Hooistomer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marsu

Hooistomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 17:00

Ik overweeg de aankoop van een hooistomer.
Bewust geen zelfbouw apparaat met een behangstomer, omdat de mensen op stal hem ook moeten kunnen bedienen, de veiligheid en ik toch wel iets van garantie wil hebben.

Hier in Nederland zijn ze schreeuwend duur, maar ik Engeland zie ik dat er veel verschillende varianten aangeboden worden, die ook een stuk voordeliger zijn dan hier in Nederland.
Daar een bestellen is op zich mogelijk, maar dan zit je weer met een verkeerde stekker enzo. Ik heb wel wat bedrijven gemaild, maar tot nu toe nog geen reactie ontvangen.

Ik Nederland kan ik alleen informatie over de stomer van Haygain vinden bij Horsefriend. Deze stomers vind ik echt te duur.
Nu zag ik dat de Happyhorse stomer ook vanuit Belgie verkrijgbaar zou moeten zijn, maar de website van dat bedrijf werkt niet meer.

Wie heeft er tips waar ik in Nederland, Belgie, Duitsland een stomer(tje) zou kunnen kopen?
Het hoeft geen grote te zijn, er moeten ongeveer 4 plakken hooi in passen.

Gini

Re: Hooistomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:03

Over de hooistomer zelf heb ik geen idee, maar moest je er een uit Engeland laten komen, je hebt zoiets als wereldstekkers/reisstekkers. Zo kan je een Engelse stekker in een Europees stopcontact steken.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:33

Wat ik van de verschillende forums heb gelezen is dat de (helaas dure) Haygain toch het beste bevalt in de praktijk.
Voor 4 plakken heb je genoeg aan de kleinere maat en dat scheelt weer :)

De goedkopere Happyhorse steamer schijnt niet zo goed te werken en laat veel water onderin de bak achter. Ook komt de stoom niet zo goed tussen het hooi (hetzelfde probleem wat ik met mijn behangafstomer heb, wordt aan gewerkt :D )
De konstruktie die Haygain hiervoor heeft (die pinnen) + de druk die de bak kan opbouwen zijn echt essentieel voor de goede werking.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 18:56

Op Engelse websites zie ik ook veel verschillende varianten, ook met luchtdicht afgesloten deksels, maar helaas zie ik nergens plaatjes van de binnenzijde.
300 of 900 Euro uitgeven vind ik toch wel een groot verschil.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:05

Het is een groot verschil, maar als de 300 euro niet goed werkt dan is het ook zonde-geld :D

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 16:51

We hebben voor een zacht prijsje een happy horse stablemate over kunnen nemen. Eerst maar eens uitproberen en zien hoe het bevalt.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:57

Stomme vraag misschien maar wat is het? En wat kun je ermee? Ja hooi stomen snap ik maar waarom doe je dat?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 17:02

Het is een apparaat om hooi te ontdoen van (schimmel)sporen en stof voor paarden met gevoelige luchtwegen. Je hoeft dan geen hooi meer te weken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 17:12

@marsu: ik ben benieuwd naar je bevindingen :)

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 21:19

Vandaag hebben we hem voor het eerst getest met een halve baal hooi.
Het opwarmen duurt best wel even, maar we zijn erg tevreden met het resultaat.

We hebben de plakken hooi maar een klein beetje uit elkaar gehaald, verder niets speciaals mee gedaan.
Na het stomen (tot 80 graden) was het hooi aan de bovenkant een beetje vochtig (condens van de deksel), onderop vooral warm. We hebben met het uit de stomer halen wat met het hooi geschud, maar er kwam geen stofje uit, terwijl de baal die we er in hadden gedaan toch best stoffig was.
Onderin de stomer lag een klein beetje water, maar dit zal niet meer dan een halve liter geweest zijn, dit was ook naar het onderste punt, wat voor het opvangen van overtollig water is, gelopen. Hier zal wel duidelijk wat vuil (stof?) en kleine stukjes hooi tussen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:13

Een halve liter is nog best veel eigenlijk. Die van mij zit hooguit een beker water in en als ik de stomer vol doe (4 liter) kan ik er 2 ladingen mee stomen.
Kun je eens een foto maken van de bodem van jouw stomer. Ik ben wel benieuwd naar het binnenwerk :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:15

Volg het even.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:26

Ik heb de Happy Horse reisstomer.
En die beviel me heel goed.
Omdat ik de reisset heb, moet je wel je hooi eerst uit elkaar schudden.
Anders is niet alles goed gestoompd.
Helaas is er nu een probleem met mijn stekker.
Ik had hem op een tijdklok staan, en die tijdklok is half in het stopcontact gaan smelten.
Tijdklok eraf gehaald en handmatig laten stomen.
En nu is de stekker ook iets gesmolten.
Ik weet niet wat de oorzaak hiervan is.
Moet ik nog gaan nazoeken en vragen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:29

@ikkeniet : nou...als hij is gaan smelten dan is hij kapot en/of je stroomcircuit is niet goed.
Ik zou hem maar even niet meer gebruiken. Vreemd dat de aardlek er niet uitgegaan is ??

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 22:30

Ik zal proberen donderdag een foto te maken.

De halve liter is een schatting hoor, ik kan het van de week eens nameten.

Een poging tot een omschrijving van de bodem. De bodem is niet vlak, maar er zitten een soort rastervorm in met ongeveer 5 cm diepe sleuven. Eén sleuf is dieper, hier loopt overtollig water in weg.
Bovenop die bodem zit een plastic strip met daarop 3 verhoogde punten, waar de stoom uit komt.

Door de sleuven is er dus ruimte voor de stoom om ook onder het hooi te komen. De verhoogde punten zijn zeker niet zo hoog als van de Haygain, maar liggen met de strip toch wel een centimeter of 5 hoger in het hooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:33

5 cm is idd niet hoog. Mijn idee was om dat wel hoger te maken, maar ik ben er nog niet achter hoe ik dat het best kan doen.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 22:41

In dit geval is het volledige binnenwerk van kunststof, dus daar valt niet veel aan te veranderen. Ik kan helaas niet echt controleren met wat voor kracht de stoom de kamer in geblazen wordt, maar ik kreeg wel het idee dat het hooi helemaal doorstoomd was. De temperatuur was er in ieder geval wel naar.

@ikkeniet. Ik zou de elektra en het apparaat na laten kijken voordat er bij een volgende keer brand uit breekt.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:57

Dat is ook de reden dat ik hem nu even niet gebruik.
Ik wil eerst de oorzaak weten.
Helaas heb ik het nu te druk op het werk, om te zoeken en te bellen naar bedrijven.
Maar ik vrees dat het erop uit draait dat ik een nieuwe stomer zal moeten aanschaffen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:29

Nou als het alleen aan de stekker ligt hoef je het ding niet weg te doen. Een nieuwe stekker zet je er zo aan. Ik gok alleen dat het probleem 'dieper' zit; ergens in het opwarmelement. Heb je geen 'elektrisch' iemand in je buurt die hem eens kan doormeten ??

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:47

Ik weet niet hoe duur een hooistomer is maar een elektricien kan zo voor je kijken waar het probleem zit.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 10:02

Misschien de importeur even benaderen voor reparatie/garantie?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 10:13

De beloofde foto

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:46

@marsu: bedankt. Dat geeft een goed beeld.
Het zijn idd niet van die hoge metalen spikes als bij de Haygain.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:56

Wat een handig ding ! Had er werkelijk nog nooit van gehoord. Heb zelf een paard met gevoelige luchtwegen en dit zou ik ook wel kunnen gebruiken.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:28

@ Dubbeldun : heb jij misschien een foto of schema van jouw systeem? Ik was van plan om ook zoiets te maken komende week. Ook wegens de prijs van de Hay Gain...