alleen op wei of met weidegenootjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Eileeen

alleen op wei of met weidegenootjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 19:23

[*]hallo,

mijn merrie staat sinds gister op haar nieuwe plekje en ze voelt zich er al helemaal thuis!
vandaag is ze voor het eerst op weide geweest, maar nu kan ik uit verschillende opties kiezen voor weidegang namelijk:
alleen op een weide
met 1 vriendjes
of met twee vriendjes

wat mij een beetje doet twijfelen is dat de meeste paarden daar alleen op.weide staan waardoor de weides maar kleine stukjes zijn, met zn tweeen is leuk voor het sociale contact maar se zullen ook erg gaan hechten wat problemen kan opleveren, met zn 3e is leuk maar de weien zijn niet erg groot, dus kan ook niet veranderd worden!

wat zouden jullie doen?

fabarz

Re: alleen op wei of met weidegenootjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:27

1 zou ik niet doen, want dan kan het paard zich vervelen.
2 is leuk alleen kunnen ze zich irriteren aan elkaar...
3 zou ik denk ik doen

fabarz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:28

het licht er ook aan of je paard goed alleen kan zijn.
De mijne niet want die hinnekt zodra ze alleen is :j

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:29

met een vriendje.
Een paard is een kuddedier, en heeft behoefte aan sociale contacten. Wij kunnen daar als mens niet volledig aan voldoen, een paard of pony vriendje wel.
Ze kunnen zich zeker gaan hechten aan dat vriendje, maar daar heb jij geen last van, als jij echt een leider bent, zal je paard zich gewoon gewillig aan overgeven.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:31

Ik zou haar sowieso niet alleen zetten, een paard hoort niet alleen te staan.
Of je haar met 1 ander paard zet of met 2 maakt dan niet zoveel uit.

Die van mij kan prima alleen staan, maar ik vind sociaal contact heel belangrijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:33

ik zou voor 2 of 3 paarden kiezen. Als de stukjes niet groot zijn zou ik voor drie paarden kiezen, (en dan zorgen dat je ook drie stukjes weide ter beschikking krijgt) zodat je ze regelmatig kunt verweiden. Dat is beter met het zicht op wormbesmetting en herstelling van het gras.
3 is minder praktisch omdat je het risico hebt dat er twee vriendjes worden en de derde uitgesloten, langs de andere kant is het wel beter omdat er nooit een alleen achter blijft als je met je paard gaat gaan rijden. dus ik zou opteren voor 3

PaEnLe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:36

Een paard alleen zetten is geen goed plan, want een paard is een kudde dier en hoort niet alleen te zijn. Als het stukje land niet al te groot is zal ik drie ook niet doen. 2 is dan misschien een optie?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:41

ik zou ook voor met zijn 3en kiezen, minder kans dat dat er 2 zich te veel aan elkaar gaan hechten en dat er een alleen achter blijft als de ander word gepakt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:46

Met drie is er altijd een derde wiel aan de wagen dus ik zou voor 1 vriendje opteren.
Regelmatig uit elkaar halen vanaf het begin en dan moet kleven geen probleem zijn.

_Eileeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 19:48

barbar schreef:
ik zou ook voor met zijn 3en kiezen, minder kans dat dat er 2 zich te veel aan elkaar gaan hechten en dat er een alleen achter blijft als de ander word gepakt.

dit is ook precies de rede waarom ik met hun drieen opperde, ben bang dat ze anders te veel gaan hechten met twee en niet mee alleen kunnen, zo blijft altijd nooit een paard alleen achter!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:35

Claudia1993_ schreef:
Ik zou haar sowieso niet alleen zetten, een paard hoort niet alleen te staan.
Of je haar met 1 ander paard zet of met 2 maakt dan niet zoveel uit.

Die van mij kan prima alleen staan, maar ik vind sociaal contact heel belangrijk.

Eens. _/-\o_

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:03

Ik zou voor optie 3 gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:38

Optie 2, 3 is erg lastig aantal qua vriendschappen vormen. Alleen weg kunnen/achterblijven moet je ook met een grotere groep oefenen en meer paarden is geen garantie voor niet kleven aan 1 specifiek paard.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:47

mijn paard staat al jaren met 2 anderen in 1 wei
en ze zijn alle 3 vriendjes, de mijne staat wel onderaan maar staat met allebei te kroelen
geen gedonder met 2 vrienden en 1 solo,ze zijn gewoon gezellig met 3 paarden.

1 paard word niet gereden en blijft soms alleen achter, staan wel paarden in de wei ernaast.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:48

Ik zou zelf voor 3 maatjes gaan.. Die van ons stonden de afgelopen weken samen dus zonder ander paard, nou dat was me drama.. Ik kon met die van mij niet weg omdat de andere dan door het hek heen ging..

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:54

2 hoeven niet altijd te kleven hoor
Ik heb er 2 en die kunnen prima alleen.
Vanaf de eerste dag heb ik ze iedere nacht uit elkaar gehaald (alleen de eerste week!)
De eerste keer uit elkaar halen vond eentje wel moeilijk, de 2e nacht ging al stukken beter.
Ze leren al snel dat ze zich alleen niet onzeker hoeven te voelen, maatje komt vanzelf wel terug.
Nu staan ze continue samen maar als ik er met 1 weg ga is er niks aan de hand :)

M.a.w. laat 'kleven' geen belemmering zijn, dat is onzin

JoviManoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:56

Ik zou alleen doen..
Als paarden gaan vechten en er is niemand in de buurt... dan heb je dat..
En ze staat toch in de buurt bij andere paarden waarschijnlijk, dus alleen zijn ze toch niet.
licht er ook aan of je paard jong of oud is, onder het zadel of niet en heel druk is onder het zadel of juist niet..
ik zou dit graag willen wete!! dan kan ik je helpen!

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:59

kleven klinkt aannemelijk met maar 1 ander vriendje maar hoeft niet zo te wezen.
mijne lopen in een groep van 18 en als ik me bruine mee nam kwam de schimmel overal overheen om maar niet zonder der te hoeven.
dat er nog 17 andere paarden bij stonden had ze 0 boodschap aan, inmiddels heb ik er een ruin van mezelf bij en is ze daar ook heel close mee maar met de rest van de kudde nog steeds niet.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:00

JoviManoe schreef:
Ik zou alleen doen..
En ze staat toch in de buurt bij andere paarden waarschijnlijk, dus alleen zijn ze toch niet.
licht er ook aan of je paard jong of oud is, onder het zadel of niet en heel druk is onder het zadel of juist niet..

En dan, dan vechten ze? Wat zou er dan gebeuren? Gaat je paard in de meeste gevallen heus niet dood aan hoor, beestje kan wel wat hebben.
Ze staat vast in de buurt, maar juist dat lekkere gestoei kunnen ze dan niet doen, wat paarden toch wel fijn vinden.
Jong/oud, groot/klein, beleerd/onbeleerd maakt niet uit, ieder paard heeft behoefte aan een vriendje :).

TS, zou voor drie paarden gaan :).

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:01

Pff lastig.. Mijn paard stond vroeger altijd alleen (wel andere paarden in naastgelegen weides) en dat ging goed. Nu staat ze samen met een merrie en is het één groot drama als die merrie weggaat dan blijft ze rennen en krijsen tot ze terugkomt. Drie is dan altijd wel makkelijk denk ik.

JoviManoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:03

xNikitaaa schreef:
JoviManoe schreef:
Ik zou alleen doen..

En dan, dan vechten ze? Wat zou er dan gebeuren? Gaat je paard in de meeste gevallen heus niet dood aan hoor, beestje kan wel wat hebben.
Ze staat vast in de buurt, maar juist dat lekkere gestoei kunnen ze dan niet doen, wat paarden toch wel fijn vinden.
Jong/oud, groot/klein, beleerd/onbeleerd maakt niet uit, ieder paard heeft behoefte aan een vriendje :).

TS, zou voor drie paarden gaan :).

licht er zeker wel aan of hij oud of jong is of beleerd of niet.
als een paard onbeleerd is zou ik hem met 2 maatjes zetten. en als een paard beleerd is jong en druk onder het zadel ou ik ook 3 pakken.! maar als een paard oud is en rst nodig heeft, of onder het zadel en dan ook heel rustig zou ik het ook alleen zetten.
maarja is en blijft eigenkeuze ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:10

Sommige paarden kunnen alleen maar alleen :+ ik heb een merrie die trapt letterlijk elk paard door de omheining heen (klemzetten en gaan slaan). Of houdt paard heel de dag weg bij drinkbak of voer (en nee als er 2 drinkbakken zijn dan bewaakt hij ze alle 2 :'). Waardoor die zelf ook amper eet en afvalt.
Dus die kan alleen maar alleen (of in grote, min 1hect wei).
Als je een normaal paard hebt;

2 of 4, bij 3 is er vaak 1 buitenbeentje.
Kleven is kwestie van africhten als jij wil gaan rijden ga je rijden punt. Geen gezeik en gemuts verder ;)

JoviManoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:14

Ashley5760 schreef:
Sommige paarden kunnen alleen maar alleen :+ ik heb een merrie die trapt letterlijk elk paard door de omheining heen (klemzetten en gaan slaan). Of houdt paard heel de dag weg bij drinkbak of voer (en nee als er 2 drinkbakken zijn dan bewaakt hij ze alle 2 :'). Waardoor die zelf ook amper eet en afvalt.
Als je een normaal paard hebt;

2 of 4, bij 3 is er vaak 1 buitenbeentje.
Kleven is kwestie van africhten als jij wil gaan rijden ga je rijden punt. Geen gezeik en gemuts verder ;)

Dit is helemaal wat ik bedoel :D
je haalt de woorden uit mn mond :') ik kwam dr nie uit hoe te zegge, maar jy zegt presiec wat ik wou zeggen :o

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:15

Ashley5760 schreef:

Oplossing hiervoor is inderdaad een groter stuk land :).

@JoviManoe
Al zou mijn paard 82 zijn, behoefte aan een maatje heeft die nog steeds, misschien juist nog wel meer. Beestje moet een beetje steun hebben.
En als een paard rustig en oud is, zal alleen zetten dat echt niet verbeteren. Denk dat het arme ding dat juist nog lusteloos wordt, het heeft immers niks te doen in de weide.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:19

xNikittaa; 1hectare voor 2 paarden is beetje zonde van m'n land ;) als er normaal 5 tegelijk in kunnen ;). Dat paard is de enige die niet met anderen kan, prima staat in paddock paard hartstikke blij met z'n prive stuk :'), en de rest vd kudde rustig haha.