[WIP]Hoe je een goedkoop schuilschuurtje maakt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

[WIP]Hoe je een goedkoop schuilschuurtje maakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 23:31

Deze week heb ik voor mijn twee mini's een schuilschuurtje gemaakt voor op het weiland. Het moest verrijdbaar zijn, zodat ik het in de weide kan zetten waar ze op dat moment staan.
Met hout (blokhutprofiel etc.) zou ik minimaal €200,- kwijt zijn, dat had ik er niet voor over (pony's hebben al een goede stal). Verwacht dus geen professioneel schuurtje, maar gewoon een goedkoop degelijk schuurtje. Wie weet hebben jullie er wat aan!

1. Als eerst ben ik gaan schetsen en rekenen. De minimale bxlxh moest 1.80 x 1.20 x 1.00 zijn. De balken die ik op het oog had waren 2.70 dus daar heb ik de afmetingen op aangepast. Duidelijk toch? :D
Afbeelding

2. Ik heb 7 palen (geïmpregneerd, totaal €63,-) gekocht en 25 hoekijzers (?) á €16,-. De palen heb ik thuis allemaal op maat gezaagd en neergelegd om te kijken hoe het ongeveer zou worden.
Afbeelding

3. Op stal heb ik het frame in elkaar gezet. Omdat ik niet precies wist hoe lang het doek zou zijn dat ik had besteld, heb ik de 7e paal (die het hoekje om gaat) later pas gemeten en gezaagd.
Afbeelding

4. Hier het frame wat aangepast met de laatste balk. In plaats van hout maak ik de wanden dicht met zeildoek (€20,- voor 1,5 x 6 meter). Hier er even omheen gelegd om te zien hoe lang het was etc.
Afbeelding

5. Detail bevestiging hoekijzers
Nog een voorbeeld van bevestiging

6. Thuis hadden we nog twee wielen, via marktplaats heb ik er nog 4 gekocht voor €12,-. Alle schroeven heb ik overigens van restjes thuis. Er gaat behoorlijk wat in! Let erop dat de wielen ZWENKwielen zijn!
Afbeelding

7. Omdat ik bewust geen rekening had gehouden met afschot (dan zijn die hoekprofielen niet meer te bevestigen) heb ik blokjes bovenop het frame geplaatst met daar bovenop latten voor bevestiging van het dak. Latten ook weer wat we nog hadden staan.
Afbeelding

8. Nu het leukste gedeelte :D Met een nietmachine-apparaatdinggeval het zeil spannen en vastnieten!
Afbeelding

9. Voor de afwerking was het toch mooier om alles onderdoor te laten lopen, dus alle blokjes en wielen konden er weer af... -O- En er weer op.
Afbeelding

10. Ook had ik nog golfplaten van m'n oude dak. Op maat gezaagd en vanaf het midden bevestigd!
Afbeelding

(alles wordt hier hergebruikt, zie de achtergrond m'n 'bladbak' voor een soort netjes weggewerkte composthoop)
Afbeelding

11. Klaar om naar de wei gerold te worden!
Afbeelding

12. Grondige inspectie.. ;)
Afbeelding

13. Past precies!
Afbeelding

Al met al ben ik dus zo'n €110,- kwijt geweest, maar ik heb veel materiaal kunnen gebruiken wat ik nog had. Maar, vergeleken met de dure tuinhuisjes die je op internet vindt... Geen excuses dus meer om je pony's onbeschut buiten te laten staan! Succes! :)

belle_boef

Re: [WIP]Hoe je een goedkoop schuilschuurtje maakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 23:33

Leuk idee.
Ik ben benieuwd hoe lang het heel blijft.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 23:35

Leuk idee! Maar voor grotere pony's of paarden is dat echt niet mee zo budget haha :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 23:37

Grappig bedacht! Wel een hele klus zo te zien :)

Hopelijk laten ze het heel, mijn pony zou er wel raad mee weten :=

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 23:37

Je bent wat meer kwijt aan hout en doek, misschien een dakplaat meer. Maar relatief gezien valt het mee!

Je moet ook geen slopers hebben hoor, daar is het iets te gammel voor haha. Ik heb het echt voor als 'bijgebouwtje' gemaakt waar ik lekker mee kan slepen. Kunnen ze in ieder geval uit de regen en uit de zon staan als ze dat willen, zonder dat ik 4x per dag naar stal moet. Al is het maar voor m'n eigen gevoel :=

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 23:42

je moet hem wel even vastzetten met storm! maar leuk idee.
(voor grotere pony's niet zo geschikt want die slaan alles aan gort of durven er niet in!)

ik had zelf bedacht voor mijn kleine shet om een bollenkist op zijn kant te zetten. had ik hier ergens gezien. maar ik heb al een schuilruif inmiddels.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 23:43

Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze doorhebben dat ze ermee aan de wandel kunnen gaan :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 23:45

beetje wind , als van de week, en je hebt een mooie vlieger :D
kunnen ze er met zn 2en wel in ?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 23:55

Hij staat met een ketting vast! Moet hier wel midden in de woonwijk ;)
Omdat er wind onder het dak en onder het schuurtje door kan zal het meevallen, maar wordt wel rekening mee gehouden ja :j

Wat is een bollen kist? Is dat zo groot ja?

Ze passen er met gemak samen in, hebben er net lekker hun hooi staan eten :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 00:07

2 bollenkisten naast elkaar voor jouw pony's, vastzetten aan palen in de grond. rubber op de bodem en golfplaten op het dak.
maar dit heb ik niet gedaan hoor. maar is wel iets dat ik in mijn achterhoofd hou voor de kleine shet.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 07:35

grappig hoor, al is een ketting niet afdoende want hij wordt omhoog gegooid en komt met een klap neer en weg schuurtje...
ik snap alleen de wielen eronder niet :?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 08:26

We zullen het zien als het weer gaat waaien!

De wielen zijn zodat ik hem in de wei kan zetten waat de pony's oo dat moment staan. Ook is het gemeentegrond en geen bouwgrond, het moet dus verplaatsbaar en/of demontabel zijn!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:32

Creatief bezig geweest!
Hoop dat het heel blijft en ook met behoorlijke wind op zijn plek blijft :).
Misschien dat je eventueel tegen het wegrollen/waaien iets zou kunnen doen met van die pinnen die ze ook gebruiken voor caravan voortenten? Geen idee of dat iets is. Moet natuurlijk ook veilig blijven voor de pony's.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:57

oei, wind was ook het eerste waar ik aan dacht, niet alleen wegwaaien maar durven ze er dan ook in? Heb je het hout behandeld, ander sis het zo doorgeknaagd
Mijn stal is van hetzelfde idee, alleen veel groter en damwandplaten ipv zeil

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 20:08

Ja haringen bedoel je,n daar dachten wij ook al aan. Of zo'n geitenpaaltje, die kan je echt de grond in slaan.

Het hout is geïmpregneerd, en gelukkig zijn mijn pony's echt heel en knagen ze niet, al helemaal niet als ze op de wei staan en ook hooi in het stalletje leg :)
Ik zal eens googelen op damwand platen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:33

elinebakker schreef:
Ja haringen bedoel je,n daar dachten wij ook al aan. Of zo'n geitenpaaltje, die kan je echt de grond in slaan.

Het hout is geïmpregneerd, en gelukkig zijn mijn pony's echt heel en knagen ze niet, al helemaal niet als ze op de wei staan en ook hooi in het stalletje leg :)
Ik zal eens googelen op damwand platen!

geimpregneerd of niet, toch bijten de mijne erin. Pas nu alles is ingesmeerd met cribbox blijven ze heel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 09:56

@TS: je bent heel creatief bezig geweest en hebt mooi stevige palen gebruikt.
Toch een paar dingen waar je tegenaan kunt gaan lopen;
-de wielen zijn wat aan de kleine kant om hem lekker te rollen, zeker als de wei wat natter wordt.
-je hebt geen grondbalk bij de opening gebruikt. Nu komt er met verplaatsen er veel druk op één paal te staan.
-die nietjes gaan niet veel houden als er wind op komt te staan. Persoonlijk zou ik aan de buitenkant op de staanders nog een dun latjes spijkeren/schroeven om zo het doek extra op zijn plek te houden.
-je hebt niet veel overstep, het zal dus wel wat inregenen of je moet hem konstant tegen de wind in draaien.

Verder vraag ik me af of ze er wel allebei in gaan staan, want echt heel ruim is het niet :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:23

Vind het een mooie oplossing. Denk dat veel pony'tjes er wel blij mee waren geweest de afgelopen winter.

lovepony1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:02

als je het er echt mooi uit wil zien hebben kun je er atijd nog huit om doen toch?

paardenrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:09

Ik vind het idee erg leuk en misschien moet het hier en daar nog een beetje "bijgeschaafd" worden.
Maar; het was toch gewoon "voor erbij".
Ik ben erg benieuwd of je stalletje zich inderdaad bewijst.

Clifdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:13

Begrijp ik het nu goed dat je voor 200 euro een 'echte' blokhutprofiel stal had kunnen hebben en er nu 110 euro is uitgegeven voor een dergelijk stalletje? Ik zou namelijk echt voor een stal met blokhutprofiel gekozen hebben. Maar dat ter zijde.
Ik wilde even een kleine aanvulling geven op het bevestigen van het zeil. Je hebt dit namelijk geniet. Mocht dit een probleem worden(Doordat dit door de wind losraakt) dan kun je het beste een houten lat over het zeil bevestigen met een aantal schroeven. Het zeil zit dan ingeklemd tussen hout en komt veel minder snel los.
Ik hoop dat het stalletje dienst doet waarvoor je het wilde gebruiken!

Ster_Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:27

Creatief bedacht maar ben het wel eens met bovenstaande post, of heb je 110 euro uitgegeven voor beide 'stalletjes'

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:34

Creatief bedacht, maar ben het wel met bovenstaande opmerkingen eens.

Bovendien als je dit in het groot zou maken voor paarden van 1.70, stort het met de eerste de beste keer in, want allen de opening al is veel te zwak. Maar voor mini's zou het best goed kunnen werken.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:24

IK vind het een leuk en creatief idee ik heb ongeveer zoiets gemaakt voor mijn paarden, alleen zit deze vast aan de wand van de opslagruimte.

Dezelfde palen als jou heb ik gebruikt om een frame te maken alleen ik heb ze in de grond verankerd en ik heb het met worteldoek omtrokken ipv zeil omdat hier minder druk van de wind op komt te staan (en ook omdat dit in het zwart is,de stal is nl ook zwart), het doek heb ik ook vastgezet met nietjes en nu na 2 jaar zit het nog steeds goed vast.
Golfplaten op het dak en voila een extra schuilstal van 4x2,5m

Mijn budget was alleen wel iets meer ivm de afmetingen die ik nodig had.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 12:52

Even ter herinnering :D
elinebakker schreef:
Verwacht dus geen professioneel schuurtje, maar gewoon een goedkoop degelijk schuurtje. Wie weet hebben jullie er wat aan!

Lynn_Nikita schreef:
geimpregneerd of niet, toch bijten de mijne erin. Pas nu alles is ingesmeerd met cribbox blijven ze heel

Mijn pony's dus niet, als dat van je eigen pony's bekend is kan je daar rekening mee houden in je begroting.

DubbelDun schreef:
@TS: je bent heel creatief bezig geweest en hebt mooi stevige palen gebruikt.
Toch een paar dingen waar je tegenaan kunt gaan lopen;
-de wielen zijn wat aan de kleine kant om hem lekker te rollen, zeker als de wei wat natter wordt.
-je hebt geen grondbalk bij de opening gebruikt. Nu komt er met verplaatsen er veel druk op één paal te staan.
-die nietjes gaan niet veel houden als er wind op komt te staan. Persoonlijk zou ik aan de buitenkant op de staanders nog een dun latjes spijkeren/schroeven om zo het doek extra op zijn plek te houden.
-je hebt niet veel overstep, het zal dus wel wat inregenen of je moet hem konstant tegen de wind in draaien.

Verder vraag ik me af of ze er wel allebei in gaan staan, want echt heel ruim is het niet :)

Wielen zijn inderdaad alleen geschikt bij een droge weide. Nu is het niet een heel groot schuurtje, als je hem groter maakt moet je absoluut andere wielen er onder zetten. Aangezien grotere al gauw €20,- per stuk waren en ik hier nog wat van had liggen, kijk ik het zo even aan. Grondbalk bij de opening zelfde verhaal, klein schuurtje kan, groter niet echt. Wil inderdaad het doek verstevigen met latten maar ik heb nu geen hout meer thuis, wordt dus nog wel gedaan! De oude dakplaten zaten veel gaten in van waar het eerder bevestigd was. Dit gedeelte heb ik er dus af moeten zagen, klopt dat het niet heel veel overlap heeft!
En ja, ze staan er graag samen in :D
Afbeelding

Clifdon schreef:
Begrijp ik het nu goed dat je voor 200 euro een 'echte' blokhutprofiel stal had kunnen hebben en er nu 110 euro is uitgegeven voor een dergelijk stalletje? Ik zou namelijk echt voor een stal met blokhutprofiel gekozen hebben. Maar dat ter zijde.
Ik wilde even een kleine aanvulling geven op het bevestigen van het zeil. Je hebt dit namelijk geniet. Mocht dit een probleem worden(Doordat dit door de wind losraakt) dan kun je het beste een houten lat over het zeil bevestigen met een aantal schroeven. Het zeil zit dan ingeklemd tussen hout en komt veel minder snel los.
Ik hoop dat het stalletje dienst doet waarvoor je het wilde gebruiken!

Voor ruim €200,- had ik alleen het hout voor de zijkant gehad, bij een budget hout winkel aan de andere kant van het land. Ter indicatie even uitgezocht. Thanks voor de tip, is inderdaad al het plan!

Bedankt voor de positieve reacties verder! Het stelt allemaal niet zoveel voor maar dat was ook niet de bedoeling. Uiteraard is het niet geschikt om in het groot te maken, dan moet je veel steviger verbindingen hebben etc.

Ben nog wel op zoek naar de gouden tip om hem toch goed vast te zetten als het waait! Iemand ervaring met haringen/geitenpaaltjes oid? Eventueel spannen? Ben bang dat de beestjes er dan over struikelen..