stalkeuze

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DJB

stalkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 21:03

:D Dilemma's dilemma's!
Bij het lezen van soortgelijke topics dacht ik altijd 'dat kun je zelf toch wel bedenken' :+ maar nu zit ik zelf met een dilemma.
Wie heeft goede raad? *\o/*

Mijn paard staat nu bij mensen thuis, samen met een paard van hun (totaal 2 paarden dus)
-2 stalletjes met uitloop (ongeveer 4 x 20m), stallen staan altijd open maar kan als het nodig is ook dicht
-'s zomers weidegang, aangrenzend aan uitloop dus kunnen dan ook zelf de wei in/uit.
-schuur waar mijn spullen staan, lekker de ruimte om te poetsen/tutten.
-onbeperkt (gedorsen) hooi
-onbeperkt stro
-zelf uitmesten
-er wordt 2x per dag gevoerd, voer zelf kopen (mijn paard krijgt maar een handje biks dus geen wereldbedrag)
-kleine rijbak (15x20 ongeveer) met zwaar zand en regelmatig stenen
Grootste voordeel hier is dat ik lekker mijn gang kan gaan, niemand die op mijn lippen zit, mensen zijn niet moeilijk en er valt wel te overleggen tot op zekere hoogte.

Nu is een vriendin van mij met haar paard verhuisd naar een grote stal (300 paarden)
-uitloopstallen per paard, met verhard stukje buiten (totaal 6 x 3 denk ik)
-'s zomers weidegang in groepen, wel zelf buiten zetten binnen halen (tegen betaling kan het gedaan worden)
-mogelijkheid tot het huren van een priveweitje (per jaar) waar ze altijd op mogen, ook in de winter.
-zelf uitmesten
-je krijgt om de dag stro, wel erg ruim
-paarden worden 2x per dag gevoerd, brok en hooi/kuil
-aan het bos
-3 binnenbakken, 5 buitenbakken, afspuitplaatsen enz.

Wat ik mis bij de stal waar ik nu sta is mensen om mee buiten te rijden, mijn paard is niet zo braaf alleen en met anderen gaat het goed. Ook is de bak eigenlijk gewoon slecht.
Máár, ik weet niet of ik wel kan wennen op zo'n grote stal. Ik ben er nu 2x geweest en de sfeer is wel goed, je merkt niet dat het zo groot is. De eerste stal is op 15 minuten rijden, de andere 30 minuten.

pff ik weet het even niet...het is natuurlijk wel gezellig om mensen te hebben waar je mee kunt buitenrijden, en die bakken trekken me ook wel aan :D Maar ik wil geen spijt krijgen natuurlijk.

Wie heeft goede raad of misschien zelf ervaring met het verhuizen naar een grote stal?

Oja, ik betaal nu €200,- en ong. €10,- per maand aan brok. De andere stal is €240,-, voor trailer €150,- per jaar en een privelandje €275,- per jaar (grote land zit er wel bij in)

Ik hoor het graag! :D

no--a

Re: stalkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:45

Hoe zit het in de winter met weidegang/paddock? Want wat ik er nu uit opmaak komt je paard zowel op deze als op de andere stal in de winter niet verder dan de uitloopt, maar stel er wordt bij de ene stal meer weidegang/paddock geboden voor de winterperiode dan zou dat in mijn overweging in ieder geval flink meewegen!

Persoonlijk vind ik 300 paarden wel erg veel, zeker als je bedenkt dat je nu in principe alles voor jezelf hebt;) Ik zou er persoonlijk niet tegen kunnen in ieder geval. Denk ook aan je paard; mijn paard maakt zichzelf druk wanneer ze tussen veel paarden of tussen andere drukke paarden staat, zo'n grote stal zou voor haar dus geen fijne omgeving zijn.

Kan me wel goed voorstellen dat de betere rijmogelijkheden je aanspreken dus dat maakt het inderdaad lastig. Hoe zit het trouwens met de hoeveelheid ruwvoer? Op veel grote bedrijven zijn ze daar namelijk best zuinig mee, dus dat zou ook kunnen meewegen in je keuze!

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 22:53

De stal waar ik nu sta kan ze idd niet op de wei 's winters, wel in de uitloop waar ze wat kunnen scharrelen en minisprintje kunnen trekken. Bij die andere stal dus mini uitloop, geen gezamenlijke weidegang in de winter, alleen prive weitjes. Ruwvoer leek wel voldoende, er was nog niet gevoerd rond 20.00 uur en het lag er nog van de ochtend. Ze
zijn ook zeker niet zuinig met sto, lag overal echt tot aan je knieen.

Of mijn paard er kan wennen, geen idee. Ze heeft nog nooit op zo'n grote stal gestaan. Ik denk wel dat de afwisseling met meer buiten rijden haar goed zal doen. Ik ben vaker op grote stallen geweest waar ik nòòit zou willen staan, maar hier heerst wel een gemoedelijk en rustig sfeertje zoals ik dat nu zie...
Lastig hoor. Wil mijn paard ook niet zomaar ff verhuizen, moet wel voor langere duur zijn.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 14:40

ED --> VSW

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 14:52

Niet alle paarden worden onrustig van zoveel paarden, dat is per paard verschillend. Daarnaast is het ook belangrijk hoe de stallen zijn opgebouwd. Als het rij aan rij stallen zijn en eruitziet als een facbriek kan ik mij voorstellen dat paarden dat niet prettig vinden, maar dat lijkt me in deze niet het geval.

Als ik jou was zou ik gewoon een paar weekjes steekproefsgewijs langs gaan bij die grote stal en rondkijken. Probeer eventueel wat contacten te leggen zodat je ongeveer weet wat voor slag mensen er komt, hoe de paarden erbij staan en hoe men met elkaar omgaat. Dan zul je uiteindelijk zelf weten wat je moet doen. Van tevoren is het lastig inschatten hoe je pony gaat reageren en wat de verandering met haar doet. Als je zelf een heel goed gevoel krijgt bij die nieuwe stal zit er niets anders op dan gewoon de gok te wagen, als je paard het niet prettig vind dan zoek je gewoon weer een nieuwe stek, of eventueel terug naar de oude.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:01

En hoe zit het met de prijs en de afstand van je huis?

Het is wel een lastige keus hoor. 300 paarden is wel heel veel.

Hoe zien de weilanden eruit? Word je paard altijd buiten gezet tegen betaling? Om de dag stro zou ik ook niet alles vinden, maar als je niet zo'n viespeuk hebt, moet het goedgaan. En in de winter kan je paard ook naar buiten op het landje? Wordt dit ook gedaan?

Ik denk dat ik wel weet welke stal je bedoelt. Ik hoor daar goede verhalen over, maar zou ook niet weten of ik daar kan staan.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:37

Hmmm, de hele winter op 6x3 staan vind ik persoonlijk niks, zoals je nu staat zou ik ook niet snel doen, maargoed dan is er nog net iets meer ruimte. En als je voor 275 per jaar een privelandje erbij kan pakken zou ik dat dan ook zeker doen! Het binnen en buiten zetten is dan wel een nadeel, maar ik neem aan dat ze in vaste groepen naar buiten gaan en dan zal er vast het een en ander te regelen zijn met stalgenootjes uit deze groep zodat ieder een paar momenten per week binnen/buiten zet. Scheelt je weer extra kosten.

Als de extra kosten en reistijd verder geen probleem vormen én jij en je paard je thuis (kunnen) voelen op zo'n grote stal dan zou ik er zeker voor gaan. Als ik het zo hoor zou het je rijmogelijkheden een stuk verruimen ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:50

Ik zou het niet doen, ik denk dat je al snel gaat merken dat je paard teveel in moet leveren...
Natuurlijk, als je het echt niet meer trekt zoals het nu is, oké... Maar volgens mij gaat het nog wel toch? Alleen buiten rijden kun je oefenen.

JessicaOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:56

Hoi hoi,
Ik zou ook lekker bij je huidige stal blijven. Als het je alleen te doen is om het samen rijden of het rijden in betere bakken kun je misschien beter met je huidige stal eigenaar naar de bak kijken of je er nog samen iets aan kunt doen. Verder klinkt het in de 2e stal meer als een bedrijf waar het bij de eerste stal echte liefhebbers zijn daar heb je denk ik op termijn meer aan en is ook beter voor je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:57

Ik ben 2 keer met verschillende paarden naar 2 verschillende grote stallen verhuisd en beide keren toch weer voor kleinschalig en het welzijn van mijn paard gekozen :D

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:09

Ligt er helemaal aan hoe de eigenaren van het bedrijf zijn, ik kom ook van kleinschalige stallen vandaan en sta nu toch met mijn pony op een wat groter bedrijf (+-60 paarden), maar de eigenaren hebben hun hart op de juiste plaats wat paarden betreft (als het zonnetje schijnt dekentje lekker af, savonds weer op etc). Ook lijkt het ondanks de vele pensionklanten nooit druk, rijd vaak alleen of met zijn 2en in de bak. Dat maakt het nog leuk op zo'n grote stal, en daar zou ik ook zeker op letten bij een stal met 300 paarden. Het welzijn voor je paard moet niet achteruit gaan en jij moet je er ook thuis kunnen voelen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:18

Ik zou blijven staan waar je nu staat.

300 paarden is me veel te veel. Ik vind een stal van max 30 paarden al aan de grote kant.

Mijn ervaring is dat er veel meer mogelijk is op de kleine stallen wat welzijn voor je paard betreft.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:25

Ik zou ook blijven staan waar je nu staat... 300 paarden is echt veel, dat sowieso maar voor jou zeker omdat je dat helemaal niet gewend bent lijkt me...
Zou kijken of je misschien wat aan de bak te doen valt..

Persoonlijk zou ik ook nooit kunnen aarden op zo'n grote stal... Hoe zit het met drukte daar? Zijn er bijvoorbeeld veel mensen op de tijden dat jij komt rijden?
En hoe zit het met reistijd? 15min is natuurlijk heerlijk, dat wordt een keer zo lang.. En dat elke dag.. Ook als het sneeuwt/ijzelt/vriest...

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:29

Dat vind ik dus helemaal afhankelijk van de eigenaren / medewerkers op stal. Op de kleinschalige stal waar ik eerst stond was er wel veel mogelijkheid voor het buiten staan etc, maar dan moest je wel hopen dat ze naar buiten kwamen (eigenaresse was een beetje laks). Wat ik nu meemaak op een grotere stal is dat ze de kleinste dingetjes voor je paard willen doen, zoals dekentjes verwisselen in de avond, gratis in de stapmolen en paddock (buiten dat die van mij al een uitloop heeft) en ga zo maar door... Een kleinschalige stal wil dus niet altijd meer welzijn betekenen, dit kan ook totaal andersom zijn :) Daarom voor de TS handig om de mensen daar eerst echt beter te leren kennen, ik zou zelf meerdere malen langs gaan en dan kijken of het nogsteeds een goed gevoel geeft. Geen overhaaste beslissingen maken :) Overigens is een goede bak wel echt een vereiste vind ik.

Omdat je het over verschillende reistijden hebt, zijn het losse stallencomplexen (meerdere losse schuren oid) of is het één terrein met daarop 300 stallen?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:30

300 paarden oke, maar 300 paardeneigenaren :wow: nee ik moet er echt niet aan denken := := := Ik zou dus lekker blijven waar je nu staat

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:29

mang schreef:
300 paarden oke, maar 300 paardeneigenaren :wow: nee ik moet er echt niet aan denken := := := Ik zou dus lekker blijven waar je nu staat

Dat was ook mijn gedachte.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:32

Wat betaal je bij stal 1 en 2? Eigenlijk zou ik lekker zeggen, blijf waar je staat! Het gras is altijd groener aan de andere kant maar als je eenmaal weg ben en je vind je nieuwe stal niks kan je niet meer terug en moet je weer verhuizen!

En stal 1 klinkt gewoon beter, lekker je eigen gang gaan, onbeperkt hooi, je kan altijd opzoek naar een buiten rij maatje! Heb ik ook gedaan en vond een leuke meid in de straat waar ik toen woonde!

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:41

Dat is inderdaad toch wel het makkelijkst, een andere ruiter vinden met wie je gewoon heerlijk naar buiten kan! En evt. in de buurt kijken of er een goede bak is waar je gebruik van mag maken (evt. tegen vergoeding, moet kunnen van de kosten die je bespaard op de andere stal!).

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 21:10

Phoe wat een reacties! Bedankt!

Prijsverschillen heb ik in de OP beschreven dus degenen die dat vroegen even teruglezen :o

Ik wil ook zeker niet dat mijn paard er op achteruit gaat, ze staat in principe prima hier en ik hoef ook niet weg (als ik dat wel had gemoeten had de keus een stuk makkelijker geweest).
Ze kan nu 's winters niet op de wei, wel gewoon in de uitloop. Dat kan op die andere stal wel. Het binnen en buiten zetten zou ik willen regelen met die vriendin die er sinds kort staat, ik ben er eigenlijk altijd overdag en zij altijd 's avonds.

De 300 stallen zijn op 1 terrein, wel aparte straatjes met verschillende stalmogelijkheden (van 'luxe' tot uitloopstallen).

Ik heb mijn paard nu bijna 3 jaar en zolang staat ze op deze stal, in eerste instantie maakte de kleine zware bak me niet zoveel uit (Als recratieruiter) maar ik heb les op een andere locatie en ik merk dat ze gewoon veel fijner loopt als ik wat meer ruimte heb, beter voorwaard, rechtrichten gaat veel makkelijker en het gaat gewoon soepeler. Het is helaas niet mogelijk de bak daar te gebruiken zonder te lessen.
Aan de bak op stal gaat niets gedaan worden, dat is zeker. Daar heb ik het al over gehad ;)

Toen ik op de andere stal kwam waren er wel wat mensen aan de auto's op de parkeerplaats te zien, maar daar zag je weinig van terug. In de bak waren 3 mensen aan het rijden, uurtje zitten kijken en meer werden het er niet. het is ook goed verdeeld allemaal over de verschillende bakken.

Ben ik ook bang voor, dat het gras groener is aan de overkant...terug naar deze stal kan ik waarschijnlijk niet meer als ik eenmaal weg ben. Maarja, soms moet je de gok nemen.

Ik ga nu af en toe buitenrijden met anderen, maar ik toch wel lastig om mensen te vinden die zin hebben. Plus weer met de trailer op pad. Alleen op stap gaat hem echt niet worden, probeer ik al een paar jaar en ik ben gewoon angstig geworden alleen. Aan de hand gaat het prima maar zodra ik erop zit gaat er bij mij een knop om en bij de eerste sprong die ze maakt ben ik bang dat ik er naast ligt. Dat heb ik niet als ik achter iemand aan rijd dus dat rijd een stuk fijner.

Bedankt iig allemaal voor het meedenken!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:17

De bak die jij op stal 1 beschrijft is kleiner dan een grote volte.
Het uitloopje wat je beschrijft is net iets breder dan een standaard stal en heeft de lengte van een korte zijde van een bank.
Weet je zeker dat deze maten kloppen?
In de bak zou niet te rijden zijn met deze maten....

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 22:05

Mri schreef:
De bak die jij op stal 1 beschrijft is kleiner dan een grote volte.
Het uitloopje wat je beschrijft is net iets breder dan een standaard stal en heeft de lengte van een korte zijde van een bank.
Weet je zeker dat deze maten kloppen?
In de bak zou niet te rijden zijn met deze maten....

Klopt, de bak is een grote volte maar dan rechthoekig :) De lange zijde van deze bak is (een stuk) korter dan de korte zijde van een normale bak. Dat is ook wat me steeds meer tegen gaat staan....er is ook geen onderhoud aan, ik sleep hem zelf wel eens met paard maar het is gewoon een zware bak en goed wordt 'ie nooit.

Aan die uitloop zitten nog wel 2 stallen vast, die buiten deze maten vallen. Het is zeg maar een schuur met daarin 2 stallen gebouwd en daaraan de uitloop met 's zomers toegang tot de wei. Misschien een metertje langer, zeg 5 x 20m.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:14

ts, ik zou eens bij andere klanten informeren hoeveel er in de winter van die wei gebruik gemaakt kan worden. Het lijkt mij sterk dat die wei zo groot is dat je paard er zomer en winter op kan staan zonder dat 'ie kapot gelopen word?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:25

Ik denk dat je het beste lekker op je huidige stal kan blijven staan. Jij en je paard hebben het daar goed, afgezien van de slechte bak en misschien de reistijd. Je kan inderdaad proberen een rijmaatje te vinden in de buurt, en anders het alleen buitenrijden oefenen. Het is natuurlijk je eigen keuze, maar ik denk dat je paard er op die tweede stal wel op achteruit zou gaan... plus dat het nog een stuk meer kost ook. Maarja, ik ben ook iemand die zweert bij kleine boerenstalletjes :)

Ik ben benieuwd welke beslissing je neemt!

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:00

persoonlijk zou ik voor de nieuwe stal kiezen,
ook al ben je een recreatie ruiter, een binnenbak is altijd fijn (uberhaupt een bak met normale maten)

bij de nieuwe stal is het ook makkelijker om een rij maatje te vinden, ook in het algemeen lijkt de nieuwe
stal mij een stuk gezelliger :+ zeker als je niks van het grootschalige merkt.

qua stal, een uitloop is sowieso fijn en als je er een prive weitje bij kan krijgen met evt. breng en haal service?

persoonlijk zou ik het wel weten :Y)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:09

Ga het eens een maandje proberen bij wijze van vakantie. Als het is waar ik denk dat het is dan is dat best bespreekbaar. Je hobby kost veel tijd en daar heb je ook nog mensen waar je de hobby mee kan delen. Denk aan samen buiten rijden en evt lessen. Of nog even een drankje doen na het rijden.