Jakobskruiskruid geconstateerd..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Jakobskruiskruid geconstateerd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 13:50

Hallo Bokt :)

Sinds gisteren heeft mijn vader op onze wei jakobskruiskruid gevonden in onze wei :(. Vandaag ben ik begonnen met deze uit te steken. Dit is erg veel werk en met uitsteken loop je het risico op terugkomen van de plantjes in veelvoud.. Er is veel te vinden over deze plant, maar hoe kan ik deze nou het beste bestrijden?

Foto's volgen..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:52

Als je hem uitsteekt met wortel en al, is de kans op terugkomen juist minder dacht ik.
Zorg wel dat je uitgestoken planten niet bij de paarden laat liggen!! Dan eten ze ze namelijk wel!

ladyrosa

Re: Jakobskruiskruid geconstateerd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:53

Wij hebben er ook veel last van, Wij steken ze uit en spuiten evt gif, (paarden gaan dan eerst niet erbij natuurlijk)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:53

Ik ben 8 jaar geleden begonnen met het uitsteken van JKK.
De laatste 4 jaar hebben wij slechts her en der nog een plantje.
Als ik 10 planten verwijder jaarlijks is het veel :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:55

Ze verkopen een speciale "vork" voor het uitsteken van deze plant, maakt het werk een stuk makkelijker! En als je de wortels niet laat zitten, wordt nieuwe groei beperkt. De pest is dat als jioj het kruid in je land hebt staan, het vast in de buurt ook staat. En dat waait lekker over en zo blijf je bezig.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:59

Oeeeeff rot planten *&%#@*&^ ... Bij mij staat het ook in meervoud..
Vorig jaar ben ik begonnen met steken maar daar zijn ze 3 dubbel teruggekomen. Als je er echt veel hebt staan raad ik je aan vergif te spuiten en missschien 2 keer achter elkaar (met tussenpoos) En daarna zo nodig uitsteken als het er niet te veel zijn. Tenminste dit raadde mijn hooiboer mij aan die nu ook bij mij komt verdelgen.

En wat denk je van berenklauw?!

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:05

Wij hebben ook afgelopen week al het jacobskruid uitgestoken. Vorig najaar is het weiland opnieuw ingezaaid en voordat we konden maaien moest eerst het jacobskruid eruit. Volgens mij is uitsteken de beste optie. Een hoop werk maar wel het meest effectieve. Wat ik zelf doe na het uitsteken is een handje kunstmest in het 'gat' strooien. Jacobskruid leeft vaak op arme grond dus als je goed bemest op de plekken waar het veel voorkomt wordt dit ook automatisch minder.
Wij blijven ook regelmatig maaien zodat het onkruid geen kans krijgt zich te verspreiden.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:07

Ik heb een jaar een hele weide vol gehad, heb alle met de hand uitgetrokken en er zijn misschien 5 plantjes terug gekomen...heb wel pas alles uitgetrokken toen het al bijna dood aan het gaan was, dan komen de wortels veel gemakkelijker uit de grond :j

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 15:10

Ik merk dat het erg lastig is om alle wortels er mee uit te krijgen! Er staan nu vooral van die hele kleine kroontjes en een paar grote. Ik stop alle planten in een plastic zak, en heb de stukken afgezet waar de plantjes staan zodat de paarden wel op het gras kunnen maar niet bij die planten.
Wij hebben besloten om dit jaar niet de te bemesten (injectie) omdat he ras afgelopen jaar meer dan een meter groeide!

Dus kunstmestkorrels en gif helpen bij het bestrijden van het jakobskruid?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:13

Mijn buren gooien een handje kunstmest op de roosjes en die verdrogen dan. Volgens hen het middel tegen JKK

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:15

bij ons hielp kunstmest helemaal niet...

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 15:41

Twijfelgevalletje dus, dat kunstmest. Ik heb ook begrepen dat JKK relatief weinig gevaar geeft als het nog bloeit, maar na het doodgaan van de plant veel gevaarlijker wordt omdat het paard de plant niet meer herkent.

Ik heb ook gezien dat het buiten de wei groeit en ik ben bang dat het daardoor bij ons terecht is gekomen! Dat zullen we dus ook weg moeten halen..

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:43

idd, dan gaat de bittere smaak eruit, maar het blijft wel giftig.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:14

Als de plant dood en droog is dan smaakt deze niet meer bitter en eten paarden het gewoon op. Deze plant is dan dodelijk voor je paard! (niet gelijk 1 plantje maar deze brengt al wel schade toe)

Gif spuiten en zo nodig herhalen. Daarna evt. bemesten, waar gras groeit is geen plaats voor JKK

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:16

Britt_Mara schreef:
Ik merk dat het erg lastig is om alle wortels er mee uit te krijgen! Er staan nu vooral van die hele kleine kroontjes en een paar grote. Ik stop alle planten in een plastic zak, en heb de stukken afgezet waar de plantjes staan zodat de paarden wel op het gras kunnen maar niet bij die planten.
Wij hebben besloten om dit jaar niet de te bemesten (injectie) omdat he ras afgelopen jaar meer dan een meter groeide!

Je weet dat paarden jakobskruid zelf niet eten hé? Ze eten het pas als het verwerkt is in hun eten of als ze het niet meer kunnen onderscheiden. Je kan dus net zo goed wachten tot de planten wat ouder zijn en ze er dan uit halen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:23

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:26

dat ziet er super handig uit!

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:31

Emmaa_ schreef:
Britt_Mara schreef:

Je weet dat paarden jakobskruid zelf niet eten hé? Ze eten het pas als het verwerkt is in hun eten of als ze het niet meer kunnen onderscheiden. Je kan dus net zo goed wachten tot de planten wat ouder zijn en ze er dan uit halen.

Geld helaas niet voor alle paarden. Vers geplukt en uit de hand aangeboden door voorbijgangers werd het door mijn paard wel gegeten... Die is er nu niet meer.

Opruimen die zooi, ook om de wei heen. Wij steken het uit... waardeloos en tijdrovend klusje dus ik lees mee voor betere ideeen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:33

Niet uitsteken!
Net boven de grond afsnijden en de wortels laten zitten. Die wortels trekken de grond leeg qua voedingsstoffen, en weg is ie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:34

Thokkadisje schreef:
Emmaa_ schreef:

Geld helaas niet voor alle paarden. Vers geplukt en uit de hand aangeboden door voorbijgangers werd het door mijn paard wel gegeten... Die is er nu niet meer.

Opruimen die zooi, ook om de wei heen. Wij steken het uit... waardeloos en tijdrovend klusje dus ik lees mee voor betere ideeen :)

Nee klopt, zodra het eruit wordt gehaald en met de hand wordt gevoerd eten ze het inderdaad nog wel. Wij haalden het altijd netjes weg aan de randen van de wei, vooral omdat er veel kinderen langsliepen die dat soort dingen graag wouden voeren zonder dat ze er echt erg in hadden wat het eigenlijk was. In het weiland lieten wij het eigenlijk altijd staan, goed in de gaten houden en als het droog werd gelijk eruit trekken.

Het echte gevaar ligt in bijvoorbeeld het kopen van bermkuil.. Oftewel kuilgras wat uit de berm is gehaald ipv van een speciaal stuk land. Is goedkoper maar er kan zomaar allerlei troep in zitten, waaronder jakobskruid

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:38

stef schreef:
Niet uitsteken!
Net boven de grond afsnijden en de wortels laten zitten. Die wortels trekken de grond leeg qua voedingsstoffen, en weg is ie

uhm, degene waarvan de wortels hier zijn blijven zitten omdat ze idd afbraken net boven de grond, daar groeiden enkele weken later alweer nieuwe stengels uit...

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 17:01

Gypsy schreef:
Deze is ideaal: http://www.paardnatuurlijk.nl/webwinkel/index.htm de ragfork.
Als je nu besteld heb je 'm waarschijnlijk morgen in huis, dan is het zo gebeurt. :)

Ziet er inderdaad erg handig uit! Vanavond even in overleg gaan met mijn vader.

Thokkadisje: jeetje.. Ik krijg nu allerlei doemscenarios! De JKK staat namelijk aan het stenen pad naast de wei. Dat zal ik dan zsm weghalen!

Bij het afsnijden van de kroon waarbij de wortels blijven zitten is toch juist slecht? Er groeien volgens mij meer planten voor terug

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:17

Ik had echt een invasie op een stuk gras dat losgefreesd en opgehoogd was. Had nieuw gras gezaaid maar het eerste voorjaar zat het vol met jakobskruiskruid en zwarte nachtschade. Heb alles met de hand en met vork uitgetrokken en gestoken, echt elke paar dagen weer een rondje zodat je alles wat op komt zo veel mogelijk zo snel mogelijk weghaalt. En het tweede jaar waren er nog maar een paar plantjes in het voorjaar en daarna niets meer gezien. Als de graszode hersteld is en het gras goed groeit heeft het minder kans. Zaai dus kapotgelopen stukken op tijd bij en bemest voldoende en geeft het gras op tijd rust.

Ik heb meer ellende van heermoes, dat breekt af als je het uittrekt en groeit dan onder de grond door en komt dan weer ergens omhoog. Dat is veel moeilijker te bestrijden dan kruiskruid...

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 21:24

Inmiddels hebben mijn vader en ik alle kleine kloteplantjes, als ik het zo mag zeggen ;), uit de grond gestoken. Ik ga voortaan een aantal keren per week een rondje door de wei lopen en eventueel terugkomende plantjes weer uitsteken. We zijn hier wel wat uurtjes mee bezig geweest! Het stuk waar de plantjes groeide was niet zo'n enorm dikke graszode. Dat stuk ligt namelijk aan de kant van een rivier/sloot en staat vaak blank met enorm veel regen.

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 16:59

Uitsteken is de beste optie in mijn ogen, omdat je dan echt alle plantjes weghaalt. Er zullen er (bijna) altijd wel terugkomen, maar zo weet je wel zeker dat de plantjes die er stonden helemaal weg zijn. Ruim ze idd gelijk op en laat ze niet liggen, anders wordt er misschien toch van gegeten...
Als je ze elk jaar weghaalt wordt het op den duur steeds minder.. Ik heb het zelf ook moeten doen met de pech dat het weiland ernaast niet werd gedaan en er dus steeds weer terug kwamen...