij te strooien. Ik heb een PH-meter voor grond gekocht, die was een tientje, en daarmee meet ik op meerdere plaatsten de weide in het najaar, en daarmee bepaal ik hoeveel kalk er op moet.

Hier was het land aardig verwaarloosd en heb dit najaar 200 kilo kalk moeten strooien (was €90,- bij de Welkoop). In het voorjaar gaat er 40 kg kunstmest voor paardenweide op (€30 euro). Ik strooi alles uit met de hand, dus zeker die 200 kilo kalk was even een werkje. ~~}>

Nadeel van kunstmest is dat het geen organische stoffen bevat, oftewel voor het bodemleven is er niks om op te leven. Ik haal wel iedere dag de paardenmest uit de weide, maar laat een klein beetje liggen zodat er voor de schimmels, insecten en ander bodemleven nog wat te doen valt.

zoutenootjes: Verweiden om wormenbesmetting tegen te gaan zal in het geval van de TS volkomen nutteloos zijn. Er zijn wormeneieren die enkele maanden levensvatbaar blijven, en enkele larven die uitkomen op het land en vervolgens tot 20 meter kunnen kruipen om daar weer opgegeten te worden. Gezien de TS niet enkele maanden het land leeg laat en ook niet enkele honderden meters verder de paarden weidt kan er dus nog steeds besmetting plaats vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:04

Dank jullie.
Dan ga ik eens op een paar plaatsen navragen (boerenbond enzo) voor meststoffen met langzaam vrijkomend stikstof en eens zien wat zij zeggen/adviseren. En dan misschien eens met het winterstuk beginnen en kan ik nog kijken wat dat geeft tov het andere stuk (daar staat nu al veel meer gras natuurlijk, maar het is niet een mooie, egale grasvlakte).

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:51

Focussed, klopt helemaal. Vroeger (ik word oud) was er bij de stal waar ik reed twaalf hectare voor de pony's. Dat is heel wat anders dan het stuk wat hier besproken wordt. 15 bij 100 meter is best een leuk stuk, maar niet zo groot dat het lang leeg blijft of ver verwijderd ligt van elkaar.

De boerenbond heeft ook mest voor weides. Ze hebben misschien ook zo'n PH meter waar focussed het over heeft. De prijs valt me ook reuze mee.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:15

de grote wei wordt hier bemest met kalverenmest, de kleine met kunstmest (kan geen tractor fatsoenlijk komen)

je ziet echt een wereld van verschil. op de grote staat nu al flink gras op, de kleine maar een beetje (en veel onkruid, maar die wei is ook meer verwaarloosd voordat ik er kwam)

mijn voorkeur gaat dus echt uit naar gieren en niet naar kunstmest. verder schijnt kunstmest ook veel slechter te zijn voor het bodemleven, wat toch ook weer belangrijk is voor je grasmat.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:19

Hier komt zowel gier als kunstmest op.

Waarom? Om het onkruid tegen te gaan, minder fructaan en een goede gras en hooiopbrengst.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:34

loulou schreef:
de grote wei wordt hier bemest met kalverenmest, de kleine met kunstmest (kan geen tractor fatsoenlijk komen)

je ziet echt een wereld van verschil. op de grote staat nu al flink gras op, de kleine maar een beetje (en veel onkruid, maar die wei is ook meer verwaarloosd voordat ik er kwam)

mijn voorkeur gaat dus echt uit naar gieren en niet naar kunstmest. verder schijnt kunstmest ook veel slechter te zijn voor het bodemleven, wat toch ook weer belangrijk is voor je grasmat.

Wat voor een kunstmest gaat erop? Vloeibare mest (zoals drijfmest) is natuurlijk een instant boost voor de grond. Bij kunstmest heb je eerst nog aantal dagen goede regen nodig voor de korrel is gesmolten, en als je kunstmest voor paardenweide hebt heb je ook nog te maken met langzaam vrijkomend stikstof, wat expres zorgt voor langzamere groei! Beetje appels met peren vergelijken dus!

Kunstmest is niet zozeer slecht voor het bodemleven, maar voegt ook niets toe aan voor het bodemleven door het ontbreken van een organisch component. Kunstmest smelt door regen en kan direct worden opgenomen door de plant, terwijl er bij gewone mest nog een stap tussen zit, namelijk de afbraak door het bodemleven waardoor de voedingsstoffen opgenomen kunnen worden. Daarom is bijvoorbeeld een combinatie vaak ideaal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:00

De boeren doen hier meestal beide. Eerst 1 of 2 rondes met gier, en dan een ronde kunstmest. Daarna flink groeien, maaien en het begint overnieuw.

Ons eigen land wordt meestal alleen in het voorjaar bemest met drijfmest (wel redelijk veel voor mijn gevoel, blijft koeienboer)
Weinig onkruid vergeleken bij mijn weide die minder intensief bemest wordt en zwaarder belast. Juist de beschadigde stukken groeit veel onkruid terug. Kruipende boterbloem, veldzuring, heel vervelend.

Ik mest ook altijd de wei uit, en als het kan gaat het over het kale maisland van oktober tot april, maar de zomermaanden sparen we op en gaat dan toch af en toe over een kaal stuk. Het liefst een stuk dat lang niet gebruikt wordt en evt. Eerst nog gemaaid wordt voor ruwvoer

De kunstmest van pavo werkte hier maar zozo. Waarschijnlijk had ik er meer op moeten gooien...

Beter voor je bodem en ook met de hand te doen is gedroogde koemestkorrel. Dat levert ook organische stof voor je bodem...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:34

Ik heb 12.50 betaald per 25 kg, maar moet wel meer van gestrooid worden dan die wat ik voorheen had, voorjaar 400/450 kg en 200/250 kg per hectare in juni/ juli. Ik heb dit jaar 1 weiland voor het eerst bemest met gier, andere weiland was pas afgelopen najaar ingezaaid dus te jong. Hier heb ik nu wel kunstmest opgedaan, speciaal voor paardenweide, maar ander merk dan pavo

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:16

Ik lees even mee, ik ben er namelijk ook nog niet helemaal uit wat nou het beste is en aangezien wij de wei huren wil ik geen dure oplossingen. Bij ons word er twee keer per jaar varkens mest uitgereden waar ik helemaal niet blij mee ben, maar dit word gedaan door de eigenaar van de grond. Daarnaast ben ik steeds opzoek naar betaalbare oplossingen om de wei zelf zo goed mogelijk te krijgen. Onze wei word helaas nogal intensief begraasd in de zomer (2 hectare voor 5 paarden, 2 pony's en op het moment 10 schapen).

Ik lees hier over een bodem onderzoek, waar laten jullie dat doen en wat kost het ongeveer?

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:23

Ik doe bemesten met Pavo. Omdat mijn land erg ongunstig is, kan er geen tractor op, dus moet ik andere oplossingen bedenken. De mest composteer ik en gebruik ik als grondverbeteraar. En bemesten met pavo doe ik 2 x per jaar. Ik heb niet veel graasstukken. Meer paddock dan gras. Maar dat is voor onze gevoelige ijslanders ook niet nodig. Zij krijgen gewoon elke dag een beetje gras aangevuld met hooi. Voor de rest hebben ze ook te knabbelen aan struiken en planten.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:31

koen lover, een bodemonderzoek kun je laten doen bij een loonwerkbedrijf(?). Ook kun je bij de welkoop o.i.d. advies vragen hier over. Op bokt is er wel wat meer te vinden. Het kost niet zo veel. Je hebt ook van die PH meters, die meten de zuurgraad van de bodem en dan kun je gericht mest er op verspreiden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:56

Wij hebben ook bodemonderzoek laten doen bij een loonbedrijf, de weides hebben hier drijfmest (runderen) en kunstmest gehad.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:35

koenlover schreef:
Ik lees even mee, ik ben er namelijk ook nog niet helemaal uit wat nou het beste is en aangezien wij de wei huren wil ik geen dure oplossingen. Bij ons word er twee keer per jaar varkens mest uitgereden waar ik helemaal niet blij mee ben, maar dit word gedaan door de eigenaar van de grond. Daarnaast ben ik steeds opzoek naar betaalbare oplossingen om de wei zelf zo goed mogelijk te krijgen. Onze wei word helaas nogal intensief begraasd in de zomer (2 hectare voor 5 paarden, 2 pony's en op het moment 10 schapen).

Ik lees hier over een bodem onderzoek, waar laten jullie dat doen en wat kost het ongeveer?

Wij laten dat doen bij BLGG, zij hebben dat speciaal toegespitst op de paardenhouder. Kost dacht ik rond € 80. Voor een klein perceel zoals TS heeft haalt dat niet uit lijkt mij.

Bodemonderzoek (en ruwvoeranalyse als controle) is echt onze basis van bemesting. Hier gaat er tegenwoordig geen (runder)drijfmest meer op, omdat daardoor P en K teveel uit balans komen. Wel (half)verteerde paardenmest en zorgvuldig berekende kunstmest. Geen Pavo, want ook die brengt de boel hier teveel uit balans. En zomaar kalk strooien (wat vaak aanbevolen wordt) blijkt hier dus ook helemaal niet nodig. Paardenmest blijkt trouwens meer meststoffen te bevatten dan veel mensen denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:58

Ok, plannen zijn hier even verandert .. heb de pony's terug apart moeten zetten wat dus betekent geen 2 stukjes weide meer waarvan er eentje dicht kan blijven, maar voor elke pony 1 stukje weide. Om het nog makkelijker te maken :Y)

Heb de weide waar nu al vanalles op staat eens goed bekeken vandaag, wat viel dat tegen zeg -O-
Er is bijna geen gras te zien, allemaal onkruid en allerlei bloemen (ook boterbloem heb ik op een bepaalde plaats gezien). En er ligt nog zoveel mest tussenin ... Volgens mij is dat gewoon niks om een pony om te zetten -O- Ze hebben mest inclusief stro en dergelijke in de winter op de weide gedaan (heb geen strostal maar ze hebben stro in de netten in de schuilstal dus dat belandde ook wel eens op de grond en werd dan vies enzo) en gingen dit dan slepen, alleen is dat slepen nooit gebeurd .. Het ziet er echt niet uit ...

Kan ik daar nog (relatief goedkoop) wat aan doen? Of wat moet ik ermee?
Heb veel zin om de boel gewoon de boel te maken, alles open te gooien en ze dan maar de hele zomer ruwvoer te blijven geven ..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:22

Mest zo veel mogelijk weghalen, bemesten en 14 dagen rust geven. Dan er weer op zetten. Eind van het jaar zal het dan wss een en al onkruid zijn, dan is het de tijd om door te zaaien (heb via Bokt destijds paar kg Horse Master kunnen overkopen en alles hier doorgezaaid, was ook een en al onkruid: brandnetel, zuring, boterbloem, distel). Daarna bekalken indien nodig en de winter laten rusten, en vogend voorjaar weer bemesten en dan zul je een mooie wei hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:51

Klinkt heel arbeidsintensief en ook niet meteen goedkoop :=

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:43

Hier kost voor een stuk van 1500 m²

Mest: 30 euro
Kalk (flink zure grond): 90 euro
Horse Master graszaad: 40 euro

Tijd (met de hand verstrooien)
Mest: 30 minuten
Kalk: 1,5 uur (eerste 100 kg gaan snel, daarna ben je kapot en gaat t niet zo snel)
Horse Master: 30 minuten

Ik zou even nadenken hoe lang je deze plek nog verwacht te gaan gebruiken. Als je er sowieso volgend jaar zomer nog staat is het (imo) al de moeite waard. Als je verwacht na de winter bijv weg te zijn zou ik de moeite/investering niet meer doen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:06

weideonderhoud is helaas erg duur ja
graszaad is per zak rond de 100 euro,
kunstmest mest per 25 kg rond de 12.50
kalk weet ik zo niet meer, meen rond de 8- per zak

focussed, heb je het graszaad gewoon los gegooid? is daar veel van uitgekomen, ik zou als de dood zijn dat alles wegwaait .